Jouduin ottamaan lainaa, jotta lapseni pystyy jatkamaan opintoja
Miltä tämä kuulostaa täasä hyvinvointivaltiossa?
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että ap:lla ei ole elämänhallinta kunnossa. Lukiokoulutukseen saa opintotukea ja jos on vähävarainen saa erillistä oppimateriaalitukea välineisiin.
Ei vaan sinä et vain ymmärrä, mistä on kyse. Mutta onhan tämä poikkeuksellista koko Suomen lukion historiassa, että lukiolaisen on nyt kustannettava koko elämisensä velaksi, vaikka asuu kotona. Ehkä siinä syy, miksi ihmisten on tätä niin äärettömän vaikea käsittää.
Edelleen odotan sinulta vastausta. Kerroin, että 80-luvulla en saanut opintotukea, koska asuin kotona. Miten sinun mielestäsi minä olisin elättänyt itseni, jos vanhempani eivät sitä olisi tehneet?
Jos sinä et ole 80-luvulla saanut opintotukea, sehän tarkoittaa sitä, että vanhempiesi tulot ovat olleet yli kaikkien tulorajojen ja heidän on katsottu voivan elättää sinut paremmin kuin hyvin!
Nyt puhutaan siitä, että lukiolainen joutuu elättämään itsensä velaksi. 80-luvullakaan ei tällaista vaaatimusta ollut, varsinkaan jos et edes saanut lainaa!
Ai miten niin ei ollut. Sanopa miten 18-vuotiaan opiskelijan vähävaraisen elatus silloin hoidettiin?
Ei ... se EI OLLUT opintotuki, se oli silloin REILUSTI lainapainotteisempi kuin nykyään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen me opiskelijat otettiin jokainen lainaa elämiseen, joten minusta kuulostaa hienolta, että vanhempi tekee sen.
Ennen todella harva joutui ottamaan heti 18-vuotiaana lukiolaisena lainaa.
Ap
Kyllä ennen kirjat ostettiin itse
Kirjat pystyi ennen hyvin kattamaan opintorahalla, varsinkin jos osti vanhoja kirjoja. Myös kesätöillä oli todella helppo tienata taskurahoja. Näin minäkin tein aikoinaan. Mutta itsensä kokonaan elättäminen lukiolaisena, vaikka asuu kotona, on aivan toinen asia.
-eri
Ap ei ole väärässä siinä, etteikö tämä olisi edelleen hyvinvointivaltio. Mutta tämä ei ole hyvinvointivaltio kenellekään muille, paitsi eläkeläisille. Opiskelijat laitetaan maksamaan eläkeläisten edut. Ilmeisesti täällä kuvitellaan, että boomereissa on tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että ap:lla ei ole elämänhallinta kunnossa. Lukiokoulutukseen saa opintotukea ja jos on vähävarainen saa erillistä oppimateriaalitukea välineisiin.
Ei vaan sinä et vain ymmärrä, mistä on kyse. Mutta onhan tämä poikkeuksellista koko Suomen lukion historiassa, että lukiolaisen on nyt kustannettava koko elämisensä velaksi, vaikka asuu kotona. Ehkä siinä syy, miksi ihmisten on tätä niin äärettömän vaikea käsittää.
Edelleen odotan sinulta vastausta. Kerroin, että 80-luvulla en saanut opintotukea, koska asuin kotona. Miten sinun mielestäsi minä olisin elättänyt itseni, jos vanhempani eivät sitä olisi tehneet?
Jos sinä et ole 80-luvulla saanut opintotukea, sehän tarkoittaa sitä, että vanhempiesi tulot ovat olleet yli kaikkien tulorajojen ja heidän on katsottu voivan elättää sinut paremmin kuin hyvin!
Nyt puhutaan siitä, että lukiolainen joutuu elättämään itsensä velaksi. 80-luvullakaan ei tällaista vaaatimusta ollut, varsinkaan jos et edes saanut lainaa!
Ai miten niin ei ollut. Sanopa miten 18-vuotiaan opiskelijan vähävaraisen elatus silloin hoidettiin?
Ei ... se EI OLLUT opintotuki, se oli silloin REILUSTI lainapainotteisempi kuin nykyään...
Älä puhu paskaa. Sinä sekoitat ihan koko ajan korkeakouluopiskelijan tukiin noilla lainapainotteispuheillasi. Ja sinulla on ollut hyvätuloiset vanehmmat, kun et opintotukea ole saanut. Se todistaa sen. Nyt puhutaan huono-osaisen perheen lukiolaisen pakosta elättää itsensä velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen me opiskelijat otettiin jokainen lainaa elämiseen, joten minusta kuulostaa hienolta, että vanhempi tekee sen.
Ap
Toisaalta nykyään ei enää joudu ostamaan kirjoja sadoilla euroilla ekana vuotena.
Kirjat oli aikoinaan ihan peanuts verrattuna siihen, että 18v. pitäisi maksaa elämisensä eli vuokrasta, sähköstä ja vedestä puolet, kaikki omat ruokansa, lääkkeet ja hammaslääkärit, silmälasit...JA sitten tietenkin opiskelukulut, joita niitäkin aina on, kuten bussiliput koululle ja takaisin (meillä 6km).
-eri
6 km on sopiva pyöräilymatka ainakin minulle, pyöräilen kesät talvet ja olen tehnyt niin lapsesta saakka. Nyt Ikää 73. Ei tartte salille lähteä.
Joo, ja hiihdit kesät talvet kouluun lapsuudessasi. Tämä stroori on kuultu.
Ja se 6 km on vain yhteen suuntaan. 12 km on liikaa pitkien lukiopäivien päälle, varsinkin ei niin hyvällä pyörällä. Pyöräkausi on sitä paitsi Suomessa lyhyt, sano mitä sanot.
kyllä minä kuljin kouluun (8 km/ suunta) koko ylä-aste ja lukioajan pyörällä kesät talvet aivan kovimpia pakkaspäiviä lukuunottamatta. Ja tämä siis Oulun korkeudella, missä on ihan oikea talvikin.
Kuule tämä stoori on kuultu. Kun sudet ulvoivat niin niin vaan hiihdettiin 50 asteen pakkasessa kesät talvet aina ylämäkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä ennen kirjat ostettiin itse
Kirjat pystyi ennen hyvin kattamaan opintorahalla, varsinkin jos osti vanhoja kirjoja. Myös kesätöillä oli todella helppo tienata taskurahoja. Näin minäkin tein aikoinaan. Mutta itsensä kokonaan elättäminen lukiolaisena, vaikka asuu kotona, on aivan toinen asia.
-eri
Ja köyhimmät sai koulukirjoihin tukea sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan, sähkölaskuun, vesimaksuun, ruokaan, vaatteisiin jne.
Ap
=>
Siis lapsi asuu kotona ja sinä perit häneltä vuokraa, jota maksat ottamallasi lainalla?En peri häneltä vuokraa. Juuri sen takia minä otin lainaa, koska hän ei olisi pystynyt maksamaan osuuttaan asumiskuluista.
Ap
Et sitten varmaan paljoa ottanut lainaa. Pari sataa? Ei ruoka paljoa maksa, jos käyttää satokauden tuotteita. Vesimaksu 25 e, sähkö 20 e.
Ja sinun omat tukesi kattavat omat menosi.Tuhansia euroja.
Ap
Tuhansia euroja.
Ap
=> et ole tosissasi.
Koulu alkoi pari viikkoa sitten. Koulu on ilmaista. Ruoka koulussa on ilmaista.
Sinä saat tukea asumiseen ja ilmeisesti tuet kattavat vuokran ja ainakin yhden ihmisen ruoan.Vaatteita saa kirppikseltä.
Sähkö ja vesi eivät maksa tuhansia euroja.
Ongelma tulee siinä, että tuet kattavat vain puolet asumiskuluista, joten joudun maksamaan monta sataa vielä niistä yhden henkilön ruokarahoista, joilla pitäisi saada ruoat kahdelle. Aivan mahdoton yhtälö ja sen takia oli pakko ottaa järjetön laina.
Ap
Asut siis liian kalliissa asunnossa.
Vuokra on 650 euroa. Onko se erityisen kallis kahdelle henkilölle? Vuokra mahtuu aivan heittämällä enimmäisasumismenojen sisään.
Ap
Vuokra on 650 euroa. Onko se erityisen kallis kahdelle henkilölle? Vuokra mahtuu aivan heittämällä enimmäisasumismenojen sisään.
Ap
=> Aiemmin sanoit, ettei tuet riitä kahden ihmisen asumiskuluihin. Siksi oletin, että vuokra on niin iso, ettei tukesi riitä, eli asuntosi on liian kallis.
Nyt sanot, että tuki riittää vuokraan. Mikä jälleen herättää kysymyksen: mihin lainaa piti ottaa tuhansia euroja? Vuokran - jonka saa maksettua tuilla - päälle tulee enää kymppejä. Lapsi saa satašen opintotukea, ja se riittää ruokaan, koska koulussa saa ruokaa.
Matikat ei täsmää.En jaksa vääntää rautalangasta.
Tuet riittää minun osuuteeni vuokrasta. Toisen puolikkaan lapsen oletetaan maksavan opintolainalla.
Ap
Miksi valehtelet? Pelkkä asumistuki on antamiesi tietojen mukaan sinulla enemmän kuin 325€. Lisäksi saat yleistukea tms. ja lapsesi saa sen opintotuen.
Koko vuokra on 650 euroa, siihen päälle kaikki asumiskulut ja ruoat + muut kulut. Minä maksan nämä kaikki nykyään.
Ap
Sinä valehtelit äsken, että tuet riittävät vain omaan osuuteesi vuokrasta. Oma osuutesi on 325 eli puolet 650:stä. Asumistuen lisäksi saat yleistukea ja toimeentulotukea eli tulosi ovat reilusti yli 1 000€/kk. Vuokran jälkeen käyttöösi jää siis yli 350€. Sillä ruokkii kaksi aikuista, joista toinen saa arkisin ilmaisen aterian koulussa.
Niinpä. Mitään muita kulujahan ihmisellä ei ole kuin ruokakulut?
Ja huom. myös sähkölaskut ja vesilaskut puolitetaan toimeentulotuessa.
Sähkö ja vesi eivät voi kahden hengen taloudessa olla kuin muutaman kympin. Eli vielä jää hyvin rahaa elämiseen.
Vesimaksut 50 euroa, sähkö siirtoineen 45-50 euroa, kotivakuutus 10 euroa = 105-110 e
Ap
Eli ongelma on elämänhallinnassasi. Ei tuollaisia summia ole mitään järkeä maksaa. Kilpailuttamalla sähkösopimuksen saat sen puolitettua. 25e vesimaksu on riistohinta, joten kannattaa myös muuttaa halvempaan kämppään.
Sähkönsiirtoyhtiötä ei voi kilpailuttaa, siirtomaksu on 2/3 tuosta summasta. Ja vesimaksu 25 euroa per naama on ihan normaalia tasoa.
Ap
ja 25 euroa per naama EI ole normaalia. Meillä on 8 euroa / naama vesiennakko ja aina tulee vesimaksuista takaisinpäinkin.
En tiedä missä maassa oikein asut, mutta Suomessa normaalisti on vesimaksu/-ennakko 20-30 euroa, joissain harvoissa paikoissa voi olla 15 euroa. Mutta en todellakaan lähtisi operoimaan muuttoa sen takia, että vesimaksussa voisi säästää muutaman euron :D Eikä kukaan normaali ihminen edes tuollaista harkitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen keskiluokkainen vanhempi huolehtii siitä, että lapsilla on varaa opiskella sitten kun se aika koittaa.
Meidän lapset on 11-, 8- ja 6v. Jokaisella n. 50 000€:n sijoitusvarallisuus. Lisäksi asuntoja valmiina, jos päätyvät opiskelemaan tänne Helsinkiin.
Mutta sinulla ei ole vuorovaikutus-, tilannekyky- ja tunnetaitoja, jotta ymmärtäisit mitä tällaiseen aloitukseen kannattaa vastata. Myötätunto puuttuu kokonaan, kun pitää päästä kehumaan omaataloudellista tilannettasn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää tarkemmin miksi näin?
Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että lapsi velkaantuu heti 18 täytettyään ja kolmas vaihtoehto nälkäkuolema molemmille.
Ap
Kauhean dramaattista. Vai nälkäkuolema. Mistä kirjoittelet, jostain Sudanista?
Harmillista että joutuu ottamaan lainaa mutta niin se on ollut iät ja ajat, ja siitäkin selviää. Ihan heti 18 vuotta täytettyään on jouduttu ottamaan lainaa. Tai minä otin vasta 21-vuotiaana, mutta otin viideltä vuodelta lainaa. Opintolainojen takaisinmaksut on kevyempiä kuin muiden lainojen.
Mutta sitten täytyy olla valmis tekemään mitä vaan työtä ja toivottavasti suuntaa alalle jolla on hyvät mahdollisuudet työllistyä, eikä joku keraamiikka-alan marionetti-tekijä.
Lopeta valittaminen kaikki ei elämässä ole ilmaista, ei aina opiskelukaan. Vaikka se mukavaa niin olisikin.
On eri asia ottaa lainaa ammattiopintoihin kuin lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
=>
Siis lapsi asuu kotona ja sinä perit häneltä vuokraa, jota maksat ottamallasi lainalla?En peri häneltä vuokraa. Juuri sen takia minä otin lainaa, koska hän ei olisi pystynyt maksamaan osuuttaan asumiskuluista.
Ap
Et sitten varmaan paljoa ottanut lainaa. Pari sataa? Ei ruoka paljoa maksa, jos käyttää satokauden tuotteita. Vesimaksu 25 e, sähkö 20 e.
Ap
Tuhansia euroja.
Ap
=> et ole tosissasi.
Sinä saat tukea asumiseen ja ilmeisesti tuet kattavat vuokran ja ainakin yhden ihmisen ruoan.Vaatteita saa kirppikseltä.
Ongelma tulee siinä, että tuet kattavat vain puolet asumiskuluista, joten joudun maksamaan monta sataa vielä niistä yhden henkilön ruokarahoista, joilla pitäisi saada ruoat kahdelle. Aivan mahdoton yhtälö ja sen takia oli pakko ottaa järjetön laina.
Ap
Ap
Jos vuokra on 650€ ja se mahtuu Kelan rajojen sisälle, saat asumistukea 455€. Se lisäksi on yleistuki, joka on 600€. Lapsesi saa opintotukea, jonka kerroit olevan 100€.
Yhteenlasketut tulonne ovat siis 1155€. Noilla tuloilla olette oikeutettuja toimeentulotukeen. Sen avulla teillä on ihan riittävästi rahaa perusmenoihin.
Me emme ole oikeutettuja toimeentulotukeen, kun olemme kaksi eri ruokakuntaa. Minä olisin sitä varmaan muutaman kympin saanut, mutta se ei olisi pelastanut tätä tilannetta.
Ap
Tässä saisit vähän skarpata. Et ehkä saa toimeentulotukea mutta se ei johdu siitä, että olisitte kaksi ruokakuntaa. Opiskeleva 18 vuotta täyttänyt lapsi kuuluu edelleen samaan ruokakuntaan kuin vanhempansa jos he asuvat samassa osoitteessa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä ongelma on opintolainan nostamisessa? Itse olen aikanaan nostanut opintolainaa ja myös maksanut sen pois. Nykyään olen ok työssä, kuin myös mieheni. Bruttotulomme on yhteensä n. 11 000e/kk. Silti aikuinen lapsemme on elättänyt pääasiallisesti itse itsensä myös lukioaikana. Tehnyt kesäisin töitä ja joutunut nostamaan myös opintolainaa. Kyse ei ole siitä etteikö olisi pystytty häntä elättämään, vaan siitä että ei olla haluttu opettaa siihen että kaiken saa valmiina. Rahan sijaan olen antanut lapselleni rahakasvatusta. Nyt korkeakoulussa opiskellessa hänellä on velkaa, mutta myös säästöjä ja sijoituksia, ja pärjää täysin omillaan. Lapseni on ylpeä itsestään, ja tyytyväinen myös tilanteeseen. Olen itse elänyt nuorena hyvinkin köyhää elämää, mutta oppinut itse tienaamaan rahani. Mielestäni kyse ei ole vain siitä onko vanhemmat köyhiä vai ei, vaan myös asenteesta.
Lapsesi ei ole koskaan tarvinnut pelätä rahojen riittämättömyyttä, kun hän on nähnyt, että vanhemmilla rahat riittävät. Hän on myöskin voinut luottaa siihen, että vanhemmat tiukan paikan tullen voivat avustaa taloudellisesti. Myös minulla oli lapsena ja nuorena tämä ihanteelline tilanne. Kyllä silloin uskaltaa lainaa ottaa. Kuinka et ymmärrä, että ap ja ap:n lapsi on jo monta vuotta joutunut kokemaan taloudellista turvattomuutta.
Hankala tuohon on ottaa kantaa kun ei tiedä missä ja mitä lapsesi opiskelee ja mikä on hänen tilanteensa muutoin. Mutta lähtökohtaisesti itse opiskelu on kutakuinkin Suomessa ilmaista vaikka läppäri pitää kustantaa omista varoista.
Opiskelija yleisesti ottaen saa opintotukea, opintolainaa ja asumistukea. Näillä rahoilla ei eletä niin kuin kuninkaallinen, mutta ihmisarvoista elämää näillä pystyy elämään. Opintolainaa on viimeisten noin 10 vuoden aikana ruvettu painottamaan enemmän ja tästä voi olla montaa mieltä että onko se hyvä vai huono asia. Mutta se että vanhempi joutuu ottamaan lapsensa opiskelujen vuoksi lainaa kuulostaa erikoiselta tilanteelta ja ennen kuin voin sanoa että onko tuollainen sopivaa hyvinvointivaltiossa niin pitäisi kuulla vähän enemmän koska yleistä tuo ei käsittääkseni ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
=>
Ap
Ap
Tuhansia euroja.
Ap
=> et ole tosissasi.
Ap
Ap
Jos vuokra on 650€ ja se mahtuu Kelan rajojen sisälle, saat asumistukea 455€. Se lisäksi on yleistuki, joka on 600€. Lapsesi saa opintotukea, jonka kerroit olevan 100€.
Yhteenlasketut tulonne ovat siis 1155€. Noilla tuloilla olette oikeutettuja toimeentulotukeen. Sen avulla teillä on ihan riittävästi rahaa perusmenoihin.
Me emme ole oikeutettuja toimeentulotukeen, kun olemme kaksi eri ruokakuntaa. Minä olisin sitä varmaan muutaman kympin saanut, mutta se ei olisi pelastanut tätä tilannetta.
Ap
Tässä saisit vähän skarpata. Et ehkä saa toimeentulotukea mutta se ei johdu siitä, että olisitte kaksi ruokakuntaa. Opiskeleva 18 vuotta täyttänyt lapsi kuuluu edelleen samaan ruokakuntaan kuin vanhempansa jos he asuvat samassa osoitteessa.
Eivät kuulu. Ap saa asumistukea ja muita enää vain itselleen eli tulot ovat laskeneet reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää tarkemmin miksi näin?
Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että lapsi velkaantuu heti 18 täytettyään ja kolmas vaihtoehto nälkäkuolema molemmille.
Ap
Ainakin maalla joka amisbensalenkkari otti nuoruudessani niin paljon opintolainaa kuin vain irtosi heti, kun mahdollista.
Syynä luonnollisesti auton osto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
=>
Ap
Ap
Tuhansia euroja.
Ap
=> et ole tosissasi.
Ap
Ap
Ap
Eivät kuulu. Ap saa asumistukea ja muita enää vain itselleen eli tulot ovat laskeneet reilusti.
Asumistuessa olemme samaa ruokakuntaa, mutta toimeentulotuessa meillä on erillistalous ja lapsen perusosa oli alempi sen takia. Ja tämä on 100 % varmaa tietoa, koska lapsi ehti saada muutaman kuukauden toimeentulotukea ja Kelan virkailija ohjeisti hakemaan sitä omalla hakemuksella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikös se lukio ole edelleen ilmainen, muutaman kirjan joutuu ostamaan niitä saa myös käytettyjä. Ja kyllä sitä lainaa ennenkin on otettu jos ei kotona asuttu, ei ole mikään uus juttu.
Uusi juttu on se, että nyt myös kotona asuva lukiolainen joutuu kustantamaan lainalla oman elämisensä. Eikö jo mene perille, että tämä on iso muutos. Koko Suomen lukion historia ei tunne tällaista.
-eri
Jos lukiolainen asuu kotona vanhempien kanssa, niin mitä elämää hänen tarkalleen pitää kustantaa?
Ap, jos sinulla ei ole vara yksin maksaa nykyisen asuntosi vuokraa, sinun tulee muuttaa halvempaan asuntoon. Lapsesi saattaa muuttaa lukion jälkeen omaan asuntoon eikä ole silloinkaan maksamassa vuokraosuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten otettu, ainoastaan ne muutamat jotka sijoittivat opintolainan ottivat sitä. Kuulostaa todella oudolta ottaa lainaa tavallista opiskelua varten, me opiskelijat emme todellakaan ennen tehneet niin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen keskiluokkainen vanhempi huolehtii siitä, että lapsilla on varaa opiskella sitten kun se aika koittaa.
Meidän lapset on 11-, 8- ja 6v. Jokaisella n. 50 000€:n sijoitusvarallisuus. Lisäksi asuntoja valmiina, jos päätyvät opiskelemaan tänne Helsinkiin.
Tuo on kyllä hölmöä koska eivät saa mitään tukia varallisuuden takia. Joutuvat maksamaan kaiken itse kun ikätoverit maksavat tuilla elämisensä.
kyllä minä kuljin kouluun (8 km/ suunta) koko ylä-aste ja lukioajan pyörällä kesät talvet aivan kovimpia pakkaspäiviä lukuunottamatta. Ja tämä siis Oulun korkeudella, missä on ihan oikea talvikin.