Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostin asunnon, nykyinen vuokralainen uhkaa rikkoa sen jos joutuu lähtemään

Vierailija
10.09.2026 |

Ostin asunnon, joka on ollut edellisellä omistajalla sijoitusasuntona. Asunnossa asuu tällä hetkellä vuokralainen.

Kun kävin asuntonäytössä, ostopäätös oli jo käytännössä tehty. Vuokralainen, joka oli paikalla, alkoi silloin itkeä ja vaikeroida, että miksi vien häneltä kodin alta ja miksi heitän hänet kadulle.

Kaupat tehtiin ja irtisanoin vuokrasopimuksen asianmukaisesti kaikkia irtisanomisaikoja noudattaen. Eli omalta osaltani olen hoitanut kaiken ihan oppikirjan mukaan. Vuokrasopimus päättyy kuluvan kuun viimeisenä päivänä ja silloin asunto pitäisi luovuttaa minulle avaimineen. 

Soitin tänään vuokralaiselle muistuttaakseni asiasta ja sopiakseni käytännön järjestelyistä. Hän oli aivan raivoissaan. Hän ilmoitti puhelimessa, ettei aio lähteä mihinkään. Kuulemma hänet täytyy kantaa ulos. Lisäksi hän uhkasi, että rikkoo asunnon, jos en pysy poissa.

Olen ensiasunnon ostaja, en mikään kroisos. Kaiken lisäksi oma vuokrasopimukseni päättyy myös kuun viimeisenä päivänä, eli minun pitäisi päästä muuttamaan suoraan tähän asuntoon!

Mitä tällaisessa tilanteessa kannattaa tehdä? Jos menen kuun viimeisenä päivänä oman muuttokuormani kanssa paikalle ja vuokralainen kieltäytyy lähtemästä, ottaako poliisi tällaisen tilanteen hoitaakseen vai pitääkö minun käynnistää jokin erillinen häätöprosessi? 

Kommentit (171)

Vierailija
141/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisella on vuokrasopimuksen mukaan oikeus etsiä uutta vuokra-asuntoa tietty kuukausimäärä eli 4-6 kuukautta.

Vierailija
142/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisella on vuokrasopimuksen mukaan oikeus etsiä uutta vuokra-asuntoa tietty kuukausimäärä eli 4-6 kuukautta.

Oikeus on, jos on asunut vuokralla vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralainen kun lähtee vaikka töihin aamulla.

Kämppään sisään kavereiden tai muuttofirman kanssa.

Kaikki tavarat pihalle ulos asti.

Ja lukot vaihtoon.

Jos haluat olla huomaavainen peitä kamat pressulla.

Sitten jos tulee jotain maksettavaa tai sakkoja, maksa pois.

On se sen arvoista , kun r u n k k a r i tulee ja huomaa kamojensa olevan pihalla eikä avainkaan enää toimi.

Tosta tulisi sulle rikosmerkintä.

Vierailija
144/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu aika pahalta vuokralaisen puolesta. Mieti, jonkun koti lähtee alta. Koko elämänsä rakentanut sen ympärille ja ehkä ei ole helppoa löytää uutta. Tulee paha mieli tästä aloituksesta, toivottavasti olet Rölli.

Luulisi yksityishenkilöltä asunnon vuokranneen tajuavan, että siitä voi joutua joskus lähtemään. 

Myös asunnon myyntiinmenosta vuokralainen saa tietää, joten ainakin itse aloin tuollaisessa tilanteessa etsiä uuttaa vuokra-asuntoa. Löysinkin ja vielä sellaisen, joka vapautui marras-joulukuun vaihteessa, kun oli lokakuun loppupuoli menossa. Soitin va:lle, että irtisanon vuokrasopimuksen ja muutan pois 30.11. Va oli soittanut heti välittäjälle, joka laittoi ilmoitukseen tiedon, että asunnosta lähtee vuokralainen pois 30.11. Heti seuraavana päivänä oli myös julkinen näyttö, jolloin olikin sitten tullut aiemmin katsomassakäyneitä uudestaan ja jättänyt tarjouksia. Nopeasti syntyi kaupatkin, kun uuden omistajan tytär muutti siihen heti, kun sain tavarat pois ja vähän siivottua. 

Vierailija
145/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se aika ap:n vuokralaisella on ollut, ja nyt se on loppumassa.

Vierailija
146/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei lähde niin sun on haettava virallista häätöä. Poliisiin olisin heti yhteydessä noista uhkailuista. 
Mutta ei kyllä näytä siltä että pääsisit kuun vaihteessa tohon muuttamaan. 

Vierailija
147/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat lusikan nyt vihdoin käteen. Selviät helpoimmalla kun lupaat etsiä hälle uuden asunnon ja avustaa muutossa. Et varmasti halua oikeuteen riitelemään tuhoista. T. Vuokralainen tuhosi asunnon

Joo ja vois vielä maksaa takuu vuokran, ostaa uudet huonekalut ym. Tai ihan vaan antaa sen vuokralaisen asua siinä ostetussa

asunnossa ja muuttaa itse vuokralle ...

Luulisin vastaustasi provoksi, Ellen olisi jo lukenut niitä useita kommentteja siitä, miten hirveää vuokralaiselle on luopua kodistaan.

Vierailija
148/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voinut ostaa asuntoa, joka on tyhjillään? Olisin itsekin raivon vallassa tuollaisesta asiasta, meni miten lakipykälien mukaan tahansa. Kelju temppu.

Mitä keljua siinä on että myy oman asuntonsa ja joku sen ostaa omaan käyttöönsä. Jokainen voi omaisuudellaan tehdä, mitä haluaa. Osta sinäkin oma asunto niin ei keljuta. 

Vierailija
149/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu aika pahalta vuokralaisen puolesta. Mieti, jonkun koti lähtee alta. Koko elämänsä rakentanut sen ympärille ja ehkä ei ole helppoa löytää uutta. Tulee paha mieli tästä aloituksesta, toivottavasti olet Rölli.

Yhyy. 

Se on ap.n koti, ei vuokralaisen. 

Sellaista se vuokralaisen elämä on. Tämäkin uhkailija on varmasti joku tukipummi

Vierailija
150/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voinut ostaa asuntoa, joka on tyhjillään? Olisin itsekin raivon vallassa tuollaisesta asiasta, meni miten lakipykälien mukaan tahansa. Kelju temppu.

Mitä keljua siinä on että myy oman asuntonsa ja joku sen ostaa omaan käyttöönsä. Jokainen voi omaisuudellaan tehdä, mitä haluaa. Osta sinäkin oma asunto niin ei keljuta. 

Keljua tai ei, en ainakaan itse ostaisi omaan käyttöön tulevaksi asuntoa, varsinkaan itse vuokralla-asuessa, jossa on vuokralainen. Joudun siirtämään muuttoa monta kuukautta myöhemmäksi kaupanteosta vain vuokralaisen irtisanomisajan vuoksi. Jos tarjolla olisi tarpeitanivastaava heti vapaa asunto, ostaisin ilman muuta sen enkä sitä, josta joutuu ensin irtisanomaan vuokralaisen. 

-eri-

Vierailija
151/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on taloyhtiöitä, joissa remontit tekemättä. Osa taloyhtiöistä ei saa pankista remonttilainaa ja menevät purkuun.

Vierailija
152/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia ei kannata vuokrata asuntoa koskaan yksityiseltä.

Vierailija
153/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjaa, kun se mikä on sinulle sijoitus-asunto oli jo jonkun muun koti, toimit oikein lakien mukaan ja nyt ihmettelet miksi se ei ole kaikki kaikessa.

Säännöt ei pakota ketään olemaan hyvillään sen seuraamuksista.

Tsemppiä.

Miksi tuo vuokralainen on mennyt yksityisen omistamaan asuntoon vuokralle? Hän ei itse omista yhtään mitään, vaan LAINAA vuokraa vastaan jonkun sijoituskohdetta asumiseensa.  Jokainen normaaliälyinen tietää, ja osaa varautua siihen, että asunto voidaan myydä jossain vaiheessa, ja uusi omistaja haluaa muuttaa siihen kenties itse asumaan. Oletko kännissä ollut, kun aivopierujasi noin levittelit?

Vierailija
154/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrataloissa tehdään myös enemmän remontteja eli paremmassa kunnossa ja saa pitää lemmikeitä.

Vierailija
155/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa varmuuden asua pitkään, niin silloin kannattaa ostaa asunto ihan itse.

Vierailija
156/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan halua enää vuokrata sähkölämmitysasuntoa. Kela maksaa lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa, se ei riitä talvella. Kun peritte vanhemmiltanne sähkölämmitys rivitalo-osakkeita saatte pitää ne ihan itse.

Vierailija
157/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa varmuuden asua pitkään, niin silloin kannattaa ostaa asunto ihan itse.

Omistusasuntoon ei saa tukia, jos irtisanotaan töistä. Ja ensin pitää käyttää asunnon myynnistä saatuja rahoja ennenkuin saa vuokra-asuntoon asumistukea. Asumistukeen tuli varallisuusraja.

Vierailija
158/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua enää vuokrata sähkölämmitysasuntoa. Kela maksaa lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa, se ei riitä talvella. Kun peritte vanhemmiltanne sähkölämmitys rivitalo-osakkeita saatte pitää ne ihan itse.

Moni joutuu alkaa maksamaan kahden asunnon kuluja, kun ovat hommanneet oman ja lisäksi tulee perintöasuntoa, mitä ei saa myytyä eikä vuokrattua.

Vierailija
159/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokranantaja sanoo sopimuksen irti, irtisanomisaika on 3 kuukautta (jos vuokrasuhde kestänyt alle vuoden) tai 6 kuukautta (jos vuokrasuhde kestänyt yli vuoden).

Vierailija
160/171 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuntoon ei saa tukia, jos irtisanotaan töistä. Ja ensin pitää käyttää asunnon myynnistä saatuja rahoja ennenkuin saa vuokra-asuntoon asumistukea. Asumistukeen tuli varallisuusraja.

Yksin asuvalla saa olla 10000 tilillä ja pariskunnalla 20000, jotta saa kelasta asumistukea vuokra-asuntoon. Tuottavaa omaisuutta eli sijoitusasuntoa ei saa olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi