¤ ENSIKOT vko 22 (ma. 28.5 - su. 03.06.2007) ¤
Edellis viikon kuulumiset =)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10364821&p=1&tmode=1&smod…
Kommentit (62)
... pakko oli minunkin tulla kommentoimaan:
Hermione: en ymmärrä, mitä ihmeen painokäyriä sen siun terkka on katsellut! Pikaisen nettisurffauksen tuloksena minusta ainakin noilla viikoilla 4-5 kg lisää painoa on ihan normaalia. Eli jos nyt jostain reilusta muka-liikakilosta on kyse, niin jopas jotakin. Kyllähän ihmisen paino saattaa vaihdella kilonkin verran ihan pienen ajan sisällä. Ja tietysti hyvähän se on mainita, että terveellinen ruokavalio hyväksi ja liikaa painonnousua vältettävä, mutta asiat voi esittää niin monella tavalla (ja tuon terkkasi tapa kuulosti ikävältä). Eli älähän liikoja huoli, halit sinne!
Dajm + Pätkis
Kyllä mieltä lämmittää ja liikutuksesta tirautin pari kyyneltäkin kun luin teidän viestejänne. Täältä saatu tuki ja lohtu on kyllä kullan arvoista. KIITOS!!
En tiiä katsoiko se terkka jotain käyriä vai vetikö vaan lonkalta. Viimeks (reilu 1kk sitten) se sano että painonnousun pitäis pysyä alle 500g/vko. No, nyt mulla oli paino noussut 410g/vko ja siitä se sit mainitsi että reilunlaisesti nousee. Jatkoi vielä että suositeltava painonousu olis 200-300g/vko. Vauva ei kuulemma vielä tässä vaiheessa kasva niin paljoa että tollainen 410g/vko olis selitetty sillä. Voi siis lukea rivien välistä sen että se tarkoitti et yksinkertaisesti olen lihonut ylimääräistä. Työtänsähän se tietenki vaan tekee mut asiat vois tuoda esille monella eri tavalla. Varsinkin kun raskaana ollessa on muutenkin tunteet pinnassa ja omasta ulkonäöstä paineita, vois terkka olla hieman hienotunteisempi.
No, pahimmasta olen jo selvinnyt, alkaa henkinen valmentautuminen seuraavaan neuvola-aikaan joka on siis juhannuksen jälkeen.
Kiitos vielä tuestanne rakkaat enskat, halauksia kaikille!!
oli pakko tulla kommentoimaan tuota Hermionen terkkrin kommenttia.. kaiveli neuvolakortin esille ja huomasin että itselläni oli paino noussut viikolle 23+4 9.6kg!!!!tuo on lähin viikko milloin olen ollut neuvolassa ja suunnilleen viikkohan siitä eroa tulee mutta kiloissa aika paljon.. Joten ihan turhia se sun terkkas on höpissyt. Mulla on tuo painon nousu heilunut niin että välillä on tullut tuossa 34 raskausviikon tienoilla viikkoa kohti 1kg!!! silloin terkka mainiti että nyt on aika paljon noussut. Muuten painon nousu viikkoa kohti on ollut sellaists 500g kieppeillä, yleensä vähän reilummin. Kaiken kaikkiaan on tullut sellaiset 17kg, tai n kilo vähemmän.. vaikea sanoa kun alkupainosta ei ole ollut varmuutta.
Juska:kyselit sairaalakassin sisällöstä. Itse olen pakannut sinne tällä hetkellä sairaalassa oloaikaa varten
-sukkia(meillä sairaalan sukat on ihan hirveitä)
-muutamat vanhat alushousut
-löysä vyötäröiset housut ja t-paidan/pari (sairaalan vaatteet ei ole niin kivoja)
-yövaatteet
-imetysliivit ja reilunkokoisen urheilutopin joka venyy jos vaikka liivit ei mahdukkaan päälle.
-liivinsuojia
-yösiteitä (kotimatkaa varten jos ei halua kulkea sairaalan vaipassa..)
-rahaa
-lukemista
-juomapullo " sporttikorkilla" joku mainitsi että sellaisesta on kaikki helpoin juoda esim.synnytyksen aikana
-omat hygienia tavarat, meikit ym.
-NEUVOLAKORTTI
-villasukat (niitä ilman en lähde minnekkään, en edes rantalomalle etelään :) )
-korvatulpat (yhden yön kun synnärillä vietin totesin että tulevat tarpeeseen kun kokajan kuuluu ylimääräisiä ääniä, esim. silloin rupesivat aamulla klo 6aikaan pesemään lattioita ja jos vaikka huonekaveri on kova kuorsaamaan)
-evästä (hedelmiä kokajan valmiina, rusinoita ja välipalakeksejä kassissa)
-huulirasva, käsirasva
-koti matkaa varten otin toiset löysät housut ja paidan. kun ei sitä tiedä minkä kokoisena sieltä kotiin tullaan. ajattelin kyllä että jos jotain muuta siistimpää haluan päälleni niin laitan ne valmiiksi johonkin niin että mies voi ne sitten tuoda
-vauvalle vaatteet
tuossa nyt ainakin jotain mitä on tullut kassiin tungettua.. eli aika paljon tavaraa, lähinnä vaatteita sillä en voi sietää sairaalaan vaatteita. Jotenkin tuntuu että parempi että on ylimääräistä mukana kuin että puuttuu jotain.
Jonkunlaiset muistiinpano välineet vielä ajattelin lisätä kun tuskin muistan keitä kaikkia on käynyt sitten kun täyttelee vauvamuistokirjaa.
On ollut aika aktiivinen päivä - ensin aamupäivän heiluin shoppailemassa ja kahvittelemassa keskustassa (mitään en tosin ostanut...) ja sitten loppupäivä on mennyt pihaa kuokkiessa. Nyt oon ihan poikki! Oli muuten kerrassaan ihanan nautinnollista istua yksikseen rauhassa kahvilla ja lukea päivän lehteä. Ah!
GALLUP: kuinkas moni teistä on luopunut kokokaan kahvinjuonnista? Itse juon n. 3-4 pientä kuppia päivässä (vastaa siis kahta isoa).
ja vielä Emkalta (tai joltain muulta, jolla on jotain haisua asiasta) pakko kysyä, että mitä vaatteita otat lapsoselle mukaan? Mä oon ihan pihalla siitä, että pitääkö sille raukalle tosiaan joku haalari vetästä päälle?! Ulkona kuitenkin on ihan yhtä lämmin, kuin sisällä. Ajattelin, että ottaisi yhden bodyn ja sitten sellaisen hiukan paksumpaa kangasta olevan potkupuvun. Lisäksi myssyn ja siinä se sit olisi.
Itse en oo mitään sairaalakassia vielä pakannut. Pitäisiköhän? Mulla on kuitenkin kokoajan käytössä ne vaatteet, jotka sinne kassiin pakkaisin, joten sitten kaivelisin niitä sieltä kassista...
Hermionelle vielä toteaisin, että ei tosiaan ole mikään iso painonnousu ollut sulla! Mullakin th jaksoi aina välillä rv 20-30 kitistä, että olisi paino noussut liikaa, mutta nyt ei ole enää mitään sanonut. Mulla siis nyt noussut yhteensä 14 kiloa, joka on vissiin vähän liikaa... Mut ei stressata!!
Peipposka ja vaavi 35+6
tässä vielä linkki pinoon...
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10222087&p=1&tmode=1&smod…
Ninca lupaili lähettää innokkaalle pinon päivittäjälle listan sähköpostilla, joten löytyykös innokkaita?!
-peipposka-
mitä kirjoitin että olen pakannut sairaalakassiin..leväytyin kaikki tavarat sängylle levälleen ja rupesin katsomaan että kaikki mitä kirjoitin on mukana varmasti..no olihan sieltä jo jotain päässyt muualle siirtymään..kuten tuo juoma pullo läytyi miehen treenikassista..
peipposka kyseli niitä lapsosen vaatteita. Itse ajattelin että otansairaalaan mukaan joko pitkähihaisen bodyn tai sellaisen kietaisu paidan ja aluspaidan ja sitten potkuhousut ja pipon, sitten sellaisen ihan ohuen peiton. Me ainakin ollaan tulossa omalla autolla kotiin niin ei tarvitse ulkona kauaa olla ja jostain olen lukenut että suositus olisi että pukee vauvan uunnilleen niinkuin itsekkin pukee jossain taas että pue aina yksi kerros enemmän kuin aikuiselle Ja pienelle se pipo sitten lisäksi. En siis tosiaankaan ajatellut mitään haalaria.. onhan nyt kuiteskin jo kesä.. ja sitten jos onkin super kylmä päivä kun kotiin tullaan niin saa mies napata mukaan makuupussin tai jotain vähän lämpösempää.
Kiva, kun on ahkerasti keskustelua virinnyt! Pihahommissa tai lähinnä sivusta katsojana tullut ilta oltua. Päivä menikin sängyssä makoillessa selkäjomotusten kourissa ja ilmeisesti jonkinlaista supparia oli, kun mahakin oli välillä kipeä. Olen huomannut, että mulle tulee aina myös pahoinvointia samaan aikaan, kun nuo selkäjomotukset ja menkkatuntemukset tuntuvat eli kaipa ne suppareita on. Ihan hämillään saa olla, kun ei tuota aiempaa kokemusta suppareista ole, niin mistä sitä tietää onko ne niitä!? Irvistellä ei tosin ole tarvinnut (Fayn vinkkiä muistellen)!
Dajm: Mukava, että rintalastasi ei kipeytynytkään! Eiköhän sitä saa ihan tarpeeksi muitakin jomotuksia ja kolotuksia kärsiä raskauden aikana niin ei tuollaisia ylimääräisiä kipuja enää tarvita. Synnärillä käynti oli ihan mukava. Paikkahan oli minulle jo tuttu, mutta tietääpähän mihin mies saa minut kärrätä, jos tuskiltani en saa neuvottua oikeasta ovesta sisään! OAS:n synnäriosasto on melko pieni, mutta mielestäni mukavan idyllinen ja rauhallinen, joten sinne mieluusti menen synnyttämään.
Samaa mieltä olen muiden kanssa tuosta Hermionen terkan kommenteista! Oma terkkani on sellainen laukoja ettei tosiaan aina ajattele ennen kuin sanoo, mutta ei kyllä ole kovin pahastunut, vaikka olen vähän takaisinkin sanonut. Opiskeluaikoina olin muutaman viikon hänen parinaan työharjoittelussa ja ehkäisyasioissa on tullut käytyä hänen luonaan, joten kun jo tuttuja oltiin niin ehkä helpompi ollut ymmärtää hänen tapojaan.
Mukava, kun olitte jo ehtineet puhua sairaalakassin sisällöstä ja vauvan kotiutumisvaatteista. Itsekin tullut laukkuja jo hieman pakkailtua ja mietittyä vauvan vaatteita valmiiksi. Pitkähihainen body, housut, ohut fleecetakki, pipo ja sukat ainakin on valmiina, mies saa sitten tuoda lisää vaatetta, jos kylmä ilma on. Mitään paksumpaa pukua en ajatellut ottaa, vaan laitan sitten vaikka viltin vauvan päälle, jos tosiaan kolea ilma on. Omat tavarat on vielä pitkin taloa, kun kaikkia tulee käytettyä muutenkin, joten olen tehnyt listan, jonka perusteella sitten laitan tavarat kasaan lähempänä lähtöä. Tai sitten mieskin osaa sen perusteella jotain mukaan pakata.
Omaa napaa vielä sen verran, että tänään kävellessä vihloi tosi mukavasti tuonne häpyluun kohdalle. Taitaa nassikka työntää ahkerasti päätään lähtökuoppiin! Muutaman päivän oli nivusetkin parempana, mutta tänään on taas saanut irvistysten kera nousta sängystä ylös. Kivaa!
Hoyt rv34+6
HUH! Ahdasta alkaa olemaan vatsassa! Istuminen tuntuu kyllä yllättävän vaikealta tätä nykyä. Lapsi pönkää itseään kokoajan tuonne rintojen alle ja sehän ei tunnu tuossa kylkiluiden lähellä kovinkaan mukavalta...:( Tosin, tuntuu todella liikuttavalta nähdä, kun vauva pönkää pienen pyllynsä ihan pystyyn ja selvästi odottaa, että sitä silittelen :) Ihana minun pieni kaveri.Vointi on ollut muuten oikein hyvä, mitä nyt välillä tämä pallomaisuus ahdistaa liikkumista ja yleistä olemista.
Tervetuloa muuten kaikille uusille alkupääläisille ja samalla sydämelliset onnittelut!
Hermione oli saanut inhottavia kommentteja neuvolassa. Ei kannata liikaa tuosta painosta ressata. Niin pitkään sitä painoa on tullut sopivasti kun itse tunnet voivasi hyvin!! Ja pitäähän sitä painoa tullakkin jotta jaksaa sitten imettää! :)
Mitäs teille muille...hmm..sairaalakassin sisältöä oli mietitty. Itse ajattelin tänään sairaalakassia ensimmäistä kertaa, mutta eipä sitä varmasti vielä tarvitse aikoihin pakata. Ajattelin muuten, että tärkeää on varmasti varata tuota juomista sinne synnytykseen...jos ei siis pelkällä vesilinjalla halua olla. Itse aion ainakin juoda vichyä niin paljon ku sallivat! ;)
Jeps. Ei ihmeempiä tällä kertaa. Äitiysloma alkaa ensi viikolla. Jospa sitä sitten ehtisi enemmän kommentoida kaikkien kuulumisia! :)
Voikaa oikein hyvin!
*greetas*
Hoyt ja Greetaskin oli käyneet vielä eilen illalla morjestamassa! Alkaa tosiaan nämä mahat olla tässä vaiheessa niin isoja, että lähinnä alkaa aina v*tuttamaan jos jotain esim. tippuu lattialle ;). Toinen loppuvaiva ainakin mulla on selän väsyminen, jos esim. istuskelee tietokoneella hiukankin pidempään (tyyliin yli puolituntia). No nämä on pieniä vaivoja, jotka kärsii ilolla pienen nyytin takia :).
Greetakselle tsemppiä viimeisiin työpäiviin!
Kiitoksia Emka vielä tuosta täsmennyksestä - ehkäpä mä uskallan luottaa siis omaan " äidinvaistoon" noista vaatteista. Ottaa sitten tosiaan vaan mukaan jonkun viltin, niin voi kietoa sen vielä varuiksi ympärille. Mistä päin muuten Emka olitkaan? Mulla on vaan tullut sellainen fiilis, että jos olet Hämeenlinnasta, niin ollaan aika varmasti oltu samoissa valmennusryhmissä. Oletko Hämeestä?
Jahas - nyt kahvia keittämään!
ps. missäs on Titi-uu?
peipposka ja vaavi 36+0 (hui! uusi viikko alkoi!!)
peipposka kyselit että mistä päin ollaan niin voin todeta että melkein k-hks:n vieressä asustellaan. Jos samoissa valmennusryhmissä ollaan oltu niin taidetaan asustella 4km säteellä toisistamme. :) Jos tosiaan tässä lähellä asustelet niin mitä mieltä olet siitä jos kesän lopulla yrittäis täältä läheltä kerätä jotain äitilapsi-jumppa porukkaa tms. jos löytyis ohjaaja. Jumpillehan olis tossa likellä hyvä paikka jos vaan ohjaaja ja ryhmä lötyy. Olen meinaan huomannut että täällä ei ole äideille oikein mitään juttuja niinkuin monissa muissa kaupungeissa. Paitsi sitten maahanmuuttajaäideille ja lapsille tuntuu ainakin neuvolan seinillä olevan jos jonkinmoista juttua.
Tässä monet on kironneet tuota kun masssu tulee tielle jos joutuu kumarteleen. Täällä oli samaa ongelmaa tuossa vielä pari viikkoa sitten, muttanyt kun masukki on laskeutunut kunnolla niin saa kengätkin jalkaan ihan itse. :) vaikka ei sitä kumarassa kovin pitkään viihdy. nyt inhottavinta on se että saa juosta kokoajan vessassa, viime yönäkin tuli käytyä arviolta 5kertaa..Ja sitten jos on paikassa jossa ei pääse vessaan niin olen huomannut että pikkuinen saa aina silloin hikan! Ihan kauheeta!! Muutenkin tämä kaveri hikkailee paljon. Välillä tulee olo että olis kiva jos ei hikkailis niin paljon, mutta on se kuitenkin kiva kun jotain liikettä tuntuu, muuten tämä ei paljoa enää mahdu liikkumaan. Toisinaan tulee sellainen olo että vois jopa massunläpi nähdä jalan jos se työntäis yhtään kovempaa. :) ties vaikka sellaisen kuvan vielä sais.
Nyt kun on noita mammalomia alkanut ja epäilette että aika ei kulu/höperöityy kotona niin voin sanoa että epäilin itse samaa, mutta hyvin tässä on mennyt. Mitään en ole saanut aikaiseksi, hyvä kun on viikkosiivouksen tehnyt ja ruokaa, mutta muuten on vaan tullut laiskoteltua ja luettua. Ja välillä pyörittyä kaupungilla ostamatta yhtään mitään. Olin tehnyt ennen sairas-ja mammaloman alkua listan asioista mitkä pitäis tehdä ja tänään katselin listaa että olen saanut siitä kaksi asiaa tehtyä!! Eli aika on kylä kulunut, mutta en tiedä mihin.. nukkumiseen ja päiväuniin varmaankin aikapaljon.
Jos sitä lähtis shoppailemaan jotain kivaa itselle, kun on kerrankin ollut reipas ja saanut siivottua ennen puoltapäivää :)
No olen mä sitten " ynnäillyt" oikein. Me asutaan loimalahdessa, eli ihan lähellä. Kuulostaa hyvältä idealta tuo äiti-lapsi -jumpan järjestäminen. Ehdottomasti olen kiinnostunut. Me siis ollaan mieheni kanssa se pariskunta, joka istui teidän vieressä (olettaen, että oon nyt yhistäny oikein). Mulla on rastat (siitä yleensä hyvin tunnistaa).
Me lähdetään nyt möksälle, joten viikonloppuja koko enskaporukalle! Merihepalle myös extratoivotus suppereita! Fay taisikin jo päästä toimeen, joten vauvakuulumisia ootellaan.
Peipposka
Kivaa, kun Enskapino on taas vaihteeksi vilkastunut.
Vauvan vaatteista on ollut puhetta. Onneksi en ole ainut, joka tuskailee sen kanssa, mitä vauvalle pitäisi synnäriltä tullessa olla päällä. Itse taisin pakata synnärikassiin yhden 50-senttisen kokohaalarin ja varmuuden vuoksi vielä kietaisupaidan ja potkarit, jos vaikka vauva onnistuu viime hetkellä sotkemaan vaatteensa. Vaippojakin varailin kassiin ja tietty pienen myssyn.
Tänään tuli käytyä hammaslääkärissä poistattamassa hammaskiveä ja nyt tuntuu siltä, että jäähdytetty purulelu olisi poikaa. Ikeniä pakottaa... On kuitenkin hyvä, että sain hoidatettua hampaani ja onnistuin jopa pääsemään kunnalliseen hoitoon. Pelkäsin etukäteen, että hammaslääkärin tuoli olisi näillä viikoilla jo hirveän epämukava, mutta ainoa epämukavuus tuli kyllä tuosta hampaiden ronkkimisesta, tuolissa olisi voinut vaikka ottaa päiväunet. Itse asiassa taidan vieläkin öisin nukkua jonkin verran selälläni.
Alan pikkuhiljaa nauttia tästä äitiyslomasta ihan toden teolla. On ihanaa, kun saa vain puuhailla kotosalla. Kotityöt eivät tunnu ollenkaan raskailta, kun niihin ei tarvitse paneutua raskaan työpäivän jälkeen. Ja lisäksi, kun kotona on koko päivän, on kivaa, että koti pysyy siistinä. Imuroinnin jätän edelleen miehen vastuulle, mutta minusta on ihan kiva päivällä pyyhkiä pölyjä ja pestä pyykkiä. Yksi huono puoli tässä on: nyt kyllä jaksan pitää siisteyttä yllä, mutta sitten kun vauva syntyy olen todennäköisesti niin väsynyt, etten todellakaan jaksa ja sitten olenkin jo ehtinyt tottua siihen, että normaalin kaaoksen sijasta kotona on tavarat paikoillaan.
Tänään kävin omin silmin myös toteamassa, että valitukseni on tehonnut ja kaikki polkupyörät paria taaperopyörää lukuunottamatta on siirretty pois lastenvaunuvarastosta! Nuo meidän vaunut mahtuvat sitten, kun niitä tarvitaan, sinne mainiosti. (Olin todella skeptinen sen suhteen, että polkupyöristä päästäisiin oikeasti eroon.) Toistaiseksi kuitenkin lienee parasta, että vaunut majailevat eteisessä, mistä ei varmasti pitkäkynsi käy niitä pihistämään.
Tällaista tänään. Jatketaan perjantainviettoa!
t. pikku-Juska ja herra Möttiäinen 35+1
Toivottelen kaikille enskoille oikein ihanaa sekä aurinkoista viikonloppua,
lisäks vielä loppupään enskoille suppareita paljon. Toivottavasti enskavauvoja alkaa syntymään näin kesäkuun kunniaksi =)
halauksin hermione ja Onni rv22+3
Tässä tulee..
rv 34+0
paino -840g/vko, yht. tullut 2 kg koko raskauden aikana..
turvotus +
RR 125/85
pissa puhdas
hemoglobiini 133
SF-mitta 33
tarjonta RT
syke 150
liikkeet ++
Kaikki oli siis ok. Hoitaja tunsi, että vauvalla käsi poskella =) Hupasta !! =)
Nyt palvomaan arskaa, kirjoittelen taas joku päivä. Viikonlopun jatkoja kaikille ja voikaahan paksusti!! =)
=) Lisbet ja Viivi, rv 34+0.
Meille syntyi tyttö 30.5.07 klo 23.26. Tyttö painoi 3600 grammaa ja pituutta oli 49 cm. Tänään kotiuduimme laitokselta (viime yönä siis tuli kaksi vuorokautta tytölle ikää...). Maitoa tulee hyvin ja äiti sekä lapsi voivat hyvin. Iskä ihan haltioissaam prinsessasta (niin kuin tietysti äitikin). Tyttö syntyi 39+5 päivänä
Fay ja prinsessa 2 pv + 19,5 h
Tosi paljon onnea pikku prinsessasta!! Mukava kuulla että kaikki on mennyt hyvin, onnea paljon iskällekin =)
Ihanaa vauva-arkea teille!!
hermione ja Onni rv22+4
Paljon onnea Faylle ja miehelle pikkunyytistä. Nopeasti olette päässeet kotiin sairaalasta. Kunhan vauva-arki lähtee käyntiin, niin kirjoittelepa synnytyskertomusta iloksemme!
t. pikku-Juska
Suuret onnittelut koko Fayn perheelle pikku prinsessasta!!!!
Meillä pikku herralla ikää jo 4kk. Yöt menee edelleen valvomiseen ja äiti alkaa olla jo melko väsy. Mut siltikään en päivääkään vaihtaisi pois..Juuri tulin ulkoa käyttämästä koiria ja sisälle tultua hetken vain katselin kun mun miehet nukkuu vierekkäin tuolla sängyssä :-)
-Ninca ja pikku herra 4vk-
Ja edelleen siis listaemo hakusessa. Nyt sieltä päivityksestä puuttuu jo reilun 4 vko:n takaiset päivitykset. Itse en viitsisi sitä enää päivitellä, kun jotenkin tuota tekemistä riittää..
minunkin puolesta Fayfiorinan koko perheelle!!
Enää muutama kun enää jakaantuu niin sitten alkais olla oma vuoro! Eipä tässä enää muu pyörikkään mielessä. Olen tässä yksinään ollut kotosalla, kun mies lähti eilen mökkitontille. Itse en viitsinyt lähteä, vaikka aivan mahtava keli on. Tontilla kuin ei ole kuin vanha asuntovaunu ja rakennusvaiheessa oleva saunarakennus niin alkaa olla olo liian tukala sielä ja kun tosiaan sitä matkaakin sinne on. Tylsää meinaa näin viikonloppu yksin olla, kun ei oikein energiaa enää mihinkään puuhasteluun ole ja kaikki lähipiiristä on juhlissa eri paikkakunnalla. On pitänytkin soitella miehelle jo useaan otteeseen, että milloin tulee kotiin ja mitä sielä näkyy ym.
ON:Tuntuu niin kuin tuo maha ois hieman laskeutunut ja sitä teoriaa tukee sekin, että muutaman päivän on makuulla tuntunut ihan selvästi kuinka vauvan pää painaa tuonne luuhun. Aikas erikoinen tunne sekin! Mutta hyvä, kun jo asemiaan vahvistelee ulostuloa varten.
Aurinkoista päivän jatkoa!
Hoyt rv35+2
Pakko oli tulla Hermionelle kommentoimaan kun tuntui tuo 5,3 kiloa niin vähältä. Kaivoin esiin minun neuvolasta saamani painokäyrän, mikä kuvaa ¿normaalia¿ painonnousua raskauden aikana, ja päättyy viikon 40 kohdalla 11 kiloon. Se näyttää viikon 22 kohdalla noin 5:ttä kiloa, eli Hermione olisit ihan siinä käyrällä nätisti. En kyllä ymmärrä miksi sinun terkka on pitänyt tuota painonnousua reiluna, kun minun terkka ei ole mitään kommentoinut vaikka välillä olen käynyt ihan reilusti tuolla käyrän yläpuolellakin¿ Eli sinuna jättäisin kyllä tuon kommentin ihan omaan arvoonsa! Ei mitään syytä stressata :) (vaikka ymmärrän kyllä hyvin että tuollaisesta pahoittaa mielensä)
Hui, Emkakin taitaa jo kohta päästä nyytin hakuun! Älkää nyt kaikki ruvetko ohittelemaan ;) No ei kai, saa ohitella. Kyllähän sullakin Emka jo ihan hyvät viikot on koossa.
T: Meriheppa taas (arvatkaa edistyykö ne verhot¿)