Millaisia red flageja teillä ollut suhteen alussa?
Millaisia red flageja teillä on ollut tapailuvaiheessa tai suhteen alussa?
Kommentit (92)
Henkilöt, jotka kokevat olevansa aina oikeassa asiassa kuin asiassa ja kokevat oikeudekseen arvostella muita, joilla on eriävät mielipiteet.
Alentuva ja ylimielinen käytös on aina red flag.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- lapsettomalla naisella olikin lapsi/lapsia
- lapsettomalla naisella maha täynnä raskausarpia, kun on ollut aiemmin erittäin lihava
- paljastui mt-ongelmia
- exänsä oli sekakäyttäjä
- oli yrittänyt tappaa exänsä
- oli käynyt samalla viikolla jo 10 eri miehen kanssa treffeillä tai panemassa
- oli aivan sekopää lopulta ja olisi halunnut pelkkää peppuseksiä
- joka puolelle velkaa ja yritti lainata rahaa
- oli ainakin 25 vuotta vanhempi ja 30kg lihavampi mitä aluksi kertoi
Nuo kaikki netin kautta löytyneitä tapauksia ja silloin päätin että nyt riitti.
Näistä yksikään ei ole red flag eli varoitusmerkki vaan huono ominaisuus, jonka kanssa et voi elää.
On kyllä hankala keskustella, kun porukka ei edes tiedä, mistä puhutaan. Mutta osallistua pitää.
Okei sun red flagit voi olla vähän erilaisia kuin muilla, mulle se että vaan sun red flagit on ne ainoat oikeat on red flag. 😄
Kyllä jos joku valehtelee ettei ole lapsia ja käy ilmi että onkin, on aikamoinen varoitusmerkki. Tai ylipäätään moni noista jutuista. Tuskin niitä on siellä treffipalstalla kerrottu ilmoituksessa että muuten, yritin tappaa exäni.
Kyse ei ole siitä, mikä on kenenkin mielestä huono piirre kumppanissa vaan siitä, mitä koko käsite ylipäänsä tarkoittaa. Esimerkiksi omena tarkoittaa erästä hedelmää eikä se ole mielipideasia. Red flag -termillä on myös vakiintunut merkitys. Red flag ei ole huono piirre vaan sen ennakoiva merkki, jota ei ole aina helppo tunnistaa.
Se, että joku on murhaaja tai potkii kumppania, ei todellakaan ole red flag vaan se on se juttu, mistä red flag aikanaan varoitti. Mikä oli se ensimmäinen pieni merkki siitä, että väkivalta seuraa vaikkapa vuosien päästä?
On itsestään selvää, että hulluus, päihteet, väkivalta jne. ovat mahdottomia ominaisuuksia kumppanissa. Olisi tärkeää käydä keskustelua siitä, miten näitä ominaisuuksia voi kumppanissa havaita ennen kuin tilanne pahenee. Tai jopa ennen kuin suhde alkaa. Mutta tässä ketjussa se on mahdotonta, kun ihmiset vain luettelevat kammottavia piirteitä, joita kukaan tervepäinen ei katsele. Joo, miehessä oli semmoisia varoitusmerkkejä että oli hullu väkivaltainen nisti ja rais kaaja. No ok.
”Hän on (vain) ystävä.” Sanottu miehen suusta naispuolisesta ”kaverista” tai eksästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen ja tapailin suurin piirtein saman ikäistä miestä, joka alkoi muutaman viikon jälkeen kerätä säälipisteitä minulta "dementiasta kärsivän äitinsä takia". Tapasin netissä.
Asuivat eri paikkakunnalla 120 kilsan päässä minun kotoa. Valitti miten rahat menee äitinsä lääkkeisiin ja asumiseen, alkoi "unohdella lompakkonsa kotiin" kun kävimme syömässä tai ostoksilla joten laskut päätyi minulle. Ehdimme tapailla vain nelisen kertaa. Tiesin missä äitinsä asui vaikken ollut tavannut, joten halusin tehdä jotain kivaa ilokseen kun tämä oli vihjaillut äitinsä olevan yksinäinen ja sairas joka ei enää tajunnut tämän päivän tapahtumista mitään, joten seuraavalla kerralla päätin ihan vaan käväistä kotiovellaan.
Siksi koska tuossa kohtaa oli monta punaista lippua ilmassa ja oli sellainen tunne ettei kaikki sitä miltä näyttää.
Kävin ostamassa kukkia ja pienen lahjan, ja ovella esittäydyin vanhimman poikansa ystäväksi ja että kun äitienpäivä lähestyi niin halusin muistaa kaikkien tuttujen äitejä. Tuo äiti ei ollut sairas, ei sinne päinkään vaan erittäin pirteä ja sporttinen tomera nainen, ja halusi välttämättä tarjota kahvit ja jutella niitä näitä noin puolen tunnin ajan vietin siellä. Vihjaili että jos minusta tulee vielä miniänsä. Jatkoin matkaa miehen luokse ja sanoin vieneeni äsken kukat ja lahjan äitinsä luokse, että vaikutti hyvinvoivalta ja muisti keskustelussa vanhoja ja uusia asioita, että onko tapahtunut ihmeparantuminen ja lääkkeistä apua. Tuo mies muuttui itse saatanaksi, raivosi mulle, haukkui vainoajaksi ja lopulta uhkasi lähettää jonkun alamaailman tyypin ampumaan minut! :D Olin mielestäni välttänyt pahimman osuman moisesta hyötyjästä ja huijarista, joten lähdin suosiolla menemään enkä enää pitänyt yhteyttä vaikka tuo kännissä vielä viestitteli, jotain aivan sekavia juttuja missä ei päätä eikä häntää.
Ei ihme että äitinsä innostui "miniäkokelaasta" kun muut onnistuneet välttämään tyypin valheiden verkot, eikä naisia äitinsä luona ollut näkynyt, ja äiti menettänyt toivonsa. Kuulin jälkikäteen että sen vuoksi tyyppi ei enää samalta paikkakunnalta naisia saanut, vuosikausiin, ja paljastui jälkikäteen että työttömänä oli valehdellut vielä työpaikkansa kaikille, myös minulle. Lainaillut naisilta rahaa, ja uhannut väkivallalla kun rahoja alettiin vaatia takaisin. Sairas tyyppi.
Mitä ihmettä???? Olet tavannut nettideitin pari kolme kertaa ja menet hänen äitinsä ovelle kukkien kanssa? Tuo jos mikä on kirjaan punainen ja vilkkuva varoitusmerkki. Olitko vain utelias? Jos oman muistisairaan äitini kotiin olisi tunkeutunut joku veljeni pari kertaan tapaama tuntematon naikkonen olisin soittanut poliisit perään. Puoli vuotta tapailua jo sellainen aika jonka jälkeen itse edes kerron kenellekään että tapailen jotakuta.
Olin tavannut miehen pikaisesti kaksi kertaa (eli reilusti alle 1h). Toisen tapaamisen jälkeen lähetti viestiä, jossa pyysi suihin ottoa. Tuntui, että piti minua vain esineenä ja en enää halunnut tavata. Miettikää, että ei oltu edes halattu ikinä ja tosiaan, vaan pikaisesti tavattu niin kysellään jo tuollasia.
Vierailija kirjoitti:
"Yleiset varoitusmerkit parisuhteessa ja deittailussa
Kontrolloiva käytös: Kumppani yrittää päättää, kenen kanssa viestit, miten pukeudut tai missä liikut.
Kaasuvalotus (Gaslighting): Todellisuuden vääristely niin, että kyseenalaistat omat muistosi tai mielenterveytesi (esim. "Sä ylireagoit taas" tai "Mä en ole sanonut noin").
Nopea eteneminen (Love bombing): Suhde etenee liian lujaa, ja kumppani hukuttaa sinut heti yltiöpositiiviseen huomioon, lahjoihin tai vaatii yhteenmuuttoa heti.
Muiden huono kohtelu: Tarjoilijoille, asiakaspalvelijoille tai tuntemattomille oireileva tai epäkohtelias käytös. [1]
Omien sanojen ja tekojen ristiriita: Lupaukset ja teot eivät kohtaa, tai ristiriitatilanteissa vastuu viedään aina sinulle."
Kokemusta kaikista noista em. piirteistä. Oli sosiopaatti ja narsisti kyseessä.
Please, älkää tuoko tekoälyn vastauksia keskustelupalstoille. Ihan jokainen osaa käydä keskustelemassa tekoälyn kanssa aiheesta jos haluaa. Jos sulla ei ole omassa päässä yhtään ajatusta tai kommenttia aiheesta, keskity lukemaan muiden kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- lapsettomalla naisella maha täynnä raskausarpia, kun on ollut aiemmin erittäin lihava
- paljastui mt-ongelmia
Näistä yksikään ei ole red flag eli varoitusmerkki vaan huono ominaisuus, jonka kanssa et voi elää.
On kyllä hankala keskustella, kun porukka ei edes tiedä, mistä puhutaan. Mutta osallistua pitää.
Okei sun red flagit voi olla vähän erilaisia kuin muilla, mulle se että vaan sun red flagit on ne ainoat oikeat on red flag. 😄
Kyllä jos joku valehtelee ettei ole lapsia ja käy ilmi että onkin, on aikamoinen varoitusmerkki. Tai ylipäätään moni noista jutuista. Tuskin niitä on siellä treffipalstalla kerrottu ilmoituksessa että muuten, yritin tappaa exäni.
Kyse ei ole siitä, mikä on kenenkin mielestä huono piirre kumppanissa vaan siitä, mitä koko käsite ylipäänsä tarkoittaa. Esimerkiksi omena tarkoittaa erästä hedelmää eikä se ole mielipideasia. Red flag -termillä on myös vakiintunut merkitys. Red flag ei ole huono piirre vaan sen ennakoiva merkki, jota ei ole aina helppo tunnistaa.
Se, että joku on murhaaja tai potkii kumppania, ei todellakaan ole red flag vaan se on se juttu, mistä red flag aikanaan varoitti. Mikä oli se ensimmäinen pieni merkki siitä, että väkivalta seuraa vaikkapa vuosien päästä?
On itsestään selvää, että hulluus, päihteet, väkivalta jne. ovat mahdottomia ominaisuuksia kumppanissa. Olisi tärkeää käydä keskustelua siitä, miten näitä ominaisuuksia voi kumppanissa havaita ennen kuin tilanne pahenee. Tai jopa ennen kuin suhde alkaa. Mutta tässä ketjussa se on mahdotonta, kun ihmiset vain luettelevat kammottavia piirteitä, joita kukaan tervepäinen ei katsele. Joo, miehessä oli semmoisia varoitusmerkkejä että oli hullu väkivaltainen nisti ja rais kaaja. No ok.
Kerro sitten kun sun 🚩pätemisen tarve🚩 on ohi niin me muut saadaan jatkaa juttelua ilman sun 🚩ainoastaan oikeassa olemisen öyhötystä🚩?
Kiva kiitti!
Naikkonen ei halunnut antaa suikkaria, vaikka oltiin tavattu jo kaksi kertaa.
Yks tapailumies haukkui kaikki mun kaverit, jokaisessa jotain vikaa, mihinkään yhteisiin tapahtumiin ei suostunut mukaan ja murjotti jos mä menin.
Tuli olo että yrittää eristää kavereista tai jotain, itsellä sillä ei kavereita ollut. Loppui tapailu aika pian kyllä sitten.
Seurustelusuhteen alkuaikoina sain kuulla useista asioista hieman erilaisia versioita poikaystävältä ja kaveriltani, joka seurusteli tuolloin poikaystäväni kaverin kanssa. Erot tarinoissa olivat pieniä ja sinänsä merkityksettömiä, mutta kun niitä alkoi kasaantua, otin asian puheeksi poikaystävän kanssa. Hän oli taitava puhumaan ja selitti erittäin vakuuttavasti kaverinsa olevan hänelle kateellinen vähän kaikesta, ja tämä keskustelu sitoi minut tiukemmin suhteeseen, kun sitä ennen olin ollut hyvin empiväisellä kannalla. Paljon, paljon myöhemmin ilmeni, että poikaystäväni oli patologinen valehtelija.
Kahden kuukauden seurustelun jälkeen poikaystäväni täytti lukion psykologian kirjassa olleen arviointikaavakkeen minusta. Olimme tehneet saman arvioinnin aiemmin ystävieni kanssa, ja heidän arvionsa minusta oli täysin päinvastainen. En ymmärtänyt tuolloin tämänkin olleen varoitusmerkki, vaikka poikaystävän mielestä olin mm. laiska, passiivinen ja sisäänpäin sulkeutunut, vaan ajattelin vain että hän ei vielä tunne minua kuten ystäväni tunsivat.
Poikaystävä mainosti olevansa erittäin empaattinen ihminen ja kehui vanhempiensa kasvattaneen hänestä erittäin hyväkäytöksisen. Tuolloin nuorena en tietenkään ymmärtänyt, että ihmisen ei tarvitse kertoa tällaisia asioita itsestään, jos ne ovat oikeasti totta.
Yksi red flag ja ehkä myös suurin sellainen oli tavallaan oma intuitioni, jonka varoitukset sivuutin tyystin. Aina ennen poikaystävän tapaamista ja tapaamisen jälkeen oloni oli hyvin ristiriitainen, mutta kun tapasimme, hän onnistui hälventämään epäilykseni ja yhdessä oli helppo ja luonteva olla. Niinpä vain sätin itseäni, kun mieleeni putkahti jostakin niin ikäviä ajatuksia silloin, kun olimme erossa toisistamme.
Nykyisellä tietämykselläni en tietenkään olisi jäänyt tällaiseen suhteeseen, mutta olin tuolloin hyvin nuori ja kokematon, eikä asiaa auttanut yhtään se, että lapsuudenkodissani oli kireä ilmapiiri ja vanhemmillani huono parisuhde, äitini oli purkanut omaa ahdistustaan meihin lapsiin, itsetuntoni oli todella huono enkä osannut arvostaa itseäni, ja olin vielä ollut koulukiusattu. Tämä seurustelusuhde edusti siis minulle kaikkea "tuttua ja turvallista", ja pääsin irti siitä vasta vuosikymmenten päästä, jolloin mm. nuo kaikki alkuvaiheen varoitusmerkit palautuivat mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- paljastui mt-ongelmia
Kerro sitten kun sun 🚩pätemisen tarve🚩 on ohi niin me muut saadaan jatkaa juttelua ilman sun 🚩ainoastaan oikeassa olemisen öyhötystä🚩?
Kiva kiitti!
Esimerkiksi se, että reagoi aggressiivisesti väärässä olemiseen ja kieltäytyy oppimasta uutta, on red flag.
Jos sinä haluat keskustella kammottavimmista asioista ihmisessä, niin mene sinä perustamaan oma ketju. Tässä ap halusi keskustella varoitusmerkeistä, ei esimerkiksi puuroresepteistä.
Moni ohittaa. Eivät erotu aina niin räikeinä alun vaaleanpunaisten silmälasien läpi - tai jos kasvuvuosina turtunut samankaltaisiin.