Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko pakastamisella tappaa kaiken?

Vierailija
15.11.2024 |

Esimerkiksi ostat tuoretta sianmaksaa 400 grammaa, siinä saattaa olla terveydelle haitallisia mikrobeja, joten mikrobeista eroon pääsemiseksi maksa pitää kypsentää eli esim paistaa paistinpannussa. Se kypsentäminen tappaa mikrobit, joten eipähän ole enää mitään haittaa sen maksan syömisestä sen jälkeen, jee!

Mutta toinen vaihtoehto: pakastetaan se maksa. Jee! Mutta toimiiko? Häh? Voiko ikinä toimia? Voiko ikinä?

Kuinka kauan sitä maksaa pitää silloin pakastaa? Yksi vuosi? Kuinka kylmässä sitä maksaa pitää silloin pakastaa? Sata celsiusta miinusta? Vai?

Itse luulisin että "pakastamisella kaiken tappaminen" ei ole mahdollista, ei ikinä, ei mitenkään!

Koska esimerkiksi pavut sisältävät ainesosia jotka ovat ihmisille myrkyllisiä. Keittäminen (kypsyttäminen) tuhoaa ne myrkyt. Mutta: yritäpäs tuhota ne myrkyt pakastamalla! Ei onnistu! Ei ikinä onnistu! Paitsi ehkä jos pistät ne pavut johonkin miinus 250 celsius-asteeseen vuoden ajaksi. Silloin ehkä kaikki myrkyt tuhoutuu. Jee! Mutta silloin tuhoutuu kaikki muukin. Ihan kaikki muukin! Ihan täysin kaikki muu! Joten kun otat sen "ruuan" ulos tollasesta pakastamisesta ja yrität syödä sen, niin... no, toki, voit syödä sen, ja et saa enää sisääsi haitallisia mikrobeja, mutta etpä myöskään saa sisääsi mitään muutakaan. Siis syöt vain "ravintoaineellisesti tyhjää massaa", eli ihan kuin söisit esim pahvia, joten sen syömisestä ei ole elimistöllesi mitään haittaa eikä myöskään mitään hyötyä.

Minun veikkaukseni siis: jos pakastamisella pyritään tuhoamaan kaikki terveydelle haitalliset mikrobit niin saadaan aikaan ravintoaineellisesti turhaa "pahvia" jonka syömisestä ei ole kenellekään mitään hyötyä.

Joten: pakastaminen ei tee ruuasta IKINÄ yhtään turvallisempaa. Pakastaminen ei poista ruoan haittatekijöitä, haittamikrobeja. Paitsi jos pakastaminen tehdään niin totaalisesti että ruoasta poistuu myös kaikki muu, siis poistuu myös hiilihydraadit, proteiinit, rasvat, kuidut,,... ihan kaikki.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vissiin syönyt liikaa sitä pakastettua maksaa.

Vierailija
2/14 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailet itsellesi ja teet vielä vääriä johtopäätöksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastamalla saatetaan ne mikrobit vain lepotilaan. Kun tuote sulatetaan heräävät mikrobitkin. Ainoa keino hävittää ne on riittävän ptkään kestävä kuumennus 

Vierailija
4/14 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastamalla saatetaan ne mikrobit vain lepotilaan. Kun tuote sulatetaan heräävät mikrobitkin. Ainoa keino hävittää ne on riittävän ptkään kestävä kuumennus 

Sinun vastauksesi on täydellisen fiksu, hyödyllinen. Eli että pakastamisella vain nukutetaan ne mikrobit väliaikaisesti.

Mutta minun veikkaukseni: kyllä pakastamisella on mahdollista myös tuhota ne mikrobit totaalisesti, jos ruoka pakastetaan niin kylmäksi että samalla tuhoutuu ihan kaikki muukin. Siis jos ruoka pakastetaan absoluuttiseen nollatilaan niin eipä ole enää mitään mikrobeita jäljellä, eikä ole enää mitään muutakaan jäljellä.

Mutta minun kysymykseni: onko mahdollista pakastaa ruoka sillä lailla että haitalliset mikrobit tuhoutuvat mutta jotain muuta vielä jää jäljelle???

ap

PS. Muiden ihmisten vastaukset olivat täydellisen typeriä, turhia.

Vierailija
5/14 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän pakastaminen mitään tapa vaan hidastaa vain.

Keittäminen tappaa.

Olet varmaan sekoittanut nämä asiat. Laita ne kattilaan, pannulle tai uuniin. ja sit jääkaappiin tai pakkaseen, niin homma toimii.

Ja koska pakastin vain hidastaa, ei pysätytä, niin kuukauden parin sisään ne olisi hyvä syödä pois.

Vierailija
6/14 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäätiköt sulaa, mitä sieltä vapautuu? Viruksia ja bakteereja, eli pakastaminen ei tapa kaikkea.

Vierailija
7/14 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tapa, eikä keittäminenkään estä ruuan vanhenemista. Bakteerit elää pakkasessakin.

Vierailija
8/14 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittäminen tappaa.

Olet varmaan sekoittanut nämä asiat. Laita ne kattilaan, pannulle tai uuniin. ja sit jääkaappiin tai pakkaseen, niin homma toimii.

Ja koska pakastin vain hidastaa, ei pysätytä, niin kuukauden parin sisään ne olisi hyvä syödä pois.

Ei pakastaminen mitään tapa vaan hidastaan vain? Häh? Onko oikeesti noin?

Jos oikeesti on noin niin sinun vastauksesi on täydellinen vastaus minun kysymykseeni. Tein tämän aloituksen koska oli olemassa epäselvyys jota minä en tajunnut, oli olemassa kysymys johon minä tarvitsin vastauksen. Mutta sinä nyt ihan tostanoinvaan selvitit epäselvyyteni. Sinä ihan tostanoinvaan vastasit minun kysymykseeni.

Ja, itseasiassa, loppujen lopuksi: MINÄ USKON SINUA. Minä uskon että pakastaminen ei tapa yhtikäs mitään. Minä uskon että pakastaminen vain hidastaa asioiden tapahtumista.

Miksi noin uskon? En osaa kertoa syytä! Mutta uskon silti! Uskon että sinun vastauksesi on täydellisen oikea. Mutta en osaa perustella sinun vastaustasi yhtään.

Toisaalta myös uskon että jos ruoan pakastaa absoluuttiseen nollapisteeseen niin silloin myös tuhoutuu kaikki haitallinen jota ruoka saattaa sisältää. Eli tuhoutuu kaikki mikrobit, virukset, bakteerit,... mutta silloin myös tuhoutuu siitä ruoasta ihan täysin kaikki muukin, eli tuhoutuu kuidut, proteiinit, hiilihydraatit,... joten sen jälkeen se "ruoka" on vain täysin ravintotyhjää massaa jota yksikään elävä olento ei ikinä syö. Ei syö, ei yksikään, ei kukaan, ei ikinä! Ei vaan syö. Ehkä suunnilleen sama kuin jos söisi multaa, hiekkaa, kiviä, lasinsirua, timantteja,... eli ei: mitään ravintoarvollista arvoa ei sellaisella syömisellä enää ole. Koska kaikki ravintoaineellinen arvo on siitä ruoasta jo tuhottu kun se ruoka on viety absoluuttiseen nollapisteeseen.

ap

Vierailija
9/14 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteereita jopa säilytetään pakastettuina laboratorioissa. Ei pakastaminen todellakaan tapa niitä eikä viruksiakaan. Jotkut loiset kuolevat pakastamalla, mutta eivät missään tapauksessa kaikki.

Keittäminen tappaa bakteerit, virukset ja loiset, mutta EI bakteeri-itiöitä, joita tietyt bakteerilajit tuottavat. Siksi keitettykin ruoka voi aiheuttaa ruokamyrkytyksen, jos sitä säilytetään liian pitkään lämpimässä (esim. keitetty riisi on tällainen riskielintarvike).

Vierailija
10/14 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittäminen tappaa.

Ei pakastaminen mitään tapa vaan hidastaan vain? Häh? Onko oikeesti noin?

Jos oikeesti on noin niin sinun vastauksesi on täydellinen vastaus minun kysymykseeni. Tein tämän aloituksen koska oli olemassa epäselvyys jota minä en tajunnut, oli olemassa kysymys johon minä tarvitsin vastauksen. Mutta sinä nyt ihan tostanoinvaan selvitit epäselvyyteni. Sinä ihan tostanoinvaan vastasit minun kysymykseeni.

Ja, itseasiassa, loppujen lopuksi: MINÄ USKON SINUA. Minä uskon että pakastaminen ei tapa yhtikäs mitään. Minä uskon että pakastamin

Niin, jos ruuan jäädyttää absoluuttiseen nollapisteeseen, niin kyllä se tappaa bakteereja, mutta muista, että avaruudessa on myös lähes absoluuttinen lämpötila. Vain vähän sitä lämpimämpää ja silti se ei ole tarpeeksi tappaakseen kaikkea elämää.

Tietyt elämänmuodot voivat suojautua myös kovalta kylmyydeltä, koska kylmyys ei tuhoa vain hidastaa asioita. Se miksi usea elävä asia kuolee kylmyydessä, johtuu siitä että vesi laajenee ja tuhoaa silloin solun rakenteen. On mm. sammakoita, jotka selviävät jäädytyksestä, koska heillä on soluissaan eräänlaista jäänestoainetta ja se estää solujen hajoamisen. Aivan kuten auton lasinpesunesteeseen lisätään vastaavanlaista ainetta että se ei jäätyisi kylmälläkään ja hajottaisi säiliötä.

Karhukaise säilyvät avaruudessa eikä edes kova säteily siellä niitä tapa. Möyskään kuivuus eivät niihin vaikuta kun ne ovat lepotilassa.

Keittämistä nekään eivät kestä.

Vierailija
11/14 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastamista käytetään nimenomaan säilytykseen. Mitä siitä voit päätellä?

Vierailija
12/14 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastailet itsellesi ja teet vielä vääriä johtopäätöksiä.

Minä vai??

Vierailija
13/14 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ta pa ittes!

Vierailija
14/14 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastamisella ei todellakaan saa tapettua, tuhottua tai poistettua vaarallisia bakteereita, viruksia, pieneliöitä ja myrkkyjä esim lihasta, kalasta, vihanneksista tai marjoista tai muustakaan ruoasta..

Pakastaminen tuhoaa vain joitain tiettyjä yksittäisiä .. ei niin vaarallisia.. osan hyödyllisiä asioita vitamiineja ja antioksidantteja

Some syöltää jatkuvan määrän valheita näistä..

Suosittelen siirtymään rehelliseen kirjallisuuteen aiheesta