Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sairastanut vyöruusua?

Vierailija
15.01.2012 |

Millaisia oireita vyöruusuun liittyy? Itse huomasin eilen vyötäröllä kolme ihottuma kohtaa ja epäilen, että kyseessä on vyöruusu. Kutina oli tosi kovaa ja nyt näppylät ovat punaisia. Kipua on hieman, aika lievää kuitenkin. Vilunväristyksiä on ollut varmaan 1,5 viikon ajan.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkään tuli kutisevia, kuumottavia punertavantummia alueita, melkein kuoppia. Luulin ekaksi että luonani majaileva Venäjällä asunuva ystäväni oli tuonut luteita yms asuntooon, mutta paljastui vyöruusuksi. Meni ohi aika pian, ei ollut kovin tuskallinen,

Vierailija
2/57 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on rakkuloita aiheuttava ihottuma, joka leviää vyömäisenä iholla vähän niinkuin vesirokko. Mulle tuli viime syksynä ja sain todella vahvan viruslääkityksen, ettei tule jälkioireita kuten hermostokivut, jotka eivät sitten parane. Kannattaa mennä ajoissa lääkäriin niin että viruslääkitys ehtii vielä tehota...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene pian lääkäriin, jotta saat lääkityksen. Ne kivut mitä lääkitsemättä tuo tauti voi aiheuttaa on valtavan kovia. Itse sain myös sairauslomaa ihan pelkän ihottuman takia (juuri muita oireita ei ollut) kun lääkärin mukaan tauti vaatii lepoa. Oletteko te muut joutuneet sairauslomalle vyöruusun takia?

Vierailija
4/57 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain vain yhden työpäivän koska uusia rakkuloita ei ollut enää nousemassa mutta raskaana olevia piti vältellä...

Vierailija
5/57 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vyöruusu kulki rinnan päältä kainalon ja alta selän puoliväliin. Arpia jäi oikeaan rintaan, mutta ei tullut jälkikipuja. Mun yhdellä lapsella oli vyöruusu 7-vuotiaana. Se on kai aika harvinaista, että niin pienenä sairastaa. Hänellä vyöruusu oli vyötäröllä, eikä hänellekään tulllut jälkikipuja. Meidän kuopus sai siitä vesirokkotartunnan.

Vierailija
6/57 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lievänä ja menin lääkäriin lähinnä kutinan takia. Lääkäri määräsi 5 päivää sairaslomaa, koska vaarana on hermosäryn alkaminen, jos ei lepää tarpeeksi. Hyvä oli että sain sairasloman, koska kipu yltyi pariksi päiväksi niin kovaksi, että ei tiedä miten päin ois ollut ja rakkulat oli kipeitä. Sain lääkkeet ja en tiedä miten ärhäkkä tauti olisi ollut ilman niitä! Pari viikkoa tuota podin loppujen lopuksi.

Vierailija
7/57 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovat kivut. Tauti alkoi aika lievänä vyötäröllä ja lääkityskin oli. Äiti ei lääkärin kehoituksista huolimatta malttanut levätä ja tauti ärhäköityi niin, että hän sai lopulta aivan hirveät hermosäryt, joita hoidettiin sitten kolmen kuukauden ajan ennen kuin alkoi helpottaa. Monta kertaa jälkeenpäin manasi, että ois kannattanut muutama päivä ottaa rauhallisesti ja olla pois töistä mitä kärsiä sitten nuo järkyt kivut. Eli levätkää, jos on tuo tauti!!! Voi tuntua hullulta, jos tauti on lievä, mutta jos ei malta rauhoittua niin se voi räjähtää käsiin, koska on hermostoperäinen.

Vierailija
8/57 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika lievä onneksi. Kauhea väsymys vaivasi koko ajan ja pientä lämpöä oli, mutta isommilta kivuilta vältyin. Rakkulavaiheessa iho oli tietysti kosketusarka ja kipeä. Suurempia kipuja ei onneksi tullut.

Vierailija
9/57 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusoireiden lisäksi oli kuumeessa ja pahoinvoiva samaan aikaan. Mitään hermosärkyjä ei tullut ja Buranan voimilla selvisi vyöruusukivuista.

Vierailija
10/57 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22 vuotias ja mulle tuli vyöruusu, lääkäri sanoi johtuvan stressistä.

Pelkään että uusiutuu..

Luin jostain että enemmän vanhemmilla ihmisillä ilmenee vyöruusu..

Olenkohan jo liiankin työstressaantunut?

Vierailija
11/57 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut nuorella iällä yhden kerran, ei ole sen koommin uusiutunut. Ensin tuli erittäin kovat kivut keskivartalon alueelle, mitä sitten tutkittiin mistä voisi johtua kaltaisellani terveellä ja liikunnallisella nuorella ihmisellä, mutta dg selvisi vasta kun vyötärölle nousi näyttävät rakkulat. Oli myös korkeaa kuumetta muistaaksen parin päivän ajan. Heti kun dg selvisi, tuli se viruslääkitys pariksi viikoksi, mutta siitä huolimatta kärsin verrattain kovista hermokivuista noin parin vuoden ajan ja muistakin epämääräisistä oireista, joiden uskon johtuneen tuosta. Ne kuitenkin katosivat kokonaan ajan kuluessa, onneksi.

Mulla tuo tauti provosoitui sananmukaisesti pintaan todennäköisesti liian kovasta stressistä, eli samanaikaisesti koin erittäin suurta työstressiä, olin koko ajan kiireinen ja minua imettiin kuiviin kun tein toistuvasti kahden ihmisen työt, sitten vielä muutin ja autoin silloin kun pystyin erästä läheistäni, jonka edesottamukset saivat minut ajoittain aika neuvottomaksi. No, tulipa hetkeksi lomaa siihen silloin, mutta siitäkin kehdattiin napista.

Vierailija
12/57 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lievä oli mullakin. Tuli vasempaan kylkeen, juuri rintsikoiden alle etupuolelle sellainen rykelmä niitä rakkuloita. Se puoli kropasta jomotti, ei muistaakseni kuitenkaan kunnon kipua ollut. Antibiootit ja sillä selvä, ei saikkua.  Ihan varmasti sain sen stressaavan matkustuspäivän seurauksena (USA:sta Ranskan kautta Suomeen).

Vierailija
13/57 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/57 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistin edellisenä päivänä olleen kutinaa vatsalla rinnan alla, joten katsoin suihkussa käynnin jälkeen peilistä että mikähän se siellä kutisi. No hitsinhitsi, noin 4x4 cm läikkä, josta tuli mieleen helakanpunainen ruusu. Ei kipua, ei sen enempää kutinoita, ei vesikelloja, ei millään lailla huonoa oloa.

Oli  perjantai ja kello lähempänä neljää. Ajoin terveyskeskukseen ja ehdin juuri ja juuri.

Todettiin vyöruusuksi ja sain viruslääkkeet. 

Sen edellispäiväisen hetkellisen kutinan lisäksi ei siis mitään muita oireita. 

Sillä kertaa.

Puolen vuoden kuluttua toisen puolen imusolmukkeet turposivat. Muutuin mummipossuksi. Vitsaisin että olin kai katsonut lapsenlapsen kanssa liikaa Pipsapossua. Menin päivystyksenä terveyskeskukseen. Oli maanantai.

Ei kipua, ei kuumetta, olo kaikinpuolin hyvä... Olin pidellyt karvatupentulehdusta jonkin aikaa ja päädyttiin sitten siihen ja doximycin-antibioottiin. Minulla on ruusufinnitauti ja olin sairastanut karvatupentulehduksen parikymmentä vuotta aikaisemmin.  Hiusjuurta alkaa kutista ja kun siitä varovasti raapii niin lähtee pieni helmi. Näitä oireita oli ollut nyt 1-1,5 kk. Tämä oli kuin ennenkin mutta tällä kertaa  sillä tavalla erilaista että otsalle tuli kaksi pahkuraa, punoittavia. Vähän niinkuin joillakin voi olla sellainen finni.

Torstaina menin lääkäriin vuositarkastukseen. Olen 65 v nainen ja perussairauksina kohonnut verenpaine ja kakkostyypin diabetes. 

Lääkäri kiinnitti heti huomion niihin otsan pahkuroihin, joihin nyt oli ilmestynyt rupi. Itse en ollut tietoinen kun niitä ei näkynyt peilistä. Olivat sellaisessa paikassa. Kutsuttiin paikalle lääkäri, jonka olin tavannut maanantaina. Omalääkärini oli sitä mieltä että kyseessä on vyöruusu, ehdotti viruslääkitystä. Toinen lääkäri sanoi, että ei siitä mitään haittaakaan olisi. Ei ehkä ollut vakuuttunut diagnoosista.

En osaa sanoa millon, mutta jossain vaiheessa hiuspohjan kutistessa alkoi tuntua että siellä oli ... ikäänkuin vesirokkokelloja. Ehkä jo silloin kun ne rauhaset turposivat vasemmalla puolella kasvoja. Tai ehkä myöhemmin. Kun kosketin päänahkaa ja siellä oli pieni pahkura, niin tuli muistikuva toukokuusta 63, kun veljen kanssa talon takapihalla auringossa puhkottiin vesikelloja. Ei tullut mieleenkään että nyt taas olisi vyöruusu.

En ole uskoa onneani, että lääkäri havaitsi vuositarkastukseen tulleessa potilaassa noista ulkoisista merkeistä vyöruusun ja että sain sitten lääkkeen. Sitä vain ihmettelen tässä että kuinkahan monta kertaa vyöruusu voi uusiutua. 

Vierailija
15/57 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla oli eikä huolittu opiskelupaikkakunnallaan päivystykseen, en tiedä miksi. Matkusti bussilla tänne  vanhaan kotikaupunkiinsa ja kärvisteli yhden yön kotona, puhuimme tuolloin puoli yötä puhelimessa kun minä imetin. Aamulla oli äitinsä oli vienyt päivystykseen , todettiin ettei mitään ab-kuureja kannata enää aloittaa kun on jo niin pitkällä ja määräsivät vain vahvempaa Buranaa kipuihin. Ruusu iski rintaan ja kaulaan, iho oli pitkään niin arka ettei voinut käyttää muuta kuin liian isoja paitoja joissa oli iso pääntie  , ilman rintsikoita kun arpiin ei saanut osua mikään. Niin ja kaulakoruakaan ei voinut pitää.  Pahat arvet jäi.

Vierailija
16/57 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöruusu alkoi kovalla  kutinalla selässä ja käsivarsissa.Rakkulat ilmestyivät kainaloon ja rintaan parin päivän kuluttua. Sain viikon viruslääkityksen ja Burana 800mg kipuun. Nämä eivät riittäneet,varsinkin öisin

hermosärky viilteli ja tuikki erittäin kovana. Parhaiten kipuihin auttoi Panacod.  Vyöruusu ilmestyi elokuun

alussa ja vieläkin on ajoittain viiltelyä vasemmassa rinnassa. Minulla myös kova stressi aviokriisin myötä

ennen sairastumista.

Vierailija
17/57 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Jalan reiden taakse tuli ihottumaa, menin työterveyden lääkäriin ja ehdotin vyöruusua... ei kuulemma ollut. Sitten tuli viikonloppu ja vesikellomainen ihottuma levisi ja kipeytyi, menin maanantaina yksityiselle puolelle lääkärille ja oli selkeä vyöruusu. Sain noottia kun en ollut tullut ajoissa, jolloin olisi voinut määrätä viruslääkityksen.

Eli mene heti näyttämään ihottumaa, ajoissa aloitetulla viruslääkityksellä estät sen pahenemisen. Itse onneksi säästyin pahoilta hermokivuilta, joita vyöruusuun voi liittyä.

Vierailija
18/57 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihloi kuin rotta olisi purrut. Päänsärkyä ja väsymystä oli monta päivää.

Vierailija
19/57 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi vyötärönpuolikasta (menee tosiaan keskiviivasta "katki") poltti useita päiviä, vaikka mitään ei näkynyt. Sitten tuli vyömäinen punoitus ja vesikellot.

Vierailija
20/57 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivattelin vyöruusun rakkuloita apteekista saatavalla sinkkipastalla. Vyöruususta voi tarttua muille vesirokko, mikäli eivät ole sitä sairstaneet.

Olin sairaslomalla noin viikon.

Nopeasti lääkäriin sen viruslääkityksen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi