***HEINÄHELISTIMET VIIKKOON 22***
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10358639&p=&mpage=6&tmode…
Linkki ed.keskusteluun...
Lähdetään esikon kanssa keskussairaalaan lastenpolille allergia ja astmatutkimuksiin!
Hyvää viikon alkua kaikille heiniksille ja masuasukeille!!!
t.sadetar, eppuli 32+4 ja tyttö03 ja mies80
Kommentit (63)
miksi ne ottaisi sinut sisälle osastolle?
ei kai diabeteksen takia?
ajattelin vaan, kun itselläni alkoivat insuliinit juuri ja mulle ei oo
tullu mieleenkään, että joutuisin tämän asian takia osastolle...
rosel31+5
tänään siis tuossa aamusta neuvolassa pyörähdin..
rv 33+1
painon nousu +800g/vko (yht. tullu 3,1kg)
turvotus+
rr 128/74 (aina ollu näin hyvät)
hb 101 (ei suositellu rautaa vaikka nukun seisaaltaan, mut hain silti sitä)
kohdunpohjan kork. 32
rt
sydämen syke 135
liikkeet ++
pissa -
eipä tuolta reissulta mitään saanu irti
joka aamu olen niin turvoksissa etttä silmiä ei näy, mutta kaikki arvot on niin hyviä, ja hyvä näin.
epäili et varmaan on kai sit loppuraskauden pahoinvointia kun ei ruokaa saa alas ja vesikin maistuu pahalle.
pyörryttää toki jo sen takia kun ei syö kuin porkkanaa, väsymys ihan kamala ja olo ollu nyt niin huono et aikaisemmissa raskauksisa en tätä ole kokenut.
hemoglobiini oli tosiaan tuo 101 mut ei rautaa tarvii ottaa, mut kipaisin apteekin kautta ja hain sitä.
jospa tuo auttais.
kolmen viikon päästä sit uudestaan ihan normaaliin tapaan, kun raskaus etenee niin hyvin!?
kai tämä huonovointisuus kuuluu vaan tämän maha asukin kohdalla olla näin, mies kun ei vaan oikein jättäis ,mua yksin lasten kans kotiin kun on nähnyt kuinka seiniä pitkin kävelen. soittelee pitki päivää töistä, kun toisella paikkakunnalla ajelee mutkat, niin ei hätiin pääse moneen tuntiin.
olipas tämä nyt valitusta. tai en valita, enhän minä sairas ole..
korasa 33+1
on tullu kirjoteltuu enempi tonne enskoihin, jos nyt välil tänneki..
nukkumisG: hain eilen porukoilta semmosen pitkulaisen tyynyn, jos se auttais.. tyynyjä oon muutenki jemmannu sänkyyn.. pään alla kolme tyynyy, jalkojen alla ja välissä tyyny.. kyl ne vähä auttaa.. puol-istuvas asennossa selälläänki voi nukkua ainaki jonkin aikaa.. yleensä kyllä herään aamuyöstä ja alan pyöriä kyljeltä toiselle..
seksiG: haluja ois vaikka muille jakaa.. ja seksiunia näen vähintään kerta viikko.. mutta itseasiaan saan miestä harvoin houkuteltua.. asennot on hankalia ja muutenki mies pelkää että vauvaa sattuu.. miehen " peli" onkin nykyään jotenkin oudon lituskainen.. kutsun sitä majavanhännäksi.. en tiiä johtuuko se siitä ku sitä ei käytetä.. ;) terkkarille se ei kuitenkaan uskalla sitä näyttää vaikka olen yrittäny sanoa..
enää 6 työpäivää.. täl viikol 3pv ja ens viikko kesälomaa ja sit vielä 3pv.. vähiin käy ennenkuin loppuu.. en tiiä pääsenkö takaisin ens vuonna tai sitte ku olen valmis mutta toivossa on hyvä elää..
Millaste 32+2
Kyllä tosiaan huomaa, että ollaan jo kuukausia yhdessä kuljettu ja loppu lähestyy...
Persilja2: hauska kuulla, että muutkin käyttää jalkojen välityynyä. Mulla suuria ongelmia nukkua ilman sitä.
UNIG: nukun kyljellä, tyyny jalkojen välissä ja kuopuksen jalat pikkuhousuissa (ei nukahda muuten). Vessassa ravaan ahkerasti 2-6 kertaa yössä.
S.D.: kysy vaan mitä alapääntulehdusta minulla ei ole ollut. Pääsin juuri emätintulehduksesta eroon, kun kimppuuni hyökkäsi hiivatulehdus. Kätilökin sanoi, että harvoin on nähnyt näin ärtsäkkää tulehdusta.
SEKSIG: ei haluta ei... Alapää ihan tulessa. Onneksi samanlaista suuntausta tuntuu olevan muillakin.
KESTOVAIPPAG: kyllä käytetään. Valmiina sekailainen kokoelma pikkukakkoselta. Kesällä kiva kuivata ulkona.
Neuvolakuulumiset:
SF: 29 - tippui ylimmältä käyrältä keskelle
Hb: 113 - yritän selvitä ilman rautaa, ei oikein sovi mulle. Aiemmin alkanut tässä vaiheessa nousta itsekseen
Muuten kaikki ok.
Hassua on, ettei sokerit kohoa. Näin kypsässä 36 vuoden iässä luulisi niin käyvän. Kun viimeeksi pari vuotta sitten olin raskaana sokerit nousivat jo viikolla 23 (insuliinit käyttöön). Nyt pelkkä dietti tuntuu riittävän (ei edes kovin tiukka). Vielä 4 viikkoa, eikä insuliinia varmaan aloiteta.
Neuvolassa kuulin myös sellaisen jutun, ettei täällä (LKS) synnytystä käynnistetä, kun takana yksi sectio. Alkoi vähän jännittää, kun kahdestä synnytyksestäni kumpikaan ei ole käynnistynyt itsekseen. 1= toinen käynnistys sai pojan pihalle. 2. sunniteltu sectio rv 38+6
ÄitiyspakkausG: onko kukaan saanut vielä uutta pakkausta?
Vompatti ja Möhköfantti rv 31+6
rosel: pelkään koko ajan, että pissassa on valkuaista, ja silloin ottaisivat heti sisälle ---> diabeteksen takia riskaabelia.
Mutta eivät ainakaan nyt ottaneet, mutta tästä eteenpäin käynkin sitten viikon välein.
Olipa sitten vauveli päättänyt kääntyä pää alaspäin. HITSI VIEKÖÖN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nyt on sitten edessä tämä viikon välein ramppaaminen, ja heti viikolla 38 lapsivesipunktio ja synnytys, jos keuhkot valmiita.... :(........ Olisin niiiin mielelläni ottanut sen leikkauksen, mutta luonto on päättänyt näin.
Vauva painoi 2854kg, ja lekuri sanoi, että vartalon ympärysmitassa onkin tapahtunut pieni kiito ylöspäin... Sekin vielä!!!!! Ei ole yhtään kivaa....
Nyt on niin sekavat ajatukset, ettei pysty edes kirjoittamaaan... Mutta vauvalla ja minulla siis kaikki hyvin.
heather, neiti-nessukka kohta 2v ja mötkö-tyttö 34+5
meillä takana shoppailu päivä.
Ostettiin vauvalle vaatteita, vaippoja paketti, pari tuttia (vaikka tarkoitus olla ilman), pari pussilakana settiä, amme, lamppu(hoitopöydän yläpuolelle), niin ja pieni ihana taulu joka sopi väreihin hyvin. Laitoin tuossa vaatteet kaappiin ja nuo valmiina jo olevat vaatteet myös pinoihin. kantoliina on kaivettu myös esille ja nyt haaveilen vielä toisesta liinasta joka olisi rosan värinen, vaunutkin kävin laittaa varastossa valmiiksi..lisäsin niihin irtokopan ja käänsin makuuosan toisin päin. jostain syystä nyt tuli hirvee hinku saada kaikki valmiiksi. No kehto pitää vielä hioa ja lakata..siinä on hommaa. Hyllykin pitää laittaa seinään ja pinnasängyn katoksen tahdon vielä ostaa. Ajattelin myös laittaa sellaisen korituolin pinnsängyn viereen ja siihen pitäs päällystää tuollainen istuintyyny.
Onko muilla kokemusta imetystyynyistä, onko hyviä?
meillä neuvola huomenna aamulla jotenka sitten tiedetään onko meijän tyttö kääntynyt, kun musta tuntuu jotta olisi voinut jopa niin tehdä. sitten iltapäivällä on se synnytyssuunnitelman teko. Eli huomenna on ohjelmaa taas ja sen jälkeen pitäs mennä shoppailmaan äitini kanssa.
hauskaa iltaa kaikille.
liipe ja prinsessa rv 34+1
Liipe: Itsellä imetystyyny ollut ahkerassa käytössä kaikissa kolmessa raskaudessa ja kahdessa pitkässt8yli vuoden mittaisessa) imetyksessä. Suosittelen. Minusta tosi kätevä ja muutenkin se on toiminut lapsilla satuhetkinä tosi kivana apuna.
Imetystyyny jalkojen välissä nukutaan täälläkin ja hyvin on unta öisin piisannut =) Muutaman kerran herään nykyään vessaan ja muuten nukun kuin tukki.
Aamulla herään aikaisin, paljon ennen lapsia, joka ei ole ollut alkuraskaudesta saakka normaalia. Varmasti jotenkin nyt alkaa väsymys helpottaa, vaikken nyt niin vcäsyneeksi itseäni ole tuntenut, mutta kyllä unta on öisin ja ennen kaikkea tässä raskaudessa aamuisinkin riittänyt, nyt selvästikin unen määrän tarve vähentynyt ja pirteänä herään uuteen aamuun. *koputtaa taas puuta*
Kestovaipat kiinnostaisi minuakin, mutta täällä ei missään ole oikein mitään valikoimaa esillä ja netin tarjonta niin sekavaa etten ole päässyt hommassa alkua pidemmälle....
Miten muut liikutte? Mä käyn edelleen pitkillä lenkeillä ja naapurit kommentoivat päivittäin liikkumistani, että vauva ei tätä menoa masussa pysy heinäkuulle. Kaksi yliaikaista raskautta takana ja sama tahti ollut silloinkin, eli hyvin jaksan ja kuuntelen kehoani ja kun kerran hyvältä tuntuu niin olen jatkanut lähes vanhaan malliin. Toki vauhti on hidastunut varmasti, mutta en nyt ihan sohvaperunaksikaan haluaisi heittäytyä kun kerran ei syytä siihen ole. Jotenkin sitä liikunnanohjaajana luulisin tietäväni oman kropan ja rajat, tottakai kaikkeahan voi käydä ja jokin voi aiheuttaa ennen aikaisen synnytyksen, mutta kun kerran hyvältä tuntuu ja lääkärissäkin kaikki ollut kunnossa, kohdunsuu kiinni ja kaulaa jäljellä huikeasti. Toivotaan että selviä hyvin viikolle 39+ jolloin minulla siis sektio edessä.
Itse olen toipunut kummastakin aiemmasta sektiosta todella nopeasti ja kivuttomasti ja uskon että syy on hyvin pitkälle siinäkin että olen liikkunut ihan loppuun saakka, joka varmasti auttaa toipumista.
Tulipas taas kirjoitettua, mutta tulee vaan semmoinen olo että tieten tahtoen haluaisin vahingoittaa tätä lasta kun jaksan liikkua, vaikka itse ajattelen juuri päinvastoin, että liikkuminen olisi hyväksi niin äidille kuin lapsellekin. Toisaalta taas nämä naapurit pitävät minua muutenkin ihan hulluna kun pingon lasten kanssa täällä pää kolmantena jalkana ja ulkoilemme kesät ja talvet oli sää mikä tahansa..... nyt vaan raskauden myötä on taas tuotakin asiaa helpompi kommentoida, sitä kun on enemmän " yhteistä omaisuutta" tämän masun vuoksi....
Duracel rv 32+0
Eilen oli taas äitipoli käynti. vauvat n. 1.8 kg ja molemmat poikittain.
Pari viikkoa antoivat vielä armonaikaa kääntymiseen :(
Heather: Vaihdetaanko, mä en sektiota halua vaikka mikä olisi, ja nyt se uhkaa... viimeiseen asti aion kyllä taistella sitä vastaan.
Ajattelin ainakin nojailla kulmaa vasten jos vaikka töytäisisi toista kääntymään ;) Eihän se pää ole kuin reilu 10cm väärässä paikassa... No rehellisesti sanottuna alkaa olla tosi epätoivoinen fiilis että nämä tästä millään kääntyisivät, puhetta eivät usko, joten olisiko hyviä ideoita kenelläkään?
MotherOf4 rv. 32+3
Kirjoitan nyt ensin omat kuulumiset, ja luen vasta sitten tämän päivän tapahtumat.
Tänään oli neuvola. Kaikki muuten hyvin mutta painoa tullut taas se takuu varma kilo. Turvotus on hirvittävää mutta eihän tässä nyt enää pitkästi olekaan.
Mulla alkoi kummallinen kipu kun lähdin neuvolaan. Alavatsaan sattui kovasti, ei supistanut mutta sattui. Th neuvolassa vaan sanoi että jos supistaa niin sitten hän vaan syntyy aikaisemmin . Joo-o, hyvä asenne eikö?!
No mä sitten ajattelin käydä katsomassa äippää työpaikalla. Voi herranen aika kun se kipu yltyi. Istahdin siihen äitin työhuoneen tuolille ja olin sitten kai aika tuskaisen näköinen. No " vanhat" (täällähän ei enää synnytetä) kätilöt olivat sitä mieltä että vauvan sydänkäyrä ja supistuskäyrä. No ihmetys olikin suuri kun huomasin että ahaa se alavatsakipu tuntuu aina välillä kovemmalta ja sitten taas hiukan rauhoittuu... Käyrä piirtyi näiden mun tuntemusten mukaan. Eli siis mua supisti, heikosti tosin, 2-3 min välein.
Pääsin sitten lääkärille. Ja voi pöh... Samassa tilanteessa oltiin ku viikko sitten, pehmennyt mutta vaan sormelle auki muuten suljettu. Eli siis näillä supistuksilla ei avaudu. Hyvähän se tietysti on ettei nyt ihan vielä synny. Painoarvio oli tosin ihan sama ku viimeks, eli aikamoinen pötkäle tämä meidän neiti. Syntymäpainoarvio olis nyt sitten laskettuna aikana n. 4,5.
Anteeks oma napa, mutta tällä hetkellä ei muuta pyöri päässä...
Hemppu, Nappi 01/04 ja KainoVieno 35+4
Nyt voi sanoa, että ensi kuussa se on meidän nyyttien vuoro =)
Vaikka aivan varmasti täällä on paljon, joiden pikkuiset näkevät päivän valon jo tässä kuussa, ajatella =)
En mä yhtään malttamattomaksi ala käydä...
Viime yönä tuli pompittua huonounisen kuopuksen luona varmaan sata kertaa, mutta silti heräsin taas kuuden jälkeen pirteänä.. tosi omituista. Ehkäpä päiväunet ovat kohdallaan iltapäivällä, saa nähdä.
Minkäslaisia viikonloppusuunnitelmia teillä on?
Me mennään huomenna Mannerheimin muistotilaisuuteen tapaamaan suomalaisia. Mannerheim kun vietti eläkepäivänsä tässä ihan likellä meitä ja hänellä on täällä jopa oma muistomerkkinsä niin on tuollainen pieni tilaisuus joka vuosi sen kunniaksi.
Sitten ajateltiin poiketa Ikeassa hakemassa suomalaisia ja ruotsalaisia herkkuja sekä varmasti samalla tulee haalittua jotakin pientä matkaan taas.
Muuten ollaan ja nautitaan kotona olosta ja siitä että miestäkin näkee taas kunnolla =)
Mukavaa viikonloppua kaikille ja paljon vointeja!!!
Duracel rv 32+1
Tää aika menee niin vauhdilla, onneksi on vielä todnäk armonaikaa 8 viikkoa kun en kypsy ajatukseen kolmannesta lapsesta millään, ainakaan vielä kun asioita niin paljon tekemättä.
Kuulkaas kanssasisaret voisitteko laittaa seuraavaan viestiinne kuinka paljon kiloja teille on kertynyt tähän mennessä ja millainen lähtötilanne teillä oli, siis ei välttämättä tarkkoja tietoja, mutta esim BMI. Itseäni nimittäin ihmetyttää tämä painon sahaus ja järkky lisääntyminen vaikka tekisin mitä. Tiedän, että on turhanpäiväistä stressaamista, mutta olenkin enempi huolissani vauvasta kuin itsestäni kun lekuri viime ultrassa sanoi, että vauva on ISO. Oma tilanne siis rv31+6 +12,5kg ja BMI oli 24. Paino heittelehtii +/-2kg ihan parin päivän välein. Onkohan se turvotuksesta?? Yritän vältellä nyt sokeria, ettei vauva kasva ihan mahdottomaksi, edellinen oli 3,9kg ja tästä veikkaillaan 4,5kg.
Alkaakohan se kesä kunnolla nyt? Lupasi niin lämpöistä ainakin tänne etelään:) Mukavaa viikonloppua kaikille!
Lumituuli rv31+6
Yön jälkeen elämä näyttää taas valoisemmalta... Synnytystapa on nyt sitten hyväksytty, mutta edelleen jännittää tuo lapsivesipunktio juttu... Lähinnä se, että joutuuko siellä sairaalassa sitten olemaan ylimääräistä tuon punktion vuoksi, milloin se tehdään ja mitäs sen jälkeen? Ei tullut eilen kyseltyä, kun olin niin järkyttynyt...
Hyviä uutisia kaikille kesäihmisille: eräs ennustaja oli luvannut, että tästä päivästä alkaa neljän viikon hellejakso! Tietysti voipi tulla tukalat oltavat, mutta varmasti mukavaa, kun on lämmintä :0). Katsotaan nyt, pitääkö miehen ennustus paikkansa ;0).
Joku (oliko lumituuli?) kyseli painosta: Minulle tullut yhteensä 4kg lisää painoa. Painoa oli jo kivasti ennen raskautta (102kg) ja nyt siis 106kg. Terkkarissa ja lekurissa ovat kyselleet jo neljänä perättäisenä kertana, että olenko ollut laihdutuskuurilla. Mutta en sentään, näin mulle kävi viime raskaudessakin.
Kohta lähden valmistujaisiini koululle!! Kävin koulua viereisellä paikkakunnalla, joten pitää ajella jo hyvissä ajoin sinne. Mies ja esikoinen lähtevät mukaan, samoin siskoni. On tosi kiva, että sattui näinkin mukava sää valmistujaispäiväksi :0).
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille!
heather, neiti-nessukka kohta 2v ja mötkö-tyttö 34+6
Mulle painoa tullut reilu 10 kg. BMI ennen raskautta oli 19 ja heti raskaustestin näytetty plussaa mullehan tuli jo 4-5kg ja paino nousi puoliväliin mennessä tuon 10kg ja sen jälkeen on pysynyt siinä. Ihan kuten edellisissäkin raskauksissa, samaa kaavaa mennään ja toivottavasti tuohon jääkin =)
Mulle tuli esikoisen kanssa 18kg. Mulla kesti yli 2 vuotta saada ne kilot pois ja pääsin BMI 24 lukemiin. No, sitten jotain tapahtui tuossa vuosi sitten ja yhtäkkiä tuli 10kg lisää. kävin jo kaikissa testeissäkin, kun en uskonut, et paino tulee syömisestä. Mitään vikaa ei löytynyt. Eli kun tulin raskaaksi, olikin lukemat jo BMI 28. Nyt on tullut kiloja 11,5kg (noin arvio). Viikkoja 8,5 jäljellä. Saattaa mennä huonolla onnella 20kg rikki :-O. toivottavasti ei kuitenkaan.
M 31+2
painoa tullut raskauden aikana 8,5kg ja alussa oli bmi 23, eli mulla oli jo alussa painoa 8kiloa normaalia enemmän. No ompa sitten pudottamista synnytyksen jälkeen. Seuraavana kesänä olisikin tarkoitus järjestää häät jotenka normaali kokoiseen pukuun aattelin mahtua. (hääpäivä tuossa juuri päätettiin :))
Tänään oli neuvola ja tosiaan edelleen vaavi perätilassa ja ihan kunnollla jo kuopissa. No lähete sitten kättärille ja ensiviikolla sitten sinne aika. Saa nähdä mille päivälle mutta ultraan emnnään ja synnytystapa arvioon... en olisi uskonut että joudun tälläiseen mutta kaikkea sattuu. Käytiin tänäänkin kättärillä kun meillä oli synnytyssuunnitelma haikaranpesään ja yllätykseksi kuulimme että vaikka jouduttaisiin leikkuriin niin päästäänkin haikaranpesään.. ovat muuttaneet tapoja siellä. ja jos synnytämme alateitse perätilassa niin voimme tulla sitten synnytyksen jälkeen heille perhehuoneeseen.
NO mutta nyt vaan ootellaan viikonlopun yli ja kattellaan mihin aika saadaan. vajaa 2 viikon päästä on sitten lääkärineuvolakin.
niin ja viikonlopun suunnitelmista. meillä huomenna pentutapaaminen(kun meillä viime kesänä oli koiralla pentuja ja nyt ne pennut tulee vierailulle). Sitten sunnuntaina pitäisi lähteä lohjalle koiranäyttelyyn yhden koiramme kanssa, että siinä se viikonloppu sitten meneekin.
nyt lähden syömään lettuja!
Liipe ja prinsessa rv34+2
Heather kyseli, miten ko. toimenpide tapahtuu. Mulle se tehtiin edellisessä raskaudessa, kun haluttiin tietää vauvan keuhkojen kypsyys. Varattiin siis ihan tavallinen poliaika ja ultra/tutkimuspöydällä selinmakuulla lääkäri työnsi nuelan vatsanpeitteiden läpi ja otti näytteen. Lääkäri varmisti ultralla koko ajan, ettei neula osu vauvaan. Neula oli aika hurjan näköinen, mutta ei tuntunut kovin pahalta, vain sellaiselta paineen tunteelta. Mulla vaan tuo selällään olo ei sopinut, sillä alkoi heti pyörryttää ja taju mennä, joten se oli paljon pahempaa, kuin itse punktio. Toimenpiteessä ei mennyt kuin n. 5-10 min., mutta sen jälkeen mut laitettiin vielä supistuskäyrälle n. puoleksi tunniksi. Toimenpide saattaa joillain käynnistää synnytyksen tai olla raskauden alkuvaiheessa keskenmenoriskiä lisäävää.
Kannattaa siis varata aikaa tuon käyrällä istumisen vuoksi. Mulle se tosin ei aiheuttanut mitään supistuksia. Mulla tosin kävi niin, että lääkäri kuitenkin sanoi heti puntion tehtyään, että ruvetaan nyt kuitenkin käynnistämään synnytystä. Jouduin siis saman tien osastolle. Ja koska punktion tulokset kestävät valmistua n. kaksi päivää, ne ehtivät just ja just perille, ennen kuin vauva syntyi. Eli tuli olo, oliko tuo nyt sitten niin ehdottoman tärkeä toimenpide... Mulla oli viikkoja 37+4 eli täysiaikainen raskaus. Nyt aion pitää huolen, ettei turhan takia pistellä! :) Vaik onhan se hyvä, että tiedetään varautua, jos keuhkot eivät sitten olekaan vauvalla kehittyneet.
Painogallup: Mulla tullut nyt 8kg. Samaa luokkaa tuli ekaa odottaessakin.
Liikuntag: Liikunta on vähentynyt, kun lopetin jumpan ohjaamisen viikoilla 31+. Joka päivä ulkoillaan tytön kanssa ja hyötyliikuntaa tulee siivoilusta ja muusta touhusta. Mutta mulla koventuneet liitoskivut häntäluun/lantion tienoilla kyllä estää reippaan liikunnan, vaikka sitä haluaisinkin harrastaa. Lisäksi supistelee... Mutta aion heti jatkaa tehokasta liikkumista, kunhan vaan synnytyksestä palaudun!
Onko teillä heinikset kokemuksia kantoliinoista? Joku (en muista nimimerkkiä) kirjoitti omistavansa yhden. Onko kätevä, hintansa veroinen? Mulla ei ekan kanssa ollut liinaa, mutta nyt mietin sen hankkimista.
Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!
T:Laurastiina 33+3 ja typy 2v.
Itse hankin kuopukselle aikoinaan kantoliinan, ohuen trikoisen, ja tykkäsin siitä tosi paljon. Käytin päivittäin kävelyillä ja sain siten autettua helpommin pyöräilevää esikoista. Ainut mikä harmitti niin tuo trikooliina löystyi pitkillä kävelyillä ja vaelluksilla jonkin verran ja sitä sai tiukata, siksi olen ajatellut kudotun liinan hankkimista, mutta taidan kuitenkin selvitä tuon vanhan kanssa, se on niin kätevä kun sidonnat voi tehdä valmiiksi ennen vauvan laittamista liinaan. Suosittelen =)
Minulla BMI ennen raskautta 26 (eli yhtään ei tarvisi tulla painoa lisää). Nyt sitä on kuitenkin jo tullut +11kg. Pahimmillaan yli 1kg viikko. Ekasta raskaudesta mulle tuli +22kg ja vieläkin mokomasta oli jäljellä +5kg (raskaus 2003). Olen lähes koko ajan tuosta lähtien imettänyt tai ollut raskaana (max +1,5kk) ilman kumpaakaan, joten laihduttamiseen ei ole oikein ollut mahdollisuutta. Tämä on meidän vika lapsi, joten nyt on pakko jotenkin saada noi kilot pois. Nähdäkseni painon nousu (ainakin mun tapauksessa vaikuttaa myös vauvan kokoon. Eka (+22kg) 4,35kg ja toka +12kg 3.44kg. Aika iso ero. Nyt kauhistuttaa tuo painon kertyminen täälläkin,
Minulla on kudottu Dynomysos? tai jotain puuvillaliina. Hankin sen äp-rahoilla pikku2:selle. Luulen et käyttöä tulee nyt enemmän, kun pikku2 tarvii vielä vaunuja. Esikoinen meillä 2v4kk ikäisenä polki paikasta toiseen, pikku2 (vauvan tullesa 2v2kk) ei ole niin reipas.
Aijotaan viikonloppu grillata, laittaa pihaa ja siivota auto. Sunnuntaina sitten muut paitsi mies suuntaa Etelä-Suomeen. Ke 6.6. pikku2 juhlii innolla 2v synttäreitään mummolassa.
Vompatti ja Möhköfantti rv 32+1
Kylläpä heinikiset onkin olleet aktiivisia, ihana lukea teidän kaikkien kuulumisia!
Monesta asiasta on ollut puhetta, minä lahopää en varmaan muista puoliakaan mitä piti kirjoittaa. Oltiin kolme päivää reissussa ja vaikka etukäteen jännitin että miten automatka menee niin mahasta ei juurikaan ollut vaivaa, vaan tuntikausia kaupoilla pyörittiin ja supistelutkaan eivät juuri vaivanneet.
Painogalluppiin vastasinkin että n.11kg tullut, joista suurin osa tuli puoli väliin mennessä, jonka jälkeen kiloja ei ole juuri tullut. Näin on mennyt kahdessa aiemmassakin raskaudessa. Painoindeksi on jotain 19-20 luokkaa normaalisti.
Seksigalluppiin, seksielämä ei ole muuttunut raskauden myötä. Tai siis tietenkin muuttunut, mutta kerrat ei ole harvenneet, kyllä meitä molempia tavalla tai toisella on huvittanut päivittäin, välillä useamminkin. Mutta kohta on sitten tauon paikka...
Kantoliinasta. Minulla ei ole sellaista ollut, haluaisin kyllä kokeilla, mutta en ole perehtynyt asiaan että tietäisin minkälainen on hyvä ja miten sen sitten osaa sitoa. Laiskuus vaivaa kun ei jaksa ottaa asioista selvää ja sitten ei tiedä mistään mitään.
Kahden vanhemman lapsen ikäero on 1v9kk ja kuopuksen vauva-aika meni aika sumussa, johtuen kylläkin ihan muista asioista kun ikäerosta. Nyt ikäeroa on tulossa keskimmäiseen yli 3vuotta ja nuo kaksi isompaa kyllä touhuilevat jo paljon itsekseen ja ovat muutenkin hyvin reippaita ja oma-alotteisia lapsia. Vilkkaita ja kovaäänisiä kylläkin, että voi vauvan korvaparkoja. Isompi menee päiväkotiin 3 päivänä viikossa. Pienempi jää äidin kanssa hoitamaan vauvaa. Käydään sitten yhdessä jossain perhekerhossa tms. Minä päädyin tälläiseen ratkaisuun, koska isompi kaipaa hirmu paljon tekemistä ja kavereita. Pienempi on rauhallisempi ja touhuilee pitkiä aikoja esim. piirtäen, muovaillen, kirjoja katsellen ja nukkeja hoidellen. Pitää katsoa sitten vuoden vaihteessa uudestaan mutta syksyn on kotona.
Olikohan vielä jotain mitä piti kirjoittaa.. Joku kyseli kivuista, nimimerkki jo unohtui, mutta itsellä ollut vihlontaa sekä kohdunsuulla että häpyluussa. Lisäksi supistuksia jotka ovat kivuttomia, mutta melkoisen napakoita, sellaisia että tuntuu että henki salpautuu. Selkäkin on aika ajoin kipeä. PÄäasiassa olo on kuitenkin nyt ollut viikkoihin nähden hyvä.
Ja maanantaina 35 viikkoa täynnä! Nyt annan tilaa muilekin kirjoittajille.
Olen lukenut teidän juttuja päivittäin, mutta kirjoitellut lähinnä tuonne suurperhepuolelle. Eli meillä on neljä lasta ennestään, joista kaksi vanhinta jo koulussa ja kolmaskin aloittaa koulun syksyllä. Ja 14.7. olisi sitten kaksosten laskettu aika. Huomasin, että täällä oli pari muutakin samassa tilanteessa olevaa. ;) Minulla synnytystapa on vielä ihan arvoitus, koska nämä lapset ovat olleet koko ajan poikittain. Kuitenkaan polilla ei ole otettu asiaan vielä mitään kantaa, ajatellaan ilmeisesti, että kääntyvät vielä. Saas nähdä sitten... Ensi maanantaina on taas polikäynti, jospa olisin sitten hieman viisaampi.
Oma vointi on ihan hyvä, maha on tietenkin sen verran iso, että kumartelut jne. on hieman hankalia, mutta muuten tämä raskaus on mennyt ihan leppoisasti, jos nyt raskaudesta voi sillä lailla sanoa.
Nukkumisesta: Minä nukun kyljelläni, kun selällään nukkuminen aiheuttaa mahaan " paineentunteen" ja tulee huono olo. Vessassa käyn 1-2 kertaa yössä. Nyt olen muutaman yön nukkunut jotenkin tosi raskaasti. Siis ihan sikeästi kyllä, mutta jotenkin on puutunut olo, kun herää.
Eilen oli neuvolakäynti, sielläkin kaikki ok. Painoa oli tosin tullut kahdessa viikossa 2,8kg! Hui! Terveydenhoitaja ei kylläkään ollut asiasta huolissaan, ja kyllä itsekin tiedän, että osasyynä painonnousuun on viikonloppuna juhlitut kuopuksen syntymäpäivät.
Verenpaine oli 114/75 ja sf-mitta 35,5 (muistaakseni). Seuraava käynti on sitten parin viikon päästä.
Jaahas, nyt lähden laittamaan isompia lapsia nukkumaan, jotta saisin itsekin nauttia hetken hiljaisuudesta. Hyviä vointeja kaikille!
T. pyrytyttö ja vauvelit 33+4