Jouduin ottamaan lainaa, jotta lapseni pystyy jatkamaan opintoja
Miltä tämä kuulostaa täasä hyvinvointivaltiossa?
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää tarkemmin miksi näin?
Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että lapsi velkaantuu heti 18 täytettyään ja kolmas vaihtoehto nälkäkuolema molemmille.
Ap
Kauhean dramaattista. Vai nälkäkuolema. Mistä kirjoittelet, jostain Sudanista?
Harmillista että joutuu ottamaan lainaa mutta niin se on ollut iät ja ajat, ja siitäkin selviää. Ihan heti 18 vuotta täytettyään on jouduttu ottamaan lainaa. Tai minä otin vasta 21-vuotiaana, mutta otin viideltä vuodelta lainaa. Opintolainojen takaisinmaksut on kevyempiä kuin muiden lainojen.
Mutta sitten täytyy olla valmis tekemään mitä vaan työtä ja toivottavasti suuntaa alalle jolla on hyvät mahdollisuudet työllistyä, eikä joku keraamiikka-alan marionetti-tekijä.
Lopeta valittaminen kaikki ei elämässä ole ilmaista, ei aina opiskelukaan. Vaikka se mukavaa niin olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee mieleen kaverini, joka on joutunut ottaa lainaa kotona asuvalle yliopisto-opiskelijalle. Koska lapsi itse on jo käyttänyt kaikki opintotuet ja nostamansa opintolainat. Ei saa töitä, ei saa rahaa mistään.
Mitä kuluja varten?
Äiti maksaa nykyään lapsensa ruoat, puhelimen, salikortin ja kaikki kulut, mitä opiskelija-elämässä tarvitaan.
Hän ei tiedä, mihin lapsi on hassannut opintotukensa ja -lainansa.Nyt en oikein enää saa kiinni niistä kuluista/miksi pitää ottaa lainaa.
Ruoka/asuminen/salikortti/bussilippu ihan järkeviä kuluja. Puhelinkin.
Nämä kulut lienee maksettu viime vuonnakin? Mikä siis lisännyt kuluja että pitää ottaa laina??
18v. täyttäneelle lukiolaiselle ei enää makseta, vaan hänen on elätettävä itsensä ENSISIJAISELLA etuudellaan eli opintovelalla. Ja siitä on maksettava Kelan mukaan myös puolet asumiskuluista eli vuokrasta, sähköstä, vedestä yms.
Lisäksi kulut kasvavat siten, että esim. hammaslääkärikäynnit ovat täysi-ikäiselle maksullisia, bussiliput kalliimpia jne. Kulut siis kasvavat yhtäkkiä roimasti, mutta ne pitäisi kustantaa velalla.
Tätä on 18-vuotiaan vaikea ymmärtää. Olisi ihan tarpeeksi siinä, että hoitaa lukion ja yo-kirjoitukset kunnialla, täytymättä miettiä rahahuolia ja velkataakkaa.
Opintorahaa ei tarvitse maksaa takaisin.
Miten opintorahan takaisinmaksu (?) tähän liittyy. Se on lukiolaiselle vain 100e. Ei sillä pysty itseään elättämään kokonaan ja maksamaan puolta asumiskuluista ja ruoista, lääkkeet, silmälasit jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että lapsi velkaantuu heti 18 täytettyään ja kolmas vaihtoehto nälkäkuolema molemmille.
Ap
Harmillista että joutuu ottamaan lainaa mutta niin se on ollut iät ja ajat, ja siitäkin selviää. Ihan heti 18 vuotta täytettyään on jouduttu ottamaan lainaa. Tai minä otin vasta 21-vuotiaana, mutta otin viideltä vuodelta lainaa. Opintolainojen takaisinmaksut on kevyempiä kuin muiden lainojen.
Mutta sitten täytyy olla valmis tekemään mitä vaan työtä ja toivottavasti suuntaa alalle jolla on hyvät mahdollisuudet työllistyä, eikä joku keraamiikka-alan marionetti-tekijä.
Lopeta valittaminen kaikki ei elämässä ole ilmaista, ei aina opiskelukaan. Vaikka se mukavaa niin olisikin.
Älä viitsi puhua höpöjä, ei ole KOSKAAN aiemmin joutunut lukiolainen elättämään itseään velalla. J
Ja sinäkö olet käynyt 21-vuotiaan lukiota? Oletko ollut jotenkin jälkeenjäänyt? Lukiolaisen opintovelka ei ole mitenkään kevyempää. Opintolainahyvitystä ei saa, eikä mitään ammattiakaan ole siitä saanut. Työllistymismahdollisuus on siis lähellä nollaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä viitsi puhua höpöjä, ei ole KOSKAAN aiemmin joutunut lukiolainen elättämään itseään velalla. J
Ja sinäkö olet käynyt 21-vuotiaan lukiota? Oletko ollut jotenkin jälkeenjäänyt? Lukiolaisen opintovelka ei ole mitenkään kevyempää. Opintolainahyvitystä ei saa, eikä mitään ammattiakaan ole siitä saanut. Työllistymismahdollisuus on siis lähellä nollaa.
21-vuotiaana lukio viidessä vuodessa :D En ehkä keulisi tuollaisella saavutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko todella? Itse en ainakaan tunne ketään, jonka olisi ollut pakko ottaa opintolainaa, jotta voisi asua vanhempansa luona. Asia erikseen on se, jos on muutettu jo omaan asuntoon ja otetaan sen takia lainaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan, sähkölaskuun, vesimaksuun, ruokaan, vaatteisiin jne.
Ap
=>
Siis lapsi asuu kotona ja sinä perit häneltä vuokraa, jota maksat ottamallasi lainalla?En peri häneltä vuokraa. Juuri sen takia minä otin lainaa, koska hän ei olisi pystynyt maksamaan osuuttaan asumiskuluista.
Ap
Mitä mä juuri luin?
Miksi lapsen pitäisi maksaa asumiskulujaan? Miten asumiskulut on maksettu aikaisemmin? Miten ne nyt ovat 'lisääntyneet'?
Lapsi sai ennen toimeentulotukea vaikka oli opiskelija. Sillä tavalla ne on maksettu täysi-ikäistymisen jälkeen heinäkuuhun saakka. Elokuussa maksoin lapsen osuuden veronpalautuksilla.
Ap
Miksi hän ei enää saa toimeentulotukea?
Koska hänen pitäisi ensisijaisesti nostaa täydet opintolainat.
Ap
Miksi hän ei nosta, vaikka opintolaina on käytännössä ilmaista rahaa ja paljon järkevämpi valinta kuin mikään muu laina?
Koska minä kielsin häntä ottamasta lainaa, kun ei ole mitään takuuta siitä, että hän pystyisi maksamaan niitä takaisin. En halua, että hän joutuu heti rahavaikeuksiin.
Ap
Sinäkö pystyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen keskiluokkainen vanhempi huolehtii siitä, että lapsilla on varaa opiskella sitten kun se aika koittaa.
Meidän lapset on 11-, 8- ja 6v. Jokaisella n. 50 000€:n sijoitusvarallisuus. Lisäksi asuntoja valmiina, jos päätyvät opiskelemaan tänne Helsinkiin.Minäpä en olekaan keskiluokkainen vaan köyhä.
Ap
Et sinä kovin köyhä ole jos kerta lainaakin sait. Ja ilmeisesti ei ole edes kyse valtion takaamasta opintolainasta eli kyllä sulle jotenkin on arvioitu takaisinmaksukyky/-varallisuus.
En ymmärrä mikä ongelma on opintolainan nostamisessa? Itse olen aikanaan nostanut opintolainaa ja myös maksanut sen pois. Nykyään olen ok työssä, kuin myös mieheni. Bruttotulomme on yhteensä n. 11 000e/kk. Silti aikuinen lapsemme on elättänyt pääasiallisesti itse itsensä myös lukioaikana. Tehnyt kesäisin töitä ja joutunut nostamaan myös opintolainaa. Kyse ei ole siitä etteikö olisi pystytty häntä elättämään, vaan siitä että ei olla haluttu opettaa siihen että kaiken saa valmiina. Rahan sijaan olen antanut lapselleni rahakasvatusta. Nyt korkeakoulussa opiskellessa hänellä on velkaa, mutta myös säästöjä ja sijoituksia, ja pärjää täysin omillaan. Lapseni on ylpeä itsestään, ja tyytyväinen myös tilanteeseen. Olen itse elänyt nuorena hyvinkin köyhää elämää, mutta oppinut itse tienaamaan rahani. Mielestäni kyse ei ole vain siitä onko vanhemmat köyhiä vai ei, vaan myös asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen me opiskelijat otettiin jokainen lainaa elämiseen, joten minusta kuulostaa hienolta, että vanhempi tekee sen.
Ennen todella harva joutui ottamaan heti 18-vuotiaana lukiolaisena lainaa.
Ap
Kyllä ennen kirjat ostettiin itse
Jeps ei ollut ilmaisia kirjoja ennen
Olen ajatellut, että omat lapseni saavat asua kotona niin kauan kuin haluavat eikä opiskellessa tarvitse maksaa kotiin vuokraa, ja edelleen sitä mieltä olen. Sitten jos työllistyvät ja edelleen kotona asuvat, niin sitten saa maksaa nimellistä korvausta kuluista ja osallistua esim ruuanlaittoon ja pyykkäämiseen. Jos taas haluaa muuttaa omaan asuntoon, niin ruuassa voin avustaa, mutta asuminen täytyy sitten hoitaa itse parhaalla näkemällään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskeskelin tekoälyn avulla paljonko saatte tukia:
Talouden tuet yhteensä kuukaudessa
Työttömyyskorvaus (yleistuki): Noin 800 €/kk (brutto, josta menee vero).
Opintoraha 18-vuotiaalle: 279,38 €/kk (verotettava tulo).
Yleinen asumistuki: Noin 280–380 €/kk.
Opintolainan valtiontakaus: 850 €/kk (vapaaehtoinen laina pankista). [1, 2]
Yhteensä tukia (ilman lainaa): Noin 1 360 – 1 460 €/kk (bruttomääräisinä ennen veroja).
Kyllä noilla rahoilla kaksi aikuista pärjää, kun lapsi saa arkisin ilmaisen ruuankin koulussa.
Älä jatkossa kysy tekoälyltä tällaisia. Vanhemman luona asuva 18-vuotias saa opintorahaa vain 100 euroa.
Vanhemman luona asuva toisen asteen 18 v. opiskelija voi saada opintorahaa n. 200 e/kk.
Eli ap ei tosiaan ole mikään pienituloinen, jos opintorahaa on ap:n tulojen takia laskettu sataseen kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutustukea saa toiselle asteelle, 20 v asti max.
Bullshit. Koulutustuki on pelkkää sanahelinää. Jos toinen vanhempi ei ole maksanut edes elatusapua, on täyttä utopiaa että hän alkaisi maksaa koulutustukea. Eikä ole mitään keinoa saada sitä häneltä. Ei yhtään mitään.
Millainen vanhempi ei halua tukea lastaan? Mulla ei itsellä ole lapsia, mutta olen aina olettanut että vanhemmat tahtovat parasta lapsilleen.
Minun ex ei esimerkiksi halunnut. Tiesi, että minä autan joka tapauksessa. Sinällään ei ole uutta. Siksi erottiinkin, että hän ajatteli asiat enempi hyödyn näkökulmasta. Lapsen voi jättää vaikka kadulle luottaen siihen, että äiti kyllä kustantaa - ja äitihän kustantaa, koska ei lastaan halua heitteille jättää.
Eli kyllä niitä sellaisia ihmisiä on, jotka ajattelevat lapsia ainoastaan neuvotteluvaltteina. Itse asiassa varmaan minunkin ex oikein vouhottaa kavereilleen siitä, miten fiksusti on asian hoitanut. Neuvonee vielä nuorempia samassa tilanteessa olevia. Kaverit toki siinä hymyilee ja kannustaa - tosiasiassa pitänevät exääni todella nolona. Mutta ei ne sitä sille päin naamaa kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteensä tukia (ilman lainaa): Noin 1 360 – 1 460 €/kk (bruttomääräisinä ennen veroja).
Kyllä noilla rahoilla kaksi aikuista pärjää, kun lapsi saa arkisin ilmaisen ruuankin koulussa.
Älä jatkossa kysy tekoälyltä tällaisia. Vanhemman luona asuva 18-vuotias saa opintorahaa vain 100 euroa.
Vanhemman luona asuva toisen asteen 18 v. opiskelija voi saada opintorahaa n. 200 e/kk.
Eli ap ei tosiaan ole mikään pienituloinen, jos opintorahaa on ap:n tulojen takia laskettu sataseen kuukaudessa.
Mistä ihmeestä tuon 200 euroa oikein revit? :D Ei todellakaan voi saada varsinkaan silloin, kun saa maksuttoman opetuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä tuon 200 euroa oikein revit? :D Ei todellakaan voi saada varsinkaan silloin, kun saa maksuttoman opetuksen.
Kela.fi
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut, että omat lapseni saavat asua kotona niin kauan kuin haluavat eikä opiskellessa tarvitse maksaa kotiin vuokraa, ja edelleen sitä mieltä olen. Sitten jos työllistyvät ja edelleen kotona asuvat, niin sitten saa maksaa nimellistä korvausta kuluista ja osallistua esim ruuanlaittoon ja pyykkäämiseen. Jos taas haluaa muuttaa omaan asuntoon, niin ruuassa voin avustaa, mutta asuminen täytyy sitten hoitaa itse parhaalla näkemällään tavalla.
Ei siinä oikein ajattelu auta, jos yksinkertaisesti ei pysty maksamaan aikuisen lapsen asumiskuluja. Miten tämä on niin vaikea ymmärtää? Jos ei ole rahaa, niin ei siinä mikään rakkaus auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela.fi
Katsoit siinä tapauksessa jotain ihan väärin. 109 euroa saa opintorahaa tulottoman vanhempansa luona asuva 18-vuotias, joka on oikeutettu maksuttomaan opetukseen. Syötäpä vaikka laskuriin nuo tiedot ja ylläty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian tulee lukukausimaksut ja lisäksi opiskelijan asumistuki loppuu.
Ei pidä koskaan tuudittautua siihen, että kerran ilmainen on aina ilmainen tai että kerran keksitty tuki on olemassa ikuisesti.Suomessa on jo nyt kahden kerroksen väkeä. Rikkaat kouluttautuu, köyhät ei.
Juuri tämän takia halusin. Että lapset asui kotona toisen asteen ajan. En halunnu, että 18-vuotias joutuu ottaman lainaa opintoihin. Jotka eivät välttämättä työllistä. Minä vaan itse venyin ja vanuin matala pallka-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan, sähkölaskuun, vesimaksuun, ruokaan, vaatteisiin jne.
Ap
=>
Siis lapsi asuu kotona ja sinä perit häneltä vuokraa, jota maksat ottamallasi lainalla?En peri häneltä vuokraa. Juuri sen takia minä otin lainaa, koska hän ei olisi pystynyt maksamaan osuuttaan asumiskuluista.
Ap
Et sitten varmaan paljoa ottanut lainaa. Pari sataa? Ei ruoka paljoa maksa, jos käyttää satokauden tuotteita. Vesimaksu 25 e, sähkö 20 e.
Ja sinun omat tukesi kattavat omat menosi.Tuhansia euroja.
Ap
Tuhansia euroja.
Ap
=> et ole tosissasi.
Koulu alkoi pari viikkoa sitten. Koulu on ilmaista. Ruoka koulussa on ilmaista.
Sinä saat tukea asumiseen ja ilmeisesti tuet kattavat vuokran ja ainakin yhden ihmisen ruoan.Vaatteita saa kirppikseltä.
Sähkö ja vesi eivät maksa tuhansia euroja.
Ongelma tulee siinä, että tuet kattavat vain puolet asumiskuluista, joten joudun maksamaan monta sataa vielä niistä yhden henkilön ruokarahoista, joilla pitäisi saada ruoat kahdelle. Aivan mahdoton yhtälö ja sen takia oli pakko ottaa järjetön laina.
Ap
Asut siis liian kalliissa asunnossa.
Vuokra on 650 euroa. Onko se erityisen kallis kahdelle henkilölle? Vuokra mahtuu aivan heittämällä enimmäisasumismenojen sisään.
Ap
Vuokra on 650 euroa. Onko se erityisen kallis kahdelle henkilölle? Vuokra mahtuu aivan heittämällä enimmäisasumismenojen sisään.
Ap
=> Aiemmin sanoit, ettei tuet riitä kahden ihmisen asumiskuluihin. Siksi oletin, että vuokra on niin iso, ettei tukesi riitä, eli asuntosi on liian kallis.
Nyt sanot, että tuki riittää vuokraan. Mikä jälleen herättää kysymyksen: mihin lainaa piti ottaa tuhansia euroja? Vuokran - jonka saa maksettua tuilla - päälle tulee enää kymppejä. Lapsi saa satašen opintotukea, ja se riittää ruokaan, koska koulussa saa ruokaa.
Matikat ei täsmää.En jaksa vääntää rautalangasta.
Tuet riittää minun osuuteeni vuokrasta. Toisen puolikkaan lapsen oletetaan maksavan opintolainalla.
Ap
Miksi valehtelet? Pelkkä asumistuki on antamiesi tietojen mukaan sinulla enemmän kuin 325€. Lisäksi saat yleistukea tms. ja lapsesi saa sen opintotuen.
Koko vuokra on 650 euroa, siihen päälle kaikki asumiskulut ja ruoat + muut kulut. Minä maksan nämä kaikki nykyään.
Ap
Sinä valehtelit äsken, että tuet riittävät vain omaan osuuteesi vuokrasta. Oma osuutesi on 325 eli puolet 650:stä. Asumistuen lisäksi saat yleistukea ja toimeentulotukea eli tulosi ovat reilusti yli 1 000€/kk. Vuokran jälkeen käyttöösi jää siis yli 350€. Sillä ruokkii kaksi aikuista, joista toinen saa arkisin ilmaisen aterian koulussa.
Niinpä. Mitään muita kulujahan ihmisellä ei ole kuin ruokakulut?
Ja huom. myös sähkölaskut ja vesilaskut puolitetaan toimeentulotuessa.
Sähkö ja vesi eivät voi kahden hengen taloudessa olla kuin muutaman kympin. Eli vielä jää hyvin rahaa elämiseen.
Vesimaksut 50 euroa, sähkö siirtoineen 45-50 euroa, kotivakuutus 10 euroa = 105-110 e
Ap
Eli ongelma on elämänhallinnassasi. Ei tuollaisia summia ole mitään järkeä maksaa. Kilpailuttamalla sähkösopimuksen saat sen puolitettua. 25e vesimaksu on riistohinta, joten kannattaa myös muuttaa halvempaan kämppään.
Sähkönsiirtoyhtiötä ei voi kilpailuttaa, siirtomaksu on 2/3 tuosta summasta. Ja vesimaksu 25 euroa per naama on ihan normaalia tasoa.
Ap
ja 25 euroa per naama EI ole normaalia. Meillä on 8 euroa / naama vesiennakko ja aina tulee vesimaksuista takaisinpäinkin.
Laskelmasi on päin persettä. LUKIOLAISEN opintotuki on n. 100e. SINÄ olet laskenut KORKEAKOULUOPISKELIJAN tuet. Vaikka laskisit sen valheellisilla luvuillasi, tuo on siltikin suunnilleen yhden ihmisen tukisumma, josta maksetaan päältä asumiskulut ja kaikki muu.