¤ ENSIKOT vko 22 (ma. 28.5 - su. 03.06.2007) ¤
Edellis viikon kuulumiset =)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10364821&p=1&tmode=1&smod…
Kommentit (62)
Buuffa: meilläa tais hikottelu alkaa joskus about rv 28. Tosiaan, kuten juska kuvasi - koko maha heiluu kun vaavi hikkaa. Ja hikka tulee yleensä sen jälkeen, kun olen syönyt ja lapsiveteen tulee " uutta makua" . Hih - aika hauska ajatella,että vaavi tosiaan maistaa mitä äippä syö. Taidanpa ottaa vähän suklaata... Njam!
Sanle: Hienoa, että olet tuntenut jo liikkeitä. Mulla ensimmäiset liikkeet tuntui viime su ja silloin viikkoja oli 18+6. Pari päivää ennen sitä mies tunsi, että vauva muksautti vatsaa just, kun olin nukahtamassa. Itsekin tunsin ensimmäisen potkun kädellä vatsan päältä.
Daim: Meillä tuntuu olevan samat ongelmat :) Mulla oli viime vuonna paha kylkiluuruston tulehdus, aivan järkyttävää. Nyt ei oireile tavallisessa elämässä, mutta kuntosalilla en vieläkään pysty tekemään esim. penkkipunnerrusta. Hyvä syy olla käymättä salilla.. Toivottavasti ei sulle nyt iske tulehdus.
Äippäloman aloittajille rentouttavaa aikaa. Itse voisin jäädä vaikka heti lomailemaan, varsinkin kun on näin kaunis ilma. Kelan sivuilla kävin jo laskemassa, koska äitiysloma alkaa.
Fay: Olipas kiva, että sait hyviä uutisia polilta. Helpottaa varmaan loppuodotusta.
ON: Vauva on siis ilmoitellut itsestään muutamana päivänä. Tänään tunsin ensimmäisen kerran potkun niin, ettei käsi ollut vatsan päällä. Ilmeisesti yleensä liikkeet tuntuu ensin ¿sisällä¿ ja sitten myöhemmin vatsan päältä. Mulla jäi ne ensimmäiset varmaan tuntematta. Kovasti odottelen, että liikkeet tuntuis ilman hengityksen pidätystä ja keskittymistä :) Ehkä sekin aika vielä koittaa. Neuvolassa alapaine on ollut hieman koholla (123/87) ja terv.hoitaja kehoitti mittailemaan töissä, koska jännitys voi nostaa paineita. Nyt olen sitten mittaillut ja paineet on tosi alhaiset (keskimäärin 104/70). Selittää kyllä huimauksen. No, parempi matalat kuin liian korkeat. Torstaina on rakenneultra. IIK!
-Elviira
Nyt äitiyslomalla onkin sitten aikaa seurailla tätä palstaa tarkemmin. Oli kyllä eilen vähän haikea olo, kun astelin työpaikan ovesta ulos. Nyt olen yrittänyt miettiä kaikkea kivaa tekemistä, kun vointi on toistaiseksi ihan hyvä. Ikeassa ainakin pitäisi käydä ostamassa vauvalle hoitoalusta. Sellainen oli jo hankittuna, mutta nerokkaasti säilytin sitä saunassa ja unohdin sen kokonaan, kun laitoin saunan päälle. Tulipahan taas todistettua, että ilma laajenee, kun sitä kuumennetaan, minkä seurauksena ilmareunaisesta puhallettavasta alustasta pamahti sauma halki. :-( Ruanlaittoharrastusta en kyllä ajatellut vielä käynnistellä. Einesporkkanaletut odottavat...
Sanlelle ja muille kiinnostuneille kommentteja vauvan liikkeistä. Minä tunsin liikkeet varsin myöhään. Vasta viikolla 21. Toisaalta minulla on istukka kohdun etuseinässä, mikä vaimentaa liikkeitä. Eli jos joku alkupään odottaja ei vielä viikolla 20 mitään tunne, niin turha huolestua.
Missä luuraa JUSHKA? Onnea vaan sinullekin äitiysloman alkamisesta! Käyhän ilmoittautumassa täällä palstallakin!
t. pikku-Juska, rv. 34+6
Yhdessä koossa ollaan täällä vieläkin, eikä mitään isompia suppareita ole vieläkään näkynyt. Hyvä oli tuo Fayn saama kuvaus, että jos pitää irvistää niin sitten se on kipeä suppari :) Mulla on sellaisia tainnut olla ehkä pari-kolme¿ Mutta lohdullista kuulla että noillakin voi kohdunkaula hyvinkin lyhentyä! Jotenkin kyllä tuntuu että nyt tähtään siihen ensi maanantain kontrolliin ja toivon sitten että se ronkkiminen vaikka saisi synnytyksen alkamaan.
Kiva että olit Fay saanut nyt sitten synntystapa-arvionkin samalla. Parempi myöhään kuin ei ollenkaan! Kivan kokoinen vauva olisi sitten sielläkin tulossa. Meidän Kaveri olisi kai tällä hetkellä joku 3,5 kiloinen (kun oli vajaa kolme viikkoa sitten 3,2) ja tosi kivahan sellaista on lähteä synnyttämään! Ja paineetkin oli onneksi siellä kurissa, hyvä juttu!
Hikkailusta oli ollut puhetta. Kaverillakin oli yhdessä vaiheessa tosi usein hikka, vähintään kerran päivässä, mutta sitten hikkailu väheni ihan selkeästi ja nyt on ehkä kerran viikossa. Tuo Juskan teoria nielemisongelmista vk 34:n paikkeilla vois osua kyllä aika hyvin¿
Hermione oli bongannut ihan mahan päälle näkyviä liikkeitä! Voi se on kyllä hirmu suloisen näköistä. Muistan kun viimeisinä työpäivinä kun oli luppoaikaa, niin saatoin vaan tuijotella mahaa ja naureskella itsekseni kun se velloi edestakaisin! Nyt liikkeet on jotenkin vaimentuneet (kai siellä on niin ahdasta) niin että maha ei ihan samalla tavalla enää vello.
Sanle ja Elviirakin oli tunteneet ekat liikkeet, onnittelut! Se kyllä tekee aika paljon konkreettisemmaksi koko odotuksen.
Hih, Pikku-Juska oli paistanut hoitoalustan :) Onneksi ei sentään mitään räjähdystä tullut ;) Meillä on kanssa aina saunassa kaikenlaista tavaraa säilössä ja ihme että ei ole mitään vastaavaa vielä sattunut¿
Ai niin, eilen oli sitten viimeinen neuvolan valmennuskin, imetys ja vauvanhoitoasiaa, joten ehdin sitten nekin käymään loppuun asti. Oonkin tässä jutellut nyt Kaverille että se oli oikeastaan viimeinen juttu mihin oli kiva ehtiä, eli nyt ei sitten ainakaan olisi mitään syytä enää pitkittää sitä ulostuloa¿
T: Meriheppa ja Kaveri, rv 40+5
Tänä aamuna (no oikei mun aamuna klo 10.45) tunsin kun jotain pulpahti housuihin (olen jo jonkin aikaa nukkunut side housuissa) ja kun menin vessaan niin jotain nestemäistä oli tullut. Nyt sitä on sitten lorahdellut useamman kerran ja soitin äitipolille ja käskivät tulla näytille tänään. Soitin ukolle ja sovittiin, että klo 14 mennään käymään synnärille näytille. Ja kipeitä supistuksia ei ole vieläkään ollut koko raskausaikana kuin reilusti alle 10. Selässä tuntuu jomotusta ja välillä vähän (siis tosi vähän) mahan puolella.
Eli jos minusta ei ole kuulunut mitään iltaan mennessä, olen jäänyt osastolle.
Meilläkin oli eilen viimeinen valmennus, joten nyt saisi vauva sitten tulla... Ja Merihepalle hurjasti suppareita...
Nyt tuli taas vain omaa napaa, mutta se ehkä sallittaneen...
Fay 39+5
Toivottavasti tuo nyt olisi sitten sitä lapsivettä ja pääsisit jo nyytin hakuun! Tsemppiä jos nyt vielä ehdit näitä lukea!
T: Meriheppa
Jännät paikat! Toivottavasti näin olisi :). Tuuppa raportoimaan kun vaan ehdit.
Merihepalle tsempityksiä - voin vain kuvitella (varmaan pian myös kokea) miltä lasketunajan jälkeen venttaileminen tuntuu. Syö varmaan hermoja, kun jo toivoisi pääsevänsä vauvahoitoa ihmettelemään. TSEMPPIÄ!!
Buuffa on ilmeisesti toipunut hyvin leikkauksesta. Sullakin siirtyy viikot pian viimeiselle raskauskolmannekselle. Hurja, miten nopsaan aika menee!
Juskalle hyvää äippälomaa toivotan näin ensimmäisenä virallisena " loma" päivänä. Itsekin yritän tässä kokoajan keksiä jotain puuhaa, ettei ihan mene aika tuohon ostos-tv:n katseluun ;D. Tänään tuli pitkästä aikaa ihan nukuttuakin pitkään. Heräsin kyllä aamupalalle kun mies lähti töihin, mutta sitten nukahdin uudestaan ja nousin vasta 11.00 ylös. Nyt olen sitten siivoskellut ja pessyt pyykkiä. Pian ajattelin lähteä kävelylle. Mitens päivä on siellä sujunut? Lähditkö Ikeaan hankkimaan uutta hoitoalustaa?
Jushkasta ja Titi-uusta ei ole kuulunut mitään hetkee. Tulkaas nyt kirjaamaan kuulumisia! ketäs muita ei ole hetkeen näkynyt... hmmm... nyt ei näillä raskausaivoilla tule mieleen.
Peipposka ja vaavi 35+5 (apuva! pian poksuu taas viikot!!)
Toivottavasti Fay pääsi jo tositoimiin! Odotellaan täällä innokkaasti seuraavia kuulumisia! Merihepalle myös suppareita! Hoitoalustakommettiin: Tuo hoitoalusta räjähti meillä juuri siksi, etten ennen ole säilyttänyt mitään saunassa ja nyt keksin, että se on hyvä paikka dumpata vauvan amme ja hoitoalusta ennen kuin niiden tarvitsija putkahtaa tähän maailmaan.
Ikeassa tuli kuin tulikin käytyä, kun tuossa sade vähän taukosi ja pääsin bussilla lähtemään. Hoitoalusta löytyi ja samalla shoppasin kyllä myös tyynyn imetysnojatuoliin sekä sellaisen sohvan käsinojaan ripustettavan kaukosäädinpussijutskan, kun minua on alkanut ärsyttää tuo kaukosäädinten paljous sohvapöydällä.
Aamupäivällä ennen Ikea-käyntiä sain ommeltua vauvalle kietaisupaidan valmiiksi. Se on ollut kesken vaikka kuinka kauan, kun en oikein tiennyt, miten nuo trikoon reunat pitäisi käsitellä. Sain sitten tänään sähellettyä jonkinlaiset kanttaukset jämätrikoosta - ei kamalan nätti ratkaisu, mutta saa välttää, eikä työnjälki onneksi oikealta puolelta niin kamalalta näytä... Minulla ei tosiaan ota tuo ompelukärpänen laantuakseen ja lisäksi kerrankin ideoita pursuu, niin että tänään jopa tein pitkän listan siitä, että mitä aion seuraavaksi ommella. (Niin säästyy ehkä vaihtamasta lankoja saumuriin jokatoinen päivä, kun tietää, minkä värisiä projekteja on tulossa...)
Lisäksi olen onnistunut tänään pesemään käytettyinä hankittujen sitterin ja turvakaukalon pehmusteetkin, joten nyt nekin ovat valmiina. Se siitä laiskottelusta äitiyslomalla! No, alankin olla noissa vauvavalmisteluissa niin loppusuoralla, että voinkin loppuäitiysloman ottaa ihan rennosti. (Saisinkohan pistettyä valokuvia albumeihin?)
Nyt pitää tehdä jotain välipalaa, sillä nälkä on kamala. Kohta mieskin varmaan tulee töistä ja sitten lähdetäänkin hakemaan kaupasta uudenuutukaisia lastenvaunuja! En malta odottaa, että pääsen hipeltämään niitä. Olen varma, että vaunut viettävät runsaasti aikaa meillä keskellä olohuonetta, jotta voin vain katsella niitä!
t. pikku-Juska
Yritän kovasti päästä teidän jutuistanne kärryille, mutta menee vielä tovi ennenkuin kommentoimaan asti pääsen :) Monella teistä on raskaus jo tosi pitkällä ja synnytys lähestyy :) Mukavaa lueskella teidän kokemuksia, kun voi ottaa oppia eikä tarvitse ihan niin uunona olla.
Onkos meitä muita vähäisillä viikoilla olevia?!? HUHUU!!!
Itsellä oli tänään ensimmäinen ultra ja varmistui, että siellä se pikkuinen vauvanalku köllötteli oikeassa paikassa ja sydän tykytti tiuhaan. Kokoa hänellä oli hurjat 7,5 mm ;) Nyt pystyi ensimmäisen kerran itselleen myöntämään, että raskaanahan sitä ollaan. Tosin vielä ei mikään varmaa ole, mutta yritän kuitenkin nauttia tämänhetkisestä tilanteesta.
Katsoiko joku eilen sen imetysohjelman? Mitä olette itse ajatelleet imettämisestä, että kuinka pitkään imetätte, mikäli se on teidän päätettävissänne?
Tuisku rv 7+1
Oliskohan Fay päässyt nyyttiänsä noutamaan? =) Uutisia sieltä odotellaan..
Tsemppiä ja voimia sinne näin ajatuksien välityksellä!
Merihepalle myös paljon suppareita, toivottavasti sinäkin pian pääset tosi toimiin!!
Tuiskutiusku(meniköhän oikein) Sulla on mukavia ultrakuulumisia, on se niin mukava saada varmuus siitä että masussa oikeesti on alkanut elämä. Ja kyllä ne viikot siitä pian alkaa kertymään.
Katsoin sen imetysohjelman eilen, kyllä mä olen ajatellut imettää (jos vaan onnistuu yms.). Mut todella outoa ajatella imettävänsä jotain 4-8vuotiasta =/ Mulle olis tavotetta puolen vuoden imetyksessäkin.
Jokainen tietenkin tyylillään..
pikku-Juska on saanut paljon aikaiseksi tänään, huvitti hieman se hoitoalustan " lämmitys" saunassa =) Kiva että uus löytyi! Oletko hiplaillut ahkerasti uusia vaunuja? ;)
Voikaahan hyvin kaikki enskat!
hermione ja Onni rv22+1
Tulin meidän pinoa nostamaan, kun oltiin toiselle sivulle tiputtu... TT:lle onnittelut hyvistä ultrauutisista! Nyt vaan pikkuhiljaa alat valmistautumaan äipäksi tuloon! Mulla oli myös aluksi tosi vaikea uskoa, että perheeseemme tulee lapsi ja musta tulee äiti! Tai itseasiassa jos ihan totta puhun, niin en sitä ole vieläkään hokannut! Ehkä sen ymmärtää vasta sitten, kun vaavi on mahan tällä puolella.
Hermikselläkin on viikot jo yli 20! Aika menee tosi nopsaan. Multa ei myöskään löydy ymmärrystä imettämiseen kuin vauvoille. Itse toivon, että pystyisi imettämään n. puolivuotiaaksi. Katsotaan miten käy!
Tulkaas kaikki pinoilemaan!
Peipposka ja vaavi 35+6
Tuiskulla oli hienoja ultrakuulumisia, onnittelut! Nyt vaan tosiaan sitten totuttelemaan ajatukseen että äidiksi olet tulossa. Tuota imetysdokumenttia en tullut katsoneeksi, mutta kuulemma se oli kyllä aika karseaa katseltavaa¿ Itse olen ajatellut tähdätä siihen n. puolen vuoden täysimetykseen ja sitten jonkin aikaa vielä osittaisimetystä. Noin kai ne suositukset nykyään suunnilleen menee. Eihän sitä tietysti ikinä tiedä onnistuuko koko imetys lainkaan, mutta toivottavasti.
Omaan napaan ei oikein mitään uutta kommentoitavaa, Kaveri viihtyy mahassa ja tuntuu että ne kiristyssupparitkin olis taas vähentyneet! Pahus. Tänään aion ommella viimeinkin ne Kaverin huoneen verhot, jos se vaikka niitä on tässä odotellutkin valmistuvaksi ;) Niin ja kiitoksia taas kaikille suppareista ja tsempityksistä! Ne tulee tarpeeseen! Vaikka ei kyllä pitäisi yhtään valittaa kun kumminkin fyysisesti olo on hyvä ja nukuttuakin saan ihan hyvin. Monella on varmaan näillä viikoilla paljon tuskaisempaa.
T: Meriheppa ja Kaveri, rv 40+6
Oliskohan Fayfiorina nyt sitten päässyt jäämään jo tositoimiin, kun ei ole palstalla näkynyt? Jänskää, jänskää...
Hoyt: en minäkään tosiaan tiedä, missä vaiheessa ne nivelet yms. alkaa löystyä... mut kai sekin voi olla aika yksilöllistä. Onneksi tuo rintalastan alaosa (tai siis ne rustot siinä) ei kuitenkaan pahemmin nyt kipeytynytkään... täytyy koputtaa puuta. Olikos antoisa synnärin tutustumiskäynti?
Millaste: sielläkin jo lähellä äippäloman alkua, tsemppiä viimeisiin työpäiviin.
Hermione: hih, hauskalta kuulostaa tuo liikkeiden näkeminen : )
Sanle: teillähän kuulostaa olevan mukavalla mallilla tuo rakentamisen suunnittelu ja hyvin saatte lähipiiristä apuja. Meillä myös appiukko on sellainen rakentelija-tyyppi, että tykkää kaikkea tehdä myös meille. Mm. viime kesänä laitettiin yläkerta kuntoon ja nyt sitten tekee meille autokatosta. Onnea ekoista liikkeistä! Minä niitä vielä odottelen malttamattomana... tai kyllähän tuolta masun suunnalta jotain kuplintaa tuntuu, mut ei niistä osaa sanoa, mitä ovat.
Elviira: joo, samat ongelmat tuntuu olevan! Tuo kylkiluuruston tulehdus on kyllä tosi ikävän tuntuinen vaiva. Mites siulla sitä hoidettiin? Itsellä oli... hmm... oisko 3-4 vuotta sitten ollut ja hoitona oli tulehduskipulääkkeet, ultraäänihoito (tai joku sellainen?), hieronta ja jumppailu (sit kun pahin tulehdus meni ohi). Niillä se saatiin kuriin. Toivon tosiaan, ettei nyt ole tulossa, eipä taida noita lääkkeitä ainakaan pystyä ottamaan. Onneksi se ei taida nyt kuitenkaan pahemmin kipeytyä. Käyhän kertomassa ultrakuulumiset!
Pikku-Juska: oho, siullehan on sattunut hassu haaveri sen alustan kanssa! Älähän uutta alustaa laita sitten sauna-säilytykseen : ) Ahkerasti olet viimeisiä vauva-valmisteluja tehnyt, hienoa.
Meriheppa: ehdit sittenkin neuvolan valmennukset käydä... jospa se Kaveri on vaan ajatellut, että pitäähän sen äipän niihin ehtiä, ennenkuin hän voi ulos tulla. Vai niitä verhojakos hän odottaakin... : )
Tuiskutiusku: siellä ihania ultrakuulumisia, onnea vaan kovasti!
(.) Neuvola-aika siirtyi tältä aamulta ensi viikolle... vähän harmittaa, kun olisin ihan mielelläni kuullut kilppari- ja vesirokko vasta-ainekokeiden uusintatulokset ja päässyt kuulemaan sydänääniä. No, ei auta kun odotella. Eilen vähän hemmottelin itseäni ja kävin shoppailemassa vaatteita (ostin äitiyshousut ja ¿paidan ja vauvalle bodyn) ja syömässä hyvin. Syödä taisin vähän liiankin täyteen, kun nukkumaan mennessä alkoi närästää enkä meinannut saada unta millään...
Dajm + Pätkis 15+0
Neuvolassa tuli käytyä aamulla, kaikki muuten hyvin mut painosta sanoi että on reilumman puoleisesti tullut =(
Nyt siis 5,3kg tullut ja rv22+2.
Itku pääsi heti ku neuvolasta ulos tulin. Olen koko ikäni kärsinyt parista ylimääräisestä kilosta joten mun on vaikea suhtautua nykyiseen painonnousuun ja varsinkin kun se terkka siitä huomautti. Tuntuu että menee ilo koko raskaudesta kun joutuu kiloja kyttäämään ja kauhulla odotan seuraavaa neuvola-aikaa et saa taas kuulla kommentteja liioista kiloista. Pelkään että repeän itkuun sen terkan nähden, tänään sentään selvisin ulos asti ennenku itku pääsi. En omasta mielestäni edes syö normaalia enempää ja liikunkin säännöllisesti.
Onko ketään muita joilla on tullut paha mieli neuvolassa käynnistä?
Sorry omanapainen viesti mut on vaan niin paha mieli =(
Heippa vaan kaikille taas pitkästä aikaa.. Ajattelin tulla kertomaan tässä neuvola kuulumisia teillekkin, vielä kun niitä on..
elikkäs sinänsä hassujuttu mutta paino ei ollut noussut viiime viikosta ollenkaan. yhteensä on tullut lisää sellaiset 18kg, joka on enemmän kuin ajattelin.. omaa syytä siitä varmaan muutama kilo kun on tullut syötyä kaikkea ja paljon kun on ollut kotosalla.. verenpaine oli 126/77. pissassa oli verta pikkaisen joten tod näk kohdun suu siellä vaan aukeilee.. hb oli 130, joka oli yllättävän hyvä siihen nähden että olen ainakin kaksi kertaa viikossa jos sitäkään muistanut syödä rautaa jota määräsivät jokin aika sitten.. kohdunpohjan korkeus oli 33 eli sama kuin viikko sitten, joten kaveri on tainnut taas laskeutua alemmas.
Terkkari totes että varataan nyt ens viikolle aika varmuuden vuoksi jos että oliskaan lähtenyt synnärille jo.. JAIKS.. mä olin kyllä ajatellut että josko vielä pari viikkoa.. mutta tulkoot kun haluaa..
saa sitten mies laittaa siivoilla ja touhuta kotona kaikki loputu jutut valmiiksi mitä en ole muka ehtinyt tehdä..laiskotttanut tässä vaan on. toisaalta energiaa riittää, mutta mitään ei vaan saa tehtyä. No vaavin vaatteet sentään olen saanut pestyä silitettyä ja lipaston laatikkoon odottamaan..
nyt varmaan tärviit arkastaa että sairaalakassissa on kaikke tarpeellista mukana kun kerran ihan terkkari/kätilö on sitä mieltä että lähtö saattaa olla yllättävän lähellä.
Että tälläisiä kuulumisia tänne päin. saattaa olla niin että seuraavan kerran kun saan aikaiseksi kirjoittaa niin kerronkin jo uutisia synnäriltä.
Emka ja tahvo 36+6
Hermione, tosi kurja kuulla tuollaisia terkkarin kommentteja! Mun mielestä ihan asiatonta, reilu 5 kiloa viikolla 22 ei todellakaan ole mikään maailmanloppu. Itselläni on tullut 25 viikossa 8 kiloa, eikä se oman terkkani mukaan ole mitenkään kamala asia, itse asiassa sanoi, että kunhan painonnousu pysyy alla 500g / vko niin hyvä on.
Aina näköjään löytyy terkkoja, jotka haluaa tuottaa pahaa mieltä ja itkettää, älä ota sitä henkilökohtaisesti.
Tipu & Mini 26+1
Missä vaiheessa kello on päässyt yli puolenpäivän??? Tänään olen kyllä ollut laiskuripäällä aamulla. Yhden koneellisen pyykkiä kyllä pesin, mutta muuten vaan olen nettaillut ja ihastellut uusia vaunuja. Ovat ne niin hienot! Tosin käyttöohjeet eivät ole turhan selkeät ja kokoamisessa piti miettiä useammankin kerran. Loppujen lopuksi jäi vain sellainen pussukka, jossa on sadesuoja ja pussukassa on ripustuslenkit. Ongelmana on vain se, etten keksi, minne sen pussukan ripustaisi, kun mihin tahansa sen laitankin, se riippuu ihan oudosti ja on parhaimmillaankin tipahtamassa pienimmästäkin kosketuksesta. Onko teillä jollakin kokemusta Teutonian rattaista? Pitää tänään Sellossa käydessä bongailla toisten vanhempian rattaita ja katsoa, jos löytäisin vinkkejä...
HERMIONELLA oli painohuolia. Onhan se tosi ikävää, jos jo valmiiksi huolehtii painosta ja saa sitten kuulla kommetteja neuvolassa. Mutta älä sure, kyllähän nuo vauvalliset enskat ovat vakuutelleet, että kilot häviävät imettämällä alta aikayksikön! Eikä ole sinulle häpeäksi, että moinen itkettää. Kerro ensi kerralla tuntemuksistasi neuvolassa, et varmasti ole ainoa odottaja, jolla on tullut pari ylimääräistä kiloa. Meillä neuvolassa terkkari ainakin heti alussa jutteli siitä, kuinka nuo punnitukset ovat monille aika arka paikka. Sitä paitsi, vaikka en asiantuntija olekaan, niin ei nyt viisi kiloa tunnu tuossa vaiheessa ihan hirveän isolta painonnousulta - itselläni oli tuossa vaiheessa painoa tullut melkein 4 kiloa ja eihän ihmisen paino nyt vakiona pysy. Riippuuhan tuo tulos siitä, mitä on samana päivänä syönyt tai onko turvotusta tai jotain. Tsemppiä siis!
EMKAkin jo odottelee synnärille pääsyä. Kyllähän sitä äitiyslomalla saa laiskotella. Miehen kuuluukin tässä vaiheessa passata! Mitä sinulla on sairaalakassissa. Itsekin aloittelin sellaisen pakkaamista, mutta taisi tuo homma jäädä hieman puolitiehen. Kotiintulovaatteiksikin pakkasin itselleni vanhat college-housut ja trikoopaidan, joissa en kyllä itseäni haluaisi katsella. Toisaalta, jos pakkailen mitä tahansa vaatteita kassiin nyt, ovat ne ihan rutussa sitten, kun niitä oikeasti tarvitsisi. (Pitäisiköhän vain varata vaatteet kotiin johonkin kaappiin ja käskeä mies ne tuomaan...)
TUISKUTIUSKU oli saanut bongata oman tulevan vauvelinsa utraruudulta. Se on kyllä aika ihmeellistä, kun tuossa vaiheessa raskaus ei mitenkään näy ulospäin. Aika jännää minusta on, että se sydän sykkii noinkin pienellä sikiöllä ihan selvästi!
Imetyksestä on ollut kommettia. En tuota dokumenttia katsonut, kun nuo 4D:t tuppaavat olemaan vähän turhan populistisia (en keksi parempaakaan sanaa). Tulee vähän tirkistelyfiilis. Itse olen ajatellut imettää, jos mahdollista, suositusten mukaan. Puolisen vuotta täysimetystä ja sitten vielä osittaisimetystä jonkin aikaa. Ei minusta vielä ole kaman outoa, jos joku vielä satunnaisesti melkein parivuotiasta imettää, mutta 4-8 vuotiaan imetys tuntuu kyllä oudolta. Vaikea uskoa, että moinen lähtisi lapsen tarpeista. Eiväthän muutkaan nisäkkäät imetä isoja poikasiaan, sitten kun nämä pystyvät syömään normaalia ruokaa.
Imetyksestä puheen ollen: Onko teistä kukaan ostanut kaupasta liivinsuojien lisäksi muuta imetyssälää varalle, kuten rintakumeja, maidonkerääjiä tai rintapumppua. Itse olen ollut vähän kahden vaiheilla. Toisaalta ei voi tietää tarvitseeko mokomia jutskia ollenkaan, mutta toisaalta ei tiedä mikä paniikki on ensimmäisen koti-iltana vauvan kanssa, jos vauva vaikka ei suostukaan syömään ilman rintakumia. Tuttipullo, tutti ja korviketta on varalla hätätapausta varten, vaikka sitten, jos oikeasti tulee imetyksen kanssa ongelmia, ei yksi tuttipullo kyllä riitä.
Nyt pitää vähän siistiytyä. Tänään on luvassa hemmottelua, sillä pääsen ilmaiseksi Stockman Beautyn meikkiesittelyyn. En kyllä tiedä yhtään, mitä on luvassa, mutta tuopahan vaihtelua päivään.
Btw: Valittelin jossain vaiheessa selkäkipuja, mutta ne ovat kadonneet ihan kokonaan pois. En ole joutunut edes istuskelemaan jumppapallollani! Jaksoin jopa viime viikonloppuna katsoa tuon Pirates of the Caribbean -elokuvan alusta loppuun (kestää siis 3 tuntia) ihan helposti.
Nää mun tekstit kyllä kaataa pituudellaan kohta koko sivuston, joten parasta lopetella.
t. pikku-Juska, tasan 35! (Nyt saa mennä Jorviin synnyttämään!)
tuiskutiusku, on taalla muitakin vahaisilla viikoilla olijoita. :) itse vaan olen ollut niin vasynyt etta olen paatellyt pysytella viela vain taustajoukoissa ja jannata niiden puoleista joilla viikot nayttaa jo hurjilta.
// mutsiko ja pikkuinen rv8+2
muutama sananen..
hermione77: turhaan huolehdit painosta, mulle on tullu jo n.10kg ja musta se on aika vähä.. muut on puhunu et 20 kiloo tulee helposti lisää.. tosin onhan tässä vielä 8 vkoo aikaa lihoa :) mulle terkkari on kyl vaa todennu että lihominen on ok raskaana.. painoa on tultava lisää että vauvalla on kaikki hyvin, ja vauvahan se siellä lihoo/kasvaa ei kaikki oo äidin lihomista .
Imetysdokumenttia tuli katottuu vähän aikaa.. aika hurjan näköstä ku 7vuotias kävi imemään äitin tissiä.. jotenki pedofiilia.. sen mä ymmärrän että 2-4 vuotias välillä käy tissillä mutta 7-10 vuotias menee yli ymmärryksen.. sairasta minusta.. iteki olen kuulemma saanu iltatissiä kolmivuotiaaksi ja pikkusiskon synnyttyä, 4-5vuotiaanakin satunnaisesti.
Ite en oo aatellu ainakaan täysimettää ku ehkä sinne puolivuotiaaksi.. pitäähän munki saada joskus " oma elämä" takaisin.
joo.. huomenna pitäis mennä yhtiin valmistumisjuhliin ja sunnuntaina nimppareille.. kakkua taas kilokaupalla puuh.. kohta menee painossa seuraava kymppi rikki..
millaste ja napsu 32+2
Juuri äsken kotiuduin äitipolilta (verenpaineiden takia oli kontrolli aika) ja kaikki oli kunnossa mitä nyt ne paineet vähän kohollaan (tosin alapaine oli vain 95, joten ei hälyyttävä). Ohjeeksi sain, että ottaa heti yhteyttä jos paineet rupeaa olemaan 105 jatkuvasti, päänsärkyä, näköhäiriöitä, ylävatsakipuja tai pississä valkuaista. Eli näillä mennään...
Lääkäri kertoi vauvan olevan hyvän kokoinen (ei iso eikä pieni, reilu kolmikiloinen) ja tilaa on kuulemma tulla, joten kaikki senkin suhteen kunnossa. Mitään synnytystapa-arviota en ole ennen saanutkaan, joten hyvä se on tässä vaiheessa kuulla, että vauva mahtuu tulemaan (perjantaina on jo laskettuaika ;) ).
Supistuksista kyseli, että onko niitä ollut, johon minä: että mikä on kipeä supistus, onko se jo kipeä kun pitää irvistää. Ja jos kuulemma pitää irvistää, on se jo kipeä supistus. Eli on minulla niitä sitten muutamia ollut. Kohdunkaulaa olivat nämä supistukset jo lyhentäneet (kolmesta sentistä puoleentoista) joten ei sitä vissiin hirveissä tuskissa tartte olla, että jotain tapahtuu... Muutama supistus vielä, niin pääsee kuulemma jo synnyttämään (-toiveajattelua sanon minä). Kovasti paljon tätä vauvaa ei yliaikaiseksi päästetä joten ennen juhannusta minulla on varmuudella nyytti kainalossa (jätän itselle tämmöisen vähän pitemmän varan, niin ei ne loppupäivät tunnu niin tuhottoman pitkiltä ;) ).
Sydänkäyrillä kun makasin, piirtyi siihen käyrille myös supistuksia, joista minulla ei ollut hajuakaan... Eli kyllä niitä vain on, vaikka ei itse tietäisikään...
Anteeksi omanapainen viesti, mutta ajatukset pyörii nyt vain omassa navassa (niin hyvä mieli tuosta käynnistä) joten muuhun ei kykene...
Fay 39+4
Ps. Kun luin Hoytin viestiä muistin yhtäkkiä, että meillä on kanssa tänään toinen/viimeinen valmennus... eli kyllä minä ne ehdin käymään vaikka etukäteen vähän pelkäsinkin, että miten käy...