Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miesten ihannepaino

Vierailija
07.09.2026 |

Tiesitkö, että miehen ihannepainon kaava on pituus miinus 103?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on jo huomattu, että kaikilla palstamiehillä on BMI ylipainon puolella, koska heillä on niin paljon lihasmassaa. Ihan varmasti.

Keskivertomiehellä on 35% enemmän lihaskudosta naisiin verrattuna ja koska BMI-kaava ei ota sitä huomioon, tilastot vääristyvät ja miehet ovat huomattavasti pienemmällä rasvan ylimäärällä kehossa ylipainoisia, jos ymmärrät.

Höpön pöpön. Kaava bmi varten in trhty valkoiselle miehelle. Pitää olla enemmän kuin tavallinen määrä lihaksia, että vääristyy. 

Tiesitkö, että jokaisella ihmisellä lihassolut ovat jo syntyessään, kun taas rasvasolut muodostuvat kun energiaylimäärää ei kuluteta? Tarkoittaa käytännössä siis sitä, että normaalivartaloisilla miehellä ja naisella on tuo 35% ero lihasten määrässä. Hyvin moni mies on törmännyt siihen, että vaikka rasvaprosentti on hyvin alhaalla, BMI:n mukaan olisi ylipainoinen. Itsekin olin revetä nauramaan kun eräässä opiskelijaterveystarkastuksessa helvetin lihava lääkäri sanoi, että minun pitäisi laihduttaa muutama kilo päästäkseni normaalipainoon. Otin paidan pois ja kysyin, että mistä mä laihdutan? Ei puhunut enää mitään.

Vierailija
82/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaljamahaisten śikojen kokoontumisketju.

Mammat vaihtaneet siiderin olueen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

183cm-103 eli 80kg olis mun ihannepaino. Painan 78kg ja olen sporttinen mies 👍

M39

Kaikki alle 100 kiloiset riukusääret punnitaan neuvolassa.

#voimafantasia

"Paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa" kuten sanonta menee :)

Kilojen sijaan ihmisten olisi parempi seurata rasvaprosenttiaan. Salilla, julkisilla paikoilla ja työpaikalla kun katselee muita ihmisiä, niin oikeasti lihaksikkaat ihmiset on tosi vähemmistössä. "Mutku lihakset" näyttää katukvuan perusteella huonolta argumentilta alati kasvavaan ylipainoisuuteemme. 

Tuo on totta, mutta jos ihmisten lihavuutta arvioitaisi rasvaprosentin perusteella, syttyisi sisällissota lihavat naiset vastaan muut.

Vierailija
84/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvin moni mies on törmännyt siihen, että vaikka rasvaprosentti on hyvin alhaalla, BMI:n mukaan olisi ylipainoinen."

Todellisuudessa tuollaiset ihmiset ovat harvemmassa. Itselläni BMI:n mukana normaalipainon raja on 95 kilossa. Luuni painavat noi 5 kiloa eli rasvaprosentilla 15-20% minulla voisi olla lihaksiakin reilummin.  Saati jos rasvaprosentti olisi urheilijatasoa.

Vierailija
85/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

183cm-103 eli 80kg olis mun ihannepaino. Painan 78kg ja olen sporttinen mies 👍

M39

Kaikki alle 100 kiloiset riukusääret punnitaan neuvolassa.

#voimafantasia

"Paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa" kuten sanonta menee :)

Kilojen sijaan ihmisten olisi parempi seurata rasvaprosenttiaan. Salilla, julkisilla paikoilla ja työpaikalla kun katselee muita ihmisiä, niin oikeasti lihaksikkaat ihmiset on tosi vähemmistössä. "Mutku lihakset" näyttää katukvuan perusteella huonolta argumentilta alati kasvavaan ylipainoisuuteemme. 

Tuo on totta, mutta jos ihmisten lihavuutta arvioitaisi rasvaprosentin perusteella, syttyisi sisällissota lihavat naiset vastaan muut.

Oletko katsonut katukuvaa? Etkö ole nähnyt miehiä kenellä on komea elintasokumpu? Ei lihavuus ole mikään naisten yksinoikeus.

Vierailija
86/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Wanhan hyvä ajan" kaava miehen ihannepainolle oli (pituus - 100 )-5%. 

Tällä kaavalla 180 cm pitkän miehen ihannepaino on 76 kg. Se pätee omalla kohdallani hyvin, mutta moni pitäisi nykyisin tuollaista miestä rimpulana.

Vastaavasti naisen ihannepainon kaava oli (pituus - 100) - 10%.

Tällä kaavalla 170 cm pitkän naisen ihannepaino on 63 kg. Nykyisin tällaista naista pidetään näköjään lihavana.

Vierailija
87/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa.

Vierailija
88/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nämä kaavat joidenkin kohdalla ihan huuhaata. Ne voi toimia, jos henkilö on muuten normaali. Jos et ole muilta osin normaali, niin nämä johtaa ihan hassuihin tilanteisiin. Vertaile 150 cm ja 215 cm miestä, mikä kaava toimii. Entä kunnon bodari hengenvaarallisen matalalla rasvaprosentilla. Entäs jos on amputoitu raajoja?

Miksi ylipäätään luoda ihannepainokaavoja kun ne toimii 30 % hyvin, 50 % kohtuullisesti, 10 % heikosti ja 10 % erittäin heikosti? Ja sitten joku terveydenhuollossa katsoo kaavaa ja kertoo, että minun pitäisi laihduttaa 10-15 kg. Minä katson hauistani, mistä se rasva otetaan kun sitä ei oikeastaan edes ole?  

Siksi koska ne antavat suuntaviivat valtaväestölle. Sinä luettelet ääripäitä, amputaatiota.. tiedätkö älykkyysosamäärän? 

Vierailija
89/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ana De Armas

Vierailija
90/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei omaa ihan poikkeuksellisen suurta lihasmäärää, niin bmi:n lisäksi hyvä mittari on: pituus - 100. Eli 180cm pitkän miehen ihannepaino 80kg ja silti ei ole mikään laiheliini.

Naisilla vastaava kaava on: pituus - 110. Eli 170cm pitkän naisen ihannepaino on 60kg.

Vierailija
91/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa harva ihminen (mies tai nainen) välittää painosta mitään, vaan suurin osa haluaa näyttää sopusuhtaisilta.

Peili (mikä vääristää), eikä usein vaakakaan, ole asiassa luotettavia mittari. Myöskään muiden ihmisten mielipiteet (usein kaunistellaan) eivät ole oleellisia.

Paras mittari on tuore valokuva itsestään, on se sitten selfie tai muiden ottama. Jos näytät tuoreissa valokuvissa itsesi mielestä hyvältä ja sopusuhtaiselta, niin keskity elämässä muuhun kuin painoon. Mahdolliset ongelmasi ei ole siellä, jos et valmistaudu johonkin kisoihin, missä esim. painoluokka.

Vierailija
92/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät kai yleisesti samalla tavalla painoa tarkkaile kuin naiset, vaikka olisivatkin ulkonäöstään kiinnostuneita. Joskus kun laihdutin pois turhia läskejä, niin vyö  ja vaatteiden istuvuus oli paljon parempi mittari vaaka. Samoin toi yllä oleva valokuvaesimerkki toimii paremmin.  

Vierailija
93/93 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

120kg arkun kanssa.

Mikä on arkun materiaali? Puu, betoni vai sinkkiarkku?