Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tämä uusi käytäntö on, että työnhakijalle soitetaan että sua ei ole valittu

Vierailija
07.09.2026 |

Minulle on nyt soitettu työhaastattelun jälkeen, että sua ei ole valittu.

Siis mitä vittua, tuollainen puhelu on hirveä ja nöyryyttävä. Että oikein heitettäisiin kermakakku naamalle ja hierottaisiin päälle.

Jäi niin, niin, niin nöyryytetty olo.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on kiva tapa kun henkilökohtaisesti ilmoitetaan.

Meidän firmassa lähetetään sähköposti, joka tulee HR kalkkunan henkilökohtaisesta sähköpostista ja hänen nimellä/naamallaan, mutta on niin selkeästi tekoälyn geneerinen tuotos ettei mitään rajaa. Mun mielestä se on vittuilua, että esitetään että joku muka oikeasti olisi henkilökohtaisesti laittanut sen viestin.

Tekoälyvastaus on mielestäni ok, jos se tulee jostain noreply@firma.com osoitteesta

Vierailija
42/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen voi vastata että haistapa sitten paska.

Miksi ihmeessä vastaisit noin? Joku toinen on ollut sinua parempi hakija, eikä se työnantaja tee mitään väärää, että palkkaa jonkun muun ja ilmeisesti ihan kohteliaasti ilmoittaa asiasta ettet turhaa joudu olemaan epätiedossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt en ymmärrä. Jos itse olisin panostanut täysillä työpaikan hakuun, niin kyllä haluaisin kuulla myös miksi en tullut valituksi. Ajattelisin myös niin, että olin merkityksellinen henkilö haastattelijoiden mielestä, koska vaivautuivat henkilökohtaisesti ilmoittamaan, vaikka valinta ei osunut minuun. Vrt. että mitään ei kuulu, tai tulee joku persoonaton automaattiviesti = täysin yhdentekevä henkilö, jota ei enää edes muisteta. 

Mutta että soittaa vaan ja sanoo, että et tullut valituksi. Ei mitään tarkempia selityksiä, jotain ympäripyöreää, että paljon hakijoita. 

Vierailija
44/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt en ymmärrä. Jos itse olisin panostanut täysillä työpaikan hakuun, niin kyllä haluaisin kuulla myös miksi en tullut valituksi. Ajattelisin myös niin, että olin merkityksellinen henkilö haastattelijoiden mielestä, koska vaivautuivat henkilökohtaisesti ilmoittamaan, vaikka valinta ei osunut minuun. Vrt. että mitään ei kuulu, tai tulee joku persoonaton automaattiviesti = täysin yhdentekevä henkilö, jota ei enää edes muisteta. 

Mutta että soittaa vaan ja sanoo, että et tullut valituksi. Ei mitään tarkempia selityksiä, jotain ympäripyöreää, että paljon hakijoita. 

Selityksiä ei tietenkään anneta, jos niitä ei itse osaa kysyä. Olettivat, että sinua ei kiinnosta, miksi et tullut valituksi ja siksi puhelu oli lyhyt. Jos olisit ollut aktiivinen ja kysynyt, olisit saanut vastauksia. 

Vierailija
45/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan puhua puhelimessa. Mielestäni sähköposti-ilmoitus riittää (mutta sitäkään ei kaikki aina lähetä). Soitto ok sitten jos tulee valituksi tehtävään, muuten vähän turha. Sähköpostista jää jälkikin, puhelusta ei.

Vierailija
46/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, tuollainen ei ole ihmistä kunnioittavaa toimintaa. En ole pitkään aikaan itkenyt, mutta nyt tuli itku. Jotenkin niin lannistava ja omituinen puhelu. 

Vierailija
47/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikko itsetunto jos tuntee itsensä merkityksettömäksi jos hakee jostain random yrityksestä työpaikkaa eikä henkilökohtaisesti soiteta ja pahoitella että valinta ei tällä kertaa osunut sinuun. Pitäisikö sen vielä sanoa:  "Mutta olet tärkeä ja arvokas ihminen, kyllä sinut vielä joku päivä joku töihin ottaa."  Sitten varmaan tulisi hyvä mieli ja kokisi itsensä merkitykselliseksi.

Vierailija
48/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan puhua puhelimessa. Mielestäni sähköposti-ilmoitus riittää (mutta sitäkään ei kaikki aina lähetä). Soitto ok sitten jos tulee valituksi tehtävään, muuten vähän turha. Sähköpostista jää jälkikin, puhelusta ei.

Et ole sopiva henkilö aikuisten ihmisten työelämään, jos et pysty puhelimessa puhumaan. Hyvin monessa työssä työtehtäviin kuuluu puhelimessa puhumista. 

Vierailija
49/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, tuollainen ei ole ihmistä kunnioittavaa toimintaa. En ole pitkään aikaan itkenyt, mutta nyt tuli itku. Jotenkin niin lannistava ja omituinen puhelu. 

Nimenomaan on kunnioittavaa toimintaa. Sinä kuulostat 3,-vuotaalta lapselta, joka parkuu heti, kun kuulee sanan ei. 

Vierailija
50/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hoidetaan haastettelukutsut puhelimitse. Sen on ensimmäinen osa haastattelua. Meillä ei voi tehdä töitä, jos pelkää puhelinta. 

Vierailija
51/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Sulla olisi ollut siinä tilaisuus vaikka kysyä, että mille sijalle jäin, ja kertoa, että olen edelleen kiinnostunut, jos myöhemmin tulee tarvetta. Tai kuten tuolla joku muu kertoi kysyneensä, että olisiko teillä jotain muuta, mihin voisin sopia. Pointtina jättää itsestään hyvä kuva. 

Vierailija
52/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on varsin kohteliasta kertoa henkilökohtaisesti, miten haastettelussa kävi. Eipähän tarvitse odotella, että tuleeko sieltä jotain tietoa vai ei. Harvinaisen fiksu firma ollut kyseessä. 

Tuollaisen tiedon voi laittaa s-postilla.

Itselleni tuli niin paha mieli. Jotenkin nöyryyttävä tapa.

Muuttuko se tieto jotenkin, jos se laitetaan kirjallisena? 

Tieto ei muutu mutta jos pettymys on kova/kokee olonsa kelpaamattomaksi, nöyryytetyksi tms niin "säilyttää kasvonsa" kun ei joudu akuutissa tilanteessa puhelimessa puhumaan huonon uutisen tuojan kanssa. Joku voi mennä sanattomaksi, alkaa itkettää tms, kuka sellaista omalle kohdalleen haluaa?

Vierailija
53/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 25v sitten kun hain töitä, tuli muutaman kerran puhemitse tieto, ettei valittu. Mielestäni valinnasta kuuluu ilmoittaa puhelimitse. Siitä, ettei valittu ilmoitetaan sähköpostitse.

Vierailija
54/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikko itsetunto jos tuntee itsensä merkityksettömäksi jos hakee jostain random yrityksestä työpaikkaa eikä henkilökohtaisesti soiteta ja pahoitella että valinta ei tällä kertaa osunut sinuun. Pitäisikö sen vielä sanoa:  "Mutta olet tärkeä ja arvokas ihminen, kyllä sinut vielä joku päivä joku töihin ottaa."  Sitten varmaan tulisi hyvä mieli ja kokisi itsensä merkitykselliseksi.

Nööööööh. No just tuota tarkoitin. 🙄 En jaksa edes käydä vääntämään. Ymmärrä miten ymmärrät.

Vierailija
55/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon puheluun voisi vaan vastata, että en mä teidän paskaläävään halunnutkaan töihin. Että kiitos soitosta, ja haista paska.

Vierailija
56/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpostilla kohtelias tieto ja siihen ilmoitus että jos haluaa kuulla mitä olisi voinut tehdä toisin, mihin kannattaa hakea jne niin voi itse ottaa yhteyttä aikana xx tai xx-xx. Silloin ei tule pommina kenellekään ja ne jotka haluavat omaksi hyödykseen lisätietoa saavat sitä.

Vierailija
57/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa työnantaja toimi nimenomaan erittäin hyvin ja kunnioittavasti. Se, että työnantaja vaivautuu soittamaan henkilökohtaisesti haastattelun jälkeen ja kertomaan päätöksestä, osoittaa mielestäni enemmän arvostusta hakijaa kohtaan kuin se, että asiasta ilmoitettaisiin pelkällä automaattisella sähköpostilla tai jätettäisiin kokonaan ilmoittamatta. Ymmärrän toki, että työpaikan saamatta jääminen voi tuntua pettymykseltä ja että sellainen puhelu voi hetkellisesti tuntua ikävältä. Mutta se, että tilanteen kokee suorastaan nöyryyttävänä tai että siinä olisi jotenkin hierottu epäonnistumista naamaan, on jo aika eri asia. Itse tilanteessa ei tuossa kuvauksessa ole mitään nöyryyttävää. Työnantaja ei ilmeisesti haukkunut, ivannut tai vähätellyt hakijaa, vaan kertoi asiallisesti, ettei valinta tällä kertaa osunut häneen.

Ehkä tässä kannattaisi erottaa toisistaan se, miltä jokin tilanne tuntuu ja se, mitä tilanteessa tosiasiallisesti tapahtui. Pettymys ja paha mieli ovat täysin ymmärrettäviä tunteita, mutta ne eivät automaattisesti tarkoita, että toinen osapuoli olisi toiminut väärin tai että tilanteessa olisi ollut jotain nöyryyttävää. Jos puhelu herättää noin voimakkaan nöyryytyksen kokemuksen, voi olla hyödyllisempää pohtia omaa suhdetta torjutuksi tulemiseen ja itsetuntoon kuin syyttää työnantajaa siitä, että tämä ilmoitti päätöksestään. Pikemminkin tuo on merkki siitä, että hakijaa on haluttu kohdella varsin asiallisesti ja kunnioittavasti loppuun asti.

Vierailija
58/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on varsin kohteliasta kertoa henkilökohtaisesti, miten haastettelussa kävi. Eipähän tarvitse odotella, että tuleeko sieltä jotain tietoa vai ei. Harvinaisen fiksu firma ollut kyseessä. 

Tuollaisen tiedon voi laittaa s-postilla.

Itselleni tuli niin paha mieli. Jotenkin nöyryyttävä tapa.

Muuttuko se tieto jotenkin, jos se laitetaan kirjallisena? 

Tieto ei muutu mutta jos pettymys on kova/kokee olonsa kelpaamattomaksi, nöyryytetyksi tms niin "säilyttää kasvonsa" kun ei joudu akuutissa tilanteessa puhelimessa puhumaan huonon uutisen tuojan kanssa. Joku voi mennä sanattomaksi, alkaa itkettää tms, kuka sellaista omalle kohdalleen haluaa?

Et tule ikinä pärjäämään työelämässä, jos et osaa ottaa vastaan kielteisiä uutisia romahtamatta. Puhelu on vielä hyvin lievä tapa välittää viesti. Esimerkiksi potkut saatetaan antaa kertomalla asia ihan kasvokkain. Miten sellaisesta ajattelit selvitä? 

Vierailija
59/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpostilla kohtelias tieto ja siihen ilmoitus että jos haluaa kuulla mitä olisi voinut tehdä toisin, mihin kannattaa hakea jne niin voi itse ottaa yhteyttä aikana xx tai xx-xx. Silloin ei tule pommina kenellekään ja ne jotka haluavat omaksi hyödykseen lisätietoa saavat sitä.

Työelämä ei ole mikään lastentarha, jossa on aikaa pitää tukikeskuteluja. Jos aikuinen ihminen ei kestä suoraa kielteistä palautetta, hän ei sovellu työelämään. 

Vierailija
60/113 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei yritä niin ei pety, sen takia en hae työpaikkoja enkä etsi treffiseuraa, elämä on paljon helpompaa näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi