Ostin asunnon, nykyinen vuokralainen uhkaa rikkoa sen jos joutuu lähtemään
Ostin asunnon, joka on ollut edellisellä omistajalla sijoitusasuntona. Asunnossa asuu tällä hetkellä vuokralainen.
Kun kävin asuntonäytössä, ostopäätös oli jo käytännössä tehty. Vuokralainen, joka oli paikalla, alkoi silloin itkeä ja vaikeroida, että miksi vien häneltä kodin alta ja miksi heitän hänet kadulle.
Kaupat tehtiin ja irtisanoin vuokrasopimuksen asianmukaisesti kaikkia irtisanomisaikoja noudattaen. Eli omalta osaltani olen hoitanut kaiken ihan oppikirjan mukaan. Vuokrasopimus päättyy kuluvan kuun viimeisenä päivänä ja silloin asunto pitäisi luovuttaa minulle avaimineen.
Soitin tänään vuokralaiselle muistuttaakseni asiasta ja sopiakseni käytännön järjestelyistä. Hän oli aivan raivoissaan. Hän ilmoitti puhelimessa, ettei aio lähteä mihinkään. Kuulemma hänet täytyy kantaa ulos. Lisäksi hän uhkasi, että rikkoo asunnon, jos en pysy poissa.
Olen ensiasunnon ostaja, en mikään kroisos. Kaiken lisäksi oma vuokrasopimukseni päättyy myös kuun viimeisenä päivänä, eli minun pitäisi päästä muuttamaan suoraan tähän asuntoon!
Mitä tällaisessa tilanteessa kannattaa tehdä? Jos menen kuun viimeisenä päivänä oman muuttokuormani kanssa paikalle ja vuokralainen kieltäytyy lähtemästä, ottaako poliisi tällaisen tilanteen hoitaakseen vai pitääkö minun käynnistää jokin erillinen häätöprosessi?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Häätö lakiteitse, olet jo tehnyt kaiken lain mukaan oikein
Älä ole vuokralaisen kanssa missään tekemisissä. Kyllä sinä hänet laillisesti saat sieltä pois.
Kirjaa ylös kaikki huutelu ja uhkaukset.
Voit oikeusteitse vaatia häntä maksamaan jokaisen pikku asian minkä tuhoo
Keskustelut voi nauhoittas puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Kummankin asunnon on oltava tyhjillään 1.10 klo 16.
Mitenhän tuokin onnistuu. Kerro sitten.
Tuossa on tehty täysin oikein. Täällä moni ilmeisesti luulee ettei uusi omistaja saisi muuttaa uuteen kotiinsa, mutta sehän ei ole näin.
Vuokrasopimushan on jo irtisanottu laillisin perustein ja sen jälkeen asukas lähtee joko hyvällä tai pahalla. Näin se vain menee.
Eihän Ap ole voinutkaan pyytää edellistä omistajaa irtisanomaan vuokrasopimusta! Nykyään vuorasopimuksen irtisanomiseen täytyy olla painava syy, eikä "myin asunnon" ole riittävä syy. Vuokrasopimus on jatkunut sellaisenaan myös Ap:n ostettua asunnon. Muuten joutuu käräjille! Ap sen sijaan on tehnyt oikein irtisanoessaan sopimuksen syyllä "otan asunnon omaan käyttööni", ja noudattanut irtisanomisaikaa. Ap on tehnyt kaiken ihan oikein.
Buhahahahaa toivottavasti vuokralainen panee kunnolla haisemaan 🤣🤣🤣🤣
Pistähän pikapikaa hakemusta kaupunkisi vuokrataloihin. 👍
Vierailija kirjoitti:
tätä ketjua kun lukee monikaan ei tiedä vuokralaisen oikeuksia ja tämän takia en yksityiselle vuokraloordille mene toista kertaa.
kotirauha on kyllä isompi sillä joka asuu asunnossa eikä sillä kuka sen omistaa. ja on myös
irtisanomisaika ..
Jos vuokra-asunto myydään sen jälkeen, kun vuokralainen on saanut sen hallintaan, vuokrasopimus sitoo uutta vuokranantajaa. Mikäli siis vuokralainen asuu jo kyseisessä asunnossa, ostajasta tulee uusi vuokranantaja, eikä nykyisen vuokrasopimuksen ehdot muutu. Vuokrasopimukseen tulee kuitenkin kirjata uuden vuokranantajan yhteystiedot. Jatkossa vuokrasuhteeseen liittyvistä velvoitteista, mukaan lukien vakuuden palautuksesta, vastaa uusi vuokranantaja.
täältä voi lukea lisää
https://kotivaihtoon.com/artikkelit/vuokra-asunnon-myynti/
ja pitäisi ehdottomasti pitää joku vuokranantaja lupa, että sas vuokrata asuntoa jotta oikeasti tietää lait.
janlinun mielestäni olisi ahdistavaa jos minun kodissa ramppaisi jotain vieraita ihmisiä pyörimässä harvasen viikko ja tuomassa tauteja kotiini.
nuo asunto näytöt asukkaan ollessa pitäisi lailla kieltää varsinkin me ahdistus potilaat ja autistit koetaan se suorastaan hyökkäyksenä
Eihän siellä näytössä ole mikään pakko olla paikalla. Parempi vaan kun ei ole.
Ollaan myös ostamassa asuntoa niin ootko niin persaukinen että muuttosi on lyöty noin tiukkaan.
Kyllä meillä pidetään ainakin kuukausi kumpaakin asuntoa. Vuokra sekä oma.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse taloyhtiön asunto-osakkeesta? Siinä tapauksessa taloyhtiön isännöitsijään kannattaa olla yhteydessä heti huomisaamuna.
Totaalisen väärä ohje! Isännöitsijä ei puutu osakkaan vuokralaisen häätämiseen!
T. palveluisännöitsijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu aika pahalta vuokralaisen puolesta. Mieti, jonkun koti lähtee alta. Koko elämänsä rakentanut sen ympärille ja ehkä ei ole helppoa löytää uutta. Tulee paha mieli tästä aloituksesta, toivottavasti olet Rölli.
Julmaa ja kovaa, mutta niin se vaan menee. Jos haluaa varman vuokra-asunnon, kannattaa hakea jonkun vuokrataloyhtiön asuntoa.
Kadehditko sinä jo toisen vuokra-asuntoa?
Mitä ihmettä sinä höpötät jostain kadehtimisesta? Tässä puhutaan nyt ihan eri asiasta.
Vuokralainen kun lähtee vaikka töihin aamulla.
Kämppään sisään kavereiden tai muuttofirman kanssa.
Kaikki tavarat pihalle ulos asti.
Ja lukot vaihtoon.
Jos haluat olla huomaavainen peitä kamat pressulla.
Sitten jos tulee jotain maksettavaa tai sakkoja, maksa pois.
On se sen arvoista , kun r u n k k a r i tulee ja huomaa kamojensa olevan pihalla eikä avainkaan enää toimi.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu aika pahalta vuokralaisen puolesta. Mieti, jonkun koti lähtee alta. Koko elämänsä rakentanut sen ympärille ja ehkä ei ole helppoa löytää uutta. Tulee paha mieli tästä aloituksesta, toivottavasti olet Rölli.
Luulisi yksityishenkilöltä asunnon vuokranneen tajuavan, että siitä voi joutua joskus lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Se on riski mikä jokaisen vuokralla asuvan tulee hyväksyä. Pääset asunnosta itse nopeasti eroon, mutta vastaavasti myös sinusta päästään tarvittaessa eroon, vaikkakaan ei yhtä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Milloin teit kaupat?
En muista, kun olin niin kännissä.
Sen verran muistan, että me myyjän kanssa nussittiin ihan helvetisti. Nyt mulla on peräpukamat kurkussa.
Selität sille vuokralaiselle, että jos se haluaa tehdä tulevaisuudessaan vuokra-asumisen muualta saamisen erittäin vaikeaksi, silloin kannattaa heittäytyä hankalaksi, toimia vastoin lakia ja hankkia häätö, rekisterimerkinnät ja huono maine. Jos ajattelee omaa tulevaisuuttaan vähän pidemmälle, kannattaa toimia yhteistyökykyisesti.
Kyllähän se mulker o sieltä vielä ulos lentää.
Hän ei nähkääs omista mitään.
Häätö tulille ja sitten kun henkilö ei ole paikalla niin kannatte kaiken hänen omaisuutensa kaatopaikalle ja vaihdatte lukot 😊
Vierailija kirjoitti:
Häätö tulille ja sitten kun henkilö ei ole paikalla niin kannatte kaiken hänen omaisuutensa kaatopaikalle ja vaihdatte lukot 😊
Jälkimmäisestä vuokranantaja joutuu ongelmiin. Järkevämpää on siis hoitaa häätö oikeaoppisesti, vaikka se veisikin enemmän aikaa.
Miksi kukaan myyjä lähtisi tuollaiseen pelleilyyn? Ja myyjällä ei myöskään ole pätevää perustetta irtisanoa vuokrasopimusta, koska myynti ei ole sellainen.