Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin jättää mieheni - hänellä alkava muistisairaus

Vierailija
12.09.2026 |

Äitini on hoitanut dementoitunutta isääni yli 10v. Isälle on etsitty paikkaa hoitokodista, mutta on kuulemma liian hyväkuntoinen. Isää ei kuitenkaan voi jättää yksin ollenkaan, äiti on isän vartija ja koti on äidille vankila. Äidillä ei ole ollut omaa elämää koko sinä aikana, kun isä on sairastanut. Asun 450 km päässä, enkä pysty auttamaan. 

Nyt huomaan 58v miehelläni samoja oireita, kuin isälläni oli, kun hän sairastui dementiaan. 

En kestä ajatusta, että joutuisin itse samaan tilanteeseen kuin missä äitini elää. 

En kestä. 

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voitaisiin jo eutanasia laittaa siinä vaiheessa kun yläpää alkaa lahoamaan. Ja kyllä, tekisin tämän itsellenikin koska eihän se ole enää mitää elämää kun unohtaa kaiken ja saa jatkuvasti olla stressistä uusista asioista.

Oikeasti toivon että tämä on joskus mahdollista. Pelkään millaista on sairastua itse vanhana kun minulla ei ole edes läheisiä huolehtimassa.

Vierailija
42/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alttarilla luvattiin rakastaa myötä- ja vastamäessä ja kuolema sitten vasta erottaa!

Mitä valehtelua!

Paitsi että nämä eivät edes ole naimisissa. Yhdessäolon ehdoksi miehelle muistitesti ja nyt kun hän vielä pystyy toimimaan ja ajattelemaan joten kuten pitää tehdä suunnitelma miten edetään jos testissä ilmenee muistisairauden oireita. Muuttakaa omiin asuntoihin, naimisissahan te ette edes ole. Sillä lailla helpompi säännöstellä omaa panosta sairaan hoitamisessa.

Joo, mä kannatan tätä. Testi tai ero. Ja sitten tottakai omat asunnot ja kattelet miten homma kulkee.

Ja ei omaishoitajaksi. Koskaan.

Tsemppiä ap. Rankkaa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on krooninen sairaus. En todellakaan jää loppuun asti tänne. Eikä se olisi elämää. 

Kaikkeen löytyy ratkaisu. 

Ymmärrän ap:tä.

Vierailija
44/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myötä- ja vastamäessä. Olen ollut mieheni kanssa naimisissa jo 30 vuotta. Yhdessä 34 vuotta. Olisi tylyä hylätä toinen hänen sairastuttuaan. Samoin, jos hän hylkäisi minut. Hän oli tukenani kun voimani katosivat 3 vuodeksi vaihdevuosissa.

Niinpä, kyllähän hänkin huolehtii sitten sinusta takaisin, kun sinä uuvut hänen hoitamisestaan!

Eikun..hetkinen..

Vierailija
45/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde vielä, kun voit. Olen ollut omaishoitaja ja se tuhosi mielenterveyteni, vaikka kysymys ei ollut muistisairaudesta, enkä ollut kotini vanki, pystyin käymään paikoissa ja tekemään asioita. Silti se oli liikaa. 

Vierailija
46/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi todeta muistisairautta ilman diagnoosia. Mies lääkäriin ekana!

Juttele miehen kanssa ettet halua olla omaishoitaja. Ehkä joku asiallinen hoivakoti löytyy.

Toivottavasti et ole luvannut olla yhdessä myötä- ja vastoinkäymisissä kuitenkaan. Elämä on tätä. Ikävä kyllä.

Vierailija
47/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alttarilla luvattiin rakastaa myötä- ja vastamäessä ja kuolema sitten vasta erottaa!

Mitä valehtelua!

Kaikki ei mene kirkossa naimisiin.

Vierailija
48/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myötä- ja vastamäessä. Olen ollut mieheni kanssa naimisissa jo 30 vuotta. Yhdessä 34 vuotta. Olisi tylyä hylätä toinen hänen sairastuttuaan. Samoin, jos hän hylkäisi minut. Hän oli tukenani kun voimani katosivat 3 vuodeksi vaihdevuosissa.

Siis miten sinä kehtaat verrata vaihdevuosia muistisairauteen? Voi luoja, vetää sanattomaksi.

Vierailija
49/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi vai epätosi tarina?

irtautuuko ego?

Vierailija
50/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän tulee nostaa huolesi jaksamisesta pöydälle ja heti! Mies hoitokotiin jos muisti loppuu ja otat hänet käymään silloin tällöin. Älä jätä häntä.

51/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erota voi ihan mistä syystä vaan, ilman muistisairauttakin. Rakastatko ap miestäsi, haluatko olla loppuelämäsi hänen kanssaan? Jos vastaus on ei, otat vaan sen eron.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
52/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voitaisiin jo eutanasia laittaa siinä vaiheessa kun yläpää alkaa lahoamaan. Ja kyllä, tekisin tämän itsellenikin koska eihän se ole enää mitää elämää kun unohtaa kaiken ja saa jatkuvasti olla stressistä uusista asioista.

Oikeasti toivon että tämä on joskus mahdollista. Pelkään millaista on sairastua itse vanhana kun minulla ei ole edes läheisiä huolehtimassa.

Jostain ilmaantui alapeukuttajatkin taas paikalle, peläten miten lääkärit alkaa piikittämään randomisti potilaita kuoliaiksi unohtamatta sitä taivaspaikkaa jonka saa kun vaan kituu loppuun asti ja kuolee luomusti. Mutta nää jututhan ei koske lemmikkejä ja niiden ei pidä kärsiä, ei missään nimessä....

Vierailija
53/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten sinä kehtaat verrata vaihdevuosia muistisairauteen? Voi luoja, vetää sanattomaksi.

Niinpä! Jos ei ymmärrä yhtään mistä puhuu voisi pitää suunsa kiinni.

Vierailija
54/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten seuraavassa lauseessa ihmetellään, että miksi miehet eivät halua nykyään enää sitoutua ja mennä naimisiin, kun ne valat mitkä lausutaan on ihan valhetta.

Se sinunkin mies on varmasti kantanut sinua monesti elämäsi aikana. Nyt nopeasti hakemaan apua ja diagnoosia. Alzheimerin hoito on ihan toisella tasolla nykyään ja mitä aikaisemmin aloittaa niin sitä paremmat ennusteet.

Vierailija
55/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisessa vaiheessa mies muistitestiin. Nykyään on hyviä lääkkeitä alkuvaiheeseen. Ajoissa sitten kotihoito paikalle ja lopuksi ajoissa haet paikkaa hoivakotiin. Muuten käy niin että päädyt omaishoitajaksi.

Ihanan naiivi luulo. Hoitokotiin pääsee vasta kun ei osaa laittaa lusikkaa suuhun tai nousta tuolilta itse. 

Nyt kun hyvinvointivaltiota romutetaan todennäköisesti ei tulevaisuudessa silloinkaan.

Aamen tälle. Isälleni on etsitty ja pyydetty hoitokotipaikkaa yli 5v. Ei irtoa, kun on vielä liian hyväkuntoinen. Äitini kärsii ja itkee puhelimessa sitä, että hänen elämässään ei ole ollut iloa yli 10 vuoteen. Ei pääse matkalle, ei voi mennä museoon, elokuviin, teatteriin. Voi vain olla kotona vahtimassa isää. 

Äitini on vanki. 

En halua samaa itselleni. 

Ap. 

Pysy rehellisenä. Olet nänyt ja elänyt konkrfeettisesti mitä se on.  Älä ala teeskentelemään mitään mihin et pysty. Se hoidettava tulee kärsimään sellaisesta hoitajasta eniten.

Aika erota. 

Vierailija
56/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain ilmaantui alapeukuttajatkin taas paikalle, peläten miten lääkärit alkaa piikittämään randomisti potilaita kuoliaiksi unohtamatta sitä taivaspaikkaa jonka saa kun vaan kituu loppuun asti ja kuolee luomusti. Mutta nää jututhan ei koske lemmikkejä ja niiden ei pidä kärsiä, ei missään nimessä....

Eihän se taivaspaikka kristinuskon mukaan ole kenellekkään taattu muutenkaan, viimeisen tuomion tekee iso herra, eikä naapurin Martta joka lukee aina raamattua iltaisin.

Vierailija
57/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti karma kostaa ja ap kuolee tuskalliseen syöpään yksin.

Juu, jos ap kieltäytyy menemään lääkäriin eikä halua mitään hoitoja, vaikka selviä oireita on. Ihan muuten vaan peräsuolesta purskahtelee verta ja paino tippuu kilon viikkovauhtia.

Muistisairauskin pitää saada ajoissa kiinni, siihen on tautia hidastavia lääkkeitä. Ihan itse kuulin, kun geriatri niistä äidilleni kertoi. Lääkäri maanitteli pitkään äitiä aloittamaan lääkityksen, mutta äiti väänsi itkua ja kieltäytyi. Kieltäytyi siis tablettilääkityksestä. Aloittajalla on sama tilanne, ero on tuossa ihan hyvä vaihtoehto. Minä en asu äitini kanssa enkä siellä halua vieraillakaan ja se on täysin äidin oma syy.

Vierailija
58/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten seuraavassa lauseessa ihmetellään, että miksi miehet eivät halua nykyään enää sitoutua ja mennä naimisiin, kun ne valat mitkä lausutaan on ihan valhetta.

Se sinunkin mies on varmasti kantanut sinua monesti elämäsi aikana. Nyt nopeasti hakemaan apua ja diagnoosia. Alzheimerin hoito on ihan toisella tasolla nykyään ja mitä aikaisemmin aloittaa niin sitä paremmat ennusteet.

Miten aikuinen mies viedään väkisin lääkäriin?

Vierailija
59/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aikuinen mies viedään väkisin lääkäriin?

Eihän AP selventänyt muuta, että kuin miehellä on hänen mielestään alkanut näkyä 'samoja oireita'. Ei puhunut mitään siitä, että mies olisi hoitoa vastaan. Voi siis olla, että miehellä ei edes ole mitään muistisairautta ja kaikki on vain AP:n kuvitelmaa, kun etsii jotain huonointa skenaariota kaaottisissa aivoissaan.

Vierailija
60/147 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että ihmisten pitäisi heti jättää kumppani, kun toisella tulee jotain terveyshuolia. Vaihtoon vain nopeasti. Etenkin miesten pitäisi oppia, että laittaa itsensä välillä ykkösprioriteetiksi ja oma onnellisuus ykköseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan