Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK ei muka ole korkeakoulu , mistä tämä väite oikein tulee?

Vierailija
06.09.2026 |

Miksi jotkut väittävät ihan tosissaan, ettei AMK olisi korkeakoulu? 😅 Jo nimikin on ammattikorkeakoulu, ja Suomessa korkeakoulujärjestelmä muodostuu yliopistoista ja ammattikorkeakouluista.

AMK-tutkinto on Bachelor-tason korkeakoulututkinto, aivan kuten yliopiston kandidaatin tutkinto on samalla tutkintojen viitekehyksen tasolla 6. AMK-tutkinnolla voi hakea suoraan soveltuviin yliopiston maisteriohjelmiin ilman, että välissä täytyy suorittaa yliopiston kandia. YAMK puolestaan on Master-tason tutkinto ja samalla viitekehyksen tasolla 7 kuin yliopiston maisteritutkinto.

Yliopisto ja ammattikorkeakoulu ovat eri tavalla painottuneita korkeakouluja , toinen enemmän tieteeseen ja tutkimukseen, toinen työelämään ja soveltavaan osaamiseen. Eri asia ei tarkoita alempaa koulutusastetta.

Mistä ihmeestä siis edelleen tulee käsitys, ettei AMK olisi korkeakoulu? 😄 Amk on korkeakoulu ja se ei siitä muutu vaikka joku maisteri siitä pahoittaa mielensä!!!

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta amk-laiset voivat pitää koko korkeakoulusanan, kun heitä näemmä hävettää niin kovasti se ammatti-etuliite. Ei kukaan yliopistolainen muutenkaan puhu itsestään korkeakouluopiskelijana tai korkeakoulun käyneenä.

Vierailija
2/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väite tulee työttömiltä paskamaistereilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli O P I S T O lainenko se siellä huutelee?

Vierailija
4/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humanisteilt

Vierailija
5/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoitsetuntoiset yliopistolaiset katsoo pahalla, kun heidän "kulttuurinsa" varastetaan. Oikeasti älykkäät akateemikot taas tietävät, että kaikki opiskelu on hyvästä, oli se mistä tahansa.

Vierailija
6/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunistit ovat katkeria, kun amk:ssa ei aivopestä oppilaille marxismi-leninismin vihamielistä ideologiaa. Amk:ssa keskitytään pärjäämään oikeassa elämässä ja siksi amk:n käyneet myös menestyvät paremmin. 

Vierailija
7/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta amk-laiset voivat pitää koko korkeakoulusanan, kun heitä näemmä hävettää niin kovasti se ammatti-etuliite. Ei kukaan yliopistolainen muutenkaan puhu itsestään korkeakouluopiskelijana tai korkeakoulun käyneenä.

😂 No nyt oli kyllä erikoinen logiikka. Ei kai se sana ”korkeakoulu” ole mikään yliopistolaisten omistama arvonimi, jonka AMK-opiskelijat yrittävät heiltä viedä. Ammattikorkeakoulu on ihan virallisesti korkeakoulu tykkäsi siitä tai ei. 😄

Vierailija
8/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea etuliite on vuosisadan ylilyönti. Vaivoin B:n pitkästä matikasta kirjoittanut sai AMK:n pääsykokeissa matematiikasta puoli huolimattomasti tekien täydet pisteet.

Vierailija
9/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten "olen korkeakoulutettu"-jankutus on kyllä huvittavaa.

Huutista sille, että suurin osa näistä jankuttajista on työttömiä tai paskaduunissa.

Vierailija
10/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisajan opistotason teknikko on fiksumpi kuin nykyajan DI.

Vierailija
11/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂 No nyt oli kyllä erikoinen logiikka. Ei kai se sana ”korkeakoulu” ole mikään yliopistolaisten omistama arvonimi, jonka AMK-opiskelijat yrittävät heiltä viedä. Ammattikorkeakoulu on ihan virallisesti korkeakoulu tykkäsi siitä tai ei. 😄

Ei logiikassa ole mitään erikoista. Yliopistolaiset haluavat erottua amk-laisista siinä missä amk-laiset haluavat erottua ammattikoululaisista tai napolilaiset pizzeriat lähiöpaikoista.

Vierailija
12/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoitsetuntoiset yliopistolaiset katsoo pahalla, kun heidän "kulttuurinsa" varastetaan. Oikeasti älykkäät akateemikot taas tietävät, että kaikki opiskelu on hyvästä, oli se mistä tahansa.

Ei kai tämä keskustelu tuohon aiheeseen edes liity, vaan siihen miksi pitää kikkailla nimillä. 

Vierailija
13/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulustakin saadaan korkeakoulu kun vaan keksitään sille joku sopiva nimi. Nykyiset amk:t oli ennen opistoja, ei yliopistoja.

Vierailija
14/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulustakin saadaan korkeakoulu kun vaan keksitään sille joku sopiva nimi. Nykyiset amk:t oli ennen opistoja, ei yliopistoja.

Voisin lyödä vetoa, että jos ammattikoulu nimettäisiin ammattikorkeakoulu junioriksi tms. ja nämä yhdistettäisiin kattokäsitteen "ammattikorkeakoulut" alle, niin amk-laiset vetäisivät herneet nokkaan.

Vierailija
15/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Laki korkeakouluista määrittelee AMK:n korkeakouluksi.

Vierailija
16/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillakin on niin kova tarve keksiä typeriä yleistyksiä?

Kyllä mä voin sanoa käyneeni ammattikorkeakoulun enkä häpeä sitä. En suostu häpeämään sairaanhoitajan koulutustani ja työtäni jonkun palstan tollojen mieliksi.

Vierailija
17/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää kun meillä töissä haetaan KORKEAKOULUharjoittelijoita, niin siihen ei AMKilaiset kelpaakkaan ja yliopistoissa opiskelevat hakevat niitä paikkoja ihan kiltisti ja mukisematta.

Vierailija
18/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en tiedä, mistä tälläinen jaottelu kumpuaa. Olen opiskellut 150 op avoimessa yliopistossa. Samanlaisia opintoja, kuin AMK:ssa. 

Vierailija
19/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humanisteilt

Humanistit sentään osaa kirjoittaa oikein

Vierailija
20/64 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, en tiedä, mistä tälläinen jaottelu kumpuaa. Olen opiskellut 150 op avoimessa yliopistossa. Samanlaisia opintoja, kuin AMK:ssa. 

Yliopistossa käytetään ehkä monimutkaisempaa kieltä. Ei suomenneta vaikeita vieraskielisiä sanoja. Mikä on typerää, koska aika monelta menee jutut ohi korvien. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme