MAALISkuiset ' 05 viikko 22!!
Alkaa sitten toukokuu lähenemään loppuaan=) Yöllä oli kova ukkonen, joten
G: pelkäätkö sinä ukkosta? entä lapsesi? Kuinka teillä toimitaan ukkosen tullessa?
Kommentit (26)
Kyllä täälläkin ukkosti aikaisin aamusta, tosin lapset nukkuivat silloin. Itse heräsin ukkoseen ja sateeseen. Meillä lapset RAKASTAVAT ukkosta. Siis kun salamat näkyvät ja jyrisee meidän lapset hyppivät ikkunaan katsomaan sitä ja vanhin istuu terassilla katsomassa ukkosta. Meillä saatetaan jopa ukkosen ilosta syödä terassilla ukkosella. Eli ukkonen saa meillä aikaan hihkumista ja hyvän ohjelmaviihdykkeen. Meillä me vanhemmat emme myöskään pelkää ukkosta. Tietenkin lapsille on yritetty opettaa mitä ei ukkosella saa tehdä ja varomaan perinteisiä uimista/puun alle suojaan menoa yms. ukonilmalla, mutta lapset eivät ole siitä vielä saaneet pelkoa ukkosta kohtaan ja hyvä niin.
Eilen olikin ihana hellepäivä. Päivä meni kevätriehassa ja illalla naapurit istuivat meillä siiderillä/oluella. Lisäksi isommat lapset kastelivat toisiaan vesipyssyillä ja laitettiin lapsille sadetin. Pääsivät sitten vielä keskenään saunaan ja saivat vohveleita ja alkoholitonta oluttakin maistaa! Siis oli lasten saunailta, mutta mietin mitä muut vanhemmat sanovat... No tuo alkoholiton olut oli siksi kun esikoinen halusi maistaa ja tarjota muillekin. Tiesin että on lasten mielestä mielettömän pahaa ja niinhän se olikin, sanoivat että tekisi mieli yrjötä sen jälkeen kun maistoivat. No joo oli meillä sitten tavalliseen tapaan sählypelikin pojilla pihalla. Lapsia vilisi illalla varmaan reilu kymmenkunta meidän pihalla ja meno oli kova. Me aikuiset otettiin elämä sitten rauhallisemmin.
Nyt arki ja tänään keskimmäisen kerhosta on koko perheen retki iltapäivästä- toivon hyvää säätä! Esikoisella on uintiviikko koulusta, joten aikataulut on tavallisuudesta poikkeavia. Lisäksi huominen menee kun esikoiselta vedetään taas maitohampaita ja pelkää jo valmiiksi viime viikkoisen jäljiltä. Keskiviikkonakin olisi retki ja lauantai menee koulujen päättäjäisissä ja ylioppilasjuhlissa. Perjantaina tulee keskimmäisen kaveri meille hoitoon koko päiväksi. Eli puuhaa on näin koulun viimeisellä viikolla. Kunhan säät vaan suosisivat...
Kavereista vielä sen verran että sain tuon yhden pidempiaikaisemman kaverin nyt lähtemään perjantaina vaateostoksille. Kiva päästä kahdestaan. Joskus vain tuntuu että jos toiset eivät jaksa olla kovin aktiivisia ja ehdottelu jää aina itselle, niin mielellään hakee toista seuraa. Pikkuhiljaa varmaan kaveripiiri hieman muuttuu yhdellä jos toisellakin. Totta on että ne vanhat kaverisuhteet kyllä kestävät, mutta myös muuttuvat " etäsuhteiksi" jossei aikaa oikein koskaan ole nähdä. Ja minulla taitaa olla hieman tuota kaverisuhteiden päivitystä nyt kun tekisi mieli tehdä jotain muutakin joskus kuin olla vain perheen ja lasten kanssa.
Heipat!
Meillä ukkosti lauantaina ja samalla satoi kuin saavista kaatamalla pitkään. En varsinaisesti pelkää ukkosta mutta en pidäkään. Kreikassa kun oltiin (Noora oli masussa) niin siellä ukkonen todella pelotti! Näytti niin hurjalta kun salamat oli koko taivaan mittaiset ja ukkonen jäi kaikumaan vuoristoon. Ja kun ei tiedä nuista heidän ukkosenjohdattimistakaan :)
Eilen oli upea hellepäivä! Tehtiin pihahommia, talkoot meni pipariksi kun paviljongista puuttuikin ruuvit. Ostettiin siis uusi ja pakkaus oli puuttellinen.
Neiti on terve, miulle meinaa taas tulla lentsu! Ei ole totta, vasta loppui antibiootit. Nyt nenä vuotaa ja kurkussa asuu kaktus. Mutta siitä viis, oon niin onnelinen kun neiti on terve. En toivo tuollaista kenellekään, säälittävää kun hirveä yskä raastaa pientä :/ Vaikka pientähän tämä on...jos ajattelee että ois joku vakavampi sairaus.
Tuulia: laitoin pakettia tulemaan.
Nyt hommiin, viimeinen viikko starttasi ennen lomaa!!!
UKKOSESTA: emme pelkää, eikä lapsetkaan ainakaan viime syksynä pelänneet. Viime öiseen eivät heränneet, vain minä valvoin miehen kanssa, kun ei tullut ryskeessä uni silmään.
Viikonloppu meni vieraita kestittäessä. Serkkuni Saksasta oli kylässä. Hänellä on nyt sama La kun mulla oli viime vuonna Oonasta. Saan kuulumisten tahdissa kerrata sitä mitä itse koin vuosi sitten ja jännitän jo heidän puolestaan ja toivon, että kaikki menee hyvin. Heillä oli Saksassa otettu 4D mukana ja se oli kyllä paras koskaan näkemäni!
Nyt takas pihalle lasten ja miehen seuraan, hän kun tuli jo klo 18 töistä, niin ryöstin heti hetken itselleni aikaa koneella.
-E & oliver & oona
Täällä maalislapsonen herännyt 6.30,illalla nukahti 21.30.En tiijä mitä tekis et ton muksun unet pitenis ees hitusen....sunnuntaina oli ilman päikkäreitä,meni kasilta nukkumaan ja riekkui aamulla kuuden jälkeen hereillä....Vinkkejä???!!!
Mulle ja varsinkin miehelle toivois pitempiä unia,hänkun uurasti koko viikonlopun myöhään iltaan raksalla.Eilenkin suoraan töistä sinne salaojitusta tekemään kaverina.No,kyllähän sen tietää,et rankkaa tulee olemaan sen aikaa kunnes oma talo pystyssä on.Että tälläisiä mietteitä näin aamutuimaan...
Ukkosesta ollaan puheltu..minä pelkään ukkosta ihan älyttömänä.Pienenä laitoin aina korvat tukkoon ja menin jonnekin piiloon ukonilmalla.Yöllä kyhjötin peiton alla niin kauan et ukkonen lakkas.Minusta salamointi yöllä on kammottavaa...
Juuso ei ainakaan viime kesänä ukkosta pelännyt,saapas nähdä miten tänä kesänä reagoi.
Nyt jatkamaan aamutoimia,Juuso katsoo muumeja,mammalle toinen kuppi kahveeta.
Suohomppeli81 ja Juuso
Noista Unista: kai tuo vähäunisuus sitten tavallansa johtuu jostain tietystä ikävaiheesta. Meillä nukuttiin juuri noin, kuten suohomppelilla, kuten kaikki muistaa. Nyt vain ihmeellisesti Mimmi taas vetäs unta klo 21- 8.30. Nukkuis vielä tuo Moonakin yhtä pitkään.Moona herää siinä klo 6-7, juo maidon ja ehkä, ehkä nukahtaa vielä uudestaan. Meillä myös useasti mainitsemani pimennysverho auttoi asiaan.
Minä silti en ole vielä saanut nukuttua univelkaa pois. Aamun koittaessa olen kuin mikäkin nukkuneen rukous. Onneksi kuitenkin parempaan päin siinäkin suhteessa ollaan menossa, minä siis osaan jo nukkua ;)
Eliisaku kiva kuulla teistäkin taas.
Tällänen pikku ongelman olen saanut järjestettyä. Meillä kun keittiö on niin pieni, ettei siellä ole isoa keittiönpöytää. Sellain pieni, johon kuitenkin kaikki mahdutaan jotenkuten. Ollaan sitten aina syöty olkkarissa olevalla pöydällä-nyt sitten Mimmi hyppää ruokailessa milloin pomppimaan, milloin tanssimaan milloin siis mitäkin. Käy närkkimässä lautaselta ja taas mennään. Ei kai auta muu kuin palata ruokailemaan keittiöön ja yrittää opettaa uudestaan ruokailun säännöt. Muutenkin Mimmi kun on nyt saanut juoda sohvalla yms.
G:onko kellään enään nokkamukia käytössä? Mimmiltä olen sitä yrittänyt saada pois ja siirrettyä Moonalle, huonoin tuloksin. Nyt vain saa nokkamuksita lämpöisen kaakaon =)
Tästä kun saan hiukset pestyä, niin lähdetään ulkoilemaan. Perhetyöntekijä tulee lounaan jälkeen. Hitsi, miun pitäs varmaan sanoa, ettei me häntä periaatteessa tarvita enään.Meillä kun on elämä rauhoittunut ja minäkin jaksan paremmin. On vaan niin sääli lopettaa, kun Mimmi tästä tykkää kovasti.
Tuosta hiusten pesuusta pitää mainita, että pesen vieläkin hiukset aamuin illoin. Ottaa päähän, kun illalla käyt suihkussa niin aamulla jos aikaa olisi, pitää mennä uudestaan. Milloin tämä hormoonihäiriö menee ohitse? Lääkäri sanoi että kesään mennessä..mutta nythän on jo kesä? Pitäskö miun mennä lääkäriin asian tiimoilta?
Eilen pääsin combattiin, olipa ihanan hiostavaa ;), tänään menen katsastamaan toisen salin combatin. Jännittää, uusi paikka uudet ihmiset. Se on vaan edullisempi.Melkeistä 20e edullisempi, kun kotiäidit saa alennusta =)
Nyt taas näihin päivän töihin. Hirveesti hiekkaa lattialla, kun on märkää-koiran tassuista tulee.
Tuulia+likat
Kävin tänään neuvolassa. Kaikki oli ok. Vähän jännitin puntarille menoa kun on tullut syötyä suklaata aivan liikaa mutta 600g oli tullut kahdessa viikossa eli ihan sopivasti. Nyt on yhteensä tullut 7.9 kg ja siihen olen tyytyväinen. Miksi silti olo on kuin valaalla? Tänään tuli 37 viikkoa täyteen ja mun puolesta saa syntyä koska vaan. Tulisi edes samaan aikaan kuin Henri eli 39+3 viikolla. Siihen olis reilu 2 viikkoa...
Ukkosesta on ollut juttua. Meillä Henri on viimeksi kokenut ukkosen viime kesänä eikä taatusti muista siitä mitään. Ei ainakaan sillon pelännyt. Mutta mä pelkään! pelkään et jotain kamalaa tapahtuu. Hurjimmalta ukkonen tuntui aikoinaan häämatkalla Gardajärvellä kun meiän ympärillä oli vuoria niin kaiku toi oman mausteensa ukkoseen. Ääni oli aika vaikuttava. Täällä kerrostalossa kai on aika turvallista mutta entä sitten kun muutetaan omakotitaloon? Onko teillä ukkosenjohdattimet omakotitaloissa?????
Tuulia kirjoitteli siitä, että ette tarvitse enää sitä perhetyöntekijää mutta Mimmi tykkää hänestä kovasti. Onko siitä jotain haittaa vaikka hän vielä jonkun kerran kävisikin? Saisit sinäkin hieman hengähtää.
Mua ainakin itseäni pelottaa, miten jaksan kahden pienen kanssa kun tuon pikku uhmaikäisen kanssa menee välillä hermot. Välillä hän taas osaa olla monta päivää tosi kiltti ja kultainen. No perjantaina hän jää kahden kuukauden kesälomalle niin sitten se nähdään, miten pärjätään. Varsinkin sitten kun vauvakin syntyy.
Sitä jo olen kovin miettinyt, että mihin Henri laitetaan siksi aikaa kun mennään synnyttämään. Anoppi onneksi eilen ilmoitti et hän voi olla päivän poissa töistä sitten kun mennään laitokselle. Se helpotti jo huomattavasti! Mutta tarjous on voimassa vain juhannukseen saakka. Sen jälkeen hän ei vissiin voi olla pois töistä ennen kuin loma alkaa. Et vauvan on paras syntyä ennen juhannusta!
Suohomppeli on kirjoitellut talon rakentamisesta. Missä vaiheessa teiän taloprojekti on? Milloin voi haaveilla pääsevänsä muuttamaan?
Me odotellaan edelleen rakennuslupaa. Pitäis kuulemma tulla viikon-kahden sisällä. Jos kaikki on kunnossa niin sit me päästään tekemään kaupat! Pankista on tosin vasta suullinen lainatarjous mutta eiköhän se ole pitävä kun anoppikin on kyseisessä pankissa töissä : )
Nyt pitäis mennä tekemään jotain hyödyllistä. Muuten vaan notkun tässä koneella ja vedän karkkia nassuun. Millä ihmeellä mä saisin lopetettua tän herkuttelun? Vinkkejä???
Kalamami, Henri ja masuasukki rv 37
Moona nukkuu päikkyjä ja Mimmi ulkoilemassa. Tämä on valitettavasti vaan viimeinen kerta.Vielä on keskustelu miun kanssa ja arviointi. Luovutin " paikkamme" tätä henkilöä tarvitsee joku muu äiti varmasti enemmin kuin mie. Vaikkakin tämä rauhallinen oma aika on kyllä ihanan luksusta =)
Käytiin muuten eilen varaamassa tukholman-risteily. Meidän piti mennä miehen kanssa kaksin, mutta miten kummassa siinä kävikin niin että lähdetään koko perhe ;). Mennään sellaselle lastenristeilylle. Onko kukaan ollut tälläisellä? Mimmi pikkuisen on tohkeissaan siitä ja matka on vasta 27.6. Ihan tuon riemun takia, jätän miehen kanssa kaksistaan lomailun ensi vuoteen..on vielä se häämatkakin tekemättä. =)
Kalamami, oih, siulla se la vaan lähenee. Kyllä se palkinto tuon odotuksen ja loppukolotuksen vääri on. Eipä ole painoa siullekaan tullut, eiköhän ihan hyvällä omalla tunnolla voi herkutella!!!
Nasulinalle kiitos paljon paketista! Kyllä on ihmeellistä miten hyväsydämellisiä ystäviä sitä on tämän foorumin kautta saanut!! <3
Meidän päiväohjelma meni tosiaan ihan uusiksi. Aamupäivä meni noissa päivän normiaskareissa, sitten oli lounas ja tuli tämä perhetyöntekijä, joka kerkeää olla tänään vaan reilun tunnin.Tulevat tuossa kahen maissa sisälle. Meidän piti Moonan kanssa käyä lenkillä, jotta Moona olisi nukkunut päikyt rattaissa, mutta halusi jo aikaisemmin nukkumaan..joten mie en ole päässyt ulkoilemaan vielä lainkaan. Ilma kun kerrankin suosisi!
Mitäpä mie sitten olen tehnyt..silittänyt pyykkiä ja istunut koneella=)
Kuulkaas, mites me hoidellaan tuo tapaamisen ruokailujuomailukahvittelupuoli? Pitäskö tehä joku sähköpostirinki?
Tuulia
Tyttö nappasi viime viikonloppuna silmätulehduksen synttäreiltä ja sitä podetaan ainakin tämä päivä vielä kotona. Tyypillisen kotipäivän tapaan olen juossut pyykkituvassa, hiekkalaatikolla ja siivoamassa.
Mulla on silloin treffipäivänä töitä:(, muta pitäkäähän muut hauskaa!
Täälläkin oli tosi raju ukkonen muutama yö sitten. Parvekkeelta tillisteltiin, kun salamoi aivan jatkuvasti, kuin elokuvissa. Tyttö nukkui kuin tukki. Viime kesältä en muista, mitä tyttö tykkäsi ukkosesta, mutta voisin kuvitella pelkäävän, sillä hän pelästyy kaikkia kovia ääniä, ja vielä enemmän, jos äänen aiheuttajaa ei näy.
Taidan mennä itsekin pitkäkseni hetkeksi, viime yö tuli nukuttua huonosti, tyttökin valvoi tuntitolkulla, koputteli sängynlaitaa ja huuteli komentoja nalleille.
--->
Korvapuustit
Töistä pikaseen kirjuuttelen,kun satun olemaan nyt tässä talossa töissä missä ei ooku neljä hoidettavaa,ni joutaa istumaankin.Ei tartte kokoajan touhottaa niinku jos oisin kahessa muussa talossa, missä hoidettavia on 10 yhessä talossa.Onhan meillä työparit,mut hommaa piisaa koko työvuoron ajan.
Kalamami kyseli meijän talonrakennuksesta.Elikkäs eilen laittoivat salaojaputket maahan ja tänään on kaivuri kaivanu vesi/viemäri liittymää valmiiksi.Rakennusmiesten piti tulla jo tällä viikolla,mut eivät saaneet edellistä hommaa vielä valmiiksi, joten tuli viikko lykkäystä, mut siis ens ma:na tulevat.Luultavasti pääsemme muuttamaan vuoden vaihtessa tai jos kaikki menee superhyper hyvin, ni ehkäpä jo jouluksi!Sitä kyl toivon ihan eniten!
Saapas nähä,onko meijän pikku jäppinen illalla jo unten mailla kun täältä töistä kotiudun...Juuso ei nyt jostain syystä kelpuuta isiä nukuttamispuuhin:elikkäs iltasadun lukemiseen jonka aikana yleensä nukahtaa.
Joo,vaan pitää jatkaa hommia!
Suohomppeli81 ja Juuso
Huh huh, johan on kuuma! Meillä näytti just äsken mittari +28 astettan. Varjon puolella! WOW! Mutta kyllä siltä tuntuukin. Ihan kuin olisi jossain etelän mailla.
Olin tänään keskustassa shoppailemassa ja taas tarttui Helmille kauheet määrät vaatteita mukaan. Mihin mä ne kaikki laitan??? Sain kyllä itsellenikin pari kesäpaitaa. Housut ja hameen vielä voisin kesäksi hankkia ja sitten hanat kiinni. Jotkut kivat kesäkengät toki olisi mukavat, mutta en vaan ole löytänyt vielä mieleisiäni. Tai oikestaan olen, mutta ne maksaa aivan törkeen paljon, joten saavat jäädä kaupan hyllyyn.
Ukkosesta olette puhelleet. Ei Helmi ainakaan vielä toistaiseksi ole ukkosta pelännyt. Ja kun se ukova ukkonen toissayönä (?) jylisi, ei tainnut tyttö edes huomata asiaa. Minäkin nukuin kuin pieni orava, tulpat korvissa. Mies sitten aamulla sanoi, että yöllä oli ollut ukkonen. Itse kyllä tykkään kovastu ukkosesta. Musta on tosi hienon näköistä, kun salamat välähtelevät ja paukkuu. Toki sitten vähän pelottaa, jos pilvi osuu aivan päälle. Pienenä meidätkin vietiin aina autoon istumaan ukkosella.
Meillä sattui outo asia viime yönä. Tai aamulla, miten sen nyt ottaa. Helmi tuli aamulla klo. 6.40 (eli ihan normaaliin aikaan) makuuhuoneeseen unipussi päällä herättämään meitä. Sanoi, että housut ovat huonosti. Kysyin, että onko vaipassa kakka ja hän sanoi olevan. Mutta kun nostin hänet syliin, olikin unipussi laajalta alalta märkä pissasta. Ajattelin, että vaippa on falskannut, kun hän joi illalla aika paljon. Mutta sitten, kun otin pussin pois ja aloin poistaa vaippaa, niin eihän siellä ollutkaan koko vaippaa!! Mies oli unohtanut illalla laittaa Helmille vaipan! Kun sitten tarkastin sängyn, niin pissaa oli vain yhdessä paikassa, eikä mitenkään kamalan paljoa. Tosin oli kastellut niin täkin (joka Helmillä on sängyssä pussista huolimatta) tyynyn sekä petauspatjan siltä kohdin. Mutta siis todennäköisesti oli tullut vain yhdet pissat. Eikö tämä kerro siitä, että Helmi on pystynyt pidättämään pissaa koko yön ja sitten vasta aamulla on ollut rakko niin täynnä, että on lorahtanut " housuun" ?
Eli Helmi ilmeisesti alkaisi olla siinä vaiheessa, että voisi vaipan jättää pois. Siis mehän olemme täällä kotona sisällä useita tunteja päivästä ilman vaippaa eli Helmi pidättää, mutta sitten kuitenkin jossain vaiheessa pissa tulee housuun tai lattialle. Tai sohvalle. Eli ei kuitenkaan sitten osaa potalle mennä, vaikka ollaan kuinka monet kerrat sanottu, että kun tuntuu, että pissa on tulossa, mennään potalle. Potalla istutaan useita kertoja päivässä, mutta vielä ei ole mitään saalista tullut. Kesällä kuitenkin pitäisi alkaa ulkoillakin ilman vaippaa. Katsotaan nyt sitten miten pitkällinen projekti meillä on edessä.
Tuulia kyseli ruoka/juomajärjestelyistä tapaamisen osalta. Vois tehdä juu jonkin listan, mitä kaukakin tuo. Laitetaanko se lista ihan tähän palstalle? Kuka halua toimia ylläpitäjänä?? :) Pitäskö mun tehdä jotain lämmintä ruokaa? Kun kerran asun tässä melko lähellä... Olikos mitä allergioita tai muita rajoituksia?
Mitähän sitä vielä...Ei kai mittää. Mulla ois vielä tässä yksi vapaapäivä, torstaina 2 h töitä, perjantaina 4 h ja sitten lauantaina vaan jaetaan tositukset. Ja sitten alkaa loma! ja mun äiti palaa Thaimaan reissulta ja miehen sisko aviomiehensä kera tulevat meille muutamaksi päiväksi. Eipähän pääse vauhti hiljentymään!
Nyt loppu!
lehtovi ja Hemulsson
Me tässä tehdään lähtöä pappalaan. Pakkaan niin tavaroita mukaan, että voidaan tarvittaessa olla muutamakin päivä siellä. Ihan riippuu miten nuo unet siellä menee. Tai ei se ongelma siinäkään ole, vaan kun siellä isälläni on tosi ankeet pesumahdollisuudet. Vettä tulee erittäin huonolla paineella ja erittäin epäsäännöllisen lämmintä tai kylmää. Mökillä sitten taas ei ole pataa, niin kylmäähän se järvivesi on..Pata onneksi saadaan nyt alkukesästä.
Tehdäänkö tänne palstalle oma lista? Mie voin aloittaa sen. Ja Lehtovi, me kyllä toivottaisiin joku lämmin ruoka, kun tuo matka on pitkä ja päivälle tulee pituutta. Mutta toki älä näe liikaa vaivaa!! :)
Tänään ohjelmassa kesäkukkien istutus, kasvimaan lopputeko, tomaattien ja kesäkurpitsan istutusta ja perunan kylvö. Onneksi pikkuveljeni tulee pappalaan myös, niin on yks silmä ja käsipari enemmin.
Mukavaa loppuviikkoa, palailen kunhan kerkiän!
Tuulia
Ihana lukea tuota tapaamisasiaa. Olisi niin ihana tavata teidät, joiden kanssa juttelee. Mutta täältä keskeltä Suomea ei niin vaan pääse sinne. Ehkäpä minä joskus teidät tapaan:)
Meillä on vaippa jääny pikkumieheltä pois. Se vaan jäi ensin iltapäivästä pois, sitten iltaulkoilusta jne, kun hän osasi jo pitkään ilmoittaa pissit ja kakat. Sitten vaan pari viikkoa sitten päätettiin, että enää ei laiteta aamu-ulkoiluunkaan; aamuisin oli vaipassa pissiä. Mutta hyvä ratkaisu. Ei oo tullu vahinkoja, käy tarvittaessa isolla pöntöllä kevätjuhlissa, kylässä yms. Päivä-ja yöunilla on. Tosin viikonloppuna mies unohti laittaa päiväunille ja kuiva oli... Mutta normaalisti on aika märkä. Yövaippa aivan täynnä! Joten niitä ei vielä jätetä edes kokeiluna. Päivävaippa on usein kuivakin, joten se seuraavaksi. Mutta on kyllä ihana, kun niitä vaippoja ei tarvii isommalle enää laitella. Ja usein Aleksanteri painelee ihan itse potalle, heittää housut pois, tekee pissin ja pukee housut takaisin. Huutelee sitten meille, että kävin pissillä!
Tännän Alekanteri ja mies olivat kevätretkellä. Pienokainen meni vielä hoitopaikkaan nukkumaan ja iltapäiväleikkeihin ja mies töihin. Tänään alkaakin sitten taaperolla pitkä kesäloma. Vasta elokuun puolessa välissä taas 10-päiväiseksi. Kiva kuulla, miten retki menny. Mies tosin soitti... oli onnistunut satuseikkailu.
Minä olin tänään Katariinan kanssa kaupungilla, kun käytettiin neitin kummia lääkärissä. (Ei pysty ajamaan autoa, kun käsi huonossa kunnossa.) Oli mukava aamupäivä. Illalla mennään samaisen henkilön luo kylään, kun siellä synttärijuhlat. Huh, touhua piisaa. Ruuan laitoin äsken uuniin, josko vielä silittäis ennen kuin haen pikkumiehen. Tai siirtäiskö huomiselle... inhoan silitystä....
Mutta nyt käyn tekemään hoitotädille korttia. Ostin amppelimansikan hänelle. Saa Anne nauttia kesästä ja syödä mansikoita.
Tiistainjatkoja!
T Tuula ja tenavat
Laittakaa mulle varmuuden vuoksi s-posti osoitteenne, sillä minä homepää olen ne saattanut hävittää jonnekin. Laitan sitten tietoja, kuinka saapua perille autolla tai julkisilla.
lehtovi
Esikoisen kerho jäi kesälomalle, joten tänä aamuna ei tarvitse olla yhdeksältä viemässä lapsia. Juon ihan rauhassa aamukahvit ja istuskelen koneella. Lapset vien kyllä puistotädille, mutta vasta sitten kun ollaan tehty rauhassa aamutoimet.
Vastaan gallupeihin: 1. En pelkää ukkosta näin kaupungissa, mutta maalla voisin sitten jo pelätäkin. Lapsena ollessani mökillä meidän mummo meni aina autoon istumaan ukkosen ajaksi ja me lapset sitä naureskeltiin.
2. Ei ole Santulla nokkamuki käytössä. Juo korvallisesta muovimukista, mutta ilman kantta.
Minäkin kävin Terhin tapaan viikonloppuna Tallinnassa, tosi vain satamassa. Olin työporukalla risteilyllä ja oli niiiin hauskaa (ainakin perjantaina). Laivasta olisi pitänyt poistua maihin klo 11 menessä, mutta en todellakaan kyennyt. Tuli valvottua myöhään ja otettua liian monta drinksua, joten meni sitten päivä ihan lepäillessä. Pieni irtiotto kotoa teki kuitenkin hyvää.
Meidän Santtu on vielä ihan täysin vaipoissa. Hänella on pottakammo, enkä siis saa häntä istumaan potalle tai pöntölle. Sanotaan, ettei saisi pakottaa, mutta aikoinaan esikoinen oli samanlainen ja lopulta vaan pakotin ja hyvin meni. Oppi sitten nopeasti päiväkuivaksi. Oli kuitenkin jo lähemmäs kolme, joten Santtu saa vielä aikaa. Tosin kyllä nyt kesällä ajatteli vaan ottaa vaipan pois. En kuitenkaan voi tehdä sitä kotona, koska muo ärsyttää matoille ja sohville laskettut pissit. Ulkona sitten.
Kiva kuulla, että Tuulia voi jo paremmin. Mullakin tuli ihan totaali kyllästys tähän ainaiseen siivoamiseen. Tuntuu, että siivoan aina, mutta kuitenkin on heti taas sotkuista. Tämän asunnon perussiivoukseen menee n.4 h aikaa ja kyllä alkoi ärsyttää. Plus kaikki pyykkivuoret, tavaroiden paikoilleen laitto, lelujen keräys ja keittiön siivous. Keittiönkin saa siivota 2-3 kertaa päivässä. Tuntuu, että kotiäidi viettää päivässä 5h keittiössä. On ruokailua ja välipalaa vähän välia. Aarrghhh, meni ihan hermot ja otettiin sitten auttamaan siivooja. Hän käy vain joka toinen viikko 3,5h kerrallaan, mutta kyllä se kuitenkin omaa oloa helpottaa. Kun joskus menen töihin niin saa tulla sitten joka viikko.
Tietenkin suuri helpotus tähän kotiäidin arkeen on ollut puistotäti ja kerho. Kummatkin lapset ovat pois kotoa 3h päivässä samaan aikaan, joten saan käytyä kaupassa ihan rauhassa. Välillä käyn kuntoilemassa ja välillä ostoksilla. On ihan korvaamaton järjestely minulle! Puisto ja kerho on vielä ihan tässä samalla kylällä, joten viemiseen ei meni kuin 2min. autolla ja muutama minuutti enemmän kävellen.
Mun täytyy vielä vähän miettiä sitä tapaamista. Asutaan n. 10 minuutin matkan päässä, että helposti päästäisiin. Ehtinen vielä ilmoittautua vähän myöhemminkin.
Nyt aamutoimiin, että päästään liikenteeseen.
T lappu & Santtu
Lappu: Kyllä kerkeet ilmoittautua myöhemminkin! Eihän meillä ole mitään osallistujakattoa. Ilmoittelet sitten vaikka edellisenä päivänä, jos et aikasemmin kerkiä tai tiedä pääseväsi. Laita säkin mulle sänhöpostiosoitteesi, niin laitan ajo-ohjeita tai miten pääsee julkisilla.
Olisi tosi kiva, jos pääsisitte tulemaan!!
Eipä mulla tässä sen kummempia ollutkaan. Oon siivoillut hiki päässä ja pudotellut kukkia lattialle ja imuroinut multaa...Lopun imuroinnin jätän kyllä huomiseksi miehelle, kun kerran on kotona koko päivän.
Ja hei!
lehtovi ja Helmut
Taas ollut sellainen viikko, ettei pinolle ehdi ollenkaan...
Viikonloppuna kävi vähän ikävästi, kun hartiani vetivät ihan jumiin la-su-yönä. Oli pakko mennä sunnuntaina lääkäriin, kun ei pystynyt olemaan missään asennossa. Koko ajan tuntui siltä kuin puukkoa olisi väännetty hartioissa ja niskan seudulla. Istuin vain ja itkin, ja lapset katselivat kummissaan vieressä... No, menin siis lääkäriin (72 euroa maksoi 5 minuutin käynti... Onneksi saan sairaskassasta rahat takaisin...) ja sain sieltä tulehduskipulääkkeet. Sunnuntaina ei vielä juuri helpottanut, mutta onneksi su-ma-yönä sitten rupesi kipu laantumaan. Olin maanantain sairaslomalla, tiistaina sitten taas töissä. Olen yrittänyt välttää tätä koneella istumista, kun se vetää hartiat niin jumiin. Nyt sitten odotellaan, että saan tulehduskipulääkkeet syötyä, sitten voi mennä fysikaaliseen tms. Oli kyllä todella inhottava kokemus - suosittelen, että jos hartiat jumittavat, kannattaa puuttua vaivaan ajoissa... Koetan itsekin tästä lähtien taas muistaa tuon niska-hartiajumpan tärkeyden...
Tultiin eilen illalla tänne meidän äitille ja isälle. Käydään tänään pankissa allekirjoittamassa lainahakemuksia. Huomenna lähdetään pohjois-Karjalaan appiukon 70-vuotisjuhliin. Ei jaksaisi, siellä on kuitenkin suhteellisen raskasta, kun pitäisi istuttaa lapsia hiljaa kirkossa jne... Juhlat kestävät maanantaihin, tullaan ma-iltana kotiin.
Mies aloitti sitten tänään uudessa työpaikassa. Tiistaista alkaen olen sitten yksinhuoltajana viikot... Onneksi mies ottaa koiran mukaansa, niin ei tarvitse huolehtia kuin lapsista. Olen vain autottomana, eli se asettaa omat haasteensa esim. kaupassakäyntiin... No, eiköhän tässä muutamasta viikosta selvitä.
Asunto on edelleen myymättä. Alkaa stressata jo vähän, vaikka sinänsä ei ole mitään hätää, kun asiat on pankin kanssa sovittu. Mutta olis kiva päästä siitä jatkuvasta siivoamisesta...
Meidän Saanasta on tullut ihan hirveä tuittupää. Joka asiasta saa tapella, ja neiti kiljuu kuin syötävä. Toissailtana sain pidellä varmaan 5 minuuttia neitiä sängyssä, kun ei olisi millään mennyt nukkumaan. Karjui ihan naama raivosta punaisena, ja minua nauratti... Mutta oikeasti on aika raskasta, kun mikään ei kelpaa ja koko ajan raivotaan.
Ja pottailusta: Meilläkään ei vielä onnistu. Istuu kyllä mielellään, mutta mitään ei tule. Ajattelin jättää kyllä sitten kesälomalla vaipat pois ainakin ulkona. Mutta kuten Lappukin, minäkään en tykkää, kun joutuu siivoamaan lattioilta tai matoilta pissoja, joten sisällä ehkä pidetään vaippaa ainakin alkuun. Sitten kun voi vähän luottaa siihen, että neiti tajuaa, mitä pissaaminen tarkoittaa, jätän vaipan kokonaan pois...
Ja sitten ukkoseen: Minä pelkään kyllä ukkosta, mutta en onneksi enää niin paljoa kuin pienenä, jolloin olin ihan hysteerinen. Lähinnä nykyään ukkosesta tulee epämukava olo. Laskeskelen aina salaman ja jyrinän väliä jne. Lapset eivät pelkää. Alkuviikosta kun parina yönä ukkosti, minä valvoin, muu perhe nukkui kuin pienet porsaat... Hyvä niin. Meillä ei onneksi koirakaan pelkää ukkosta, päinvastoin - alkuviikosta sen piti välttämättä päästä yöllä ukonilmalla pissalle pihalle...
Semmottis. Nyt luovutan koneen esikoisen käyttöön. Hän haluaa surffata Pokémon-sivulla...
Mukavaa viikonloppua!
Terhi&riiviömuksut
Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen muutaman sanasen.
Galluppeja oli ainakin ukkosesta. Minä rakastan ukkosta, menen aina parvekkeelle katselemaan salamoita ja se jyrinä on jotain aivan mahtavaa. Ei onneksi ole lapsuudesta noin kamalia kokemuksia kuin joillakin..
Ja oliko myös nokkamukista? No Eeli juo ihan tavallisesta muovisesta mukista. Joskus kyllä tuntuu, et pitäis olla nokkamuki, kun ihan tahallaan kaataa lattialle juomat.
Pottailu ei suju, kesälomalla aion yrittää vähän enemmän. Ja viimeistään syksyllä varmaan oppii, kun meidän lapset lähtee hoitoon. Lähden töihin elokuun alusta. Ajatukset kyllä risteilee ihan päästä päähän tuon hoitoonlähdön kans, mut pakko on rahallisesti, lainat kaatuu muuten niskaan.. Joka äidillehän se varmaan on kova paikka laittaa lapset hoitoon.
Me lähdetään pohjoseen koko kesälomaksi, eli 15.6. päivä mennään ja 27.7. tullaan takas kaupunkiin. Kiva päästä vähän tuulettumaan, kun siellä riittää innokkaita hoitajia.
Siinähän sitä olikin jo asiaa, hyvää viikonloppua kaikille!
Rosa, Eeli ja Oona 1v!
Hmmmm.... sijaistoimintaako? Olen suunnitellut siivoamista jo kello yhdeksästä, mutta vielä en ole laittanut rikkaa ristiin. Miten mä voin olla näin saamaton. Lapsetkin oli puistotädillä, mutta siivosinko...no, en! Kävin puutarhakaupassa, Marimekossa, Etolassa....
Meillä asuu ihan hirviökakara. Tuntuu, että uhmaikä vain pahenee ja pahenee. Olen ihan neuvoton. Santtu on niiiin kova luu, että oksat pois. Raivoaminen on ihan jokapäiväistä ja melkein jokahetkistäkin. Muo ei enää edes naurata, lähinnä jo itkettää. Ei hänen kanssa voi oikein käydä missään, kun on niin villi ja kiukkuinen. Kaupassakäynti on erittäin kuluttavaa mun henkiselle hyvinvoinnille (ja muidenkin kaupan asiakkaiden). Mä en voi tajuta, että miten me kaksi rauhallista ihmistä ollaan voitu saada tuollainen lapsi. Täytyy kohta alkaa harkita jossain kasvatusneuvolassa käyntiä. Jos kasvattaisivat vähän äitiäkin.
Viikonloppuna ohjelmassa: puistotäti on huomenna puistossa, joten lapset aamulla sinne. Päivällä olisi sitten mun serkun yo-juhlat. Juhlien jälkeen lähdetään vanhempieni mökille yöksi. Mun Turussa asuva siskokin tulee. Kivaa, kun nähdään aika harvoin. Vaari on ostanut lapsille mökille sellaisen auton, johon he mahtuvat itse kyytiin. Esikoinen osaa jo ajaa sitä ja Santtu istuu polleana kyydissä.
T. lappu
Jospa ensin vastailisin gallupeihin.
Ukkonen: Meillä ei pelätä ukkosta. Mun puolesta saa salamoida ja räiskyä, enkä osaa pelätä.
Mukit: Jenna ei oppinut koskaa juomaan nokkamukista. On aina halunnut juoda ihan oikeasta juomalasista. Eli meillä on samat astiat niin aikuisilla kuin lapsella. Sitten kun katetaan kauniisti ja juodaan jalallisesta lasista, niin se onnistuu Jennalta myös vallan mainiosti.
Me ostettiin Jennalle tänään polkupyörä. Tyttö on ihaillut fillareita kaiken maailman mainoksista ja huokailee kotipihassa, kun mun pyörä on siinä pihalla. Nyt on tytölle oma pyörä, toivottavasti oppii ajamaan sillä. Täytyy vaan käydä ostamassa pyöräilykypärä, jos sattuu vahinko.
Voi kun se ensi viikon tapaaminen kuullostaa tosi kivalta. Harmi kun ei päästä tulemaan. Meillä on itseasiassa silloin hääpäivä (jo 16. kääk!). Vielä vähän pohditaan, että juhlittaisiinko jotenkin vai lähdettäisiinkö mökkeilemään silloin. Katsotaan nyt.
Eilen oli Jennan päiväkodin kevätjuhlat. Päiväkoti on liikuntapainotteinen ja juhlat on aina sellaisia koko perheen liikuntailtoja. Eilen meillä oli viiden rastin suunnistus. Joka rastilla oli sitten eri tehtäviä, saappaan heittoa, tasapainoilua, pallon heittoa jne. Oli kyllä tosi kivaa!
Meille tuli aamulla kaivinkone, kun päätettiin teettää takapihan remontti urakoitsijalla. Täytyy mennä katsomaan mitä nuo ovat saaneet aikaiseksi. Pihaa pitäisi vähän tasoittaa ja laatoittaa. Juhannuksesi lupasivat, että homma olisi valmis. Toivottavasti aikataulu pitää.
Nyt viikonlopun viettoon! Iloista ja aurinkoista viikoloppua kaikille!
Marju ja Jennukka
Joo, ukkosesta. Minä meinaan pelkään. Lapsuuteni koti on sellasessa paikassa mäen päällä mihin on salama iskenyt kerran jos toisenkin, myös pallosalamat on tuttuja ja tulipalon alut ullakolla. Pienenä meidät roudattiin autoon salamoilta suojaan(?), joten vieläkin olen tosi pelokas ukkosen tullessa.
Lapset ei onneksi heränneet yön rätinöihin, mutta minä valvoin ja odotin seuraavaa välähdystä ja sitä seuraavaa. Mietin hetkeä kun ukkosta pitää käsitellä Mimmin kanssa. En saa näyttää omaa pelkoani, kun en halua että lapset alkavat pelkäämään..
Viikonloppu meni mukavasti ja eilen oli aivan ihana lämmin ilma. Kesä kesä!!
Nyt en jouda turinoimaan enempään. Päivän työt odottaa, nämä normaalit imurointi, pyykkäys, sänkyjen petaaminen, koiran syöttö..
Palaamisiin ja mukavata viikkoa kaikille! Sekä viimeistä työviikkoa ainakin lehtoville ja pippandiille.
Odotattaen kovasti tapaamistamme
Tuulia ja tytöt