Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yrität jutella tuntemattomille

Vierailija
07.09.2026 |

Vaikkapa bussissa.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannetaju on aivan olennaista. Pitää vähän osata lukea tilannetta kenelle ja missä puhut. Usein se ”juttelu” on pelkkää utelemista, ainakin minun kohdallani on näin. En avaudu omista asioistani jossain bussissa tai junassa. 

Kyllä, tilannetaju. Mutta miksi kukaan alkaisi utelemaan tuntemattomalta mitään? 

Vierailija
42/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannetaju on aivan olennaista. Pitää vähän osata lukea tilannetta kenelle ja missä puhut. Usein se ”juttelu” on pelkkää utelemista, ainakin minun kohdallani on näin. En avaudu omista asioistani jossain bussissa tai junassa. 

Kyllä, tilannetaju. Mutta miksi kukaan alkaisi utelemaan tuntemattomalta mitään? 

Jos haluaa tutustua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei siellä kaikki kehtaa omia asioitaan alkaa kertomaan. 

Vierailija
44/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa tutustua

En halua tutustua.

Vierailija
45/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä juttelen tuntemattomille jossain, niin en kyllä ala utelemaan mitään. Ellei sitten vaikkapa neuvon kysymistä tulkita tässä utelemiseksi. 

Vierailija
46/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin sen on huomannut että ainakin vanhemmat ihmiset kyllä vaihtavat pari sanaa, jotkut nuoremmatkin. kukaan ei pakota, sittenän se tyrehtuu kun ei mitään vastaa.

toinen taas on se että kun matkan päästä, siis sanotaan vaikka 5m+, yrittää kovemmalla äänellä yhtäkkiä kysellä jotain, tulee ensin mieleen kenellä hän tilassa kysyy tms.  jotenkin on luontevaa puhuta jostain lähietäisyydellä ellei ole jo juttelua alkanut ja jatkunut. 

tietenkin jos joku vaikka käyttäytyy suuressa tilassa kauempana jotenkin, sitä ehkä voi mainita asiasta lähempänä olevalle?

Vierailija
47/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisin juttelivat :D kyllä treellä jää välillä juttusille tuntemattomien kanssa muustakin kuin vaik onks sul kelloon paljon se on tai missä on paikka se ja se. Yleensä pumpataan tupakkaa ja puhutaan niitä näitä sen tölkin verean

Vierailija
48/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väite, että suomalaiset eivät juttele tuntemattomille, on osittain epätosi.

Olen kuullut, että ainakin Tampereella tuntemattomille jutteleminen on suorastaan rikos. Helsingissäkin melkein.

Kuopiossa se on paikallinen tapa, samoin muissa Itä-Suomen kaupungeissa. 

Pienillä paikkakunnilla kaikki ainakin luulevat tuntevansa toisensa, joten kaikki tietää, kenelle voi jutella ja kenelle ei.

Syrjäseudulla jutellaan vaikka metsän eläimille, jos satutaan joku olento kohtaamaan.

Saako valkoinen kantasuomalainen heteromies jutella karhullekin jos sellainen tulee vastaan?

Vierailija
49/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella paikalla ei voi nauttia yksityisyydestä.

Vierailija
50/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastakysymys: Miksi en yrittäisi?

Miksi minä en yrittäisi?
Epävarmuus. Keskustelusta jälkikäteen muistoksi jää vain, mitä noloa taas sanoinkaan. Raskasta sellainen häpeä. Siksi itse tarvitsen enemmän vakiintuneempia ihmissuhteita, joista saan itsevarmuuden kokemuksia.

Vierailija
51/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle se pari kommenttia bussissa jonkun selvän ihmisen kanssa on normaalia, miellyttävää. Ei häiritse mitenkään. 

Joskus yhden äidin kolme pikkulasta huusivat 20min suoraa huutoa. Entä juopot, narkit haisulit? 

Vierailija
52/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös julkisella paikalla jokaisella on oikeus nauttia yksityisyydestään niin halutessaan. 

Vierailija
53/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yrittäisin, kun en ole bussilla kulkenut mihinkään yli kolmeenkymmeneen vuoteen.

Vierailija
54/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastakysymys: Miksi en yrittäisi?

Miksi minä en yrittäisi?
Epävarmuus. Keskustelusta jälkikäteen muistoksi jää vain, mitä noloa taas sanoinkaan. Raskasta sellainen häpeä. Siksi itse tarvitsen enemmän vakiintuneempia ihmissuhteita, joista saan itsevarmuuden kokemuksia.

Ei tarvitsisi hävetä. Eri asia joku ilkeys. Mutta ilkeät eivät yleensä häpeä. 

Vierailija
55/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle se pari kommenttia bussissa jonkun selvän ihmisen kanssa on normaalia, miellyttävää. Ei häiritse mitenkään. 

Joskus yhden äidin kolme pikkulasta huusivat 20min suoraa huutoa. Entä juopot, narkit haisulit? 

Ei tarvita edes bussia noihin mainitsemiisi törmäämiseen.

Vierailija
56/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän voi joku tulla flirttaamaan ja iskemään kadulla, näin voi löytyä se elämänkumppani ;)

Vierailija
57/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännissä olen normaalia sosiaalisempi. 

Vierailija
58/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yritä. Mutta kuka on sopiva jutteluun?

Vierailija
59/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännissä me kaikki olemme kaveritovereita

Vierailija
60/86 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin muIkun näköinen että harva tulee jutulle. Ehkä joku sitkeä feissari tai pummi joskus harvoin, mutta huomaavat pian että ulkonäkö ei tällä kertaa valehdellut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä