Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairastatko 2tyypin diabetesta, miten hoidat sitä.

Vierailija
06.09.2026 |

Mulla on vähän vaikeuksia ja siksi kyselen muiden keinoja hoitaa sairautta.

Kommentit (361)

Vierailija
321/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysäytin taudin etenemisen jo insuliiniresistenssivaiheeseen. LCHF ruokavaliolla. Kyseessä on sokeritauti joka nitistetään välttämällä liiallista sokerikuormaa. Nykyinen käypä hoito -suositus johtaa sokeritautiin  jota sitten hoidetaan insuliinilla, ihan pöljää.

Ylipaino, suosituksista poikkeava ruokavalio ja liikkumattomuus ovat ne mitkä johtavat diabetekseen. Jo pelkkä painonpudotus riittää korjaamaan sokeriarvoja, ja periaatteessa on aika samantekevää putoaako se paino lautasmallin mukaan vai kokonaan hiilarittomasti. Pääasia että putoaa.

Vierailija
322/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin syödä välipaloja, auttanut minulla, en ole vielä joutunut aloittamaan lääkitystä, mutta vasta alussa olen. Syön myös kromia, ja sen aloitus auttoi heti käsien ja sormien niveltulehduksiin, jotka myös kuulemma liittyvät korkeisiin verensokereihin, eli napsusormet ovat lieventyneet, kipua tosin on vieläkin sormissa ja käsissä. Olen hoikka, joten laihdutustakaan ei voinut minulle ehdottaa tai juurikaan ruokavalioon muutoksia, siksi yritän välipaloilla saada verensokerit tasaisemmaksi. 

Kokeile gluteenitonta. Mulla auttoi niveltulehduksiin se.

On jo, olen keliaakikko ollut jo pari vuosikymmentä. Mutta hyvä neuvosi kyllä oli etenkin nivelten terveyden suhteen, noin monella on tietämättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveelliset elintavat ovat keskeinen osa diabeteksen hoitoa. Tyypin 2 diabeteksessa elintapahoito on usein ensisijainen hoitomuoto. Joillakin se voi riittää, eikä lääkitystä edes tarvita. Monipuolinen ruokavalio, säännöllinen liikunta ja painonhallinta voivat parantaa verensokeritasapainoa merkittävästi ja viivästyttää tai estää lääkehoidon tarpeen.

Liikunta parantaa insuliinin tehoa ja tukee sydän- ja verisuoniterveyttä. Riittävä uni ja palautuminen ovat myös tärkeitä kokonaisvaltaisessa hoidossa.

Mikä tässä ei pidä paikkaansa?

Pitää paikkansa kunhan saat ne mummut pullakahvipöydän äärestä kävelylenkille, yritä kun TV:stä alkaa salkkarit:)

Diabetesliitto siis on kuin onkin oikeassa.

Suosimalla pullansyöntiä? Mitä tärkeitä ravintoja on vehnäjauhoissa, olen ollut jo vuosia ilman ja edelleen hengissä, uin ja kuntoilen päivittäin, mihinkä minä viljatuotteita tarvitsen?

Aiempi lainaus on Diabetesliiton sivuilta. Eikä siellä suositella syömään pullaa. Leipää kyllä, mutta kuitupitoista täysjyvää.

Leipä on vain suolaista pullaa. Kaikki tärkkelykset ovat diabeetikolle pahasta.

Vierailija
324/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin syödä välipaloja, auttanut minulla, en ole vielä joutunut aloittamaan lääkitystä, mutta vasta alussa olen. Syön myös kromia, ja sen aloitus auttoi heti käsien ja sormien niveltulehduksiin, jotka myös kuulemma liittyvät korkeisiin verensokereihin, eli napsusormet ovat lieventyneet, kipua tosin on vieläkin sormissa ja käsissä. Olen hoikka, joten laihdutustakaan ei voinut minulle ehdottaa tai juurikaan ruokavalioon muutoksia, siksi yritän välipaloilla saada verensokerit tasaisemmaksi. 

Kromi myös hillitsee makeanhimoa.

Vierailija
325/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jo, olen keliaakikko ollut jo pari vuosikymmentä. Mutta hyvä neuvosi kyllä oli etenkin nivelten terveyden suhteen, noin monella on tietämättä. 

Ootko kokeillut jättää siemenöljyt pois, kuten rypsi, rapsi, auringonkukka, margariinit?

Vierailija
326/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan 2-tyypin diabetekseni pelkillä ruokavalio- ja muilla elämäntapamuutoksilla ja hyvin on mennyt jo 5 vuotta ja sokeriarvot ovat kuten terveillä ihmisillä. Käyn kuitenkin sovitusti 2 vuoden välein laboratoriokokeissa ja mittailen tosin melko harvakseltaan itsekin sokeriarvojani. Useampi kuin moni 2-tyypin diabetesdiagnoosin saanut pystyisi tähän samaan, mutta eivät viitsi itse tehdä sairautensa eteen sitä mitä voisivat ihan hyvin tehdä. 2-tyypin diabetes tuottaa niin paljon muita elämää haittaavia ikäviä seurauksia ja sairauksia jollaisia en missään tapauksessa itselleni halua ja siksi seison vaikka päälläni jos voin ne sillä keinolla estää. Ihmiset hoitavat ihan liian huonosti oman osuutensa monien sellaisten sairauksien hoitamisessa mihin voisivat hyvin itse omalla toiminnallaan vaikuttaa.

Suomessa 2tyypin diabetesta opastetaan hoitamaan vähärasvaisella ja runsashiilarisella ruokavaliolla. Ehkä juuri sen vuoksi sairaat eivät uskalla hoitaa sairautta sen vaatimalla syömisellä. Suurin osa jopa vastustaa oikeanlaista ruokavaliohoitoa.

Minua ei ole tarvinnut juurikaan opastaa syömisissä koska jo ennen ensimmäistä kertaa diabeteshoitajalle menoa tartuin itse härkää sarvista ja otin selvää miten ja mitä minun pitäisi syödä jotta sokeriarvot pysyvät hyvllä tasolla. Kävimme diabeteshoitajan kanssa läpi syömiseni ja myös liikuntani ja hän sanoi, että toimin ihan oikein eikä hänellä ole tarve muuttaa mitään. Hain netistä diabetes ruokaohjeita ja hyviä ohjeita on myös välimeri tyyppisessä ruokavaliossa. Vaihdoin kovat rasvat pehmeisiin ja syön paljon täysjyvää, hedelmiä, marjoja, vähärasvaisia tai rasvattomia maitotaloustuotteita, kasviksia, kalaa, papuja ja jonkun verran kanaa mutta en ollenkaan punaista lihaa ja lihajalosteita. Kroppani kestää hyvin myös silloin tällöin kohtuullisen herkuttelun vaikkapa sokeripitoisilla konditoriatuotteilla, jotka eivät muuten kuulu enää ruokavaliooni.

Taas tää valehtelija.

En valehtele yhtään mitään. Sokeriarvot lähtevät laskemaan oikealle tasolle varsin nopeastikin ja pysyvätkin sellaisina oikealla ruokavaliolla, kohtuullisilla kerta-annoksilla ja oikealla ruokailurytmillä.  Veikkaampa, että aika monen 2-tyypin diabeetikon diabeteshoitajalta saamat ohjeet ja neuvot ruokavalion suhteen unohtuvat saman tein, kun vastaanoton ovi sulkeutuu takana ja hoito jää lääkityksen varaan vaikka ruokavaliota pitäisi noudattaa lääkityksen rinnallakin.

Ne Suomessa saatavat ohjeet saakin unohtaa, ei niillä pysty 2tyypin diabetesta hoitamaan.

Joten lopeta valehtelu.

Todella moni pystyy.

Ei pysty. Syövät lääkkeitä ja jatkavat väärin syömistä. Suomalaisilla ohjeilla mahdollistetaan ainoastaan sokerialkkisten ryyppäämisen jatkuminen.

Olet väärässä.

Vierailija
327/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tuo yksi sönköttää alkkiksista yms. Päästään sekaisin oleva tyyppi joka ei ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia. Ei kaikille sovi kaikki ruokavaliot. En ymmärrä miksi ei voi vain antaa muiden tehdä omat valintansa. Ei, kun pitää saatanan pakkomielteisesti ähistä omaa ähkyään. Pitäisi saatana huolta omista asioistaaan. 

Vierailija
328/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin ainakin sanotaan, mutta se vaikutus liittyy juuri verensokerien tasaisena pitämiseen, eli kromin kanssa ei tule yhtäkkisiä piikkejä verensokeriin ja niin ollen ei kai myös yhtäkkistä makeanhimoakaan?

Vierailija
329/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kromi kaikilla hillitse makeanhimoa.

Vierailija
330/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin ainakin sanotaan, mutta se vaikutus liittyy juuri verensokerien tasaisena pitämiseen, eli kromin kanssa ei tule yhtäkkisiä piikkejä verensokeriin ja niin ollen ei kai myös yhtäkkistä makeanhimoakaan?

Ainakin minun teki huomattavasti vähemmän mieli makeaa silloin kun söin kromia. Mitään muita muutoksia en tehnyt silloin.

Vierailija
331/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vhh-herätyksen kokeneet ovat todella ahdistavia ihmisiä ainakin tällä palstalla. Ei tee edes mieli osallistua tähän ketjuun, kun lukee tuota aliarviointia ja haukkumista.

Vierailija
332/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön monivitamiinia jossa on kromia mukana 40 mikrog. Ei mitään vaikutusta makeanhimoon. Pitäisi olla isompi annos.

Vierailija
333/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo vhh-herätyksen kokeneet ovat todella ahdistavia ihmisiä ainakin tällä palstalla. Ei tee edes mieli osallistua tähän ketjuun, kun lukee tuota aliarviointia ja haukkumista.

No tämä. Ei voi asiallisesti keskustella ollenkaan, kun yksi tulee koko ajan haukkumaan ja ivaamaan. Ei mene mikään ymmärrykseen tuolla tyypillä. Mennyt aivan sekaisin ruokavaliostaan. Eikä ole mitenkään päästään terveen ihmisen touhua mitata koko ajan verensokeria, jos siihen ei ole tarvetta. 

Vierailija
334/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kromi tasaa verensokeripiikkejä, siitä se muka makeanhimon vähentäminen. 

Vierailija
335/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko kokeillut jättää siemenöljyt pois, kuten rypsi, rapsi, auringonkukka, margariinit?

Margariinia menee mutta vain leivonnassa pari kertaa kuussa, muita noista ei. Leivon leivänkin itse kaurajauhoilla, mukana vain vettä, psylliumia ja suolaa.  LADA-diabetesta on minulle jo ehdotettu kerran, mutta siihen se on jäänyt yleislääkärien kanssa, ei ole vielä uusia verikokeitakaan niille määrätty. 

Vierailija
336/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Ei voi asiallisesti keskustella ollenkaan, kun yksi tulee koko ajan haukkumaan ja ivaamaan. Ei mene mikään ymmärrykseen tuolla tyypillä. Mennyt aivan sekaisin ruokavaliostaan. Eikä ole mitenkään päästään terveen ihmisen touhua mitata koko ajan verensokeria, jos siihen ei ole tarvetta. 

Monille 2-t diabeetikoille ei enää anneta Libre-laitetta jos sille ei ole selkeää tarvetta. Ja samoin neuloja ja liuskoja annetaan tosi vähän, koska silloin kun hoitotasapaino on hyvä ja sokerit pysyy tasaisena, jatkuvalla seurannalla ei ole mitään merkitystä. Eikä se ole hyvinvointialueiden rahansäästöä, vaan perustuu todelliseen tarpeeseen.

Vierailija
337/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ruokakaupan monivitaminit ja kromit yhtä hyviä kuin apteekista saatavat? Kaupan omat ovat halvempia. Ei ole kauhiasti ylimääräistä rahaa.

Vierailija
338/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kromi pitäisi ottaa erillisenä lisänä, jos siitä haluaa apua makeanhimoon. Monivitamiinissa se harvemmin auttaa enää pitkin päivää, myös muut vitamiinit ja lisät samaan aikaan otettuna voivat estää sitäkin vaikuttamasta.

Vierailija
339/361 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ketjun hysteerikon kiusaksi kerron mitä söin aamupalaksi. Söin kaksi palaa vaaleaa paahtoleipää (en paahtanut) ja päällä oli Oivariinia, voileipäkinkkua, kurkkua ja Kippari-juustoa. Juomana mustaa teetä iso mukillinen jossa seassa vähän hunajaa.

Ei, en syö leipää joka päivä. Ei elämä kaadu siihen, jos syö välillä leipää, kun miettii kokonaisuutta miten syö ja liikkuu.

Vierailija
340/361 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ketjun hysteerikon kiusaksi kerron mitä söin aamupalaksi. Söin kaksi palaa vaaleaa paahtoleipää (en paahtanut) ja päällä oli Oivariinia, voileipäkinkkua, kurkkua ja Kippari-juustoa. Juomana mustaa teetä iso mukillinen jossa seassa vähän hunajaa.

Ei, en syö leipää joka päivä. Ei elämä kaadu siihen, jos syö välillä leipää, kun miettii kokonaisuutta miten syö ja liikkuu.

En yhtään väheksy tarkkaa ruokavaliota. Itsekin söin höyrytettyä parsakaalia , kasviskeittoja, kaalia, pakastekasviksia ateriana raejuuston kanssa yms  en yhtään makeaa tai pullaa vaiheessa kun liikunnan vähetessä oli pitkäsokeri jotain 46. Lapsenlapsikin siihen aikaan huolehti synttäreillään ettei mummulle sitten kakkua, mummu juo pelkän kahvin.  7-vuotias.

Nyt kun arvot on terveen ihmisen arvot. Ruoka saa olla myös makuelämys, saa juhlistaa jotain hetkeä kakulla, suklaalla, mansikkawienerillä.

Aamuisin alle kuuden,  pitkäsokeri terveen arvoissa.

Nukuin pitkään, aamupala banaani, viili ja kahvi. Ehkä otan sämpylän vielä tässä nettiä selatessa.

Jääkaapissa kesäkurpitsavuoka ja pakasteseitä laitan uunissa lisäksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme