Haluaisin jättää mieheni - hänellä alkava muistisairaus
Äitini on hoitanut dementoitunutta isääni yli 10v. Isälle on etsitty paikkaa hoitokodista, mutta on kuulemma liian hyväkuntoinen. Isää ei kuitenkaan voi jättää yksin ollenkaan, äiti on isän vartija ja koti on äidille vankila. Äidillä ei ole ollut omaa elämää koko sinä aikana, kun isä on sairastanut. Asun 450 km päässä, enkä pysty auttamaan.
Nyt huomaan 58v miehelläni samoja oireita, kuin isälläni oli, kun hän sairastui dementiaan.
En kestä ajatusta, että joutuisin itse samaan tilanteeseen kuin missä äitini elää.
En kestä.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Aikaisessa vaiheessa mies muistitestiin. Nykyään on hyviä lääkkeitä alkuvaiheeseen. Ajoissa sitten kotihoito paikalle ja lopuksi ajoissa haet paikkaa hoivakotiin. Muuten käy niin että päädyt omaishoitajaksi.
Hahahaa
Luule hiivakotipaikkoja ei ole
Eikä kotihoitoa
Omaiset hoitaa
Naiset sairastuvat alzheimeriin moninkertaisesti useammin kuin miehet. Eikä kyse ole muutamia vuosia pidemmästä eliniästä, vaan:
- Vaihdevuosien myötä tapahtuva estrogeenin väheneminen vaikuttaa aivojen toimintaan.
- Tutkimuksissa on havaittu naisten verestä eroja esimerkiksi rasva-aineenvaihdunnassa verrattuna miehiin.
- Tutkimusten mukaan iäkkäiden naisten lievät muistiongelmat ä myös pahentuvat nopeammin kuin miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisessa vaiheessa mies muistitestiin. Nykyään on hyviä lääkkeitä alkuvaiheeseen. Ajoissa sitten kotihoito paikalle ja lopuksi ajoissa haet paikkaa hoivakotiin. Muuten käy niin että päädyt omaishoitajaksi.
Ihanan naiivi luulo. Hoitokotiin pääsee vasta kun ei osaa laittaa lusikkaa suuhun tai nousta tuolilta itse.
Nyt kun hyvinvointivaltiota romutetaan todennäköisesti ei tulevaisuudessa silloinkaan.
No ei kyllä tarvitse olla tuossa kunnossa. Ihan käveleviä ihmisiä jotka syö itse ne jotka meillekin tulleet ihan lähiaikoina.
Meidän hyvinvointialueen palveluohjaajat sanoivat näin. Ei tosiaan noin vain pääse ympärivuorokautiseen hoitoon, pitää olla todella heikko toimintakyky. Ja yhä kiristetään kriteerejä ja leikataan vanhusten hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Alttarilla luvattiin rakastaa myötä- ja vastamäessä ja kuolema sitten vasta erottaa!
Mitä valehtelua!
Paitsi että nämä eivät edes ole naimisissa. Yhdessäolon ehdoksi miehelle muistitesti ja nyt kun hän vielä pystyy toimimaan ja ajattelemaan joten kuten pitää tehdä suunnitelma miten edetään jos testissä ilmenee muistisairauden oireita. Muuttakaa omiin asuntoihin, naimisissahan te ette edes ole. Sillä lailla helpompi säännöstellä omaa panosta sairaan hoitamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne hoivakotiin oteta kuin pitkälle edenneessä dementiassa. Tuo ap:n kuvaama välivaihe omaisten hoidettavana on pitkä ja raskas.
Vierailija kirjoitti:
Myy asuntonne kun et jaksa enää. Muuta yksiöön vuokralle ja kärrää mies yksityiseen hoitokotiin. Ne maksaa jotain 6000 e/kk . Käytä asunnosta saadut rahat hoitomaksuun. Kun rahat loppuvat, niin mies siirretään kunnalliseen hoitokotiin.
Aikuisia ihmisiä ei kärrätä minnekään - ainakaan ennen kuin lääkäri on todennut oikeustoimikelvottomaksi ja asiaa on puitu vuosia erilaisissa palvelutarpeenarvioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan naiivi luulo. Hoitokotiin pääsee vasta kun ei osaa laittaa lusikkaa suuhun tai nousta tuolilta itse.
Nyt kun hyvinvointivaltiota romutetaan todennäköisesti ei tulevaisuudessa silloinkaan.
No ei kyllä tarvitse olla tuossa kunnossa. Ihan käveleviä ihmisiä jotka syö itse ne jotka meillekin tulleet ihan lähiaikoina.
Helsingissä on tietääkseni vanhuksia kotihoidossa, kunnes 4-5vrk kotihoidin käynnit eivät enää riitä. Osa täysin vuodepotilaita.
Tutkikaa kannattaako alkaa omaishoitajaksi. Jos alkaa, voi olla hankalampi sairaan päästä hoivakotiin. Näin olen kuullut, mutta en ole lakipykäliä tutkinut.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä katselisi ja kuuntelisi tuollaista naista.
Mietin omalle kohdalle. Jos sun ukkos jättäisi sut muistisairaan
Tietenkin miehet jättävät muistisairaan!
Näytä Suomesta yksikin mies, joka uhraisi oman elämänsä, jättäisi työnsä ja toimisi 24/7 muistisairaan vaimonsa omaishoitajana.
Koko myötä- ja vastamäessä ja loppuelämä yhdessä -vannomiset ovat miesten keksint. Naiset elävät pidempään kuin miehet ja tuolla lailla miehet saavat painostettua itselleen ilmaisen omahoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Päätyy joka tapauksessa, aivan tasan varmasti. Jos ei virallisella statuksella niin ainakin käytännössä
Ota asumusero nyt. Voitte jatkaa seukkailua, kun ette edes naimisissakaan ole. Se suojaa sun asemasi sairauden edetessä ja ompahan se omaisuuskin paremmin eroteltu.
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaan tyttärenä tiedän mitä muistisairaan läheisenä eläminen on. Se oli hirveää, vuosikausien painajaista, vaikken edes asunut samassa asunnossa vaan vierailin päivittäin.
Jos minä joskus sairastun muistisairauteen, niin en toivo läheisteni hoitavan minua. En halua pilata heiltä vuosikausia elämästä, joka on muutenkin arvaamatonta. Aikaa voi viettää yhdessä muutoin.
-ei ap
Paperit vetämään ja nokka kohti uutta kämppää, noin se hoituu.
Kyllä se voitaisiin jo eutanasia laittaa siinä vaiheessa kun yläpää alkaa lahoamaan. Ja kyllä, tekisin tämän itsellenikin koska eihän se ole enää mitää elämää kun unohtaa kaiken ja saa jatkuvasti olla stressistä uusista asioista.
Eroaminen on sallittua ja suositeltavaakin.
MIehistä suurin osa jättää vaimonsa jos tämä sairastuu. Mikset tekisi samoin?
Ei miehiä tartte alkaa paapomaan. Ne on aikuisia. Ne vain kuvittelevat, että vaimo tai lapset alkavat heitä paapoa ja passata kun tulee vanhuus. Ei saatana, he eivät koskaan tekisi itse niin.
Ajoitus on tärkeä. Kannattaa lempata ukko ajoissa. Ja voit tehdä sen sillai ovelasti että rakennat itsellesi elämän muualle vaikket eroakaan. Saat kaikki edut kun äijä kuolee.
Toivottavasti karma kostaa ja ap kuolee tuskalliseen syöpään yksin.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni mies jättää sairaan vaimon. Ei tarvitse olla edes muistisairaus. Rintasyöpä riittää.