AMK ei muka ole korkeakoulu , mistä tämä väite oikein tulee?
Miksi jotkut väittävät ihan tosissaan, ettei AMK olisi korkeakoulu? 😅 Jo nimikin on ammattikorkeakoulu, ja Suomessa korkeakoulujärjestelmä muodostuu yliopistoista ja ammattikorkeakouluista.
AMK-tutkinto on Bachelor-tason korkeakoulututkinto, aivan kuten yliopiston kandidaatin tutkinto on samalla tutkintojen viitekehyksen tasolla 6. AMK-tutkinnolla voi hakea suoraan soveltuviin yliopiston maisteriohjelmiin ilman, että välissä täytyy suorittaa yliopiston kandia. YAMK puolestaan on Master-tason tutkinto ja samalla viitekehyksen tasolla 7 kuin yliopiston maisteritutkinto.
Yliopisto ja ammattikorkeakoulu ovat eri tavalla painottuneita korkeakouluja , toinen enemmän tieteeseen ja tutkimukseen, toinen työelämään ja soveltavaan osaamiseen. Eri asia ei tarkoita alempaa koulutusastetta.
Mistä ihmeestä siis edelleen tulee käsitys, ettei AMK olisi korkeakoulu? 😄 Amk on korkeakoulu ja se ei siitä muutu vaikka joku maisteri siitä pahoittaa mielensä!!!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta amk-laiset voivat pitää koko korkeakoulusanan, kun heitä näemmä hävettää niin kovasti se ammatti-etuliite. Ei kukaan yliopistolainen muutenkaan puhu itsestään korkeakouluopiskelijana tai korkeakoulun käyneenä.
Eli vauvapalstalla asiasta raivoavat eivät olekaan yliopiston käyneitä, vaikka niin väittävät? Onko kyse sitten kokonaan ulkopuolisesta kolmannesta ryhmästä, joka ei ole koskaan käynyt korkeakoulua?
No mä olen 25 vuotta ollut avoimen yliopiston opiskelija. Siinä ajassa muodostuu mielipide opinnoista.
Mutta et kuitenkaan ole 25 vuodessa oppinut sitä, että joidenkin satunnaisten avoimen kurssien käyminen ei tee sinusta yliopisto-opiskelijaa.
Koska ennen uudistusta korkeakoulututkinto oli yliopistotason tutkinto, AMK ei sitä ole.
Entiset korkeakoulut, joista valmistui DI:tä, on nykyään yliopistoja. AMK vastaa entistä opistotason insinöörikoulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta amk-laiset voivat pitää koko korkeakoulusanan, kun heitä näemmä hävettää niin kovasti se ammatti-etuliite. Ei kukaan yliopistolainen muutenkaan puhu itsestään korkeakouluopiskelijana tai korkeakoulun käyneenä.
Eli vauvapalstalla asiasta raivoavat eivät olekaan yliopiston käyneitä, vaikka niin väittävät? Onko kyse sitten kokonaan ulkopuolisesta kolmannesta ryhmästä, joka ei ole koskaan käynyt korkeakoulua?
No mä olen 25 vuotta ollut avoimen yliopiston opiskelija. Siinä ajassa muodostuu mielipide opinnoista.
Mutta et kuitenkaan ole 25 vuodessa oppinut sitä, että joidenkin satunnaisten avoimen kurssien käyminen ei tee sinusta yliopisto-opiskelijaa.
En ole väittänyt niin. Vaan että olen nähnyt opintoja ja opiskelijoita pidemmällä ajanjaksolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valinnut opintoja, se on ero. Mikään kurssi ei ole ollut vastenmielistä pakkopullaa, vaan olen oikeasti halunnut mennä kurssille, kun siitä olen maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole väittänyt niin. Vaan että olen nähnyt opintoja ja opiskelijoita pidemmällä ajanjaksolla.
Monet opettajat ovat tykänneet avoimen yliopiston opiskelijoista. Ovat kuin raikas tuulahdus suorittavaan joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valinnut opintoja, se on ero. Mikään kurssi ei ole ollut vastenmielistä pakkopullaa, vaan olen oikeasti halunnut mennä kurssille, kun siitä olen maksanut.
Ja siksipä ne sinun valitsemasi kurssit ei mitenkään liity tähän aiheeseen. Ne ei kerro mitään sen enempää AMK:ssa kuin yliopistossakaan opiskelusta.
Vierailija kirjoitti:
Koska ennen uudistusta korkeakoulututkinto oli yliopistotason tutkinto, AMK ei sitä ole.
Entiset korkeakoulut, joista valmistui DI:tä, on nykyään yliopistoja. AMK vastaa entistä opistotason insinöörikoulutusta.
Ootpa vähän hölmön oloinen.
Nykyään esimerkiksi insinööri (AMK) on korkeakoulututkinto, kun taas vanha opistoinsinöörin tutkinto kuului oman aikansa erilaiseen koulutusjärjestelmään.
Siksi vanhoja ja nykyisiä tutkintoja on välillä vaikea verrata suoraan. Vanha opistoaste ei ollut sama asia kuin nykyinen AMK, mutta monella alalla AMK-tutkinnot ovat käytännössä jatkaneet niiden koulutusten tehtävää uudessa korkeakoulujärjestelmässä.
Ehkä juuri tästä syntyy myös osa. Nykyisessä järjestelmässä asiassa ei kuitenkaan ole epäselvyyttä: ammattikorkeakoulut ovat korkeakouluja ja AMK-tutkinnot korkeakoulututkintoja. Koulutusjärjestelmä vain näyttää nykyään hyvin erilaiselta kuin vielä 30–40 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siksipä ne sinun valitsemasi kurssit ei mitenkään liity tähän aiheeseen. Ne ei kerro mitään sen enempää AMK:ssa kuin yliopistossakaan opiskelusta.
Liittyyhän. Olen nähnyt järjestelmän ulkopuolelta pidemmän aikaa. 25 vuotta olin yliopisto- ja korkeakouluopiskelijana ja nyt opiskelen amk:ssa. En silti aio lopettaa avoimessa yliopistossa opiskelua.
Miten ne, joiden mielestä AMK ei ole ”oikea korkeakoulu”, sitten selittävät sen, että esimerkiksi sairaanhoitaja (AMK) tai sosionomi (AMK) voi hakea yliopistoon suoraan maisterivaiheen opintoihin, esimerkiksi hallintotieteisiin?
Jos AMK kerran olisi vain ”entinen opistoaste uudella nimellä”, niin miten tämä sitten selitetään? 🤔
Nyt joku fiksu yliopistolainen kertomaan! 😄 Miksi näin selvästä asiasta pitää jatkuvasti vängätä? AMK on korkeakoulu ja AMK-tutkinto on korkeakoulututkinto. Se, että ammattikorkeakoulu ja yliopisto ovat erilaisia korkeakouluja, ei tee toisesta vähemmän korkeakoulua.
Koulu ei muutu korkeakouluksi vain kutsumalla sitä korkeakouluksi. Vai miten olisi jos muutettaisiin päiväkodit päiväkotikorkeakouluiksi niin saataisiin lisää korkeakoulun käyneitä koristamaan tilastoja. Tämä keskusteluhan on olemassa vain sen vuoksi että joitakin ammattikorkeakoulun eli entisen opistoasteen käyneitä itkettää ajatus siitä että he ovat vähemmän arvokkaita kuin oikeasti korkeakoulutetut. Siis puhtaasti itsetuntokysymys nyyhkykansalle.