Miksi 99% ihmisistä lihovat vanhemmiten?
Siis jo keski-ikään mennessä? Eikö tosiaan onnistu pitää itseään hoikkana tai edes normaalipainossa?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Olen 48-vuotias ja painan 2 kg enemmän kuin 25-vuotiaana, painoindeksi on edelleen alle 20:n. Ei tämä vaadi sen kummempaa kuin säännöllistä liikuntaa ja syömistä oman kulutuksen mukaan. Herkkujakin voi syödä, kun pitää sen vastapainona kevyempiä päiviä.
Joillakin se on noin. Mutta onko sinun mahdoton ymmärtää, että ei se kaikilla mene samalla tavalla kuin sinulla? Jos se olisi kaikilla yhtä helppoa, niin eihän juuri kukaan olisi lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä nuorena ja laihana olin ilkeä äidilleni, kun oli päästänyt itsensä lihomaan. Syömisistä se on kiinni, jankutin. No niin, nyt olen viisikymppinen itse, ja ihan samalla tavalla lihava kuin äitini. Pysyn lihavana ihan tavallisella kotiruoalla, ei tarvi mitään herkun mättäämistä. Neljänkympin jälkeen se alkoi, hormonitoiminnan muutos, joka johti siihen, että energiaa kuluu paljon vähemmän joten samalla ruoalla on lihonut ajan kanssa semmoiset 30 kg.
Tavallinen kotiruokahan on tosi lihottavaa jos on lihansyöjä. Ei hyvällä proteiinipitoisella kasvisruoalla liho jos tekee sen itse eikä käytä puolivalmisteita. Myös sekaravinnon syöjien kannattaa karttaa säilykkeitä ja eineksiä, jos haluaa laihtua, ne eivät ole täysipainoista ravintoa.
Olen ollut 40 vuotta kasvissyöjä, ei lääkkeitä, ei sairauksia, suoli toimii, normaalipaino, nivelet ok. Kannattaa vaihtaa ajoissa dieetti, niin vanhemmalla iällä voi edelleen nauttia elämästä.
Vaihdevuosien jälkeen jouduin kyllä jättämään viikoittaiset pari saunakaljaa, koska pienikin määrä keräsi ihme löllyvää ihraa tuohon vatsalle, erilaista kuin minkään muun ruoan aiheuttama läski. (Melkein kaikilla miehillä on nykyään pieni kaljamaha.) Myös suklaan ja pullan olen lähes poistanut ruokavaliostani. Valkoisesta sokerista vierottautuminen on ollut päällä pitkään, se on kuin heroiinia addiktoivuudessaan. Nykyään käytän kookossiirappia makeutukseen.
Et voi olla noin tyhmä? Todellakin kasvisruoalla lihoo ihan yhtä lailla, ja tosiaan proteiinit jää monella helposti liian vähiin. Kookossiirappia, just. Idari.
Kyllä sulla on nyt prosentit väärin. Kysy vsikka tekoälyltä, se antaa sulle tilastoja.
Itse en ymmärrä tuota lihomista. Olen itsekin ajoittain lihonut jonkun verran kun alkoholistina on ryyppy ollut päällä pidemmän aikaa. Alkoholin ylimääräiset energiat lihottaa, ja sitten tulee myös syötyä rasvamättöä kännissä. Mutta juomisen kun lopettaa niin laihdun nopeasti ihan normikuosiin. En ymmärrä miksi muut lihoo, kun oletettavasti 99% ei ole alkoholin suurkuluttajia?
Vierailija kirjoitti:
Koska aineenvaihdunta hidastuu rakas lapsukainen.
No jos noin käy, niin kannattaa hidastaa myös jääkaapille menoa, kauppaan menoa ja laittaa ruoka suuhun niiiiiiiiin hiiiiiiiiitaasti, että se ehtii jäähtyä ihan kylmäksi, joten ei maistu enää.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ikä ei ole yleensä hyvä tai pääasiallinen selitys lihomiselle erityisesti keski-iässä. Aineenvaihdunta (energiankulutus) ei hidastu merkittävästi 20–60-vuotiailla, kun kehon kokoa ja koostumusta (erityisesti lihasmassaa) otetaan huomioon. Lihominen johtuu useimmiten siitä, että energiansaanti ylittää kulutuksen elämäntapojen muutosten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihmiset laiskistuu ja syö liikaa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/syytatko-lihomisesta-ikaa-nain-aine…
Itse olen hoikka 40v. (bmi 20,4). Tämän ikäisenä on huomattavasti vaikeampi pysyä hoikkana kuin parikymppisenä, jolloin söin mitä sattuun ja ryyppäsin ja olin silti hoikka. Nyt treenaan 3xviikko ja lisäksi jumppaan 3xviikko ja syön suurimmaksi osaksi terveellisesti (välillä tai juhlissa herkuttelen) ja en todellakaan voisi syödä jatkuvasti mitä huvittaa tai vetää viikonloput alkoa ja pysyä hoikkana :D.
Lapset saadessani lihoin 15kg vauva- ja pikkulapsiarjessa, mutta laihdutin ne sitten pois. Laihduttaminen sujui kyllä hyvin, kun vaan mietti mitä söi ja alkoi treenailla. Mutta helppo olisi lihoa uudestaan, jos ei miettisi asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti ei hidastuu merkittävästi ennen 60 v, rakas paksukainen.
Koska kun mittari heittää reilusti yli 40 keskivertoihmisen tulisi oikeasti syödä todella vähän, liikkua todella rankasti ja nukkua pitkiä yöunia, jotta kiloja ei tule. Keho vain ei enää toimi samalla tavalla. Itse olen aina ollut hoikka, lihaksikas tai normaalipainoinen (riippuu kuka ja miten määritellään) ja viidenkympin korvilla kroppa on joutunut koetukselle. Liikun aktiivisesti, syön terveellistä kotiruokaa ja kulutan herkkuja ja alkoholia maltillisesti. Silti vatsa alkoi vaivaamaan, turposin ja ylimääräisiä kertyi. Vatsan takia jouduin kontrolloimaan syömisiäni ja henkilökohtaisen kriisin kohdatessa en pystynyt syömään senkään vertaa ja nyt olen laihtunut "ihannemittoihin". Pysyäkseni näissä mitoissa minun pitää harrastaa raskasta liikuntaa useamman kerran viikossa ja kevyttä siinä välillä, syödä mieluiten kaksi kertaa päivässä ja jättää alkoholi ja herkut. Aika harva haluaa sellaista elämää viettää ja siksi kiloja kertyy. Jos ei ole sellaiset geenit, että ei liho sitten millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ikä ei ole yleensä hyvä tai pääasiallinen selitys lihomiselle erityisesti keski-iässä. Aineenvaihdunta (energiankulutus) ei hidastu merkittävästi 20–60-vuotiailla, kun kehon kokoa ja koostumusta (erityisesti lihasmassaa) otetaan huomioon. Lihominen johtuu useimmiten siitä, että energiansaanti ylittää kulutuksen elämäntapojen muutosten vuoksi.
Yhteiskunta pitää siis muuttua sellaiseksi, että elämäntavat eivät muutu - jos siis hoikkana pysyminen on suurin tavoite.
Kaikkien pitää saada elää vapaana vailla aikuisuuden vastuita. Olkaamme aina lapsia ja nuoria, joiden elämäntapa pitää luonnostaan hoikkana. Ihmisille pitää antaa tarpeeksi rahaa, jotta ei tarvitse mennä työpaikoille istumaan ja paksuuntumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti ei hidastuu merkittävästi ennen 60 v, rakas paksukainen.
"Laaja tutkimus (julkaistu Science-lehdessä 2021) osoitti, että energiankulutus noudattaa selkeää kaavaa:
Lapsuudessa ja nuoruudessa aineenvaihdunta on nopeampaa (huippu noin 1-vuotiaana, sitten hidastuu asteittain noin 20-vuotiaaksi).
20–60-vuotiailla kokonaisenergiankulutus (TEE) ja perusaineenvaihdunta (BMR/RMR) pysyvät melko vakaina, kun kehon kokoa ja rasvatonta massaa säädetään. Sukupuolieroakaan ei jää merkittävästi jäljelle näiden säätöjen jälkeen.
Noin 60-vuotiaasta eteenpäin energiankulutus alkaa laskea noin 0,7 % vuodessa. 90-vuotiaana se voi olla noin 20–26 % alhaisempi kuin keski-ikäisillä.
Tuosta paljastui, että palstan naisilla on siis 90-vuotiaiden kroppa. Osa kyllä kieltämättä näyttävät paljon vanhemmilta, mitä henkkari näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta pitää siis muuttua sellaiseksi, että elämäntavat eivät muutu - jos siis hoikkana pysyminen on suurin tavoite.
Kaikkien pitää saada elää vapaana vailla aikuisuuden vastuita. Olkaamme aina lapsia ja nuoria, joiden elämäntapa pitää luonnostaan hoikkana. Ihmisille pitää antaa tarpeeksi rahaa, jotta ei tarvitse mennä työpaikoille istumaan ja paksuuntumaan.
Sinä kieltämättä omaat lapsen ajatusmaailman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä oleta. "Lapsukainen" on itsekin jo keski-iässä eikä ole lihonut.
Kaikilla se ei hidastu samalla tavalla.
Minä olin aina hoikka, mutta kilpirauhasleikkauksen jälkeen lihosin 15kg nopeaan tahtiin kun lääkitys ei ollut oikea.
Kun lääkitys saatiin kuntoon, niin paino putosi takaisin normaaliksi.
Söin ja liikuin samalla tavalla koko ajan, ainoa ero oli tosiaan kilpirauhashormonin määrä. Se vaikuttaa aineenvaihduntaan.
Miksikö? Siksi että elimistö saa enemmän kaloreita kuin kuluttaa.
Miksi tätä maailman yksinkertaisinta asiaa pitää taivastella päivästä ja vuodesta toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä maailman yksinkertaisinta asiaa pitää taivastella päivästä ja vuodesta toiseen?
Oma elimistöni sai kyllä nuorempana huomattavasti enemmän kaloreita ja kulutin samalla mitalla tai jopa vähemmän.
Selkeä ylipaino johtuu siitä, että kaloreita saa enemmän, mutta keski-iän muutaman kilon painon nousu on eri juttu. Sen kurissapito vaatii enemmän vaivaa, jos ei ole voittanut geenilotossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 48-vuotias ja painan 2 kg enemmän kuin 25-vuotiaana, painoindeksi on edelleen alle 20:n. Ei tämä vaadi sen kummempaa kuin säännöllistä liikuntaa ja syömistä oman kulutuksen mukaan. Herkkujakin voi syödä, kun pitää sen vastapainona kevyempiä päiviä.
Joillakin se on noin. Mutta onko sinun mahdoton ymmärtää, että ei se kaikilla mene samalla tavalla kuin sinulla? Jos se olisi kaikilla yhtä helppoa, niin eihän juuri kukaan olisi lihava.
En missään väittänyt, että se on helppoa, pitää osata vastustaa herkkujen kiusauksia. Joka päivä.
Mutta yksinkertaista se on ja jos on kiinnostunut terveydesta ja/tai ulkonäöstä, niin siinä on motivaattori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma elimistöni sai kyllä nuorempana huomattavasti enemmän kaloreita ja kulutin samalla mitalla tai jopa vähemmän.
Selkeä ylipaino johtuu siitä, että kaloreita saa enemmän, mutta keski-iän muutaman kilon painon nousu on eri juttu. Sen kurissapito vaatii enemmän vaivaa, jos ei ole voittanut geenilotossa.
Kyllä se ihan samasta asiasta johtuu. Elimistö saattaa toki kuluttaa iän myötä vähemmän, eli se paljon puhuttu aineenvaihdunta on hidastunut. Mutta se sama syy silloinkin johtaa lihomiseen.
Niin se on, kaikki ei ole samasta puusta veistettyjä. Joihinkin ei läski tartu vaikka syövät mitä ja jotkut lihoo todella herkästi, ja kaikkea siltä väliltä. Jonkin verran voi itse vaikuttaa, mutta joillekin se on paljon helpompaa ja toisille paljon suuremman työn takana.