Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sairastanut vyöruusua?

Vierailija
15.01.2012 |

Millaisia oireita vyöruusuun liittyy? Itse huomasin eilen vyötäröllä kolme ihottuma kohtaa ja epäilen, että kyseessä on vyöruusu. Kutina oli tosi kovaa ja nyt näppylät ovat punaisia. Kipua on hieman, aika lievää kuitenkin. Vilunväristyksiä on ollut varmaan 1,5 viikon ajan.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika lievä oli mullakin. Tuli vasempaan kylkeen, juuri rintsikoiden alle etupuolelle sellainen rykelmä niitä rakkuloita. Se puoli kropasta jomotti, ei muistaakseni kuitenkaan kunnon kipua ollut. Antibiootit ja sillä selvä, ei saikkua.  Ihan varmasti sain sen stressaavan matkustuspäivän seurauksena (USA:sta Ranskan kautta Suomeen).

Ei vyöruusuun antibiootteja anneta, vaan viruslääkettä.

Vierailija
42/57 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuusvitonen kirjoitti:

Muistin edellisenä päivänä olleen kutinaa vatsalla rinnan alla, joten katsoin suihkussa käynnin jälkeen peilistä että mikähän se siellä kutisi. No hitsinhitsi, noin 4x4 cm läikkä, josta tuli mieleen helakanpunainen ruusu. Ei kipua, ei sen enempää kutinoita, ei vesikelloja, ei millään lailla huonoa oloa.

Oli  perjantai ja kello lähempänä neljää. Ajoin terveyskeskukseen ja ehdin juuri ja juuri.

Todettiin vyöruusuksi ja sain viruslääkkeet. 

Sen edellispäiväisen hetkellisen kutinan lisäksi ei siis mitään muita oireita. 

Sillä kertaa.

Puolen vuoden kuluttua toisen puolen imusolmukkeet turposivat. Muutuin mummipossuksi. Vitsaisin että olin kai katsonut lapsenlapsen kanssa liikaa Pipsapossua. Menin päivystyksenä terveyskeskukseen. Oli maanantai.

Ei kipua, ei kuumetta, olo kaikinpuolin hyvä... Olin pidellyt karvatupentulehdusta jonkin aikaa ja päädyttiin sitten siihen ja doximycin-antibioo

Vaikka kuinka monta kertaa voi uusia, itselläni jostain syystä uusii, joskus väliä vuosikausia, nyttemmin vuoden, jopa puolen vuoden välein tulee:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nyt kuudetta päivää outoja ylävatsakipuja vasemman kylkikaaren alla. Aattelin että on varmaan jotain vatsavaivoja kun on yhden lääkkeen takia ollut ummetusta jo useamman kuukauden. Ja siinä kipukohdassa möyryää välillä ja yöunet on menneet sen jomottelun takia. Eilen huomasin outoa ihottumaa vasemman rinnan alla, joka on tosi kosketusherkkää. Ja ollut tuskaa pitää rintsikoita. Aattelin että varmaan ne liivit jotenkin hanganneet, vaikka käytän urheiluliivejä.

Varasin tänään lääkäriaikaa  vatsaoireiden vuoksi enkä tajunnut mainita ihottumasta mitään. Sanoin kyllä että outoja kylmiä väreitä ollut etenkin öisin mut ei varsinaisesti kuumeen tuntua. Mut tänään kun töistä tulin, niin huomasin että ihottumaa on nyt selkäpuolellakin ja rajoittuu vaan vasemmalle puolelle ja mieleen nousi, että jos tää onkin vyöruusu kun ihottuma menee tuollaisena vyömäisenä. Ei ole mulla ikinä ennen ollut vyöruusua mut vesirokon olen sairastanut lapsena.

Olin just kipeänäkin, niin liekö se sairastelu laukaissut ja stressiä ollut kanssa. Onko muilla ollut tuollaisia epämääräisiä vatsaoireita vyöruusun aikana. Mulla on myös ihme lihasten nykimistä ollut ja tälläkin hetkellä tossa vasemmalla ylävatsalla nykii ja möyryää. Mietin onko noi vatsaoireet vyöruusuun viittaavia vai joku ihan oma juttunsa. Niitä ei ole ollenkaan oikealla puolella vatsaa. Ne mua enemmän häiritsee kuin toi ihottuma. 

Mut huomenna lekuri. Katsoo sitten mitä mieltä hän on.

Vierailija
44/57 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoihin tuli. Monta asiaa kerralla, diabetes2, stressi, uv- valo auringonvalosta. Päänahkaan sattui muutama päivä aikaisemmin kunnes leukaan alkoi nousta rakkuloita. Virus lääkitys ASAP. 

Vierailija
45/57 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen oire oli kun molemmissa rinnoissa vihloi yhtäaikaa jossakin syvällä nukkumaan mennessä. Parin päivän sisällä oikea nänni turposi, kovettui ja kipeytyi. Kipu voimistui ja levisi kainaloon ja siitä kylkeä pitkin alas. Menin lääkäriin ja sain antibiootit, jotka eivät tehonneet. Seuraavalla kerralla sain ruusufinniin Valavir-lääkityksen ja vahvan kipulääkityksen. Iholla ei ollut muuten mitään havaittavia rakkuloita tai jälkiä. Kipu oli todella kova ja lähinnä nukuin koko ajan. Olin muistaakseni kolme päivää sairaslomalla. 

Vierailija
46/57 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkulat oli vain vyötäröllä, ja ne olivat se pienin haitta.

Nosti kovan kuumeen, ja virus sai aikaan aivokalvontulehduksen, eli järkyttävän päänsäryn.

Vierailija
47/57 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena sairastettu, todella kipeä ja olin kovassa kuumeessa. Ikuiset, tunnottomat arvet jäi

Vierailija
48/57 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on rakkuloita aiheuttava ihottuma, joka leviää vyömäisenä iholla vähän niinkuin vesirokko. Mulle tuli viime syksynä ja sain todella vahvan viruslääkityksen, ettei tule jälkioireita kuten hermostokivut, jotka eivät sitten parane. Kannattaa mennä ajoissa lääkäriin niin että viruslääkitys ehtii vielä tehota...

Voi kyynel 😢

Vierailija
49/57 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, enkä halua. Otin Shinrix rokotteen toissa keväänä. Minun isällä oli se kauan sitten ja nyt sitten vanhampana olen nähnyt ja kuullut siitä ihmisten kokemuksia uimahallissa sen verran, että en varmasti halua sitä itselleni. Siksi otin rokotteen.

Vierailija
50/57 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvoihin tuli. Monta asiaa kerralla, diabetes2, stressi, uv- valo auringonvalosta. Päänahkaan sattui muutama päivä aikaisemmin kunnes leukaan alkoi nousta rakkuloita. Virus lääkitys ASAP. 

Olisit käyttänyt maskia!!

Vierailija
51/57 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin vyöruusun 11-vuotiaana. Kipu oli kova, mutta ei silloin lääkäri määrännyt edes mitään lääkettä, tai ehkä viruslääkkeitä ei silloin edes ollut. Vuosi oli 1971. Pari arpea jäi muistoksi kylkeen. Onneksi ei ole uusinut kertaakaan.

Vierailija
52/57 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieras 43 tässä.

Tänä aamuna ihottuma oli jo pahempi kuin eilen ja ihan kunnon läntti selkäpuolellakin, kun eilen oli vaan muutama pienempi alue. Terkkari ja lääkäri sanoi kans heti, että ihan selkeä vyöruusu ja kun on noin laaja toi alue niin viruslääkkeen määräsi tähän, jotta minimoitaisi jälkioireita. Olen 34-vuotias ja kuulemma harvemmin nuorille jää jälkioireita, mutta eihän sitä ikinä tiedä. On kyllä tosi kipeä, kun polttelee ja vaatteet sattuu, kun osuu iholle. Mullakin on nännit tosi arat. Onneksi ei kasvoihin tullut, kun olisi sitten silmät vaarassa.

Oletan että mulla oli korona pari viikkoa sitten, kun olin kipeänä, kun ei se muistuttanut ihan perus flunssaa ja heti perään tulee vyöruusu, että voi olla joku yhteys noilla. Stressiä on tosin kanssa ollut paljon koko alkuvuoden, että liekö sekin ollut osatekijänä. Toivottavasti noi lääkkeet alkaa purra nopeasti, kun pitäisi pystyä töissä olemaan koko kesä.

Vierailija
53/57 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on rakkuloita aiheuttava ihottuma, joka leviää vyömäisenä iholla vähän niinkuin vesirokko. Mulle tuli viime syksynä ja sain todella vahvan viruslääkityksen, ettei tule jälkioireita kuten hermostokivut, jotka eivät sitten parane. Kannattaa mennä ajoissa lääkäriin niin että viruslääkitys ehtii vielä tehota...

Miksi tästä ei puhuta enemmän?? 😑 Iskee yleensä vähän vanhemman ikäluokan edustajiin ja on paljon sellaisia "ei tässä mihinkään lääkäriin tarvi lähteä". Ja ite todellakin ottaisin rokotteet vähän vanhempana vaikka on kallista, kärsin jo nyt nuorena hermokivusta niin ei olisi todellakaan jaksamista kestää enempää kroonista kipua.

Vierailija
54/57 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit käyttänyt maskia!! 

Miksi? 

Vierailija
55/57 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättänyt jo vuosia sitten, että 5kympin huitteissa satsaan vyöruusurokotteeseen, tai kaksihak niitä on otettava, ja sen teen vielä tämän vuoden puolella, täytän syksyllä 50v. Sanovat, että 60v-> se olisi hyvä viimeistään ottaa, minä otan tänävuonna. Vyöruususta voi jäädä jälkitaudiksi krooninen, kova, hermosärky.

Vierailija
56/57 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tosiaan vyöruusun tän kuun alussa ja sen viikon viruslääkekuurin söin jo loppuun yli viikko sitten. Nyt toi ihottuma-alue on kauttaaltaan tunnoton. Ei siis ole kunnolla mitään tuntoaistia siinä ollut moneen päivään ja välillä kutittelee tai pistelee ja herättelee ihme tuntemuksilla öisin, mut koskettaessa sitä aluetta se on tunnoton. Vaatteet tuntuu kanssa ikävältä päällä. Välillä tulee edelleen niitä sähköiskumaisia tuntemuksia. Alkoi se mietityttää, onko tää nyt enne postherpeettiselle neuralgialle, joka tulee joillekin vyöruusun jälkitautina. :( Tosi harvasta lähteestä löytyy mitään kuvauksia, että siihen liittyisi oireena tunnottomuus. Onkohan sitä tuntoaistia mitenkään mahdollista palauttaa tuohon, vai onko se hermo niin paskana, ettei sille voi tehdä mitään? Mulla se ihottuma on tosi laaja vasemmalla puolella kylkeä alkaen selästä ja tulee kokonaisuudessaan vatsan puolelle siihen keskilinjaan saakka. Oli myös tosi kipeä, ja yöunet meni moneksi yöksi kivun ja polttelun takia. Olin myös useamman päivän saikulla, koska työ on fyysistä. Nyt olen jo töihin palannut ja siellä pystyn suoriutumaan, onneksi.

Onko täällä sellaisia, jotka on saaneet vyöruusun jälkitautina postherpeettisen neuralgian? Mitä oireita? Oliko vyöruusun akuutti vaihe kivulias ja kuinka laaja oli ihottuma-alue?

Vierailija
57/57 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenään tuli, viruslääke alotettiin,lisänä päänsärky.sairaslomaa en saanut ja kaikki lähinnä vähättelivät ettei varmasti edes mikään ruusu ole vaan ruusufinni tai jotain pientä. Kasvojen alueen vyöruusu on vaarallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä