Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostin asunnon, nykyinen vuokralainen uhkaa rikkoa sen jos joutuu lähtemään

Vierailija
10.09.2026 |

Ostin asunnon, joka on ollut edellisellä omistajalla sijoitusasuntona. Asunnossa asuu tällä hetkellä vuokralainen.

Kun kävin asuntonäytössä, ostopäätös oli jo käytännössä tehty. Vuokralainen, joka oli paikalla, alkoi silloin itkeä ja vaikeroida, että miksi vien häneltä kodin alta ja miksi heitän hänet kadulle.

Kaupat tehtiin ja irtisanoin vuokrasopimuksen asianmukaisesti kaikkia irtisanomisaikoja noudattaen. Eli omalta osaltani olen hoitanut kaiken ihan oppikirjan mukaan. Vuokrasopimus päättyy kuluvan kuun viimeisenä päivänä ja silloin asunto pitäisi luovuttaa minulle avaimineen. 

Soitin tänään vuokralaiselle muistuttaakseni asiasta ja sopiakseni käytännön järjestelyistä. Hän oli aivan raivoissaan. Hän ilmoitti puhelimessa, ettei aio lähteä mihinkään. Kuulemma hänet täytyy kantaa ulos. Lisäksi hän uhkasi, että rikkoo asunnon, jos en pysy poissa.

Olen ensiasunnon ostaja, en mikään kroisos. Kaiken lisäksi oma vuokrasopimukseni päättyy myös kuun viimeisenä päivänä, eli minun pitäisi päästä muuttamaan suoraan tähän asuntoon!

Mitä tällaisessa tilanteessa kannattaa tehdä? Jos menen kuun viimeisenä päivänä oman muuttokuormani kanssa paikalle ja vuokralainen kieltäytyy lähtemästä, ottaako poliisi tällaisen tilanteen hoitaakseen vai pitääkö minun käynnistää jokin erillinen häätöprosessi? 

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostit asunnon joka on vuokrattu toiselle, jos sun tarvii itse päästä siihen asumaan? Kai olisit voinut vaatia että edellinen omistaja hoitaa vuokrasopimuksen lopettamisen?

En ymmärtänyt vaatia tuollaisia. Olen ensimmäistä kertaa pappia kyydissä! Ja koska olen ollut itse normaalikäytöksinen vuokralainen, niin en osannut odottaa tällaista. Kaupat tehtiin melko nopeasti. Kysyin vuokralaisesta välittäjältä ja hän sanoi että irtisano sopimus sitten, kun kaupat on tehty. Samaa neuvoi silloin googletuksen hakutulokset.

Lopetat sen nössöilyn elämässäsi ja ryhdyt jännikseksi. Heität omin pikku kötösin sen pellen ovesta pihalle.

Kannattaa tosin varmistaa ettei se ole mikään jengiläinen tai muu vankikarkuri...

Vierailija
22/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä poliisi olisi nyt oikea osoite. Ei kenenkään asuntoa saa rikkoa, eikä kannatakaan, koska joutuu sitten rikkomansa korvaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että jos ei poistu määraikaan mennessä niin paikalle tulee muutama korsto jotka pistävät kämpän tyhjäksi.

Vierailija
24/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostit asunnon joka on vuokrattu toiselle, jos sun tarvii itse päästä siihen asumaan? Kai olisit voinut vaatia että edellinen omistaja hoitaa vuokrasopimuksen lopettamisen?

Kyllä asunnon voi ostaa  vaikka on vuokralainen ja tarvitsee itselle sen. Vuokralainen varmaan tiennyt että asunto on myynnissä. 

Voi ostaa, muttei kannata. Myyjä hoitakoon oman vuokralaisensa alta pois ennen kuin uusi ostaja maksaa penniäkään - ellei ostaja sitten halua pitää vuokralaista.

Vierailija
25/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu aika pahalta vuokralaisen puolesta. Mieti, jonkun koti lähtee alta. Koko elämänsä rakentanut sen ympärille ja ehkä ei ole helppoa löytää uutta. Tulee paha mieli tästä aloituksesta, toivottavasti olet Rölli.

Vuokralainen ei omista asuntoaan joten tottakai hän joutuu lähtemään jossain kohtaa.

Vuokrasopimus pitää irtisanoa lainmukaisesti. Huoneiston käyttö omaan asumiseen on laillinen irtisanomisperuste. Sensijaan jos vuokralainen uhkailee tuhota asunnon, ap voi kääntyä poliisin puoleen laiton uhkaaminen -rikosnimikkeellä. Uhkauksen pitäisi olla todistettavissa eli sähköpostilla tai tallenteella.

Tarvitset lakiapua, ap. Vuokrasopimuksen irtisanomisaika vaihtelee sen perusteella, miten kauan asukas on siinä asunut. 

Vierailija
26/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5. Terveisiä Porvooseen.

Vierailija
27/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkoisin vuokralaisen

Vierailija
28/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinulla on nyt puhelu tallessa todistusaineustona jossa uhkailee joten ei mitään ongelmaa

Vierailija
29/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi asuntoa jossa on vuokralainen jos itse muuttaisin asuntoon.

Vierailija
30/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vuokra asuja on hakattava nöyräksi.

Vierailija
31/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häätö lakiteitse, olet jo tehnyt kaiken lain mukaan oikein

Älä ole vuokralaisen kanssa missään tekemisissä. Kyllä sinä hänet laillisesti saat sieltä pois.

Kirjaa ylös kaikki huutelu ja uhkaukset.

Voit oikeusteitse vaatia häntä maksamaan jokaisen pikku asian minkä tuhoo

Vierailija
32/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu aika pahalta vuokralaisen puolesta. Mieti, jonkun koti lähtee alta. Koko elämänsä rakentanut sen ympärille ja ehkä ei ole helppoa löytää uutta. Tulee paha mieli tästä aloituksesta, toivottavasti olet Rölli.

Vit^n idiootti!!!

Vierailija
33/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asunut alle vuoden? Voi aaua vielä 3 kk irtisanomisesta ja yli vuoden niin 6 kk. Et voi samassa kuussa potkia ulos.

Vierailija
34/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voinut ostaa asuntoa, joka on tyhjillään? Olisin itsekin raivon vallassa tuollaisesta asiasta, meni miten lakipykälien mukaan tahansa. Kelju temppu.

Vierailija
35/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen vuoksi irtisanoit oman kämppäsi ennenkuin seuraava on  tyhjä. Häätöön voi mennä puolikin vuotta ennenkuin olette tilanteessa jossa  vuokralaisesi kannetaan kamoineen ulos.

Jos vuokrasopimus on loppunut ja sen loppumisesta on asianmukaiset paperit, ei tarvita häätöä. Asunto on tuolloin omistajan hallinnassa ja asukas on siellä luvatta jos ei suostu poistumaan. Pyydä poliisit ja sovita lukkoseppä samalle käynnille. Been there, done that.

Sitten on eri asia, jos sopimus on voimassa, vuokrat maksamatta tai muuta erimielisyyttä, silloin pitää hakea käräjiltä häätö ja siinä voi kestää esim 3-6kk jonka ajan loisija bunkkaa kämpässä ilmaiseksi.

Vierailija
36/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voinut ostaa asuntoa, joka on tyhjillään? Olisin itsekin raivon vallassa tuollaisesta asiasta, meni miten lakipykälien mukaan tahansa. Kelju temppu.

Mitä keljua tuossa on? Ei mikään vuokrasopimus ole ikuinen, kunnes itse haluat muuttaa. Aina vuokranantaja voi sen irtisanoa lain mukaisesti, eikä siinä ole mitään keljua.

Vierailija
37/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otathan AP huomioon että vuokrasopimuksen viimeinen päivä ei ole sama asia, kuin kämpän sinulle vapautumispäivä.

Muuttopäivän säännötEnnen 1.10.2026 tehdyt sopimukset: Jos asiasta ei ole muuta sovittu, muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivää seuraava arkipäivä. Muuttopäivänä saa pitää puolet asunnosta käytössään, ja koko asunto on tyhjennettävä ja luovutettava vasta sitä seuraavana päivänä. [1] (https://omataloyhtio.fi/artikkelit/muutto-asuinhuoneistosta/)

Vierailija
38/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Lait ei koske minua, raivostuttavaa kun jotkut yrittävät vedota lakeihin minua sorsiessaan!

Vierailija
39/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea, mutta sama meillä.

Etsitään yksiötä, mutta kaikki, ihan kaikki myydään vuokrattuina. Ja tarve olis heti.

Miten ihmeessä vuokralaisen tarve menee uuden omistajan edelle, ihan käsittämätöntä?

Vierailija
40/69 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummankin asunnon on oltava tyhjillään 1.10 klo 16. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän