Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sairastanut vyöruusua?

Vierailija
15.01.2012 |

Millaisia oireita vyöruusuun liittyy? Itse huomasin eilen vyötäröllä kolme ihottuma kohtaa ja epäilen, että kyseessä on vyöruusu. Kutina oli tosi kovaa ja nyt näppylät ovat punaisia. Kipua on hieman, aika lievää kuitenkin. Vilunväristyksiä on ollut varmaan 1,5 viikon ajan.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverilla oli eikä huolittu opiskelupaikkakunnallaan päivystykseen, en tiedä miksi. Matkusti bussilla tänne  vanhaan kotikaupunkiinsa ja kärvisteli yhden yön kotona, puhuimme tuolloin puoli yötä puhelimessa kun minä imetin. Aamulla oli äitinsä oli vienyt päivystykseen , todettiin ettei mitään ab-kuureja kannata enää aloittaa kun on jo niin pitkällä ja määräsivät vain vahvempaa Buranaa kipuihin. Ruusu iski rintaan ja kaulaan, iho oli pitkään niin arka ettei voinut käyttää muuta kuin liian isoja paitoja joissa oli iso pääntie  , ilman rintsikoita kun arpiin ei saanut osua mikään. Niin ja kaulakoruakaan ei voinut pitää.  Pahat arvet jäi.

Ruusu on eri sairaus

Vierailija
22/57 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tosi pahana kasvoissa, olin aivan järkyttävän näköinen ja se oli tosi tuskallinen tauti, rakkulat vielä tulehtuivat ja se pitkittyi paranemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vyöruusu kulki rinnan päältä kainalon ja alta selän puoliväliin. Arpia jäi oikeaan rintaan, mutta ei tullut jälkikipuja. Mun yhdellä lapsella oli vyöruusu 7-vuotiaana. Se on kai aika harvinaista, että niin pienenä sairastaa. Hänellä vyöruusu oli vyötäröllä, eikä hänellekään tulllut jälkikipuja. Meidän kuopus sai siitä vesirokkotartunnan.

Minulla on juuri nyt sellainen vyöruusu, joka alkoi vasemman rinnan ALTA.  Luulen, että sairaus oli minulla jo viime vuonna samaan aikaan, sairastin sen silloin vain ilman rakkuloita.

Niin tai näin, ensi oireet olivat kummallakin kertaa samat:  äkillinen, ihan hurja, viiltävä kipu vasemman rinnan alla, kesti vain muutamia sekuntteja.  Viime vuonna vasen rintani oli monta viikkoa äärettömän kosketusarka:  jos esim. kyykistyessäni oma reisi vain hipaisikin rinnanpäätä, tuntui äärimmäisen kivulias, sähköiskumainen vihlaisu.  Vielä jopa usean kuukauden jälkeen rinnassa tuntui ajoittain jonkinlaista jomotusta, joka heikkeni kuukausi kuukaudelta jääden lopulta kokonaan pois.

Tänä vuonna, vajaa viikko sitten (maanantai-iltapäivä) kipu alkoi äkillisesti vasemmasta kyljestä, taas läheltä vasenta rintaa.  Se ei ollut sietämättömän kovaa kipua, mutta kohtalaista kumminkin.  Parin tunnin päästä ensi tuntemuksista vasemman rinnan alta vihlaisi jälleen aivan sietämättömästi.  En voinut kuin kyyryssä pusertaa kädelläni rintaani.  Onneksi kipu tosiaan loppui muutamassa sekunnissa, yhtä äkisti kuin oli alkanutkin.  Vähäisempää kipua vasemmassa rinnassani tunsin koko tiistain, mutta tein normaalisti töitä antamatta sen häiritä.

Keskiviikkona, alkuillasta, aloin yhtäkkiä tuntea ärsyttävää kihelmöintiä ja kirvelyä kyljessäni.  Temmoin puseroita pois ja huusin miehelleni, että mitä kummaa minulla on kyljessäni.  Mies tutki ihoani ja totesi, ettei siellä mitään ole.  Puin puseron takaisin, mutta rintaliivejä en, koska ajattelin liivin ärsyttävän, vaikka olinkin jo edellispäivänä vaihtanut saumattomaan toppiliiviin.  Hetikohta kirveli taas ja riisuin puseron uudestaan. Nyt näin peilistä, että koko kylkeni helotti punaisena.  Oudointa oli, että punoitus hävisi pian puseron riisumisen jälkeen.

Seuraavaksi huomasin, että vasemman rinnan pieli ja pieni alue kyljessä läheltä rintaa oli erittäin paineluarka.  Kävin nukkumaan ja seuraavana, torstaiaamuna menin terveyskeskuksen päivystykseen.  Rinnanpieli ja viereinen alue kyljestä oli edelleen erittäin paineluarka ja kaiken kaikkiaan koko vasemman vartalonpuoliskon iholla oli epämiellyttäviä tuntemuksia - väljä t-paita oli kuin riivinrauta ylläni ja käsivartta ojentaessa tuntui kuin kainalonalusihon alla, aivan pinnassa, olisi ohuenohut neula, joka estäisi ihoa joustamasta ja raapisi ihoa.

Uutena tuntemuksena sattuminen oli nyt siirtynyt selkää kohden ja lääkäri totesikin, että lapaluun yläpuolella oli yksi iso rakkula.  Hän kirjoitti lääkereseptin.  Apteekissa, kuten aina, ei juuri ollut varastossa ihan samaa, mutta oli vastaava, jossa vaikuttava aine sama.  Nautin välittömästi ensimmäisen Valavir-annokseni eikä olotilani nyt, kahden päivän kuurin jälkeen, ole ainakaan huonontunut.

Sandra

Vierailija
24/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on "ohjelmassa" satsata uutena vuonna 2025 vyöruusu-rokotteeseen, tai kaksihan niitä on.

En todellakaan halua kys riesaa/kipua kokea. Siitä voi jäädä myös pysyvä hermokipu ja voi mennä silmään jolloin näkökyky uhattuna. Kroppa yleisin paikka johon puhkeaa, kasvot toisena.

Vierailija
25/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote ei estä ko. tautia tulemasta. Taudin aiheuttaja virus on ja pysyy kropassa koko ihmisen eliniän ja sitten jokin tekijä provosoi sen oirehtimaan. Rokote lievittää/estää mahdollisia hermokipuja jotka tautiin liittyvät.

Vierailija
26/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oireet alkoivat kasvoissa. Sain ikäänkuin salamannopeita sähköiskuja, välillä pääsi ihan älähdys. En tiennyt mistä oli kysymys, kun menin lääkäriin. Lääkäri kiinnitti huomion pieneen punaiseen jälkeen kaulassani ja totesi, että kyseessä on vyöruusu. Sanoi, että se on kasvoissa vaarallinen, voi vahingoittaa silmää. Lääkityksellä meni ohi. Ei jäänyt mitään jälkiä.

Vierailija
27/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut. Puhkesi erityisen stressaavan ajanjakson jälkeen kaulalle ja hartiaan. Se nimihän tulee siitä että ruusu menee iholla pitkulaisena vyömäisenä muodostelmana, ei siitä että se tulisi juuri vyötärölle.

Kannattaa mennä lääkäriin koska mitä nopeammin tuo hoidetaan niin sitä pienemmiksi jää pitkäaikaisten vaivojen riski. Toki kyseessä voi olla jotain muutakin kuin juuri vyöruusu

Vierailija
28/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksestani tuli laaja ja perusteellinen mutta toivon mukaan myös tarpeellinen monelle omadiagnoosiin.

Nyt on viikon mittaisen lääkekuurin kolmannen päivän aamu ja kipu vasemmasta rinnastani ja sen vierestä kyljestä on lähes kaikonnut.  Ei ole kuin vähäistä kirvelyä selässä ja vasenta kättä ei edelleenkään siedä ojentaa, kun iho kiristää ja sattuu.

Mitään haittavaikutuksia lääkkeestä en ainakaan tähän mennessä tiedä saaneeni.  (Eilen kyllä nukuin valtavasti, mutta tein myös lumityöt auttaakseni miestäni, jotta tämän olisi töistä palatessa mahdollista ajaa pihaan.  Ehkä tyhmästi tehty, mutta tehty mikä tehty.)   SUOSITTELENKIN KAIKILLE PIKAISTA LÄÄKÄRIIN MENOA, jotta lääke ehtisi vaikuttaa eikä tulehdus mahdollisesti etenisi koko keholle.  Lääkitys saattaa myös ennaltaehkäistä jälkisairauksia.

Jälkisairauksista puheen ollen, kirjoitankin lisää:  Tämänhetkinen (tai mahdollinen viimevuotinenkaan) vyöruusuni ei ole ensimmäiseni.  Sairastin ensimmäiseni nuorena.  Lähes täysin OIREETTOMANA.  Ainoa oire oli sattumalta havaitsemani yksi ainoa rakkula vyötärön korkeudella keskellä selkää.  Se oli vadelman kokoinen ja muotoinen pallukoineen.  Mutta se ei edes kutissut saati sattunut!

Kuitenkin tilasin ajan terveyskeskuksesta ajatellen, että täytyyhän kaikki ihomuutokset tarkastuttaa.  Ajan sain vasta kahden viikon päähän, mihin mennessä rakkula oli jo kuivahtanut ja paikalla ei ollut kuin vähäinen tummentuma ihossa, sekin hailakka.  Lääkäri totesi, että vaikea sanoa enää mutta kyllä se jokin vyöruusun tapainen on täytynyt olla ja että nyt se joka tapauksessa oli täysin parantunut.  Kerroin, että sellainen oire minulla sentään oli ollut, että juostessa tai reippaasti kävellessä oli tuntunut kuin lanteilla ihon alla, kahta puolen rakkulaa olisi hölskyneet vajaa puolen litran vesipussit.  Lääkäri naurahti, että se on juuri tyypillinen vyöruusun oire.  (Ei minulla sellaista oiretta nyttemmin ole ollut.)

Eipä aikaakaan, kun minulla alkoivat maailman helpoimman vyöruusuinfektion jälkeen mitä kamalimmat jälkioireet:  Kohdassa, jossa rakkula oli muutaman päivän sijainnut, oli nyt ihan järkyttävä kipu, jos jouduin hiukankin seisomaan.  Kaupan kassajonossakaan en voinut seistä kyynelittä, oli kuin puukkoa olisi kierretty selän lihaan.  Aina oli pakko katsoa tuoli alle, kipu kun lakkasi aina heti, kun alas istahti.  Ja tätä jatkui NOIN KYMMENEN VUOTTA!  Vielä sen jälkeenkin sama kohta selässä on aika ajoin kipeytynyt ja se on ollut myös altis venähtämään ja ikään kuin revähtämään.

Tänä syksynä, kun vanha vyöruusukohta selässä oli pitkin kesää taas vuosien tauon jälkeen kipuilua, muistin että silloin nuorena, kun kipu oli ollut kovimmillaan, lääkäri määräsi minulle Neurobion Fortea ja että se auttoi aina, joka kerta.  Niinpä hankin oma-aloitteisesti itselleni tutun purkin ja eikös taas tervehtynyt selkä!

Taisin osata tehdä oikein:  minulla tosiaan oli tainnut olla B12:n ja mitä niitä nyt vitamiineja Neurobion Fortessa onkaan, puute.  Ehkä minulle juuri siksi puhkesi nyt tämä kylki-yläselkävyöruusu.  Ja kukaties olisi tullut ärhäkämpänä, jos en olisi jo syksyn mittaan paikannut tuota puutetta.

Sandra

Vierailija
29/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taitaakin olla vyöruusukokemusta jo ihan vertaistukihenkilöksi😁.  Kyllä harkitsen minäkin tämän jälkeen jo rokotetta.  - Ystävälläni kukki pari kuukautta sitten vyöruusu kasvoissa ja silmässä, mikä oli jo vaaran paikka!  Onneksi hänelläkin lääkitys auttoi.

Ihmiset, ÄKKIÄ LÄÄKÄRIIN, jos vyöruusuun sopivia oireita ilmaantuu ja etenkin jos kasvoissa!  Lääkitys ei auta enää monen päivän aikailun jälkeen!  Ja se rokotus saisi kyllä tulla kuulutetuksi ihan kansalaisrokotusohjelmaan!

Sandra

Vierailija
30/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika lievä oli mullakin. Tuli vasempaan kylkeen, juuri rintsikoiden alle etupuolelle sellainen rykelmä niitä rakkuloita. Se puoli kropasta jomotti, ei muistaakseni kuitenkaan kunnon kipua ollut. Antibiootit ja sillä selvä, ei saikkua.  Ihan varmasti sain sen stressaavan matkustuspäivän seurauksena (USA:sta Ranskan kautta Suomeen).

Antibiootit? Vyöruusu on virustauti, johon on viruslääkitys.

Vierailija
31/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokote ei estä ko. tautia tulemasta. Taudin aiheuttaja virus on ja pysyy kropassa koko ihmisen eliniän ja sitten jokin tekijä provosoi sen oirehtimaan. Rokote lievittää/estää mahdollisia hermokipuja jotka tautiin liittyvät.

Kuulostaapa toivottomalta, jos noin on, siis että rokotus ei tavallaan auta.  Eli kumminkin täytyy elää pelossa, että sairaus iskee silmään ja jos, niin sitten voi vain toivoa, että ajoissa aloitettu lääkitys jotenkin ehkäisisi pahentumisen ja silmän vaurioitumisen.  Se lääkityshän tuoteselosteen mukaan tappaa niitä herpes-viruksia tai ainakin estää niitä lisääntymästä.

Mutta olisihan se paljon huojentavampaa kuulla, että rokotus ehkäisisi jo alunperin sitä sairautta tulemasta, edes vähäsen.  Näin minä muistan lukeneeni, että saattaa estää sairauden puhkeamisen tai ainakin lievittää sairautta tai sen oireita.  No, hermokipu on oire, mutta eihän esim. silmän vaurio ole oire, vaan komplikaatio.  Oire, symptoomi,  sinänsä ei aiheuta komplikaatiota, vaan se sairaus itsessään, se herpesrakkula silmässä, hui.

Kirjoittaisipa tänne joku ammattilainen jotain toivoa antavaa tuosta rokotteesta.

Sandra

Vierailija
32/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se oli erilainen, eli sain kovan toispuoleisen päänsäryn, ja kovan kuumeen. Sanon sitä erilaiseksi siksi, että hermokipuja ei ollut juuri yhtään ihottuma-alueella.

Toisaalta se päänsärky oli myös hermokipua, joten ei se helppoa ollut. Jopa kävely koski päähän.

Vierailija
33/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverilla oli eikä huolittu opiskelupaikkakunnallaan päivystykseen, en tiedä miksi. Matkusti bussilla tänne  vanhaan kotikaupunkiinsa ja kärvisteli yhden yön kotona, puhuimme tuolloin puoli yötä puhelimessa kun minä imetin. Aamulla oli äitinsä oli vienyt päivystykseen , todettiin ettei mitään ab-kuureja kannata enää aloittaa kun on jo niin pitkällä ja määräsivät vain vahvempaa Buranaa kipuihin. Ruusu iski rintaan ja kaulaan, iho oli pitkään niin arka ettei voinut käyttää muuta kuin liian isoja paitoja joissa oli iso pääntie  , ilman rintsikoita kun arpiin ei saanut osua mikään. Niin ja kaulakoruakaan ei voinut pitää.  Pahat arvet jäi.

Ruusu on eri sairaus

Niin on ja ruusuun kyllä aloitetaan antibioottikuuri ja etenkin jos se on "pitkällä".

Vyöruusu on virustulehdus, johon on viruslääkitys, joka pitää aloittaa mahdollisimman pian oireitten alettua.

Vierailija
34/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika lievä oli mullakin. Tuli vasempaan kylkeen, juuri rintsikoiden alle etupuolelle sellainen rykelmä niitä rakkuloita. Se puoli kropasta jomotti, ei muistaakseni kuitenkaan kunnon kipua ollut. Antibiootit ja sillä selvä, ei saikkua.  Ihan varmasti sain sen stressaavan matkustuspäivän seurauksena (USA:sta Ranskan kautta Suomeen).

Antibiootit? Vyöruusu on virustauti, johon on viruslääkitys.

Kyllä minäkin näin jollain ammattisivustolla puhuttavan antibiooteista ja penisilliiniantibiooteista vyöruusun hoidossa.  Yleensä kyllä puhutaan viruslääkityksestä.  Taisi ystävänikin mainita olevansa antibioottikuurilla vyöruusupotilaana tai -toipilaana.  No, ehkä hänellä oli tapahtunut jotain rakkuloiden tulehtumista tms. ja siihen sitten määrätty antibiootteja.  On totta, että eihän viruksiin antibiootit pure.

Vierailija
35/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruusu on eri sairaus

Niin on ja ruusuun kyllä aloitetaan antibioottikuuri ja etenkin jos se on "pitkällä".

Vyöruusun tosiaan laukaisee virus, joka lymyää omassa elimistössä.  Ruusun taas aiheuttaa bakteeri, joka tunkeutuu kehoon ulkopuolelta, esim. ihan vain pienen haavauma kautta.  Tuttavani sai koronarokotteesta tai sen takia ruusun, sanottiin.  Kuulemma lääkäri oli myöntänyt, että kyllä se se rokote oli syynä.

Vierailija
36/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruusu on eri sairaus

Niin on ja ruusuun kyllä aloitetaan antibioot

"Joitakin vyöruusutapauksia on raportoitu mRNA-rokotteen jälkeen. Valtaosalla aikuisista on kehossaan vesirokkovirus lapsuudessa sairastetun infektion jäljiltä, ja puolustuskyvyn heiketessä iän, perustaudin tai esimerkiksi sairastetun infektion takia, virus voi aktivoitua ja aiheuttaa vyöruusun."

Tämä lukee THL:n sivuilla ja itsekin sain vyöruusun rokotteen jälkeen. Mutta mieluummin vyöruusu, kuin saraalahoitoa vaativa korona.

Vierailija
37/57 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on "ohjelmassa" satsata uutena vuonna 2025 vyöruusu-rokotteeseen, tai kaksihan niitä on.

En todellakaan halua kys riesaa/kipua kokea. Siitä voi jäädä myös pysyvä hermokipu ja voi mennä silmään jolloin näkökyky uhattuna. Kroppa yleisin paikka johon puhkeaa, kasvot toisena.

Olen ottanut tuon rokotteen,kallista lystiä, tulikohan hintaa 500€? Parilla iäkkäällä sukulaisella ollut vyöruusu ( ja ruusu johon rokote ei siis auta) ja kipeitä olivat. Ja siis itse olen jo 60, iäkäs kai minäkin...

Vierailija
38/57 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vyöruusu on ollut useita kertoja, nuoresta pitäen, vaikkei ole ollut mitään perussairautta.   Taudinkuvat eivät olleet ihan pahimmasta päästä, mutta viheliäisiä kumminkin.  Joillain uusiutuu, jonkinlainen alttius kai

Vierailija
39/57 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin hoitoalan ammattilaisena todeta, että rokote antaa erittäin tehokkaan ja pitkäkestoisen suojan. Todella harmi, että se on niin kallis. Kaksi annosta maksaa yli 400€. 

Itselläni ollut vyöruusu pariin kertaan joista ensimmäinen jo melko nuorena. Silloin en saanut lääkitystä. Toisella kerralla, noin pari vuotta sitten, sain antiviraali lääkekuurin. Selvisin suhteellisen helpolla. Ensimmäisellä kerralla minulla oli noin kymmenkunta pientä rakkulaa alaselässä toisella puolella ja toisella kerralla muutama rakkula toisen lonkan tienoilla. Kipu on hermokipua ja sen kyllä erottaa muusta jomottelusta. Vaatteet ja pieni hipaisukin sattuu. Onneksi kivut hävisivät muutamassa päivässä. Lääkehän ei paranna, mutta voi suojata siltä, ettei kipu kroonistu pitkäaikaiseksi.

Aion itse ottaa pian rokotteen sillä en halua enää vyöruusua. 50 ikävuoden jälkeen se yleistyy ja kuka tietää selviänkö enää yhtä helposti kuin aiemmin.

Vierailija
40/57 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten kasvojen alueella, hoidettiin ensin antibiooteilla ruusuna, mutta kun rakkukat vain levisivät, niin sain sitten antiviraalisen lääkkeen.

Enkä saanut edes sairauslomaa