Lapsen toinen vanhempi hankaloittaa lomasuunnitelmia
Lapsi alakouluikäinen ja kovasti tahtoisi äöhteä ulkomaan reissuun lomalla kanssani. Lapsi minulla ja toisella vanhemmalla viikko- viikko. Matkaan tarvitsee toisen vanhemman suostumus kirjallisena. Tiedä kyllä että jotkut matkustavat ilman lupalappuja mutta jos huono nakki käy että portilla kysyvät onko toiselta vanhemmalta lupaa matkustaa, ja jos e ole lupalappua , matka tyssää siihen. Eli lupalappunen on oltava. Lisäksi toisen vanhemman hallussa on lapsen passi.
Välit vanhempaan huonot, hän suhtautuu vihaisesti kaikkeen ja vastaa agressiivisella tyylillä. On ennenkin käyttänyt jotain vallankeinoa hyödykseen. On katkera erosta josta jo 8v kulunut.
Olen asiallisesti pyytänyt lupaa lapsen kanssa viikon kestävään ulkomaan matkaan, hän ei tähän myönny. Lapsi on jo 11v. Voiko asiaa ”riitauttaa”ilman oikeuden käynnin kuluja? En ehkä edes jaksaisi, parempi ehkä odottaa että lapsi kasvaa vielä
Kellään vastaavasta kokemusta?
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ap jätti kertomatta, että jätti ex-miehen toisen ukon takia ja nyt ihmettelee, kun se on vihainen ja hankala. Persaukinenkin ap näyttää olevan kun pelkää jotain oikeudenkäyntikuluja.
Ap kertoo ketjun alussa, että ex todella on katkeroitunut hänen uudesta miehestään, vaikka exällä itsellään on jo uusi perhe. Oli miten oli, ihminen saa erota mistä syystä hyvänsä eikä se oikeuta narsistiseen kostoon, varsinkaan lapselle.
Siksipä en usko, että tästä on kyse. Joku syy siihen on ettei isä halua lasta äitinsä kanssa reissuun.
Niin onkin. Isän narsistinen mielenlaatu. Sen syytä taas emme tiedä, lapsuuden traumoja varmaan. Oli mikä oli, lapselle kostaminen on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ap jätti kertomatta, että jätti ex-miehen toisen ukon takia ja nyt ihmettelee, kun se on vihainen ja hankala. Persaukinenkin ap näyttää olevan kun pelkää jotain oikeudenkäyntikuluja.
Ap kertoo ketjun alussa, että ex todella on katkeroitunut hänen uudesta miehestään, vaikka exällä itsellään on jo uusi perhe. Oli miten oli, ihminen saa erota mistä syystä hyvänsä eikä se oikeuta narsistiseen kostoon, varsinkaan lapselle.
Siksipä en usko, että tästä on kyse. Joku syy siihen on ettei isä halua lasta äitinsä kanssa reissuun.
Samaa mieltä. Kukaan huvikseen passia pidä vaikka kuinka olisi katkera. Näissä on aina syy, jota joko ei itse tajua tai halua myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Olin 8v kun kieltäydyin tapaamasta muualla asuvaa vanhempaa, syy oli hänen käytöksensä. Ei seurannut mitään, mutta kuin tuon etävanhemman kiukuttelua ja ilkeitä puheluja ja viestejä.
Ai niin ja uhosi että hän ei sitten koskaan maksa mitään elatusmaksuja, tosin tuota ennenkään ei ollut mitään elatusmaksuja kumpaankaan suuntaan. Eipä tuo vaikuttanut oikeastaan mitenkään.
Passit oli onneksi meillä kotona, tuolloin oli käytössä 10 vuoden passit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kukaan huvikseen passia pidä vaikka kuinka olisi katkera. Näissä on aina syy, jota joko ei itse tajua tai halua myöntää.
Useimmiten alkoholihan näissä on mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaa passin kadonneeksi ja se voi sitten "löytyä" siltä toiselta vanhemmalta.
Niin. Kun sen uuden passin hankkimiseen tarvitaan edelleen sen toisenkin vanhemman suostumus, samoin henkilökortin hankkimiseen. Passin kadonneeksi ilmoittaminen ja sen vuoksi uuden passin hakeminen ei siis auta asiaa millään tavalla. Pelkkä vanhempien erimielisyys suostumuksesta ei myöskään riitä syyksi myöntää kumpaakaan asiakirjaa ilman toisen vanhemman suostumusta eli vain toisen vanhemman suostumuksella.
Alaikäinen voi kyllä saada matkustusoikeudettoman henkilökortin ilman kummankaan vanhemman suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että 12v saa itse päättää kumman vanhemman luona haluaa itse asua. Eli jos toinen vanhempi haluaa tietoisesti olla hankala niin lapsi voi muuttaa pois.
Ei mene noin. Ei 12 v vielä mitään itse päätä vaan oikeuden ratkaisuissa 12 v mielipiteellä on painoarvoa enemmän kuin vaikka 6 v. En jaksa selittää tarkemmin. Selvitä asiaa vaikka tekoälyltä jos et usko
12-vuotiasta on jo kuunneltava, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta estää tekemästä 12-vuotiasta tai sitä vanhempaa lasta koskevaa päätöstä asumis- ja tapaamispäätöksissä kuulematta itse lasta kyseisessä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Hanki uusi henkilökortti.
Kun alaikäinen ei saa henkilökorttiakaan ilman kummankin vanhemman suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Ymmärrän että yhteishuoltajuudessa tulisi olla molempien vanhempien suostumus ulkomaan matkaan. Toinen vanhempi perusteli lapselle matkan kieltämistä sillä että ulkomailla on vaarallista, paljon mahatautia, jos joutuu sairaalahoitoon siellä kuolee. Tämä vanhempi on kova kontrolloimaan. Hän on myös joissakin asioissa erittäin tarkka ja erittäin varovainen. Suoraan sanottuna omasta mielestäni hän kasvattaa lasta pumpulissa pelkää kaikkea pahinta mitä voisi tapahtua. Hän ei halua päästää lasta ulkomaan lomamatkalle ja siksi ei anna passia. Jos minä onnistun hankkimaan lapselle uuden passin, ja en saa toiselta vanhemmalta lupaa mutta jos onnistun jotakin kautta sen hankkimaan ja lähtisin lapsen kanssa lomamatkalle ulkomaille, niin joudunko ongelmiin? Voiko toinen vanhempi haastaa minut oikeuteen tai tehdä rikosilmoitusta tms. Lupalappua en tule saamaan. Mutta enaijo tätä pelleilyä katsella seuraavaa 7vuotta.
Ei ulkomaanmatkoille sinänsä tarvita molempien vanhempien suostumusta. Ja jos siitä joku tekisi rikosilmoituksen, että lapsi on ollut mukana perheen lomamatkalla, niin ei siitä mitään seuraamuksia tulisi. Tuskin poliisi lähtisi edes tutkimaan asiaa, kun ei tuossa ole mitään rikokseen viittaavaa.
Ei tarvita suostumusta matkaan ei, mutta sen alaikäisen matkustusasiakirjan hankkimiseen tarvitaan molempien vanhempien suostumus.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuollainen toisen huoltajan kirjoittama lupalappuhan ei perustu mihinkään lakiin, joten on sellaisenaan ihan turha.
Mitenhän leski saa sen toisen vanhemman lupalapun jos ei muistanut pyytää ennen kuin toinen vanhempi kuoli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuollainen toisen huoltajan kirjoittama lupalappuhan ei perustu mihinkään lakiin, joten on sellaisenaan ihan turha.
Mitenhän leski saa sen toisen vanhemman lupalapun jos ei muistanut pyytää ennen kuin toinen vanhempi kuoli?
Nämä lupalaput on siis ihan huuhaata. Keskittyisin nyt siihen matkustusasiakirjan puutteeseen. Kai se lapsi nyt sen passinsa löytää isänsä luota?
Jos olisin ap, menisin yhdessä lapsen kanssa käymään exällä pyytämässä että antaa lapsen passin ja allekirjoitetun suostumuksen siihen että lapsi saa matkustaa toisen vanhempansa kanssa. Lapsi voi siis ihan itse pyytää passiaan ja suostumusta molempien vanhempiensa läsnäollessa.
Lapselle voi etukäteen kertoa että isä ei haluaisi antaa passia ja päästää matkalle jolloin lapsi voi ihan itse kysyä siihen syytä isältään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ratkeaa ihan virkatodistuksella josta käy ilmi että lapsen toinen vanhempi on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Menisin lapsen kanssa ovelle ja pyytäisin allekirjoitusta.
Sekä sitä lapsen passia joka on sen toisen vanhemman hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa kokemuksesta, että kyllä saattavat kysyä, joten en lähtisi matkaan riskillä. Todella ikävä tilanne, mutta tuossa tapauksessa matkustaisin kotimaassa.
Missä kysytään??
Tässä nykyisessä maailmantilanteessa on ihan hyvä varautua siihen että matkustusasiakirja on mukana jos rajanylityksessä syystä tai toisesta henkilöllisyys pitääkin todistaa.
Sama kuin se että Ruotsin tai Viron laivoilla ei yleensä passia tai henkilökorttia tarvitse näyttää, mutta matkustusasiakirja on syytä silti olla mukana siltä varalta että näin jostain syystä kävisikin. Itselle on osunut laivoilla useampikin pistotarkastus kohdalle, passi oli mukana ja kaikki siis kunnossa.
Tämän takia uusioperhe kuviot pitää kiertää kaukaa.
Itse lähtisin sitten lomailemaan yksin. M34
Meillä (Keski-Suomi) Lastenvalvoja voi kirjoittaa lapselle lapun matkaa varten. Näin täällä aikakin täällä mennyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaa passin kadonneeksi ja se voi sitten "löytyä" siltä toiselta vanhemmalta.
Niin. Kun sen uuden passin hankkimiseen tarvitaan edelleen sen toisenkin vanhemman suostumus, samoin henkilökortin hankkimiseen. Passin kadonneeksi ilmoittaminen ja sen vuoksi uuden passin hakeminen ei siis auta asiaa millään tavalla. Pelkkä vanhempien erimielisyys suostumuksesta ei myöskään riitä syyksi myöntää kumpaakaan asiakirjaa ilman toisen vanhemman suostumusta eli vain toisen vanhemman suostumuksella.
Alaikäinen voi kyllä saada matkustusoikeudettoman henkilökortin ilman kummankaan vanhemman suostumusta.
Ei tarvita. Passi voidaan myös myöntää ilman toisen huoltajan suostumusta jos se toinen huoltaja jättää hoitamatta lapsen passiasiat huoltokiusatakseen. Tästä taitaa olla info ihan poliisin sivuillakin.
Olin 8v kun kieltäydyin tapaamasta muualla asuvaa vanhempaa, syy oli hänen käytöksensä. Ei seurannut mitään, mutta kuin tuon etävanhemman kiukuttelua ja ilkeitä puheluja ja viestejä.