Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouduin ottamaan lainaa, jotta lapseni pystyy jatkamaan opintoja

Vierailija
01.09.2026 |

Miltä tämä kuulostaa täasä hyvinvointivaltiossa?

Kommentit (389)

Vierailija
261/389 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä? Minun aikaan me nuoret opiskelijat otettiin itse vastuu itsestämme ja tavoitteista. Kyllä ne lainat ja opiskelujen rahoitus kuului ihan meille, eikä vanhemmille.

Vierailija
262/389 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa curling-vanhemmuudelta. Eikö se aikuinen lapsesi osaa hakea töitä tai kykene organisoimaan itse itselleen töitä? Oma 15-vuotiaani joutuu myymään eioota kun lastenvahtikyselyjä tulee niin paljon. Käytännössä joka viikonlopulle ja usein arki-illoille myös. Ei pysty koulun takia kaikkia ottamaan vastaan. Tekee 4h-yrittäjänä. Hyvät tilit on tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/389 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen keskiluokkainen vanhempi huolehtii siitä, että lapsilla on varaa opiskella sitten kun se aika koittaa.

Meidän lapset on 11-, 8- ja 6v. Jokaisella n. 50 000€:n sijoitusvarallisuus. Lisäksi asuntoja valmiina, jos päätyvät opiskelemaan tänne Helsinkiin.

Minäpä en olekaan keskiluokkainen vaan köyhä.

Ap

Turhaan teit lapsen.

Ehkä hän piti silloin varmana, että tukia maksetaan aina?

Tuossa sen muuten näkee, että lapset kannattaa tehdä varhain. Ennen kuin yhteiskunta ehtii mennä päin mäntyä.

Eikä olisi edes mennyt, jos niitä lapsia olisi tehty.

Vierailija
264/389 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos sinulla ei ole vara yksin maksaa nykyisen asuntosi vuokraa, sinun tulee muuttaa halvempaan asuntoon. Lapsesi saattaa muuttaa lukion jälkeen omaan asuntoon eikä ole silloinkaan maksamassa vuokraosuuttaan. 

Sehän tässä onkin kummallista, kun mulla olisi yksin paremmin varaa maksaa asumiskuluja. Jos heittäisin lapsen ulos, niin mulle jäisi asumiskulujen jälkeen käteen 50 euroa enemmän. 

Ap

Vierailija
265/389 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan, sähkölaskuun, vesimaksuun, ruokaan, vaatteisiin jne.

Ap

=>

Siis lapsi asuu kotona ja sinä perit häneltä vuokraa, jota maksat ottamallasi lainalla?

En peri häneltä vuokraa. Juuri sen takia minä otin lainaa, koska hän ei olisi pystynyt maksamaan osuuttaan asumiskuluista.

Ap

Mitä mä juuri luin?

Miksi lapsen pitäisi maksaa asumiskulujaan? Miten asumiskulut on maksettu aikaisemmin? Miten ne nyt ovat 'lisääntyneet'?

Lapsi sai ennen toimeentulotukea vaikka oli opiskelija. Sillä tavalla ne on maksettu täysi-ikäistymisen jälkeen heinäkuuhun saakka. Elokuussa maksoin lapsen osuuden veronpalautuksilla.

Ap

Miksi hän ei enää saa toimeentulotukea?

Koska hänen pitäisi ensisijaisesti nostaa täydet opintolainat.

Ap

Miksi hän ei nosta, vaikka opintolaina on käytännössä ilmaista rahaa ja paljon järkevämpi valinta kuin mikään muu laina? 

Koska minä kielsin häntä ottamasta lainaa, kun ei ole mitään takuuta siitä, että hän pystyisi maksamaan niitä takaisin. En halua, että hän joutuu heti rahavaikeuksiin.

Ap

Sinäkö pystyt?

Tuskin pystyn, mutta oon jo muutenkin menettänyt, joten ei haittaa vaikka joudun kaiken lisäksi vielä ulosottoon. Ehkä siinä vaiheessa lapsi on jo päässyt omilleen ja voi aloittaa korkeakouluopinnot ilman, että on jo valmiiksi tuhansien eurojen lainat niskassa.

Ap

Vierailija
266/389 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen me opiskelijat otettiin jokainen lainaa elämiseen, joten minusta kuulostaa hienolta, että vanhempi tekee sen.

Ennen todella harva joutui ottamaan heti 18-vuotiaana lukiolaisena lainaa.

Ap

Eikös se lukio ole edelleen ilmainen, muutaman kirjan joutuu ostamaan niitä saa myös käytettyjä. Ja kyllä sitä lainaa ennenkin on otettu jos ei kotona asuttu, ei ole mikään uus juttu.

Uusi juttu on se, että nyt myös kotona asuva lukiolainen joutuu kustantamaan lainalla oman elämisensä. Eikö jo mene perille, että tämä on iso muutos. Koko Suomen lukion historia ei tunne tällaista. 

-eri

Jos lukiolainen asuu kotona vanhempien kanssa, niin mitä elämää hänen tarkalleen pitää kustantaa?

Jos asuu esim. vanhemman kanssa, joka saa työmarkkinatuen tasoista tukea, 18v. lukiolaisen menoiksi lasketaan puolet asumiskuluista (vuokra jne.) ja oma ruoka, vaatteet, lääkärit, lääkkeet, hammashoito, bussiliput, harrastukset jne. ja ihan kaikki mitä nyt kukakin tarvitsee. Ja tulona on 100e opintotuki (älkää sekoittako korkeakouluopiskelijan korkeampaan tukeen). Loppu tulisi OrpoPurran ja nyt siis Kelan mukaan kustantaa velaksi. Tästä kertyy huomattava summa alkuvuodesta syntyneelle jo lukion aikana. Mitään opintolainahyvityksiä ei saa ja työllistymismahdollisuudet ja lainan takaisinmaksukyky ovat lukiolaiselle realistisesti minimaaliset.

Vierailija
267/389 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö

Vierailija
268/389 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa curling-vanhemmuudelta. Eikö se aikuinen lapsesi osaa hakea töitä tai kykene organisoimaan itse itselleen töitä? Oma 15-vuotiaani joutuu myymään eioota kun lastenvahtikyselyjä tulee niin paljon. Käytännössä joka viikonlopulle ja usein arki-illoille myös. Ei pysty koulun takia kaikkia ottamaan vastaan. Tekee 4h-yrittäjänä. Hyvät tilit on tehnyt.

On syntynyt helpompana sukupuolena.  Mies/poika ei saisi noin helposti lastenvahti hommia. Siitä se helppo elämä alkaa naisella sitten parisuhde,naimisiinmeno ja lapsia kuin manulle illallinen ilman vastoinkäymisiä ja haasteita

Vierailija
269/389 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankala tuohon on ottaa kantaa kun ei tiedä missä ja mitä lapsesi opiskelee ja mikä on hänen tilanteensa muutoin. Mutta lähtökohtaisesti itse opiskelu on kutakuinkin Suomessa ilmaista vaikka läppäri pitää kustantaa omista varoista.

Opiskelija yleisesti ottaen saa opintotukea, opintolainaa ja asumistukea. Näillä rahoilla ei eletä niin kuin kuninkaallinen, mutta ihmisarvoista elämää näillä pystyy elämään. Opintolainaa on viimeisten noin 10 vuoden aikana ruvettu painottamaan enemmän ja tästä voi olla montaa mieltä että onko se hyvä vai huono asia. Mutta se että vanhempi joutuu ottamaan lapsensa opiskelujen vuoksi lainaa kuulostaa erikoiselta tilanteelta ja ennen kuin voin sanoa että onko tuollainen sopivaa hyvinvointivaltiossa niin pitäisi kuulla vähän enemmän koska yleistä tuo ei käsittääkseni ole.

Kyseessä on 18-vuotias lukiolainen.

Vierailija
270/389 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä työtön muka saa lainaa??

Vierailija
271/389 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta esimerkiksi jos yh-vanhempi saa toimeentulotukea ja lukiota käyvä lapsi täyttää 18, niin Kela alkaa  vähentää puolet asumiskulujen osuudesta tuesta. Esim. vuokrasta, vedestä, sähköstä ja kotivakuutuksesta huomioidaab vain 1/2, ja lukiolaisen edellytetään maksavan toisen puolen. Lukiolainen saa kuitenkin vain 109 euroa kuukaudessa opintorahaa, ei mitään tukea asumiseen, ja tuo 109 euroa ei riitä edes ruokaan, saati sitten muihin kuluihin (em. asumiskulut, hygienia, terveys, joukkoliikenne, tietoliikenne jne.)

Vierailija
272/389 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi aika katkaista napanuora ja antaa nuoren itse kantaa vastuuta elämästään ja valinnoistaan ja hänen kokea se onni,.kun omat siivet kantavat. Miksi otat sen kokemuksen nuorelta pois? 

Itse muistelen kaiholla opiskeluaikoja, kun rahaa ei ollut ja nälkä kurni vatsassa, sukat parsittiin ja äidin ruuat maistuivat taivaalliselta,.kun pääsi rupkapöytään. Sitä jotenkin oppi arvostamaan ja kunnioittamaan elämää.  Miksi höösäät lapsen puolesta. Anna lapsen elää!

Ja kenenkä ne lapsesi kulut pitäisi maksaa?

Vierailija
273/389 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi aika katkaista napanuora ja antaa nuoren itse kantaa vastuuta elämästään ja valinnoistaan ja hänen kokea se onni,.kun omat siivet kantavat. Miksi otat sen kokemuksen nuorelta pois? 

Itse muistelen kaiholla opiskeluaikoja, kun rahaa ei ollut ja nälkä kurni vatsassa, sukat parsittiin ja äidin ruuat maistuivat taivaalliselta,.kun pääsi rupkapöytään. Sitä jotenkin oppi arvostamaan ja kunnioittamaan elämää.  Miksi höösäät lapsen puolesta. Anna lapsen elää!

Oletko siis sitä mieltä, että kotona asuvan lukiolaisen on hyväkin olla nälässä? Tässä tapauksessa ei siellä äidin ruokapöydässäkään ole mitään tarjolla, kun rahat menevät asumiskuluihin.

Vierailija
274/389 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsi ehtii kyllä saada itsenäistymisen kokemuksen vaikka ei heti 18-vuotiaana joutuisi muuttamaan omilleen.

Vierailija
275/389 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen piti ostaa iso nippu lukiokirjoja sekä maksaa itse koulun ruoka sekä oli lukukausimaksut. 

Vierailija
276/389 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä yksinhuoltaja joka saa ttt ja lapsi täyttää 17 niin tippuuko tuet vaikka lapsi käy koulua, mutta ei lukiota?

Vierailija
277/389 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä yksinhuoltaja joka saa ttt ja lapsi täyttää 17 niin tippuuko tuet vaikka lapsi käy koulua, mutta ei lukiota?

Ei tipu. Vasta sitten kun lapsi täyttää 18, joutuu talousvaikeuksiin.

Vierailija
278/389 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pian tulee lukukausimaksut ja lisäksi opiskelijan asumistuki loppuu.

Ei pidä koskaan tuudittautua siihen, että kerran ilmainen on aina ilmainen tai että kerran keksitty tuki on olemassa ikuisesti.

Loppuu lähimmäisestä välittäminen. 

Vierailija
279/389 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää tarkemmin miksi näin?

Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että lapsi velkaantuu heti 18 täytettyään ja kolmas vaihtoehto nälkäkuolema molemmille.

Ap

Silloin teit virheen. Opintolaina ei ole sellainen velkaantuminen, jota kannattaa välttää. Ehdot on hyvät ja pankit joustavat tarvittaessa. 

Nälkää lapsesi tuskin olisi nähnyt. Opintolaina ja -tuki riittävät, jollei raha mene luksukseen. Mahtoiko lapsesi manipuloida sinua?? 

Vierailija
280/389 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä.