Tein ruokaa rappukäytävässä majaileville nisteille
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Voisimmeko kaikki yhdessä aloittaa hyvän tahdon liikkeen ja kutsua lähistömme kadulla olijoita kotiimme aterialle? Ja tiedän ajat on tiukat. Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan.
Ei, ei, ei! Älkää tehkö niin.
Äiti kutsui jouluksi lounasravintolansa kantiksia syömään. Muutamana jouluna pyysi neljää kantapeikkoa käymään jouluruualla. Kukin tuli hieman hämillään, ujona (selvinpäin) oli pesulla käyneet ja pyhäpukua kaivettu esiin.
Siskon kanssa niitä laulatettiin ja näyteltiin joku lyhyt näytelmä... Syötiin isosti ja pitkän kaavan mukaan ja kävi joulupukki. Kukin ukko sai pussukan vielä mukaansa ruokaa, villasukat, lapasta yms. Kaikki toimi, mukavaa oli, ei häiriöitä.
Joku supatteli äidille, että mitä se niitä papparaisia syöttää, että onhan niitä lapsiperheitäkin. Äiti innostui. Yksinhuoltajaperheitä kyllä! Kolme perhettä kutsui.
Yksi oli hiljaisempi äiti, yhden aran lapsen kanssa, mutta sitten oli kaksi näitä todella tyypillistä ripsiräpsitekokynsiräväkkää äitiä. Toisella neljä lasta ja toisella kolme.
Tässähän piti olla enemmän kyse nyyttäreissä, että yhdessä, mutta äidillä on vetovastuun. Eli siis hiljainen äiti osallistui joulun tekoon meillä.. Kävivät jo ennen joulua leipomassa ja tekemässä (kaikki oli kutsuttu).
Aattona nää räväkät toi viiniä joulupöytään eli itselleen tonkat. Siinä se. Eivät tuoneet lapsilleen lahjoja tms. ja sitten illan päätteeksi nää muikkelit lähti ja jättivät lapset meille.. noin vaan. Eka menivät muka tupakalle ja sitten joku huomas, että jää olivat hävinneet pihasta.
Mä olin tässä vaiheessa 13 ja sisko 15, eikä meitä enää laulattanut, eikä tontuttanut. Arka äiti ja lapsi lähti ja me sitten jäätiin kaitsemaan kolmistaan seitsemään täysi tuntematonta pentua.
Yllättävän hyvin se yö meni. Seuraavana päivänä vaan se toinen äiti kävi - hakemassa ne loput viinit ja livahti pois. Mä olin yksin kotona siinä vaiheessa, muut oli pulkkamäessä. Kävi niin nopeeta, että tässä se just oli ja sitten ei ollut.
Kaitsittiin vielä seuraava vuorokausi. Ne lapset olivat ihan ok porukkaa. Olivat hurjan uteliaita ja innostuneita tekemään oikeastaan mitä vaan. Jälkeenpän ajateltuna, vissiin vaan innoissaan, että joku oli heidän kanssaan.
Sitten tapaninpäivänä alkuillasta äidit suttusena tulivat hakemaan omiaan pois. Kiitti vaan, eikä nähdä enää ikinä.
Äiti teki kuin tekikin sossuun ilmoituksen kummastakin. Hän ei halunnut olla se joka jäisi lasten mieleen joulun pilaajana. Siitähän nousi iso haloo. Otettiin näiltä äideiltä paljon p*skaa niskaan.
Ei äiti enää kutsunut vieraita meille. Sen sijaan työpaikallaan hän tarjos vähävaraisten jouluruuan 22.12. monena vuonna vielä. Todella tarkkaan harkittu, ketä kutsutaan. Niin ja se arka äiti lapsineen jäi meidän elämään. Äidille osa-aikatöihin ja sittemmin ystäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ruokaa teit?
Nistipataa tietenkin
Ohoh, tulipa siitä pitkä... Sorryt tuosta edellisestä eepoksesta. Paljon mä sitä lyhensinkin
Vanhat mummut on just parhaimpia. Tarjoavat kaffit ja lounaat kun käy jotain korjailemassa. Eivät vissiin tajua että se kaffittelu ja syöminen maksaa niille sen 120€/h ja mitään ei tapahdu :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastaatte selkeään provoon
Herkullinen keskustelun aihe silti.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat mummut on just parhaimpia. Tarjoavat kaffit ja lounaat kun käy jotain korjailemassa. Eivät vissiin tajua että se kaffittelu ja syöminen maksaa niille sen 120€/h ja mitään ei tapahdu :)
Milloin nisteillä on ollut tuntitaksa syöpöttelylle...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä teko, jotkut sydämettömät eivät ajattele miten vaikeaa heillä on.
Niin ajattele ihan ite alkoivat leikkiin mukaan , vai ollaanko itämaissa, meksikossa jossa ihmisistä tehdään orjija tuskimpa.
Vierailija kirjoitti:
Voisimmeko kaikki yhdessä aloittaa hyvän tahdon liikkeen ja kutsua lähistömme kadulla olijoita kotiimme aterialle? Ja tiedän ajat on tiukat. Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan.
Sanonta on totta. Heitä kuitenkin alkaa tulla ovellesi tuon tuosta, jos jotain annat.
Appi antoi läpitalon alkoholistille kerran "lainaksi" rahaa. Sitten se oli koko ajan oven takana. Appi joutui piilottelemaan. Ei antanut enää.
Mun naapurustossa taasen yksi alkoholisti pyyteli oieniä hommia, jotta saisi rahaa. Yks leski sille sitten antoi nurmikonleikkuuhomman ja antoi palkan. (Vaikka ei ollut kuulemma yhtä huolellisesti leikattu kuin hänen miesvainajansa teki.) Sen jälkeen oli alkoholisti tuon tuosta ovella kyselemässä lisähommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanonta on totta. Heitä kuitenkin alkaa tulla ovellesi tuon tuosta, jos jotain annat.
Appi antoi läpitalon alkoholistille kerran "lainaksi" rahaa. Sitten se oli koko ajan oven takana. Appi joutui piilottelemaan. Ei antanut enää.
Mun naapurustossa taasen yksi alkoholisti pyyteli oieniä hommia, jotta saisi rahaa. Yks leski sille sitten antoi nurmikonleikkuuhomman ja antoi palkan. (Vaikka ei ollut kuulemma yhtä huolellisesti leikattu kuin hänen miesvainajansa teki.) Sen jälkeen oli alkoholisti tuon tuosta ovella kyselemässä lisähommia.
Entisiä liikemiehiä, lääkäreitä, kapiaisia , joo porukkaa tulee jonoksi asti kun kuulevat ilmaisesta ylläpidosta.
Mä yritin kerran auttaa yhtä nuorta reppanaa jonka löysin t-paitasillaan ulkoa nollakelillä. Se oli toiselta paikkakunnalta tullut ryyppäämään kaveriporukalla, mutta oli hävittänyt kaiken omaisuutensa. Ostin sille kahvia, energiajuomaa, välipalaa ja autoin saamaan yhteyden kavereihin Facebookin kautta. Hänen kaverinsa maksoi junaliput mulle ja mä ostin ne. Lopulta kun odotettiin sitä junaa, hän alkoi riidellä tyttöystävänsä kanssa mun puhelimella. Sitten otin puhelimen pois ja hän suuttui ja sanoi lähtevänsä Kelaan (että voi käyttää tietokonetta) ja häipyi. En tiedä pääsikö ikinä junaan. Huoh.
Jos oikeasti haluat auttaa niin soitat poliisit ajamaan pois. Noi voi olla vaaraksi talon asukkaille. Käytös muuttuu sen mukaan mitä on tullut otettua. Lisäksi paapominen ei paranna, ihmisen tulee itse ottaa itseään niskasta kiinni ja muuttaa omaa käytöstä. Kaikista ei siihen ole, mutta kantakoon vastuun teoistaan itse.
Nisti naapuri (kantaväestöä) kerjäsi ruokaa kun ei ollut syönyt pariin päivään. Köyhänä yh. na kaivoin makaronia ja pakastimesta sikanautaa pari pakettia ja sain kuulla että ihan paskaa lihaa jota ei pitäisi koiralle edes syöttää. Silti lihat kelpasi hänelle mukaan.
On ok olla ystävällinen ja lähimmäisen rakkautta toetuttava silloin kun voit olla varma että oma hyvinvointi,terveys ja turvallisuus ei vaarannu. Valitettavasti en kannusta antamaan kenellekään nistille tai ma t ulle yhtään mitään, en myöskään rom amneille. He ovat maanvaiva,rikollisia ja käyttävät sinua hyväkseen niinkauan kuin tietävät missä asut,elät ja liikut. Voit joutua jopa hengenvaaraan. Tämä ei ole ra sis mia,ei syrjintää,vaan pitkän kokemuksen tuomaa todellisuutta. Jos joku vaikkapa vanha ihminen,joka mm kerää pulloja roskiksista(mikä on aivan kauheaa,olen todistanut näitä yhä enemmän ja enemmän myös pikkupaikkakunnilla viime vuosina) teet oikein,jos annat vaikka vitosen tai kympin,tai haet kaupasta ruokaa täle ihmiselle,mutta: älä KOSKAAN ole kontaktissa esim huumeidenkäyttäjiin omassa elinpiirissäsi,älä kerro ositettasi,numeroasi,mitään itsestäsi,varsinkaan,jos olet nainen! Joku rapajuoppo pena tsadin kadulla viekä menee,anna hänelle kymppi röökiin ja kaksi kaljaan,hän ei ole pitkäikäinen kuitenkaan eikä pysty sinua häiriköimään huonon kuntonsa takia,mutta nämä muut hörhöt ovat eri asia.