***HEINÄHELISTIMET VIIKKOON 22***
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10358639&p=&mpage=6&tmode…
Linkki ed.keskusteluun...
Lähdetään esikon kanssa keskussairaalaan lastenpolille allergia ja astmatutkimuksiin!
Hyvää viikon alkua kaikille heiniksille ja masuasukeille!!!
t.sadetar, eppuli 32+4 ja tyttö03 ja mies80
Kommentit (63)
Heips,
LA olisi heinäkuun lopussa ja kolmatta lasta odotellaan. Olen joskus ihan alkuraskaudessa pari kertaa tänne kirjoitellut, mutta sitten tyytynyt lukemaan teidän juttuja. Nyt kun ollaan loppumetreillä niin haluaisin ottaa aktiivisemmin osaa teidän keskusteluihin kun kiva huomata miten samanlaisia ajatuksia ja tuntemuksia meillä kaikilla on. Olen aktiivisemmin kirjoitellut tuonne Kotiloiden puolelle.
Josko ekana pistäisin oman lusikkani viimesimpiin kysymyksiin...
Nukkuminen: Inhottavaa sanoa, mutta nukun kuin hunnilan porsas. Kyljellään ja selällään. Välillä paikat puutuu, mutta viiden vuoden unettomuus on jättänyt niin suuret univelat, että nyt sitten nukutaan kunnes vauvan kanssa taas valvotaan.
Seksi: Ei hirveästi tee mieli, mutta kyllä sitä joka viikko tulee harrasteltua. Huomattavasti vähemmän kuin normaalisti. Kohta ukko taas valittaa kun koko ajan pitää olla sekstailemassa kun aletaan vauvaa ulos houkuttelemaan:)
Joku kyseli miten esikoisen ja vauvan kanssa pärjää. No meillä ekan ja tokan ikäero 1v11kk. En rehellisesti sanottuna muista ajasta juuri mitään, koska meillä molemmat olivat todella allergisia ja kuten aiemmin mainitsin ei nukuttu sitten yhtään. Silti olen hiljaa ylpeä itsestäni kun saimme semmoisella ikäerolla kaksi ja jaksoin hienosti sen vauva ajan, nyt tytöt leikkivät hienosti keskenään ja ovat parhaat kaverit. Onhan se raskasta kun esikoinen on vielä pieni kun tulee vauva, mutta kun antaa esikoisen auttaa arjen askareissa niin hyvin se menee. Meillä esikoinen rakasti tiskaamista ja vessojen pesua, niitä sitten tehtiin yhdessä kun vauva nukkui. Ja eikun aktiivisesti pesueen kanssa vaan pihalle ja maailmalle, siellä pääsee helpommalla kuin kotona. Jokainen omalla tyylillä, mutta varmasti selviätte hienosti.
Onko täällä pääkaupunkiseudulla asuvia/synnyttäviä äitejä? Itse pähkäilen tuota sairaalan valintaa. Ollaan asuttu pari vuotta ulkomailla ja ei ole kokemusta tämän alueen sairaaloista. Valitsin alustavasti naikkarin kun siinä varmasti paras ammattitaito ja lastenklinikka vieressä.
Tulipas pitkä viesti, mutta toivottavasti huolitte minut vielä joukkoon:)
Lumituuli ja poju rv31+4
Ja ihanaa tulla aina kurkistamaan kuulumisia kun kirjoitteluaktiivisuus on selvästikin lisääntynyt =)
Meilläkin lasten ikäero on pari vuotta ja muistan miettineeni silloin kuopuksen vauva-aikaa että olisi ihanaa jos esikoinen olisi hiukan isompi, vaikka kaikki menikin mukavasti, ja salaa toivoin seuraaville pidempää ikäeroa, mutta kun kuopus oli kasvanut ulos vauvaiästä niin hetipä sitä alkoi uusi vauvakuume vaivaamaan ja sitä olisi pienellä ikäerolla halunnut kolmannenkin, mutta enpä tullutkaan heti raskaaksi ja nyt meille tuleekin sitten kuopuksen ja vauvan ikäeroksi lähes kolme vuotta. Nyt helpotuksena on tietenkin myös se että esikoinen täyttää pian 5v ja kuopus 3v ja tytöt touhuilevat niin ihanasti yhdessä. Lisäksi esikoisemmehan on käynyt jo ensimmäisen vuoden koulua ja ensi vuonna aloittaa toisen luokkansa ja on koulussa aamusta ilta viiteen.... varmaan kuopuksellekin keksittävä jokin kerhopaikka ettei vallan tylsisty kun nyt jo aina odottaa siskoa leikkikaverikseen.
Mutta tosi hyvinhän vauvan ja isomman lapsen kanssa arki alkaa rutinoitumaan, ja nopeasti. Hyvä että ap kysyjällä on niin pehmeä lasku uuteen tilanteeseen kun mies saa olla noin pitkään kotosalla =) Meillä täällä isyysloma kun on ruhtinaalliset 2 päivää =) Mutta onneksi kesäloma on myös edessä niin saadaan mekin olla ihan koko perheen voimin mukavasti.
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
Duracel rv 31+6
Kylläpäs te olette aktivoituneet!! Itse käyn kyllä lukemassa päivittäin, muttei tule kommentoitua..
Nukkumisesta: itse nukun kyljelläni, tyyny koukussa olevan jalan alla, toisinaan röhnötän aamusta masun päällä, mutten nähtävästi liiaksi kun poika ei jyllää! Iltaisin kyllä näyttää jos liian paljon olen kallistunut masulleni. Selällään ei voi nukkua kun hetken, rupeaa ahdistamaan ja selkään koskemaan! Mahalla nukkumista ei ole ikävä sillä en osaa muutoinkaan nukkua mahallaan!
Seksig: joo..mitähän se seksi on! on kyllä nin hiljasta et kiljasta tekis mieli!jospas se siitä normalisoituis joskus..
Pörriäinen tuntuis edelleen olevan PT:ssä, ainaskin liikkeet tuntuu samassa kohtaa edelleen.
Kummallakos puolella tein pirpanat viihtyy masussa?Meillä poika siis kai PTssä, ja yleensä aina on mun oikealla kyljellä, harvemmin vasemmalla kyljellä tuntuis olevan.
Ihania ilmoja pidellyt, vaikka sataa lotuuttanut monena päivänä, mutta silti ihanan lämmintä! Eilinen päivä oltiin melkein koko päivä ulkona, tehtiin pihahommia! Meni päivä ihanan nopsaan kun oli paljon tekemistä =) Käännettiin tytön istuin kasvot menosuuntaan, ei aluks edes halunnut istua kokeilemaan, mutta tykästyi kyllä sitten kun käytiin koeajolla niin päin =) Näytti kauheen pienelle niin päin istuessaan! Pojalla loppuu koulu lauantaina, juhlat ois aamu8lta. Ja tiistaina alkaa jaliskoulu, menee sinne myös elokuun alussa, ei kestä kuin vajaa kaksi viikkoa kerrallaan.
Kyselyä oli isomman mukelon viihdytyksistä: meillä tyttö on kesälomalla heinä-elokuun ja menee p-kotiin 10pv/kk syyskuusta eteenpäin! Tykkää kovasti olla siellä niin päädyttiin tuohon ratkaisuun! Saa sit siellä käydä pari kertaa viikossa purkamassa energioitaan, ja voidaan sit lopettaa se jos ei enää halua käydäkkään!
Kovasti jaksuja kaikille masuille viime metreille!!
tirppis ja pörriäinen 32
lumituuli: tervetuloa joukkoomme!!! Minä asustelen espoossa ja valitsimme synnäriksi kätilöopiston, kuopus syntyi siellä haikaranpesässä ja sinne olisi tarkoitus päästä nytkin... sikäli mikäli tää tyttö meinaa kääntyä oikein päin masussa.
tirppis: Meillä vauva on koko raskauden ajan ollut vasemmalla puolella ja istunut kohdussa. Jo viikoilla 18 se oli siihen asettunut ja siitä ei ole liikkunu ..koskaan ei ole ollut oikealla puolen.
tiini: Mulla muisti mennyt myös. minä AINA olen se joka meijän perheessä muistaa " kaiken" mutta nyt en meinaan mitään muistaa..ja minäkin menen välillä vahingossa väärää pinoa lukemaan..joulumammoihin.. siellä kun tuli oltua 2003 tosi aktiivinen.
seksiG: meillä tuo puoli suht hiljaista " aina" ... puolisollani jotain haluttomuuksia. no joo mutta nyt on vähän sitten vähentynyt senkin takia että minua sattuu niin kovasti..issias tulee siitä kipeäksi ja jalat rupee kramppaa..jotenka tosi hankalaa.
Meillä puolisoni sai juuri sovittua työpaikalla jotta pääsee synnytykseen lähtemään keskellä yötäkin (tekee yötyötä), joka yölle vaan pitää katsoa joku joka voi tulla varalle sitten. ja pystyy olemaan sitten sairaalassa sen pari päivää yms muuta... eikä menen palkattomiksi. meillä kun nämä ei ole lainkaan lakisääteisiä eikä itsestään selvyyksiä. ja sitten heinäkyyn alkupuolilla alkaa viikon vapaa ja loma siihen perään jotenka meillä kans aikaa olla sitten yhdessä vauva arjen pyörityksessä.
Esikoinen ja vauva: meillä kun esikoinen oli 2v8kk kun kuopus syntyi. kuopus kärsi allergiasta ja koliikista ja huutoa riitti ympäri vuorokauden. Muistan vaan jotta käytiin melkeen joka päivä fallkullan eläinpihassa esikoisen kanssa kun piti kuopus saada vähän nukkumaan..asuttiin siinä vieressä. 3v täytettyään esikoinen aloitti kerhon jossa kävi 2 kertaa viikossa 3h kerralla ja siellä sai sitten muuta tekemistä.
Nythän meillä esikoinen jo 6v ja kuopuskin 3,5v jotenka ovat jo hirmu isoja. he ovat olleet päiväkodissa jo vuoden kun olen ollut täissä jotenka he jatkavat syksyllä siellä, tosin vain 4tuntisina, esikoisen esikoulun ajan. Nyt olen heidät ottanut jo toukokuun alussa pois päiväkodista ja menevät sinne kun esikoulu alkaa 14.8. Muutoinhan odottavat jo saavansa hoitaa vauvaa yms. saa nähdä kuin muuttuu mielipide kun vauva syntyy.
Mä olen saanut viime yönä nukuttua pitkästä aikaa suht hyvin. ihana olo. eilen metsästettiin pinnasängyn patjaa kun meilläkin 55cm leveä, no eipä löytynyt mutta etolasta saa kuulema teetettyä mittatilauksena. sitten metsästin netissä vauvan harsoja..kuviollisia..lopulta löysin me&mama liikkeestä. Niitä piti sitten tilata.
tänään mennään metsästämään vielä sitä patjaa lisää... ja ammekkin pitäs ostaa jalkoineen. puolisoni veljellä on tänään 18v synttärit jotenka sitäkin yllätystä pitäs järkätä tässä.
no mutta päivän jatkoja.
liipe ja prinsessa rv34
Olen ahkeraan lueskellut palstaa, mutten ehtinyt kirjoittelemaan. Meille siis syntymässä kaksoset, joiden la 3.7. Molemmat perätilassa ja tänään äitipolilla päätettiin sektiopäiväksi 25.6. Löytyykö muita äitejä, joille suunniteltu sektio kesä/heinäkuun vaihteeseen? Meillä esikoinen syntyi lopulta kiireellisellä sektiolla hapenpuutteenvuoksi ja toinen lapsi normaalisti alakautta. Nyt rv 35+1 ja painoarvio 2,2/2,1 kg. Yritin toiveikkaana kysyä lääkäriltä, että vieläkö todennäköistä, että kääntyvät, mutta oli sitä, mieltä, että tuskin.
Viitaten keskusteluunne, mulla on jo pitkään ollu issiasvaivaa ja sf-nivelvaivaa. Nukkumisesta ei oikein tahdo tulla mitään, kun makuuasento kaikkist pahin. Helteillä ollut muutenkin tukala olo. Joku kyseli hb:sta, joka mulla ollut pahimmillaan 90 ja nyt 110. Syön Obsidan 100 mg x 1, mutta se närästää kamalasti. Aiemmin söin Duroferon 100 mg x 1, mutta siitä tuli kauheita vatsavaivoja... Lääkäri käski kysellä apteekista eri vaihtoehtoja ja vakuutteli, että kaikille löytyy sopiva valmiste.
Mietityttää tuo sektio, kun edellinen oli niin hurja kokemus ja itsellä kauhea hätä vauvasta, joka lopulta joutuikin viikoksi tehohoitoon. Tokihan nyt tilanne on parempi, kun on vauvoilla hyvät painoarviot ja kaikki etukäteen suunniteltu... Minkälaisia ajatuksia muilla on? Itsellä mietityttää kovasti nuo synnytyksen jälkeiset asiat. Meillä siis ennestään 3v ja 1 v 8 kk ikäiset muksut.
Tini78: Marrasmammahan minäkin! Onpa kiva kun on tuttuja taas. Minä kirjoitin silloin nimimerkillä Nyyti ja kirjoitin varmaan ihan päivittäin. Mammat olivat (ja ovat vieläkin) iso tuki elämän merkittävissä vaiheissa.
Nyt ei ajatus jotenkin kulje. Yöllä ukkosti ja heräilin vähän väliä. Tässä tuleekin vastattua uni-galluppiin. Katkonaista on uni, pissattaa yöllä ja meillä ei ole yläkerrassa vessaa enkä millään jaksaisi aina könytä alas vessaan, joten välillä kärvistelen hätäni kanssa...mikä ei todellakaan ole viisasta sekään =).
Asennon saan vielä ihan hyväksi ja siitä suurkiitos imetystyynylle, jota käytän tukityynynä esim. jalkojen välissä. On aivan huippukapine tähän hommaan, suosittelen!! Olen käyttänyt sitä muutenkin kuin raskaana ollessa kun on ollut erittäin rajuja selkäkipuja, tyynyn saa muotoiltua niin hyvin tukemaan omaa nukkumisasentoa.
Gaia 31+1
Tänään oli neuvola/lääkäri ja aloin tässä kovasti miettimään missä mennään kun lääkäri tutki kohdunsuun tilanteen sanoi että on pehmeä, ulkosuu auki sormella ja kanavaa jäljellä 2cm ja pää kuulema tosi alhaalla, sanoi viellä että voi aiheuttaa ennen aikaisen synnytyksen mutta ei laittanut polille tarkastukseen koska uudelleen synnyttäneellä voi ulkosuu olla auki tässä vaiheessa ja kunnon supistuksia ei ole ollut, en vain muista miten tämä homma oli aikasemmissa raskauksissa olinko auki näillä viikoilla vai en.
Miten onko teillä muilla tuo ulkosuu auki, paikat pehmentyneet tai muuta kummempaa?
Onhan mulla välillä ollut menkkamaista jomotusta mutta ei ne varmaan kunnon supistuksia ole koska kylhän kunnon supistuksen erottaa vai voisiko ne olla jonkinlaisia lievempiä supistuksia jos menkkamaisia tuntemuksia on?
Muuten kaikki vaikutti hyvältä paineet 110/76, painoa oli kk tullut 1kg lisää yht.8kg, rt , sydämmen sykkeet 126-145, likkeet++ ja sf-30.
Täällä oli myös nukkumisesta puhe itselläni yöt menee aika huonosti ja uni on katkonaista kun lonkat ja jalat muutenkin särkee ja on kipeät, häntäluukin viellä jonkun verran vaivaa joten kääntyminen on yhtä tuskaa menee useampi minuutti että pääsen toiselle kyljelle ja sängystä nouseminenkin on hankalaa kestää siinäkin oma aikansa päästä ylös, selällää ei pysty kyllä kauaa olla kun alkaa ahistaa ainoot on nuo kylki asennot missä pystyy jotenkin olemaan.
SeksiG:itse olen intoa täynnä siinä suhteen että vois tehdä joka päivä mutta mies ei ole oikeestaan koskaan ollut niin innokas kun minä, että se jää muutamiin kertoihin viikossa sitten:)
Sitten oli puhetta myös ikäerosta meillä tytöillä on 11kk 2viikkoa ikäeroa ja se aika meni vallan mainiosti mielestäni ei ollut suurempia hankaluuksia ja isosisko tykkäs olla apurina vauvan hoidossa ja piti myös seuraa vauvalle, nykyään sitten leikkii keskenään ja on hyviä kavereita vaikka tietysti välillä erimielisyyksiäkin tulee mutta olen tyytyväinen että noin pienellä ikäerolla saatiin he:)
Paljon olen pähkäillyt että miten tässä tilanteessa kannattaisiin tehdä kun kolmas tulee tytöt on 3 ja 4v että kannattaako heitä kokonaan tarhasta ottaa pois koska onhan se heidän kehityksen ja oppimisen kannaltakin ihan hyvä juttu että jotenkin saisi tarhassa olla esim.osapäiväsenä tai 2-3 kertaa viikossa kun tämän esikoisen kanssa 4.v neuvola tarkastuksessa todettiin hieman ongelmia puheen kanssa että hän alkaa nyt käymään puheterapeutilla niin ajattelin että jos se tarhassa oleminenkin auttaisi häntä paremmin puheen kehityksen kanssa mutta en sitten vielä tiedä miten tämän tarha asian kanssa kannattaisi toimia.
Joo mutta taidan lähteä siivous puuhiin kämppä taas kaipaa järjestystä:)
Keskiviikkoja kaikille!
Carita rv32+4
Tuntuu mukavalta kun hiukka viielämpi sää tänään.. ihan meinasin tuskastua eilen kuumuuteen. Kommentteja:
Raudansyönnistä: Syökää ihmeessä mammat tuota rautaa kun hb:nne noinkin alhaisia kuin satasen luokkaa (en muista nikkiä). Paitsi että saatte itseenne voimaa ja mahd. synnytyksessä tuleva verenhukka ei laske hb:tä vaarallisen alas niin ennen muuta maha-asukkinne hyvinvointi paranee-- turvaatte ja parannatte vaavinne hapetusta. Joku valitti ettei rauta nosta hb:tä-- jollakin nestemäinen muoto vaikuttaa paremmin jos ei hb nouse muuten. Ja maitotuotteitahan on syytä vältää 2 h ennen ja jälkeen raudanoton. Siinähän sitä taas pääsi ammattilainen mieliaiheeseenne paasaamaan...
Seksig: Sujuu hyvin ja varsinkin tämä loppuraskaus saa itseni hyvinkin paljon normaalia aktiivisemmaksi.. ja mies senkun myhäilee tyytyväisenä..
Esikko- ja vauva-asiaa: Meillekin siis tulossa nyt kakkonen ja kysyessäni kavereilta selviytymisvinkkejä nostavat lähes poikkeusketta pari asiaa ylitse muiden: 1) Tarkat rutiinit päiviin ja ohjailua yhteisiin päiväuniaikoihin. 2) Joku jo mainitsikin tämän että ulos maailmalle tapaamaan tuttuja ja tuntemattomia.
Carita : Meikällä kohdun ulkosuu auki ja pehmeä jo muutaman viikon mutta kanavaa 3cm jäljellä. En ole huolissani.
Omanapa: Hymy huulilla luen vaivojanne naiset! Ihan samoja tuntemuksia suonenvetoineen, närästyksineen.. Ollaan niin samassa veneessä kuin olla voi!
Mies tulee huomenna työmatkalta ja kovasti ikävöidään täällä kumpikin. Arki kun menee menoaan niin toinen tuntuu niin itsestäänselvältä mutta kun on muutaman päivän pois huomaa miten toista ikävöi ja miten paljon puuttuu kun toinen ei jaa tätä kakkea. Sniif, tämän ku muistais eikä alottais kiukuttelua heti ku toinen saapuu..
Viikonloppua kohden taas mennään .. moikkis . rv tänään 35 tasan
Kivaa kun tänne tupsahtelee " uusia" heiniksiä kirjoittelemaan!
En nyt muista nickiä mutta sinä joka kirjoittelit saavasi kaksoset suunnitellulla sectiolla, niin minullakin se on edessä, tosin yksi lapsi tulossa. Minulla on tuo lantion alueen muistaakseni jokin spina-väli vain 8cm eli vauvan kallo ei saisi olla 8cm halkaisijaltaan suurempi jos aikoisin synnyttää... Eli tod.suurella tod.näköisyydellä sectioon menen!
Minkäs kokoiset muksusut siulla on painoarvion mukaan tulossa?
Minulla on paino-arvio uä ja synnytystapa arvio 27.6...ELi sullahan taitaa mukulat olla jo silloin syntyneet :0)
Esikoisg: Meillä tosiaan 3 vuotias uhmaaja... Seukkarin 4vuotiaitten päiväkerho ryhmään olen hänet ilmoittanut ensi syksyksi ja siellä käy tietääkseni kerran viikkoon pari tuntia olemassa. Myös seukkarin perhekerhossa käydään sitten yhdessä kerran viikkoon!Ja mielessä on ollut puolipäiväiseen hoitoon viedä päiväkotiin, mutta tuntuu vain aika karulta viedä, kun kuitenkin itse olen kotona vauvan kanssa. MEidän tytöllä kuitenkin on ikäisiään kavereita joita näkee sitten muuten paljon!
Seksig: Joo, kyllä aina väliin tekisi mieli muhinoida, mutta mulla alkaa orgasmin jälkeen hirveesti suppailee, niin ei oikeen uskalla hommata!
Ja synnytyksen jälkeen olen ainakin puoli vuotta niin väsynyt, että silloin ei ainakaan avaudu jalkojen väli miehelle. Mutta kait se sitten taas joskus onnistuu!!!! :0P
Unig: Minä kyllä olen saanut hyvin nukuttua ja päikkäreitäkin tulee otettua aina silloin tällöin. Kokoajan kyllä tuntuu väsyttävän... Pissillä ei ole onneksi tarvinnut yöllä rampata, meillä kun on järkät portaat yläkertaan niin ei hirveesti yöllä huvita lähtee seikkailemaan niihin unenpöpperössä. Yksinkertaisesti olen tarkoituksella juonut illasta hiukan vähemmän!
Vauvanpuolig: Meidän vauveli on ollut kokoajan oikealla puolella.Esikoinenkin viihtyi sillä puolella... jännä juttu.
Kipug: Millaisia kipuja teillä on ollut raskudessa, ja missä kohtaa..??
Minulla on ollut pariviikkoa semmoista todella kovaa vihlovaa kipua alapäässä... En tiedä mistä se johtuu...Aina silloin tällöin se vihlaisee...
Samoiten on ollut kipuja tuossa issiaskohdassa, tuntuu välillä et jalat menee alta!Ikävää!!!
Miten muuten sinun(en taaskaan muista nickiä) vauvasi joka syntyoi viikkojen 30 hujakoilla voipi? Olisi kiva kuulla kuulumiset...
Ai niin katsoitteko eilen sen 4d dokkarin imetyksestä?
Melkein 8vuotiasta imetti ja mies kuulemma otti hörppyä toisesta rinnasta..Aikasta sairasta touhua!!!
Viikon loppuna ylioppilasjuhliin ja maanantaina taas neuvola....
Hyviä vointeja jokaiselle!
t.sadetar, eppuli 32+6(jee huomenna alkaa rv.33) 7viikkoa la:aan
Kivaa ett tulee uusia heiniksiä mukaan ;)
Tänään kävin neuvolassa
painoa oli tullu 1,8kg 3 viikkossa elio yht. 14 kg hu hu
RR 134/60 eli hyvin on paineet pysynyt lääkityksellä
HB 123
Sf- mitta 28
Pissa Leukosyytit +++
Pulssi 142
Liikeet ++
Pissassa oli leukosyytit 3+:lla joten joudun ottaan ottaan canesteen kuurin ja kun valkovuoto on niin runsasta ja virtsanäyte pitää viedä.
Onks muilla ollu raskaudenaikana alapään tulehduksia tai virtsa?
SeksiG: Seksi ei kyll kiinosta yhtään mutt täytyyhän miestä ajatella aina joskus :)
UniG: Nukkun puoliksi mahalla ja kummalakin kyljellä, wc:ssä ai tarvi rampata kun 1-2 kertaa yössä ja muuten nukkun hyvin. päivällä en tahdo saada nukkuttua kunnolla.
Vauva on pää alaspäin ja potkii rintojen alle kun istun ei oo mukavaa.
Supistuksia on hirveästi ei tarvi ko nousta ylös sängystä tai tuolista niin maha on kovana.
Oliko teillä muilla supistuksia??
Sain ajan synnytys arviointiin rv 36 ei oo enään kun 3 viikkoa.
perhevalmenuksessa ollaan nyt käyty ja huomenna olis käynti synnärille saa nähdä uskaltaako sinne mennä sitten kun on tosi kyseessä;)
Kohta voi einsimmäiset helistimet ruveta jo syntymään.
Eipä muuta tällä kertaa
Voikaa kaikki paksusti
sanna ja tyttö rv 33
Kivasti on porukkaa aktivoitunut kirjoittelemaan! :)
Seksig: Kuten joillakuilla muillakin, koko sana tuntuu tällä hetkellä jokseenkin vieraalta... toivottavasti asian tila muuttuu. Nyt vain ei nappaa... unissa saattaa ajatus kyllä piipahtaa.
Kipug: Lähinnä ollut suonenvetoja... ei juuri muuta *koputtaa puuta*. Välillä voi vihlaista masussa, kun napero kääntyilee.
Vauvanpuolig: Taitaapi lähinnä majailla edelleen perätilassa ja useimmiten vasemmalla puolella, mutta välillä tuntuu kokeilevan asuntonsa oikeanpuoleisia neliöitäkin. Useamman kerran herätessäni aamulla on kaveri ollut pitkittäin vasemmalla puolella ja masun oikeapuoli ollut lituska... hurjan näköistä! :p
Sadetar: Kuulostaa tyypilliseltä 4d ¿dokkarilta¿, jätin sen tietoisesti väliin... otsikkokin inhotti.
Ihanaa, kun on viileämpää ja helpompi hengittää... :)
Newbie & piltti 33+1
meillä syy suunniteltuun sektioon molempien vauvojen perätila. Ovat kasvaneet tasaisesti molemmat omalla käyrällään ja painoarvio tuolloin rv 38, jolloin sektio, on 3 kg/3kg. Olis kyllä tosi ihana, kun päästäis sinne asti ja syntyis hyvän kokoiset vauvat, niin helpottaisi ainakin vähän sitä hoitamista...
Tervehdys taas!!!
Siitä Hb:stä ja raudasta. Mie en voi syödä rautatabletteja en ees Obsidaneja ku maha menee tosi kipeeks. Nyt oon ottanu niitä Maltofer rautatippoja ja C-vitamiinia yhdessä. Niitä kun saa ottaa ruuanki kans, joten vatsa ei tykkää niin pahaa. Kyllä ne ainakii miula on tuntunu tehoovan ja varsinki ku tehostaa sitä vielä C-vitamiinilla. Pietään pikkusista huolta ku nythän ne sitä rautaa just tarttee ku ne omat verivarastot rakentuu.
Mahan kovotuksia on nyt ollu vähän useemmin ja aika monesti kans just kun nousee istumasta tai sängystä. Joskus tulee kävellessä kun tahti on liian kova. Ei oo kipeitä ja menee kyllä nopeesti ohi kun rentoutuu. Mie en oikein osaa olla huolestunu ennenku tosissaan sattuu johonki kunnolla. Kerran pikku-kaverikii riehuu päivitäin kiitettävästi niin eiköhän kaikki oo ihan kunnossa. Eikä miula oo mitään epäilystä, et se ees meinais päästää äippää piinasta ennen aikojaan. Varmaan kärvistellään ohikii lasketun ajan.
Mites tuo kestovaippa puoli? Kuinka moni meinaa tai on jo käyttäny niitä? Meillä isäntäkii on ollu ihan kiinnostunu ja meinataa ainaski yrittää niitten käyttöö. Katotaan sitten alkaako sujuu vai ei. Kummiski se on kaiken kaikkiaan ihan positiivinen juttu. Ja miula on ollu tapana ainaskii kokeilla kaikkee uutta ennenku sen voi tyrmätä. Sittenpähän tietää mistä puhuu.
Omituista on vaan olla kotona nyt ku äippäloma alko. Ei oikein tiiä, et mitähän tässä tekis vai tekiskö mitään. No miula on sen verran kuuma taas et melkis toi lepäily on miellyttävintä.
Mukavaa päivän jatkoa!!!!
Sonteri ja juniori 34+4
Hienosti immeiset tänne kirjottelee nykyjään!
SeksiG: Ei oikein halut ole kohillaan. Tosin kerran viikkoa voisin harrastella, mutta tuleva iskä ei ole lainkaan yhtä innokas. Hyvä jos kerran kol´meen viikkoon saa mitään aikaseksi :) Sitten se onkin sen 2 minuuttia ja heippa kolmeksi viikkoo siltä saralta!
UniG: Kulkaas, jos tiedätte vastausta minun pulmaan niin oispa kiva jos kirjottelisitte. Kun minä oon monena yönä herännyt ihan paniikissa siihen että nukun suoraan mahallaan. En mitenkään vinosti vaan ihan suoraan. Poika ei kyllä möykkää silloin mahassa kun herään. Niin saapiko sitä nukkua mahallansa, vai onko vauvalle siitä jotain haittaa? En oo hoksannu neuvolassa kysyä ku sillä tätillä on aina niin kiire päästä eroon minusta...
Muuten uni maittaa kyllä. Noin 12 tuntia vuorokaudesta nukun, johtuen jo ihan lahaisesta hb:stakin. Vessaan herään nykyään AINA varttia vaille viisi yöllä ja se riittää. Suonenvetoja on mutta ne ei minua haittaa, koska en tunne niin hirveää kipua unissaan :)
Ajateltiin nyt varailla kesäkuun puoleenväliin ylimääräistä ulta-aikaa, niin nähdään poika sitten näin isonakin. Ja kun mullahan ei jäänyt mitään käteen siitä rakenneultrasta ku oli niin pökkelö lääkäri :)
Siivoilin tuossa äsken, niin ei oikeen meinaa onnistua enää tuo sängyn aluksen siivoaminen! Pitää varmaan huomiseksi nakittaa ukolle se, jos se sais otettua vähän paremmin.
Viikonloppuna lähdetään kierrokselle, ensin siskon valmistujaisiin ja sitten äidin luona Kajaanissa täytynee piipahtaa. Seuraavana viikonloppuna lähdetäänkin sitten karavaanailemaan savon suunnille. Kivaa että pääsen minäki vähän jonnekki. Tullu nimittäin kohta puoli vuotta oltua vain kotona!!
No, nyt menen päiväkahven keittoon, mukavaa viikkoa helistimille!!
T: Annemari ja minimutti 32+1
Heippa!
Nukkumisg: kyljellään nukutaan ja välillä täytyy lepuutella paikkoja selällään. Selällään ei kauhean kauan pysty olemaan, mutta se pieni hetki tekee yllättävän hyvää! :) Aikaisemmissa kahdessa raskaudessa en ole voinut olla yhtään selällään. Yöllä herään tuossa viiden aikaan, pissareissu ja unet jatkuu. Noin joka toinen yö vähän huonompi. Levottomat jalat ja turvonneet jalat...
Seksig: Vähäsen hiljaista... Aikaisemmissa raskauksissa seksiaktiivisuus noussut ihan selvästi, mutta nyt jotenkin ei tee mieli... Outoa... Odottelin kyllä taas aikaa, että maistuisi raskausaikana jotenkin " erikoishyvälle" , mutta eipä nyt ei...
Muut lapset ja vauva: Meillä ekan ja tokan ikäero 1 v 3 kk. Molemmat ovat olleet hyviä nukkujia ja viihtyivät myös itsekseen, joten hyvin meillä meni. Itse tietoisesti olin päättänyt, että saavat nukkua päiväunensa samaan aikaan, jotta kotona hetken rauha. En muista minkä ikäinen nuorempi oli, kun yhteinen rytmi löytyi. Oisko ollut jokusen aikaa ennen puolta vuotta? Puolivuotiaana kun nuorempi lähti hoitoon ja silloin oli jo selkeät rytmit... Itselleni on myös ollut pelastus työt ja opiskelut äippälomalla. Olen aina äippälomalla tehnyt vähäsen töitä ja opiskeluja!
LIIPE: Muistaakseni meillä 55 cm patja oli kanssa hakusessa pinnasänkyyn aikoinaan. Löydettiin Jyskistä! Siis sellainen vaahtomuovipatja... Eikös tuo 55 cm ollut juuri sellainen vähän harvinaisempi patjan leveys?
Eipä kai muuta!!
- Nalle-Kirahvi 32+5 (ollaanpas jo pitkällä!)
Sonteri jutteli noista kestisasioista. Minuakin kiinnoistais asia kovastikin mutta osaatteko kukaan kertoa mistä saisi hyvää puolueetonta tietoa ja onko olemassa esim. täällä etelä-Suomessa jotain esittelytilaisuuksia kestisyhdistyksillä tms? Nimittäin kun menee firmojen sivuille nii pää tuntuu halkiavan ku niin sataa sorttia on markkinoilla.. jotta ei niistä ota selvää.
Persilja taas joka tätä menoa addiktoituu tähän palstaan... ja teihin heinikset
Tosta hempasta vielä, että mulla se tipahti 94:ään, tosin sitä ei Englannissa mitattu kuin kerran rv8 ja silloin se oli 142. Nyt oon syönyt reilun viikon Obsidania ja ens viikolla näkee alkaako nousemaan. Hassua on etten juurikaan huomannut, että on noinkin alhaalla, luulin että väsymys on muuttoressiä ja aina kun nopeasti nousi näin semmosia kirkkaita, liikkuvia matosia. Luulin vaan, että oon sekopää:)
Vauva on rt:ssä ja kävin jokunen viikko sitten 3D:ssä ja lääkäri sanoi, että pää on laskeutunut jo niin alas, että ei todennäköisesti sieltä enään mihinkään liiku. Veikkasi myös, että ennen LA:aa poju ulostuisi, mutta höpönlöpöt.
Onko teistä kukaan aiemmin ollut kesähelteillä raskaana? Miten se vaikuttaa esim suppareihin? Jotenkin kuvittelisi, että synnytys lähtisi helpommin käyntiin jos keho kuumuudesta rasituksessa...
Joku puhui menkkamaisista kivuista. Mulla on supistuksia menkkakipujen kera ollut jo jonkin aikaan, ihan säännöllisiäkin ja päivän kestäviä. Eipä ollut kohdun suuta aukaisseet, ultralla kohdunkaula massiiviset 4,8cm ja niin ummessa kuin voi.
Sitten niistä muista kivuista, mulla on ollut nyt pari viikkoa semmoinen jännä tunne alapäässä ihan kuin veitsellä pistäis. Tosi omituinen kipu, ei tosin kovinkaan häiritsevä.
Muuten jaksan ihan mainiosti ja aloitin jumpat uudestaan kun muuttorumba alkaa helpottaa. En tiedä onko se järkevää alhaisen hempan kanssa, mutta se on ihan mammajumppaa ja en koe hengästyväni pahasti. On vaan pakko liikkua tai muuten ei jaksa.
Palataan!
Näinköhän tässä taas käy meikäläiselle että loppuraskaus menee tiiviisti tällä palstalla hengaillessa... ;o) On tosiaan kiva lukee muitten samassa tilanteessa olevien kuulumisia ku huomaa ettei ookaan ainoo joka tuntee näin.
Mutta siis nyt piti tulla vaan pikasesti(?) toteemaan että -Gaia-: Nyyti kuulostaakin tutummalta. Minä kans kirjottelin vissiin joka päivä tällä samaisella nimimerkillä, mutta homma tosiaan lopahti vauvan syntymään ja siihen kun perustettiin se " suljettu" yhteisö jonka käytöstä en sitte tajunnukaan yhtn mitn. Mutta siis pidättekö te tosiaankin edelleenkin yhteyttä?????? Voi hittolainen, vähänkö ihanaa!!
Mutta nyt meen syömään ja huilaileen. Oltiin koko päivä leikkimässä Vilin ikäsen poitsun luona ja kaks uhmaikästä ku on yhdessä niin vauhtia ja vaarallisia tilanteita piisaa. Oon siis ihan poikki.
Vointeja kanssasisaret!!! :)
-Tini78 rv 33+4
Huhhuijakkaa... nyt saatiin siskon kanssa vessan maalaaminen valmiiksi! Ihan kiva siitä tuli, vaikka mies saakin paikkailla vielä muutaman kerran.
Viime yönä puoli 4 aikaan vauva tunki päätään kyljestä ulos, ja silittelinkin sitä pikän tovin :0). Tuntui kivalta!! Yöt on kuitenkin vielä niin katkonaisia, että mukavaa saada jotain puuhaa yöksi ;0).
Esikoisella on huomenna sitten viimeinen hoitopäivä.. Vähän haikea olo, kun toinen on niin kovasti viihtynyt siellä.. En olisi millään halunnut ottaa pois hoidosta lopullisesti, mutta jotenkin se vain meni siihen.. Eli ei edes keskusteltu siitä, että tyttö palaisi hoitoon, enkä edes tiedä, miten se onnistuu.. eli mitä pitäisi tehdä ym..
Tulipahan eräs mielenkiintoinen uutinen tänään. Nimittäin mulla on huomenna viimeinen virallinen määräaikaisen työn työpäivä, eli määräaikainen sopimus päättyy huomenna. No, nyt työnantaja olisikin valmis ottamaan minut takaisin töihin äippäloman jälkeen!! Tuli täytenä yllätyksenä, en tosiaan ollut yhtään varautunut.
Eli, missä vaiheessa olette te muut ajatelleet palata töihin? Te, jotka muistatte, niin minähän olen ollut töissä pienellä paikallisradioasemalla ainoana toimittajana. Nyt he ottavat täksi ajaksi parikin paikkaajaa, mutta toiveena on, että pääsisin pian takaisin... Itse olen vielä aika kahden vaiheella, mutta mutta...
Huomenna on jälleen diabetespoli ja äitipoli Mikkelissä. Pitäkää peukkuja, etteivät ottaisi sisälle.. Ja että saisin jonkin selvyyden siihen, miten tämä vauva maailmaan saatetaan!!
heather, neiti-nessukka kohta 2v ja mötkö-tyttö 34+4
...siispä tervehdys vaan kaikille!! :)
Oli ihan pakko ottaa itteensä niskasta kiinni ja kirjottaa pitkästäpitkästä aikaa, ku luin tosta edellisestä ketjusta että sulla -Gaia- on kans 11/04 syntyny poika ja oot kirjotellu sillon marraskuisiin... Meinaten niin on mullakin, ja varsin ahkerasti marrasmammojen kanssa tuli silloin höpöteltyä! Kun vauva synty niin se hiukka lopahti, mut odotusaikana joka päivä, varsinkin loppumetreillä... Mulla on vaan hitusen huono muisti ku en muista noita nimimerkkejä, mut ilmeisesti ollaan " vanhoja tuttuja" !! :)
Huvitti täs yks päivä ku tulin kiireessä lukemaan näitä heinisten turinoita, ja ihmettelin et jopas on vähän outoja juttuja näille viikoille, kunnes hokasin että olinkin klikannut vanhasta muistista itteni Marrasmammoihin... :D Onko muilla vastaavia kokemuksia muistin tai muun hajamielisyyden suhteen??? Mä oon välillä kyllä ihan mahdoton...
Mulla oli eilen neuvola, ja kaikki arvot tuntuu olevan päin prinkkalaa, vaikka siis syytä huoleen ei kuitenkaan oo. Ärsyttää vaan itteeni!
Siispä:
rv 33+2
VERENPAINE: 129/104 Mullon ollu noi paineet joka kerta neuvolassa ihan hillittömät, alapaine ei vissiin kertaakaan alle 90:n. Lekuri ja terkka ei silti oo huolissaan ku pissa on ok ja kotona mittailen säännöllisesti ja arvot on aina erinomaiset. Lievä neuvolapaniikki mulla vissiin, vähä oikeesti ihmetyttää ku esikosesta musta oli kiva käydä neuvolassa ja nyt hermoilen ihan hulluna joka kerta...
PAINO: 850g/vk, yhteensä nyt 10kg. Tällä kertaa tuli pieni huomautus et pikkusen on viikkonousu liikaa ku ei oikeen oo tota turvotustakaan että vois laittaa sen piikkiin... Viimesen kahen viikon aikana on kyl tullu herkuteltua enemmän ku tarpeeks...
HB: 104 -> 101 Oon syöny joka päivä rautaa ja silti se oli hemmetti laskenu. Kertokaa nyt rakkaat kanssasisaret miten te saatte ton nouseen???????? Ku ei noi Obsidanit vissiin mulla tehoo vaikka yritän ottaa oikeeoppisesti...
SF-MITTA: 26cm. Oli sama ku viimeks ja ihan käyrien alla mennään. On muutenkin ollu siinä keski- ja alakäyrän välimaastossa, ku vauva on hitusen pienempi ku mitä viikot vastaa. Terkka kuitenkin sano ettei tälläkään saralla syytä huoleen ku vauva oli kuulemma ihan ihmeellisessä asennossa tuolla ihan alhaalla. Toivotaan että ens kerralla olis mittaa tullu kunnolla ettei tarvi stressata ja ettei joudu äippäpolille tutkimuksiin...ja siis ettei mitn hätää ole!
PISSA: OK
SYKE: 150
LIIKKEET: ++
Huhhuh, tulipas sepustus... :) Mä oon just tällänen et tuun ihan pikana lukeen ja kirjottaan ja sitte jumahdan tähän ja innostun jaaritteleen ummet ja lammet. Nukkuun olis syytä mennä, aamulla on ton meidän Vilpertin hammashoitajalla käynti, mielenkiinnolla odotan mitä siitäkin tulee...
Mä kans mielelläni lukisin tarinoita kuinka ihmisillä on menny vauvan+esikoisen kanssa!!! Mua vähä hirvittää ja arveluttaa, mut onneks mies saa ainakin näillä näkymin pitää kesäloman+isyysloman putkeen, joten on 7viikkoo aikaa opetella elämää kahden lapsen kanssa. Mua kans imetys ym. arveluttaa, kun esikoista kykenin imettään vaan 5vk ja sit maito vaan kertakaikkiaan loppu vaikka tein kaikkeni että sitä piisais. Oli meinaten pikkusen kova paikka ku neuvolassa käskettiin siirtyä korvikkeeseen, ja minä ku olin suunnitellu imettäväni vähintäänkin vuoden! Ja sitten ne ihmiset jotka tulee sanoon että: " kyllä sitä maitoo kuule tulee kun vaan viittii yrittää!!!" Ja jumaliste, ei se ihan niinkään oo!!! Yritän olla stressaamatta muttakun luonne on mikä on niin no can do.
Hitto, nyt on ihan pakko kyllä mennä nukkuun. Nukkumisgalluppiin voisin sen verran todeta että nukun kyljelläni ja suhteellisen hyvin. Vessassa pitää käydä vähintään kerran mut yleensä uni tulee ihan hyvin sen jälkeen.
Seksin saralla on ollu melkosen hiljasta, mutta täälä kans toi unien näkeminen on melkosta....... Viimex vietin unissani mukavia hetkiä Sami Sarjulan kanssa...... Oih! ;o)
Mutta se siitä! :)
Voidaanhan kaikki oikein paksusti vielä jonkin aikaa!!
Tini78 +mölli 2,5v +VilmaValtteri (rv33+3) +ukko78 :)