Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairastatko 2tyypin diabetesta, miten hoidat sitä.

Vierailija
06.09.2026 |

Mulla on vähän vaikeuksia ja siksi kyselen muiden keinoja hoitaa sairautta.

Kommentit (361)

Vierailija
301/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On klääkäreitä jotka uskovat ketoon. Minä en usko. Olisi todella hyvä jos oikeat lääkärit rupeisivat ottamaan kantaa noihin kansanparantajien "paljon kovia rasvoja niin pysyt terveenä" -ohjeisiin.

Vain nämä jossain luontoistuotejärjestöissä tms toimivat lääkärit puhuvat kovien rasvojen puolesta. 

Mahdatko ymmärtää, miksi lääkärit eivät puhu?

Koska diabetes kovettaa valtioita ja jos siihen vielä syödään kovia rasvoja menevät verisuonet ja valtimot tukkoon.

Siis et ymmärrä syytä.

Miksi et pysy noilla keto/carnivore/salaliitto/pig pharma -sivuilla vaan yrität puoskaroida täällä ilmsn lääkäriopintoja . Tuo netistä haettu tieto voi olla suorastaan vahingollista sairastuneille.

MIten verensokerin pysyminen kurissa olisi vahingollista diabetesta sairastavalle :D Olet vähän vajaa :D

Onko terveys pelkkää verensokeria?

Psyyken terveys jopa tärkeämpää kuin hoidettavissa oleva metabolia.

Se psyyke toimii ihan samalla ravinnolla kuin keho yleensä. Ei aivot ilman ravintoa toimi.

Siksipä aivot tarvitsevat myös hiilihydraattia. Esim ortoreksia on psyyken sairaus, sairas ei voi syödä kuin muutamia ruoka-aineita.

Aivot toimivat myös rasvoilla jos muuta ei ole saatavilla, muutoin olisimme jo kuolleet sukupuuttoon. Ja sitä energiaa on ihmisessä nykyään jo liikaakin, itsellänikin vaate koko 2xl, kun olin aktiivinen rakennustyön tekijä niin vaatekoko oli korkeintaan xl, juu läskiä on, nyt olen VHH:lla ja pätkäpaastolla, pystyn vieläkin kohtuu vaikeita ristisanatehtäviä tekemään vaikka en leipää ja perunaa syökkään.

Niin, tosin aivot eivät koskaan toimi pelkillä rasvoilla, osa tarpeesta on pakko täyttää glukoosilla. Osa aivojen solutyypeistä on tällaisia.

Elimistö pystyy tekemään glugoosia myös proteiineistäkin eli ihminen toimii myös ilman hiilihydraatteja, paitsi leipomo ja välipalateollisuuden mielestä. Hyvä ihminen et pärjää jos et käy kauppojen paistopisteillä ja tankkaa energiajuomia kahden tunnin välein.

Eiköhän siinä hiilarittomuuden ja paistopisteen välillä ole olemassa myös kohtuus ja täysjyvä...

Meneppä neuvomaan nyky koululaisia, tarkkaile samalla ojanpientareita niin näet mitä nuoriso syö.

Tarkoitatko ehkä että normaali ruokavalio on huono siksi että nuoriso syö epäterveellisesti ja sotkee?

Kuka sitä normaalia ruokavaliota syö? Yleensä vihannesosastolla ei ole ruuhkaa mutta karkki ja sipsiosastolla jonotetaan. Kauppareissun jälkeen perheen aikuiset alkavat kuorimaan juureksia ja keittelevät makoisat keitot, no en ole itsekkään tehnyt eikä varmaan moni muukaan.

Peruna ja porkkana on epäterveellisiä, koska jotkut syö sipsejä ja karkkeja. Hieno logiikka sinulla.

Vierailija
302/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveelliset elintavat ovat keskeinen osa diabeteksen hoitoa. Tyypin 2 diabeteksessa elintapahoito on usein ensisijainen hoitomuoto. Joillakin se voi riittää, eikä lääkitystä edes tarvita. Monipuolinen ruokavalio, säännöllinen liikunta ja painonhallinta voivat parantaa verensokeritasapainoa merkittävästi ja viivästyttää tai estää lääkehoidon tarpeen.

Liikunta parantaa insuliinin tehoa ja tukee sydän- ja verisuoniterveyttä. Riittävä uni ja palautuminen ovat myös tärkeitä kokonaisvaltaisessa hoidossa.

Mikä tässä ei pidä paikkaansa?

Pitää paikkansa kunhan saat ne mummut pullakahvipöydän äärestä kävelylenkille, yritä kun TV:stä alkaa salkkarit:)

Diabetesliitto siis on kuin onkin oikeassa.

Suosimalla pullansyöntiä? Mitä tärkeitä ravintoja on vehnäjauhoissa, olen ollut jo vuosia ilman ja edelleen hengissä, uin ja kuntoilen päivittäin, mihinkä minä viljatuotteita tarvitsen?

Aiempi lainaus on Diabetesliiton sivuilta. Eikä siellä suositella syömään pullaa. Leipää kyllä, mutta kuitupitoista täysjyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mennyt n. 25 vuotta vähällä hoidolla. Otin aikaisemmin lääkkeen aamuin illoin ja nyt tarvitsee ottaa vain aamulla, koska tauti on remissiossa. 

Vierailija
304/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveelliset elintavat ovat keskeinen osa diabeteksen hoitoa. Tyypin 2 diabeteksessa elintapahoito on usein ensisijainen hoitomuoto. Joillakin se voi riittää, eikä lääkitystä edes tarvita. Monipuolinen ruokavalio, säännöllinen liikunta ja painonhallinta voivat parantaa verensokeritasapainoa merkittävästi ja viivästyttää tai estää lääkehoidon tarpeen.

Liikunta parantaa insuliinin tehoa ja tukee sydän- ja verisuoniterveyttä. Riittävä uni ja palautuminen ovat myös tärkeitä kokonaisvaltaisessa hoidossa.

Pitää paikkansa kunhan saat ne mummut pullakahvipöydän äärestä kävelylenkille, yritä kun TV:stä alkaa salkkarit:)

No et sinä paljon liiku päivällä. Ketkä lenkkeilevät sauvoineen? Mummot. Eivät he enää illalla tylajan uskalla kun mummonpotkijat on liikkeellä.

Itse olen apuvälinein liikkuva mutta tämänkin talon mummot jo  viimeistään yhdeksältä tulevat kierrettyään viiden kilometrin lenkin jörven ympäri. Ainakin yksi mummopari on kumpikin diabeetikkoja. 

Vierailija
305/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabetesliitto siis on kuin onkin oikeassa.

Suosimalla pullansyöntiä? Mitä tärkeitä ravintoja on vehnäjauhoissa, olen ollut jo vuosia ilman ja edelleen hengissä, uin ja kuntoilen päivittäin, mihinkä minä viljatuotteita tarvitsen?

Aiempi lainaus on Diabetesliiton sivuilta. Eikä siellä suositella syömään pullaa. Leipää kyllä, mutta kuitupitoista täysjyvää.

Kaikki viljatuotteet muutuvat sokeriksi, eikä se ole minun vika mutta niin vain tapahtuu, itsekkin söisin hiivaleipiä mutta kihti ja lihavuus estää, kunhan laihdun niin ostanpa kunnon rievän ja syön voin kanssa, vaikka kerran jouluna.

Vierailija
306/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen ensin jos tarvetta on. 

Vierailija
307/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypin 2 diabetes maksaa Suomelle vuosittain 2,5 miljardia. Suomi on sairaiden paratiisi.

Sekö sitten olisi parempi, että jätetään hoitamatta? 

Parempi olisi että 'sairaat' söisivät oikeaa ruokaa että pysyy sokerit kurissa. Se että lääkkeillä mahdollistetaan epäterveellisten tapojen jatkaminen on sairasta.

Kuvitelmasi tässä on sairas. Hyvä hoito koostuu lääkkeistä JA terveistä elintavoista, lääkityksellä ei ole tarkoituskaan mahdollistaa huonojen elintapojen jatkamista.

Sitä käytännössä sillä tehdään. Lääkettä napaan ja ruokailu jatkuu samalla pitsa, pulla ja karkkilinjalla. Vähän kaurapuuroa aamulla napaan diabetesliiton suositusten mukaisesti.

Ei se noin toimi, kuvittelet jotain ihan omiasi.

Omin korvin uimahallilla kuulin, uintikaveri, hyvinkin ylipainoinen syö hillot ja makeiset joka päivä, toteaa vain että pitääpä korjata diabeteslääkettä että toimii, sitten on huolissaan kolesterolilääkityksestä, ettei vaan verisuoni tukkeidu, aivan pihalla jos terveyttään ajattelisi, totesi minun laihtuneen jonka kyllä myönsinkin -20 kiloa, VHH ja pätkäpaasto, kaveri järkyttyi paastosta, että hyvä ihminen syö nyt edes hedelmiä illalla, voin vain sano että kuka älypää on nämä nykyiset ravintosusitukset laatinut? Lääkefirmat ja lääkärit??

Hän ei syö suositusten mukaan. Ei yleisluontoisten suositusten eikä diabeetikkojen suositusten mukaan.

Vierailija
308/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se onnistuu itsestään kun jättää viljatuotteet pois ruokavaliosta. Voi ne ihanat munkit ja voipullat, no juhlapäivinä sitten ja silloinhan ne vasta hyviltä maistuvatkin.

Vierailija
309/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan 2-tyypin diabetekseni pelkillä ruokavalio- ja muilla elämäntapamuutoksilla ja hyvin on mennyt jo 5 vuotta ja sokeriarvot ovat kuten terveillä ihmisillä. Käyn kuitenkin sovitusti 2 vuoden välein laboratoriokokeissa ja mittailen tosin melko harvakseltaan itsekin sokeriarvojani. Useampi kuin moni 2-tyypin diabetesdiagnoosin saanut pystyisi tähän samaan, mutta eivät viitsi itse tehdä sairautensa eteen sitä mitä voisivat ihan hyvin tehdä. 2-tyypin diabetes tuottaa niin paljon muita elämää haittaavia ikäviä seurauksia ja sairauksia jollaisia en missään tapauksessa itselleni halua ja siksi seison vaikka päälläni jos voin ne sillä keinolla estää. Ihmiset hoitavat ihan liian huonosti oman osuutensa monien sellaisten sairauksien hoitamisessa mihin voisivat hyvin itse omalla toiminnallaan vaikuttaa.

Suomessa 2tyypin diabetesta opastetaan hoitamaan vähärasvaisella ja runsashiilarisella ruokavaliolla. Ehkä juuri sen vuoksi sairaat eivät uskalla hoitaa sairautta sen vaatimalla syömisellä. Suurin osa jopa vastustaa oikeanlaista ruokavaliohoitoa.

Minua ei ole tarvinnut juurikaan opastaa syömisissä koska jo ennen ensimmäistä kertaa diabeteshoitajalle menoa tartuin itse härkää sarvista ja otin selvää miten ja mitä minun pitäisi syödä jotta sokeriarvot pysyvät hyvllä tasolla. Kävimme diabeteshoitajan kanssa läpi syömiseni ja myös liikuntani ja hän sanoi, että toimin ihan oikein eikä hänellä ole tarve muuttaa mitään. Hain netistä diabetes ruokaohjeita ja hyviä ohjeita on myös välimeri tyyppisessä ruokavaliossa. Vaihdoin kovat rasvat pehmeisiin ja syön paljon täysjyvää, hedelmiä, marjoja, vähärasvaisia tai rasvattomia maitotaloustuotteita, kasviksia, kalaa, papuja ja jonkun verran kanaa mutta en ollenkaan punaista lihaa ja lihajalosteita. Kroppani kestää hyvin myös silloin tällöin kohtuullisen herkuttelun vaikkapa sokeripitoisilla konditoriatuotteilla, jotka eivät muuten kuulu enää ruokavaliooni.

Taas tää valehtelija.

En valehtele yhtään mitään. Sokeriarvot lähtevät laskemaan oikealle tasolle varsin nopeastikin ja pysyvätkin sellaisina oikealla ruokavaliolla, kohtuullisilla kerta-annoksilla ja oikealla ruokailurytmillä.  Veikkaampa, että aika monen 2-tyypin diabeetikon diabeteshoitajalta saamat ohjeet ja neuvot ruokavalion suhteen unohtuvat saman tein, kun vastaanoton ovi sulkeutuu takana ja hoito jää lääkityksen varaan vaikka ruokavaliota pitäisi noudattaa lääkityksen rinnallakin.

Ne Suomessa saatavat ohjeet saakin unohtaa, ei niillä pysty 2tyypin diabetesta hoitamaan.

Joten lopeta valehtelu.

Vierailija
310/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan jäänyt odottamaan laihtumista ja ruokavaliomuutoksen tuomia vaikutuksia koska lääke auttoi nopeasti. Väsymys ja voimattomuus vaikutti jo arkeen ja työelämään. Eikä ollut edes paastoverensokeri ja pitkäsokeri hälyttävän korkealla vielä. Lääkkeen myötä sain jaksamisen takaisin ja nyt jaksan liikkua. Olen muuttanut ruokavaliota ja paino putoaa. Voin ihan hyvin päästä lääkkeestä eroon. Ei sitä edes mene kuin yksi tabletti iltaisin.

En ymmärrä ihmisiä jotka eivät tajua, että tilanteita on erilaisia.

Vierailija
311/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan 2-tyypin diabetekseni pelkillä ruokavalio- ja muilla elämäntapamuutoksilla ja hyvin on mennyt jo 5 vuotta ja sokeriarvot ovat kuten terveillä ihmisillä. Käyn kuitenkin sovitusti 2 vuoden välein laboratoriokokeissa ja mittailen tosin melko harvakseltaan itsekin sokeriarvojani. Useampi kuin moni 2-tyypin diabetesdiagnoosin saanut pystyisi tähän samaan, mutta eivät viitsi itse tehdä sairautensa eteen sitä mitä voisivat ihan hyvin tehdä. 2-tyypin diabetes tuottaa niin paljon muita elämää haittaavia ikäviä seurauksia ja sairauksia jollaisia en missään tapauksessa itselleni halua ja siksi seison vaikka päälläni jos voin ne sillä keinolla estää. Ihmiset hoitavat ihan liian huonosti oman osuutensa monien sellaisten sairauksien hoitamisessa mihin voisivat hyvin itse omalla toiminnallaan vaikuttaa.

Suomessa 2tyypin diabetesta opastetaan hoitamaan vähärasvaisella ja runsashiilarisella ruokavaliolla. Ehkä juuri sen vuoksi sairaat eivät uskalla hoitaa sairautta sen vaatimalla syömisellä. Suurin osa jopa vastustaa oikeanlaista ruokavaliohoitoa.

Minua ei ole tarvinnut juurikaan opastaa syömisissä koska jo ennen ensimmäistä kertaa diabeteshoitajalle menoa tartuin itse härkää sarvista ja otin selvää miten ja mitä minun pitäisi syödä jotta sokeriarvot pysyvät hyvllä tasolla. Kävimme diabeteshoitajan kanssa läpi syömiseni ja myös liikuntani ja hän sanoi, että toimin ihan oikein eikä hänellä ole tarve muuttaa mitään. Hain netistä diabetes ruokaohjeita ja hyviä ohjeita on myös välimeri tyyppisessä ruokavaliossa. Vaihdoin kovat rasvat pehmeisiin ja syön paljon täysjyvää, hedelmiä, marjoja, vähärasvaisia tai rasvattomia maitotaloustuotteita, kasviksia, kalaa, papuja ja jonkun verran kanaa mutta en ollenkaan punaista lihaa ja lihajalosteita. Kroppani kestää hyvin myös silloin tällöin kohtuullisen herkuttelun vaikkapa sokeripitoisilla konditoriatuotteilla, jotka eivät muuten kuulu enää ruokavaliooni.

Taas tää valehtelija.

En valehtele yhtään mitään. Sokeriarvot lähtevät laskemaan oikealle tasolle varsin nopeastikin ja pysyvätkin sellaisina oikealla ruokavaliolla, kohtuullisilla kerta-annoksilla ja oikealla ruokailurytmillä.  Veikkaampa, että aika monen 2-tyypin diabeetikon diabeteshoitajalta saamat ohjeet ja neuvot ruokavalion suhteen unohtuvat saman tein, kun vastaanoton ovi sulkeutuu takana ja hoito jää lääkityksen varaan vaikka ruokavaliota pitäisi noudattaa lääkityksen rinnallakin.

Ne Suomessa saatavat ohjeet saakin unohtaa, ei niillä pysty 2tyypin diabetesta hoitamaan.

Joten lopeta valehtelu.

Todella moni pystyy.

Vierailija
312/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tää valehtelija.

Joten lopeta valehtelu.

Aika heikkolahjainen saa olla jos niillä ohjeilla ei pärjää.

Vierailija
313/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä diagnoosia, mutta paino on korkealla, ruokavalio surkea, ja ruuan jälkeen nukuttaa.

Jätin tällä viikolla hiilihydraatit melkein kokonaan pois, ja unen laatu parani ja väsymys katosi. Kai tätä on pakko jatkaa.

Vierailija
314/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se onnistuu itsestään kun jättää viljatuotteet pois ruokavaliosta. Voi ne ihanat munkit ja voipullat, no juhlapäivinä sitten ja silloinhan ne vasta hyviltä maistuvatkin.

Ei hiilarit ketään lihota jos ei ylensyö. 

Vierailija
315/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysäytin taudin etenemisen jo insuliiniresistenssivaiheeseen. LCHF ruokavaliolla. Kyseessä on sokeritauti joka nitistetään välttämällä liiallista sokerikuormaa. Nykyinen käypä hoito -suositus johtaa sokeritautiin  jota sitten hoidetaan insuliinilla, ihan pöljää.

Vierailija
316/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hiilarit ketään lihota jos ei ylensyö. 

Virallisterveellinen kehoittaa syömään ihan liikaa hh ja ihan liian niukasti rasvaa.

Vierailija
317/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin syödä välipaloja, auttanut minulla, en ole vielä joutunut aloittamaan lääkitystä, mutta vasta alussa olen. Syön myös kromia, ja sen aloitus auttoi heti käsien ja sormien niveltulehduksiin, jotka myös kuulemma liittyvät korkeisiin verensokereihin, eli napsusormet ovat lieventyneet, kipua tosin on vieläkin sormissa ja käsissä. Olen hoikka, joten laihdutustakaan ei voinut minulle ehdottaa tai juurikaan ruokavalioon muutoksia, siksi yritän välipaloilla saada verensokerit tasaisemmaksi. 

Vierailija
318/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä diagnoosia, mutta paino on korkealla, ruokavalio surkea, ja ruuan jälkeen nukuttaa.

Jätin tällä viikolla hiilihydraatit melkein kokonaan pois, ja unen laatu parani ja väsymys katosi. Kai tätä on pakko jatkaa.

Jatka ihmeessä. Minulla jo 15 vuotta takana vhh elämää. Kaikki arvot priimaa. Pitkä sokeri, kolesteroli, verenpaine, maksa-arvot. Kaikki hyvin. En omista vaakaa, mutta aloittaessani vaatekoko oli xl/xxl ja nyt M.

Vierailija
319/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin syödä välipaloja, auttanut minulla, en ole vielä joutunut aloittamaan lääkitystä, mutta vasta alussa olen. Syön myös kromia, ja sen aloitus auttoi heti käsien ja sormien niveltulehduksiin, jotka myös kuulemma liittyvät korkeisiin verensokereihin, eli napsusormet ovat lieventyneet, kipua tosin on vieläkin sormissa ja käsissä. Olen hoikka, joten laihdutustakaan ei voinut minulle ehdottaa tai juurikaan ruokavalioon muutoksia, siksi yritän välipaloilla saada verensokerit tasaisemmaksi. 

Kokeile gluteenitonta. Mulla auttoi niveltulehduksiin se.

Vierailija
320/361 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvalla syömisellä nimenomaan pidät verensokerin koholla ja sen ohella insuliinin erityksen käynnissä. Tuolla mallilla olet kohta sillä lääkityksellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan