Miksi 99% ihmisistä lihovat vanhemmiten?
Siis jo keski-ikään mennessä? Eikö tosiaan onnistu pitää itseään hoikkana tai edes normaalipainossa?
Kommentit (254)
Mä nuorena ja laihana olin ilkeä äidilleni, kun oli päästänyt itsensä lihomaan. Syömisistä se on kiinni, jankutin. No niin, nyt olen viisikymppinen itse, ja ihan samalla tavalla lihava kuin äitini. Pysyn lihavana ihan tavallisella kotiruoalla, ei tarvi mitään herkun mättäämistä. Neljänkympin jälkeen se alkoi, hormonitoiminnan muutos, joka johti siihen, että energiaa kuluu paljon vähemmän joten samalla ruoalla on lihonut ajan kanssa semmoiset 30 kg.
Minulla on jo parisuhde. Ei minun enää tarvi näyttää hyvältä
Lihasmassa katoaa, ellei sitä ihan tarkoituksellisesti ylläpidä. Ja silloinkin sitä katoaa.
Nuorempana ei tajuakaan, miten se laskee automaattisesti kalorinkulutusta.
N58
Vierailija kirjoitti:
Lihavilta ikäsiskoilta tulee aina murhakatsetta, kun on pysynyt hoikkana.
Enpä usko, kuvittelet vaan.
Tämmöiset keskusteluketjut kun lukee nii alkaa tekemään mieli syödä herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on niin paljon, ettei tarvitse valita kaljan ja sipsien väliltä.
Paskaruoka ei paljon maksa. Köyhälläkin on varaa mässätä itsensä lihavaksi.
Kyllä. Itse en ole köyhä mutta olen hoikka, tuttunu on köyhä ja lihonut paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa enää liikkua. Veikkaan, et ihmiskeho on "suunniteltu" elämään n. 40v.
T: 42v
Aikamoinen luuseri olet, jos nelikymppisenä jo olet luovuttanut.
Näitä kuulee välillä. Minulla taas nyt 42 vuotiaana energiaa riittää.
Koska elämän tarkoitus on monella syöminen, kun ikää tulee lisää. Jos on hyvää seksiä hyvässä parisuhteessa tai muuta eloisaa virikettä ja sisältöä elämässä, ruoka ei saa niin merkittävää roolia. Elämänilo, sitä kannattaa haeskella muualta kuin ruokapöydän äärestä!
t. nainen 69 v
Vierailija kirjoitti:
Mä nuorena ja laihana olin ilkeä äidilleni, kun oli päästänyt itsensä lihomaan. Syömisistä se on kiinni, jankutin. No niin, nyt olen viisikymppinen itse, ja ihan samalla tavalla lihava kuin äitini. Pysyn lihavana ihan tavallisella kotiruoalla, ei tarvi mitään herkun mättäämistä. Neljänkympin jälkeen se alkoi, hormonitoiminnan muutos, joka johti siihen, että energiaa kuluu paljon vähemmän joten samalla ruoalla on lihonut ajan kanssa semmoiset 30 kg.
Tavallinen kotiruokahan on tosi lihottavaa jos on lihansyöjä. Ei hyvällä proteiinipitoisella kasvisruoalla liho jos tekee sen itse eikä käytä puolivalmisteita. Myös sekaravinnon syöjien kannattaa karttaa säilykkeitä ja eineksiä, jos haluaa laihtua, ne eivät ole täysipainoista ravintoa.
Olen ollut 40 vuotta kasvissyöjä, ei lääkkeitä, ei sairauksia, suoli toimii, normaalipaino, nivelet ok. Kannattaa vaihtaa ajoissa dieetti, niin vanhemmalla iällä voi edelleen nauttia elämästä.
Vaihdevuosien jälkeen jouduin kyllä jättämään viikoittaiset pari saunakaljaa, koska pienikin määrä keräsi ihme löllyvää ihraa tuohon vatsalle, erilaista kuin minkään muun ruoan aiheuttama läski. (Melkein kaikilla miehillä on nykyään pieni kaljamaha.) Myös suklaan ja pullan olen lähes poistanut ruokavaliostani. Valkoisesta sokerista vierottautuminen on ollut päällä pitkään, se on kuin heroiinia addiktoivuudessaan. Nykyään käytän kookossiirappia makeutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aineenvaihdunta hidastuu rakas lapsukainen.
Ei välttämättä niin paljon hidastu. Itse olen liikkunut koko ikäni säännöllisesti. Olen lähes 50v ja edelleen harrastan liikuntaa päivittäin n. 2h. Syön pääasiassa terveellisesti. Olen saman kokoinen kuin 20 vuotta sitten.
Oletko perheellinen? Oletko nainen vai mies? Minkä ikäiset lapset? Naiset ovat yhä suhteessa ne, joille arjenhallinta usein jää kun miehet pyöräilee, juoksee, rullahiihtelee, käy salilla. Missä välissä lottoat, että perheenäiti vielä liikkuu 2 h /vrk, päivittäin?
Eri, mutta mulla on lapsia, jotka olen yksin hoitanut, kun miestä ei ole huvittanut ja hoikkana olen pysynyt, ennen lapsia kiloja oli paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivisuus vähenee, kaikenlaiset kivut ja vaivat vievät halun liikkua.
Liikunta ei ole itse asiassa kovin merkittävää selittäjä hoikkana pysymisessä. Syömistottumkset (ja juomistottumukset) sen sijaan ovat.
Niin. Ainakin jollain työpaikan hyvinvointipäivillä jäi mieleen että kuntoiluliikunnalla voi pudottaa noin 1- 2 kiloa verrattuna siihen jos ei liiku ylimääräisiä. Varmaan pitää paikkansa. Mulle tuli painoa noin kymmenen kiloa lisää avioeron jälkeen noin kolmekymppisenä kun tuli vietettyä hulvatonta elämää, syötyä ja juotua yli tarpeen ja liikkuminen jäi. Nykyään syön, juon ja nukun ns. terveellisesti ja olen viisi kiloa " ylipainoinen" ollu parikymmentä vuotta. Sopii vielä vaatteet mitkä on säilyneet nuoruudesta. Ruoka on hyvää ja pyrin syömään kunnon ruokaa, ei limuja, sipsejä, ei leivonnaisia, ei pastoja, ei makkaroita vaan lihaa, kalaa, kanaa, perunaa, ohraa, kauraa, bulguria, hedelmiä ja vihanneksia, maitoa, jugurttia, kananmunia jne. Aineenvaihdunta on yksilöllistä. Monet tutut syövät paljon enemmän kuin minä, joku on lihava, monet ovat laihoja. Minusta on tärkeintä olla tyytyväinen kehoonsa, jos ei ole niin pitää tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Koska elämän tarkoitus on monella syöminen, kun ikää tulee lisää. Jos on hyvää seksiä hyvässä parisuhteessa tai muuta eloisaa virikettä ja sisältöä elämässä, ruoka ei saa niin merkittävää roolia. Elämänilo, sitä kannattaa haeskella muualta kuin ruokapöydän äärestä!
t. nainen 69 v
Just näin. Elämää ja erotiikkaa...
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten kaikki japanilaiset vanhukset ja intialaiset joogit on hoikkia? Länsimaissa ihminen ei vanhemmiten enää liiku ja rahaa on syödä enemmän. Ihan siitä se johtuu eikä mistään mystisestä aineenvaihdunnasta
Vierailija kirjoitti:
On ympäristörikos antaa itsensä paisua muodottomaksi.
Jos ei oma terveys kiinnosta, ajattelisivat edes muita. Hoikka/normaalipainoinen on esteettisempi ilmestys.
No kyllä naisessa on ainakin minun mielestä seksikkäämpää pieni pyöreys ja runsaus kuin kurtut joka puolella. Ei tosiaan pidä olla niin idiootti että tekee asioita sen takia mitä muut ajattelee. Pitää ajatella vain itseään ja arvostaa itseään viimeistään vanhempana. Pitää toimia niin että voi olla tyytyväinen itseensä, viis muista. Olen harteikas mies ja tosi tyytyväinen itseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten kaikki japanilaiset vanhukset ja intialaiset joogit on hoikkia? Länsimaissa ihminen ei vanhemmiten enää liiku ja rahaa on syödä enemmän. Ihan siitä se johtuu eikä mistään mystisestä aineenvaihdunnasta
Ei johtune rahasta vaan ruokavaliosta, tottumuksista ja perinteistä.
Vierailija kirjoitti:
No siis toisin sanoen, syöt liikaa ja liikut liian vähän. Jos listaat tähän (rehellisesti) kaikki eilisen päivän syödyt ruoat ja liikutut kilometrit, ne eivät ole tasapainossa.
Mä olen nyt 46 vuotiaana yhtä hoikka kuin olin 20 vuotiaana. Lihava olin kolmekymppisenä, koska söin liikaa. Sitten aloin säätämään ruokavaliota niin, että sokeri, vaalea leipä, sipsit, einekset ym. höttö on vain harvoin nautittavia asioita. Kaupoissa on turhaa ”ruokaa” noin 90% tuotteista, mutta markkinatalouden on jotenkin pyörittävä. Tässä on iso ristiriita ihmisten hyvinvoinnin kannalta.
Koska ulkonäkö ei enää kiinnosta. Enemmän kiinnostaa se, että itsellä on mukava olla.
Ja ei, laihuus ei tunnu enää hyvältä. Hyvältä tuntuu, kun saa syödä normaalin annoksen hyvää ruokaa, käydä kävelyllä, lukea kirjaa ja nukkua hyvin. Ei se, että kitkuttaa lapsen annoksilla ja jumppaa itsensä kipeäksi ja sitten kuuntelee miehiltä *uoritteluja ja lääppimistä.
Ei kiitos.
Olen 48-vuotias ja painan 2 kg enemmän kuin 25-vuotiaana, painoindeksi on edelleen alle 20:n. Ei tämä vaadi sen kummempaa kuin säännöllistä liikuntaa ja syömistä oman kulutuksen mukaan. Herkkujakin voi syödä, kun pitää sen vastapainona kevyempiä päiviä.
Luonnollinen estrogeenim vähentyminen naisilla 50v+ ja muut hormonimuutokset tekevät sen, että vaikka ei muuttaisi elintavoissaan mitään verrattuna hoikkaan nuoruuteen, tulee kiloja silti ihan kuin itsestään. Koska ikäntyvän kehon metabolia on sisäsyntyisesti erilainen kuin nuoren. Kilot eivät myöskään vähene samoilla helpoilla konsteilla kuin nuorena, vaan painonhallinnan kokonaisuuteen vaikuttaa hyvin moni asia, joihin kaikkiin ei välttämättä pysty itse vaikuttamaan mitenkään, esim. lääkitys tms.