30k sähköautoon maksaa 78k uusi akku
https://www.is.fi/autot/art-2000012245697.html
Kesällä hyvinkääläisen Jani Kesälän auton pohja kolahti.
Hänen allaan oli vuosimallin 2021 Mercedes-Benz EQC sähköauto, joka oli hänelle ensimmäinen täyssähköajokki. Kesälä kertoo ajaneensa sillä mökkitiellä, jonka reunassa oli monttu ja kivi, johon pohja osui.
Hän jatkoi ajoa, koska kolahdus ei autoa vaikuttanut haittaavan. Parin viikon päästä odotti määräaikaishuolto, jossa hän kuitenkin pääsi yllättymään.
– Sieltä sanoivat, että auto täytyy ottaa lisätutkimuksiin, koska pohjapanssarissa on reikä ja pitää katsoa, että mitä alta löytyy.
– He näyttivät kuvan ja siellä oli peukalonpään kokoinen, sentin-kaksi syvyinen lommo kotelossa. Huoltoneuvoja sanoi, että siinä kohdassa on pelkästään tyhjää alla, eli se ei voi vaikuttaa akun toimintaan tai turvallisuuteen, eikä auto antanut mitään virheilmoitusta, Kesälä sanoo.
Lommo oli kuitenkin niin syvä, ettei autolla saanut enää ajaa samalla akulla. Tässä vaiheessa Kesälälle selvisi, ettei akkua saanut korjata, eikä käytettyä ollut saatavilla.
– Uuden akun hinta 78 000 euroa, auton arvo reilut 30 000 euroa, Kesälä toteaa.
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuskin polttiksen tankin vaihtaminen maksaa 78k€ kolkyttonnin autoon "
No oikeasti se akkukaan ei maksaisi 78 tuhatta jos se olisi hinnoiteltu oikein. Jokainen ymmärtää että 78 tuhatta ei vastaa sen akun todellisia kustannuksia kun se koko autokaan ei ole uutena maksanut niin paljon.
Kyse on vain autovalmistajan tavasta sanoa että emme halua myydä uusia akkuja vaan uusia autoja.
Luultavimmin tulemme tulevaisuudessa tarvitsemaan lainsäädännön joka velvoittaa autonvalmistajia myymään korjausakkuja kohtuulliseen hintaan.
Autoteollisuus on olemassa tuottamaan uusia autoja. Oletus on että tulevaisuudessa autot puretaan käytön jälkeen ja kierrätetään.
Varaosia on varattu ainoastaan takuisiin laskettu määrä.
Esimerkiksi VAG konserni myy kyllä akkuihinkin varaosia ja on julkaissut korjausohjeet myös ulkopuolisten pajojen käyttöön.
Toki tässä Suomen akkukorjaussekoilussa on kyse käytettyjen akkujen ja moduulien saatavuudesta. Käytettyä akkua ei oikein pysty korjaamaan uudella moduulilla, kaikki akun moduulien tulee olla suunnilleen saman verran "kuluneita" jotta se pysyy tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
"Varaosia on varattu ainoastaan takuisiin laskettu määrä."
Ei kyllä pidä paikkaansa tuo väite. Eihän tuon mukaan mitään muutamaa vuotta vanhempaa autoa voisi enää korjata kuin tarvikeosilla.
Näin tulee käymään. Vanhoja sähkäreitä korjailee pellepelottomat purkuautojen osilla. Otsikosta muuten näät miten ne uudet osat hinnoitellaan
Vierailija kirjoitti:
Tällä leveysasteella on aika huono hyötysuhde sähkärillä koska talvella akut pitää lämmittää ja kuski myös, tehdään sähköverkosta lämpöä harakoille.
Polttomoottiauton hyötysuhde paranee sitä mukaa kun keli kylmenee koska hukkalämpö käytetään hytin lämmittämiseen.
Entä sitten?
"Tällä leveysasteella on aika huono hyötysuhde sähkärillä koska talvella akut pitää lämmittää ja kuski myös, tehdään sähköverkosta lämpöä harakoille.
Polttomoottiauton hyötysuhde paranee sitä mukaa kun keli kylmenee koska hukkalämpö käytetään hytin lämmittämiseen."
Polttomoottorin hyötysuhde on vain niin surkea että se ei pääse lähellekään sähköä edes noilla asioilla.
Jos kesällä ajan ehkä 1.5e/100 km kustannuksilla niin talvella voi mennä 2.5e/100 km.
Vierailija kirjoitti:
Kai Janilla oli vakuutus? On täysin tietoinen riski, että jos ei ota kaskoa, niin on sitten itse valmistautunut maksamaan kaikki kolhut.
Janin tapauksessa kasko ei korvaa yhtään mitään koska vika on käytännössä itse aiheutettu. Kasvkovakuutus korvaa sähköauton akun, kun akku vaurioituu kaskovakuutuksesta korvattavassa vahinkotapahtumassa, kuten tulipalossa, kolarissa, ilkivallassa tai luonnonilmiön seurauksena. Tuolloinkin tosin auto käytännössä aina lunastetaan sillä akuston korjaaminen (lue: vaihtaminen uuteen) on mielettömän kallista.
"Polttomoottiauton hyötysuhde paranee sitä mukaa kun keli kylmenee koska hukkalämpö käytetään hytin lämmittämiseen."
Merkityksetöntä koska myös polttiksen käytännön kulutus nousee talvella. Ei niin paljon kuin sähköllä mutta nousee kuitenkin. Varsinkin lyhyet matkat kylmällä moottorilla kuluttavat tuntuvasti enemmän bensaa talvella.
Polttomoottori hyötysuhde ei parane yhtään mihinkään talvella. Se vain ei tarvitse lisäenergiaa kabiinin lämmittämiseen koska se tuutattaisiin taivaalle jokatapauksessa, oli lämmitystarvetta vai ei.
Sähköauton kulutus toki lisääntyy talvella koska lämpöenergia on ylimääräinen kulutus jota kesällä ei ole. Ongelma ei sinänsä ole sähkössä, vaan siinä että voimalinjan hyötysuhde on niin hyvä. Vaikka auto toimisi vieterillä ilmiö olisi sama.
"Janin tapauksessa kasko ei korvaa yhtään mitään koska vika on käytännössä itse aiheutettu. Kasvkovakuutus korvaa sähköauton akun, kun akku vaurioituu kaskovakuutuksesta korvattavassa vahinkotapahtumassa, kuten tulipalossa, kolarissa, ilkivallassa tai luonnonilmiön seurauksena."
Höpsistä. Normaalit kaskot nimenomaan korvaavat myös itse aiheutetut vahingot. Myös akkujen osalta.
Jollain yhtiöllä on saattanut joskus olla joku rajoite tuossa mutta mikään pääsääntö se ei ole.
""Janin tapauksessa kasko ei korvaa yhtään mitään koska vika on käytännössä itse aiheutettu."
Ymmärrätkö mikä on kasko? Se on nimenomaan vakuutus joka korvaa myös silloin kun ihan itse hölmöilee autonsa rikki.
Vierailija kirjoitti:
Jos olis ollut nykyaikainen polttis niin muovinen öljypohja olis haljennut ja siihen olisi jäänyt
Siitä huolimatta korjaus olisi ollut kymmeniä tuhansia euroja halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai Janilla oli vakuutus? On täysin tietoinen riski, että jos ei ota kaskoa, niin on sitten itse valmistautunut maksamaan kaikki kolhut.
Janin tapauksessa kasko ei korvaa yhtään mitään koska vika on käytännössä itse aiheutettu. Kasvkovakuutus korvaa sähköauton akun, kun akku vaurioituu kaskovakuutuksesta korvattavassa vahinkotapahtumassa, kuten tulipalossa, kolarissa, ilkivallassa tai luonnonilmiön seurauksena. Tuolloinkin tosin auto käytännössä aina lunastetaan sillä akuston korjaaminen (lue: vaihtaminen uuteen) on mielettömän kallista.
Kasko hankitaan nimenomaan itseaiheutettuja tötöilyjäkin varten mistä ei voi maksuvastuuta vierittää vastapuolen liikennevakuutukseen. Bonarit toki kärsii.
Sen siitä saa, kun mieltymys on ajella patterit perseessä. Sur rur rur.
"Janin tapauksessa kasko ei korvaa yhtään mitään koska vika on käytännössä itse aiheutettu. "
Taas joku pelle jolla ei eläessään ole ollut tonnin ritsoissaan muuta kuin liikennevakuutus X-D
Vierailija kirjoitti:
""Janin tapauksessa kasko ei korvaa yhtään mitään koska vika on käytännössä itse aiheutettu."
Ymmärrätkö mikä on kasko? Se on nimenomaan vakuutus joka korvaa myös silloin kun ihan itse hölmöilee autonsa rikki.
Ei korvaa vkuutusyhtiö yhtään mitään Janin tapauksessa ja jos korvaakin niin auto vain lunastetaan. Tämä on täyttä faktaa.
"Näin tulee käymään. Vanhoja sähkäreitä korjailee pellepelottomat purkuautojen osilla."
Entä sitten? Pikkupajoillahan ne nykyiset vanhat polttiksetkin laitetaan kuntoon eikä maahantuojan marmoritiskeillä.
"Otsikosta muuten näät miten ne uudet osat hinnoitellaan"
Tällä hetkellä kyllä. Se on vain niin kestämätön tilanne että ei voi jatkua enää kun akkuja alkaa hajoilla yhtään merkittävämpiä määriä.
Vierailija kirjoitti:
"Janin tapauksessa kasko ei korvaa yhtään mitään koska vika on käytännössä itse aiheutettu. "
Taas joku pelle jolla ei eläessään ole ollut tonnin ritsoissaan muuta kuin liikennevakuutus X-D
Kerroin totuuden ja sekös sinua ahdistaa niin paljon, että vastasit minulle kaksi kertaa peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korvaa vkuutusyhtiö yhtään mitään Janin tapauksessa ja jos korvaakin niin auto vain lunastetaan. Tämä on täyttä faktaa.
Lunastus on se korvaus, hermanni.
"Ei korvaa vkuutusyhtiö yhtään mitään Janin tapauksessa ja jos korvaakin niin auto vain lunastetaan. "
Entä sitten? Lunastus on korvaus menetetystä autosta.
"Tämä on täyttä faktaa."
Sinä et ole faktaa nähnytkään. Kasko on lähtökohtaisesti nimenomaan vakuutus joka korvaa myös itseaiheutetut vahingot. Se on se syy miksi esim. rahoitusyhtiö vaatii yleensä autoon kaskovakuutuksen kun se rahoittaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä ja vastaavia sähköautomurheita tulee kokoajan lisää kun autot vanhenee. Noita vekottimia ei ole tehty korjattaviksi samalla tavalla kuin perinteistä polttista jolla ajetaan ja ajetaan vielä vanhanakin
Mutta onhan sähköautot niiiin ympäristöystävällisiä😂😂😂😂
"Ei myydä. Vuokrataan. Siinä on olennainen ero!"
Ihan sama. Uusista autoista merkittävä osa on ollut liisattuja vuosikymmenet. Myös silloin kun sähköautoista ei kukaan vielä edes haaveillut.