Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteen ongelmat. Erota vai eikö?

Vierailija
11.09.2026 |

Koitan saada tämän kaiken jäsenneltyä järkeväksi, mutta pahoittelen jos menee sekavaksi, sillä asiaa on paljon..

Olemme olleet puolison kanssa yhdessä yli viisi vuotta. 
Aina on ollut kommunikaatio ongelmia. Se on meidän parisuhteen suurin kompastuskivi. Puolisoni myös syyttää minua jatkuvasti kaikesta, eikä tunnu ottavan vastuuta omista tekemisistään. Olen aina ansainnut ne jollain tapaa. 

Keskustelumme menee aikalailla pähkinänkuoressa näin:

Kerron asian mikä minua harmittaa. En syytä, vaan sanon, miltä minusta tuntuu.

Mieheni vastaus on aina luokkaa "olet sekaisin/psykoosissa/häiriintynyt"

"En ole sanonut noin" "en ole tehnyt tuollaista".

Koen, etten tule kuulluksi ja joudun myöskin todella paljon puolustamaan itseäni tai mielipiteitäni. 

Mies myös väittää, että väitän vastaan. Hänen mielestä vastaan väittäminen on sitä, jos en ole hänen kanssaan samaa mieltä.

Näitä asioita olisi varmasti ihan kirjaksi saakka, mutta tässä muutamat asiat nostettuna. 

Loppupeleissä se on aina minä, joka pyytää anteeksi. Ja myöskin mies on se, joka kertoo kuinka minun täytyy muuttua jotta meidän suhde voi paremmin. "Sinä aina aloitat jotain, sun kanssa on niin vaikeaa" 

Mieheni on saanut minulle aikaan tunteen, että olen kävelevä ongelmien aiheuttaja.

Ainoa asia, mitä pyydän on (ei edes pitäisi joutua pyytämään) on kunnioitus, rakentava riitely ja arvostus. 
Mieheni ei osaa tätä, ja vaikka kuinka ollaan tästä puhuttu hän turvautuu silti epämiellyttävään tapaan riidellä. Eli syyttely, solvaaminen ("turpa kiinni") ja minä aiheutan vain ongelmia. 

Voiko tämä tästä enää miksikään muuttua? Samaan aikaan mies vaatii minulta arvostusta ja kunnioitusta.. mutta silti en tunnu saavan mitään takaisin. 

Viime aikoina olen huomannut olevani aivan loppu. En halua mennä kotiin mieheni luokse, enkä haluaisi että hän tulisi kotiin. 
En halua mitään fyysistä läheisyyttä häneltä enkä muutakaan.

Onko tämä merkki erota? Voiko tämä tästä enää muuttua? Alan olla henkisesti tosi uupunut. 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet AP selvästi aika heikoilla lahjoilla varustettu henkilö. Tulet ensinnäkin tänne kysymään neuvoa palstalle missä vastaus kaikkeen on 'jätä se'. Sitten kun olet muutaman tuollaisen viestin saanut niin nyt yhtäkkiä koet jonkun valaistumisen ja tajuat, että miten olet antanut kenenkään kohdella sinua tuolla tavoin noin kauan.

Selvä trolli siis vain, kun ei ole muutakaan tekemistä perjantaina.

Vierailija
42/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten väliset suhteet ovat lopulta valtasuhteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää. Eroa ennen kuin käy pahasti (muuttuu väkivaltaiseksi tmv). 

Vierailija
44/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä löydät ongelmattoman kumppanin? Kaikissa suhteissa on vaikeuksia. 

Kommunikaatio-ongelmat ovat sellaisia, ettei niitä voi korjata, jos kumppani ei niitä huomaa. Toki aina on jotakin ongelmaa, mutta kyllä se, jos erimielisyyksiä ei voi edes käsitellä tekee suhteen mahdottomaksi. Minä lähdin. Aikani yritin, sitten totesin, että antaa olla.

Tuo ei ole kommunikaatio-ongelma eikä mikään parosuhteen dynamiikkaan liittyvä yhteinen ongelma. Tuo on ihan 100% siihen kyseiseen mieheen ja sen omaan sisäiseen dynamiikkaan liittyvä ongelma ja menee pois eroamalla.

Kiitos tästä viestistä. Yhä edelleen mietin ajoittain, teinkö virheen kuin lähdin. Yllä joku kuvasi tuollaista suhdetta seksuaaliseksi hyväksikäytöksi. Siltä se tuntui ajoittain. Vaikka ulkoisesti kaikki näytti hyvältä, mies olisi monesta varsinainen saalis. Olen onnellisempi nyt, tosin yksinäinen ajoittain ja kaipaan suhteen hyviä puolia, jotka olivat samanlainen elokuva- ja kirjallisuusmaku. Eli olen yhä jotenkin miehen "uhri", koska en edes tajua, miten vähän suhteessa oli oikeaa parisuhdetta

- lainaamasi

Hyvä, että pääsit pois. Ihan oikeasti samanlaiset makumieltymykset eivät ole sen arvoisia, jos mies muuten on ihan kamala, sanon kokemuksesta. Minulla on nykyisin sellainen kumppani, joka on sekä loistava keskustelija, samanhenkinen eikä ikinä aiheuta draamaa ja riitoja. Ja jos ei olisi, harrastelisin tyytyväisenä omia kivoja juttujani.

Vierailija
45/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kaikissa suhteissa on vaikeuksia, eikä ruoho ole vihreämpää sen aidan toisen puolella.

Mieheni ei halua eikä osaa rakentaa riitelevästi. Hän aina lupaa kehittyvänsä, mutta ei kuitenkaan sitä tee. 

Itse ajattelen, ettei se ole "minä vs sinä" vaan me vs ongelma. 
Tosi harmillista kuitenkin on, kun itse olen valmis kehittämään ja kehittymään, mutta mieheni ei ole.

-ap-

Ööh, todellakin ruoho on joskus vihreämpää aidan toisella puolella.

Ja toisekseen, miksi pitää riidellä, edes rakentavasti?

Voisitko kertoa vähän tarkemmin, että mistä te "riitelette"? Miten miehen pitäisi muuttua? Mikä on vialla?

Toivoisin häneltä enemmän rakentavampaa tapaa riitelyyn. Nyt hänen tapansa riidellä on sitä, ettei "hänellä saa väittää vastaan" ja käyttää välillä tosi epäkunnioittavia sanoja minua kohtaan. Niin sanotusti vetää henkilökohtaisuuksiin sen riidan.

Riidan aiheena yleensä on meidän molempien hyvinkin eriävät arvot/mielipiteet. 
Jos sanon, etten minusta tunnu reilulta miten hän puhuu minulle, niin se lähtee jo yleensä siitä heti keulimaan. Kun alkaa se vastakkainasettelu, kuka sanoi, mitä teki, ja se siksi se paisuu, kun yritän vain saada ymmärrystä minun tunteilleni. Mutta mies ei kestä sitä, ja suuttuu kun pitää tuota vastaan väittämisenä. 
Toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan. 

Mies haluaa olla se "pää" ketä uskotaan, ja jos hän sanoo että asia on niin, en saisi sanoa siihen mitään. 
Ja on myöskin hyvin jääräpäinen, kertonut minulle sen itsekin.  

Vierailija
46/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet AP selvästi aika heikoilla lahjoilla varustettu henkilö. Tulet ensinnäkin tänne kysymään neuvoa palstalle missä vastaus kaikkeen on 'jätä se'. Sitten kun olet muutaman tuollaisen viestin saanut niin nyt yhtäkkiä koet jonkun valaistumisen ja tajuat, että miten olet antanut kenenkään kohdella sinua tuolla tavoin noin kauan.

Tämäkin on sumutusta. Kyllä jokainen nainen tietää, että vastaavia suhteita miesten kanssa on paljon. Ei se, että miehet eivät osaa ilmaista itseään ja vaativat naiset vain hyväksynään tämän, tee naisesta heikkolahjaista. Suomalaisista miehistä moni on täysin kyvytön puhumaan, riitelemään, ilmaisemaan tunteitaan. Riitelykin on taito, jota parisuhteessa tarvitaan. Suomalainen nainen taas on kasvatettu hyväksymään kaikki pee, mikä vastaan tulee, miehiltä. 

Vierailija
47/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ottavat eroja liian helposti nykyisin.

Vierailija
48/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo kontrolloiva, pelkästä vaihdannasta kiinnostunut mies. Kyllä ne valtasuhteet ovat jossain taustalla olemassa, mutta jos läheiset suhteet eivät ole ihan pääasiallisesti kiintymystä ja läheisyyttä ja muita positiivisia tunteita, ne joutavat roskikseen.

Vierailija
49/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kaikissa suhteissa on vaikeuksia, eikä ruoho ole vihreämpää sen aidan toisen puolella.

Mieheni ei halua eikä osaa rakentaa riitelevästi. Hän aina lupaa kehittyvänsä, mutta ei kuitenkaan sitä tee. 

Itse ajattelen, ettei se ole "minä vs sinä" vaan me vs ongelma. 
Tosi harmillista kuitenkin on, kun itse olen valmis kehittämään ja kehittymään, mutta mieheni ei ole.

-ap-

Ööh, todellakin ruoho on joskus vihreämpää aidan toisella puolella.

Ja toisekseen, miksi pitää riidellä, edes rakentavasti?

Voisitko kertoa vähän tarkemmin, että mistä te "riitelette"? Miten miehen pitäisi muuttua? Mikä on vialla?

En ole ap vaan tuo toinen joka kertoi vähän vastaavanlaisesta parisuhteesta. 

Se onkin hassua kun kumpikaan ei haluaisi riidellä, ja silti siihen riitaan päädytään hyvin nopeasti, jos otan esille mitään vaikeampaa asiaa. Eikä sen asian tarvitse olla edes erityisen vaikea. Olen esimerkiksi sanonut miehelleni että joskus minua pelottaa hänen kyydissään, hän on aika "reipas" kuski, niin vastaukseksi sain vain pitkän luennon siitä kuinka hyvä kuski hän on ja kuinka kukaan muukaan ei ole koskaan hänen kyydissään pelännyt joten kyllä ongelma on nyt vain ja ainostaan minun. Vaikeampi asia voisi olla vaikka sellainen että olen pahoitellut hänelle jos olen ollut ehkä vähän vaisu ja kertonut että se johtuu siitä kun minusta tuntuu välillä että meidän välillä on jonkinlainen kuilu ja se saa mut surulliseksi. Vastaus on että mikään ei koskaan riitä minulle. 

Minusta tuntuu että minun tarpeilleni ei ole tässä suhteessa tilaa. Niin kauan kun jaksan olla vain tyytyväinen ja iloinen ja onnellinen niin kaikki on hyvin. Mutta jos sanallakaan sanon että kaipaisin jotain muuta, suhde on välittömässä kriisissä. Olen yli puoli vuotta puhunut siitä että kaipaisin sitä että me tehtäisiin edes yhtenä viikonloppuna jotain ihan muuta kuin yleensä, ihan vain kahdestaan. Minusta se olisi kohtuullinen toive. Mutta se ei käy koska mieheni ei koe sellaista tarvetta. 

En minä näitä asioita ajattele 24/7 ja meillä on moni asia myös hyvin. Mutta tarvitsisin sellaista että saan ottaa esille myös miehen mielestä vaikeita asioita ilman että hän haluaa heti erota. 

Vierailija
50/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ottavat eroja liian helposti nykyisin.

Ei vaan liian vaikeasti edelleen. Tällaisia aloituksen kaltaisia suhteita on vuosi vuodelta vähemmän, muttei tarvitsisi olla yhtäkään.

Vierailija
51/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo ihminen, joka on tottunut käyttämään ihmissuhteissaan valtaa toisiin. Koska eivät ne aina ole valtasuhteita. Narsististen ihmisten seurassa huomaa kyllä tämän valtasuhdeaspektin. Esim. narsistinen ihmisen ystävyys- ja parisuhteet ovat aina hyötysuhteita. Narsisti manipuloi toista saadakseen jotakin. Kuten palveluksia tai tietynlaista statusta ystävän tai kumppanin ammatin kautta. Narsisteissa yllättää kerta toisensa jälkeen tämä: he luulevat, ettei kukaan huomaa mitään. Tämä jaksaa hämmästyttää ja vähän huvittaakin. Narsisti luulee aidosti olevansa loistava manipuloimaan.

Vierailija
52/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on sumutusta. Kyllä jokainen nainen tietää, että vastaavia suhteita miesten kanssa on paljon. Ei se, että miehet eivät osaa ilmaista itseään ja vaativat naiset vain hyväksynään tämän, tee naisesta heikkolahjaista. Suomalaisista miehistä moni on täysin kyvytön puhumaan, riitelemään, ilmaisemaan tunteitaan. Riitelykin on taito, jota parisuhteessa tarvitaan. Suomalainen nainen taas on kasvatettu hyväksymään kaikki pee, mikä vastaan tulee, miehiltä. 

Ehkä sinun fantasiamaailmassasi. Kertoo paljon sinusta ihmisenä, jos kaikki tapaamasi miehet ovat sinun mielestäsi sosiaalisesti kyvyttömiä. Oikea kävelevä Dunning-Krugerin manifestointi.

Vierailija
53/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tämä tästä enää miksikään paremmaksi muuttua? Sitä varmaan monet miettivät parisuhteessa. Eikä sitä voi tietää. Voi olla että muuttuu tai sitten ei. Rukoillaan parasta.

Vierailija
54/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoo ihminen, joka on tottunut käyttämään ihmissuhteissaan valtaa toisiin. Koska eivät ne aina ole valtasuhteita. Narsististen ihmisten seurassa huomaa kyllä tämän valtasuhdeaspektin. Esim. narsistinen ihmisen ystävyys- ja parisuhteet ovat aina hyötysuhteita. Narsisti manipuloi toista saadakseen jotakin. Kuten palveluksia tai tietynlaista statusta ystävän tai kumppanin ammatin kautta. Narsisteissa yllättää kerta toisensa jälkeen tämä: he luulevat, ettei kukaan huomaa mitään. Tämä jaksaa hämmästyttää ja vähän huvittaakin. Narsisti luulee aidosti olevansa loistava manipuloimaan.

Lauseita, mitä olen kuullut narsisteilta usein:

- olen niin herkkä ihminen

- olen niin ystävällinen ihminen

- olen niin kiltti ihminen

Ihan klassinen moka. Aidosti kiltti, herkkä tai ystävällinen ei kuvaa näin itseään, vaan muita ihmisiä. Ei koskaan itseään. Pikku vinkki vaan teille narskuille. 

Vierailija
55/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset tarinat ja trollaukset sitten sieltä perjain iloksi.

Miksi tämä olisi trollausta? Ihan arkipäivää lukuisissa suhteissa. Onko tää trollausspämmi joku uusi "piste." Tai "kateuskortti".

Vierailija
56/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenäsi eroaisin.

Vierailija
57/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa erota.

Ei kannata selvittää mitään.

Vierailija
58/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenäsi eroaisin.

Mut sä oot bi, kaapissa.

Eli homo.

Vierailija
59/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinun fantasiamaailmassasi. Kertoo paljon sinusta ihmisenä, jos kaikki tapaamasi miehet ovat sinun mielestäsi sosiaalisesti kyvyttömiä. Oikea kävelevä Dunning-Krugerin manifestointi.

Erotatko sanat moni ja kaikki toisistaan? Mainitsin myös suomalaisen miehen, et huomannut sitä? Valitettavasti oma kokemukseni on, että puhumattomuus on juuri meillä esiintyvä ongelma miehillä, johtuu sodan traumoista. Muista kulttuureista tulevilla miehillä on omat tyypilliset ongelmansa, mutta kommunikaatio ja tunteiden ilmaisu on usein luontevampaa, kärjistäen näin.

Vierailija
60/70 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tämä tästä enää miksikään paremmaksi muuttua? Sitä varmaan monet miettivät parisuhteessa. Eikä sitä voi tietää. Voi olla että muuttuu tai sitten ei. Rukoillaan parasta.

Kyllä voidaan tietää. Useimmiten ei muutu, koska siitä kontrolloinnista on niin vaikeaa luopua, kun sillä saa niin kivasti tahtonsa runtattua läpi. Seuraukset ja menetykset voivat joskus motivoida, mutta usein eivät nekään. Ero auttaa. Kaikenlaisissa lahkoissa on paljon tällaisia parisuhdeongelmia, ei oikein löydy näyttöä rukoilun toimivuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan