Päivähoidossa hoputetaan hakemaan lapsia aikaisemmin, että henkilökunta ehtii busseihinsa
Kummallista- työaikanne kestää klo 17.00 asti rakkaat päivähoidon ammattilaiset
t- Asiakas ja 2 lasta
Kommentit (77)
Työaika päättyy kello 16.40. Av:lla yhtenä isoimpana edunvalvontaryhmänä esiintyvät lastentarhan tätöset tietysti kiistävät tämän. Kaikkien työaika päättyy klo 15.00 ja jouluaaton aattona jo kello 12.00.
Kohta alkaa taas kysely, että tullaanko aatonaattona hakemaan mihin aikaan. Yleensä vastaan kiusallani, että klo 16.55. To.si asiassa tulen aiemmin lapseni vuoksi, jos saan työasiat järjestymään. Minun duunistani eivät kaikki voi lähteä edes pyhäpäivänä siihen aikaan, ihmisiä kun sairastuu aatonaattonakin. Tätösen kinkunpaisto jää sitten myöhempään.
Ilmotan aina pariksi viikoksi eteenpäin hoitoajat. Työmatkani kestää n. 25min ja työni on sellaista ettei välttämättä pääse lähtemään klo.19.45 jolloin työvuoro loppuisi. Joten ilmoitan aina n. 45min/ 1h ylimääräistä hoitoaikaa. Jotta olisin edes suunnilleen oikeaan aikaan hakemassa lapsia hoidosta. joskus olen jo todella ajoissa hakemassa. joskus taas aika mennyt todella tiukille/myöhästynyt hieman. myöhästymisiä onneksi harvemmin,,,
Monesti lapsemme ovat päivän/vuoron ainoat hoitolapset ja silloin huomaa, että henkilökunta "lipsuisi" omassa työajassaan. Monesti olen esim. tiistai-iltana hakemassa lapsia klo. 20.45 (virallinen hakuaika olisi n. 21.15), hyvä että lapset saan oven raosta itselleni, kun ovi napsahtaa nenän edestä kiinni ja lukkoon. eivätkä henkilökunta todellakaan tiedä todellisia työaikojani, vuorot heittelvät 4h-10,5h/päivä,,,
suotakoon lapsillekkin joulun aloitus ajoissa muun perheen kanssa. Lapsikin ansaitsee sen, ainakin omani.
varsinkin kun on kahden viikon joululoma. Lomat mulla on harvinaisen pitkiä ja joka vuosi vielä palkatonta lomaa päälle.
Olen opettaja ja työpäivät ovat tosi eripituisia ja välillä samanakin päivänä viikosta lähden eri aikoihin töistä. Kuljen työmatkat bussilla. Eivät pk:n hoitajat ole ikinä kyselleet lukujärjestyksiäni eivätkä varmaan reittioppaasta tutki kuinka kauan matkani minäkin päivänä kestää töistä päiväkodille. Tosi vaikea olisikin sanoa tarkkaan miten myöhään menee. Deadline on klo 17, kun lapsi pitää olla haettu. Harvoin menee ihan tappiin (ehkä kerran vuodessa). Lapsi haetaan keskimäärin klo 16. Jos hoitoajaksi kerran on kirjattu klo 17 asti, oletan hoitoajan myös päättyvän viimeistään silloin. Jos hoitoaika oikeasti päättyykin klo 16.55, pitäisi hoitosopimukseen kirjata tuo aika. Ehkä henkilökunnan työajan pitäisikin ihan virallisesti päättyä vasta 17.10 ja saada palkka tuolta 10 minuutilta mikä kuluu taloa sulkiessa? Toisaalta - ehkä joinakin päivinä viimeinen lapsi haetaan jo 16.50, joten tuon 10 min saa toisaalta välillä takaisin.
silti painetta että lapset pitäisi hakea joka pv klo 16.55 mennessä
näyttää luulevan että töistä saa syyslomaviikon vapaata, ja ihan kaikilla on hiihtolomaviikko ja kaikki välipäivät vapaita ja aina pyhäpäivän aattona pääsee pois töistä klo 13.15.
missä maailmassa ne oikein elää?
kuulostaa kyllä painostamiselta. Minua jo hermostuttaa noin kerran kahdessa-kolmessa kuukaudessa olevat päiväkodin henkilökunnan kokoukset, tykypäivät yms, joitten takia yksipuoleisesti tulee ilmoitus että sinä päivänä lapset pitää hakea jo klo 15. En ole niistä alkanut ruikuttamaan, mutta varahakijoita ei ole meillä ketään, jos miehellä ja minulla on kummallakin töitä niin että ehtisimme juuri vasta viiteen. Onneksi tähän asti on saatu järjesteltyä.
Työaika päättyy kello 16.40. Av:lla yhtenä isoimpana edunvalvontaryhmänä esiintyvät lastentarhan tätöset tietysti kiistävät tämän. Kaikkien työaika päättyy klo 15.00 ja jouluaaton aattona jo kello 12.00.
Kohta alkaa taas kysely, että tullaanko aatonaattona hakemaan mihin aikaan. Yleensä vastaan kiusallani, että klo 16.55. To.si asiassa tulen aiemmin lapseni vuoksi, jos saan työasiat järjestymään. Minun duunistani eivät kaikki voi lähteä edes pyhäpäivänä siihen aikaan, ihmisiä kun sairastuu aatonaattonakin. Tätösen kinkunpaisto jää sitten myöhempään.
Onpa kurjaa miten ikävästi ja alentavasti puhut päiväkodin henkilökunnasta, jotka tekevät arvokasta varhaiskasvatustyötä lastesi kanssa. He ovat lastesi kanssa päivittäin paljon pidempään kuin sinä itse...
vapaita kysellään sen vuoksi, että JOS lapsia on vähemmän, joku henkilökunnasta voi myös pitää lomapäivän. Henkilökunnallakin saattaa olla lapsia niin kuin muillakin ihmisillä. Emme elä koko elämäämme muiden lasten takia!!!
minusta on hassua, että kun päiväkodissa on koulujen viralliset loma-ajat tiedossa, ja tietävät, että olen opettaja ammatiltani, niin silti kyselevät ihan tavallisista koulupäivistäkin välillä, että onko lapsi hoidossa. Sitä eivät meinanneet tajuta millään, miksi meidän lapsi tuli hoitoon, kun meidän koululaisella oli koulusta vapaata. Luulivat vissiin, että ekaluokkalainen voi hoitaa nuorempaa kotona.
Meille sanottiin, että heillä on työaika klo 17.30 asti, eikä pidä tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että haetaan välillä vasta klo 17 jälkeen.
työni päättyy kello 16.40. Hoitosopimus on kello 8.00 -17.00, lapset eivät koskaan tule hoitoon ennen 8.30. Käytännössä siis puoli tuntia tulee jo tuossa meidän puolelta joustoa. Taitaa olla väärästä päästä puoli tuntia.
Tulisiko päiväkodissa ikinä mieleen, että lapset ovat asiakkaita ja vanhemmat vieneet heidät hoitoon voidakseen tehdä töitä. Vapaata EI ole aatonaattona tai perjantaisin, vaikka silloin olisi kivan tuntuista lähteä kotiin ennen työajan päättymistä...
Minusta on kummallista, että ajatellaan vain omaa napaa.
koko kunnassa kartoitetaan loma-ajan hoidontarve. Päiväkoteja yhdistetään ja henkilökunta pitää lomiaan mieluiten juuri koulujen lomien aikaan kun on vähemmän lapsia, eikä esim. eskarissa ole esiopetusta silloin. Parempi kun eskariope on silloin lomalla kuin joskus esiopetusaikana. Loogista, eikö totta.
Mistä teille tulee sellainen mielikuva, että päiväkodin henkilökunta ajattelee vain omaa napaansa. Meidän lasten päiväkodissakin joustetaan ihan hirveesti. Vähän liikaakin minusta joustetaan joidenkin vanhempien oikkujen mukaan. Ainakin tällainen mielikuva tulee vanh.toimikunnankokouksissa.
eri ryhmien välillä samassa päiväkodissa. Mun tyttö on ollu samassa päiväkodissa kolmessa eri ryhmässä. Ekassa piti ilmottaa vienti- ja hakuaika puolen tunnin tarkkuudella joka päivälle erikseen väh. viikkoa aiemmin. Toisessa ryhmässä piti vapaapäivät ilmottaa väh. viikkoa aiemmin ja nykyisessä ryhmässä ei tarvii ilmottaa mitään. Ees niitä vapaapäiviä.
Teen vuorotyötä, joten lapsi on hoidossa hyvin erilaisia päiviä.
tai hoidattamaan muualla.
Minulla oli yövuorot ja jouduin aamulla töistä tullessani hoitamaan lapset samoilla silmillä. Illalla ehdin nukahtaa toista tuntia ennen töihin menoa. Yövuoro perään ja sitten taas päivä lasten kanssa ja kolmas yö.
Tippapulloja yöllä vaihtaessa ei ollut oikein varma olo, meneekö oikeat litkut oikeille potilaille.
Suunnittelupäivät ilmoitetaan, pyydetään lyhentämään aatonaaton hoitoa, ollaan laukku olalla odottamassa lasta hakevaa aikuista suu tiukkana viivana jo 16.50, sairastellaan paljon ja samana päivänä ollaan lähikaupassa ruokaostoksilla... '
Kertaakaan emme ole myöhästyneet, joten koemme olevamme ihan helppoja vanhempia. Lapsella on aina asianmukaiset varusteet, hän on reipas ja aktiivinen, me emme koskaan valita mistään. Mutta haemme lapsen ilmeisesti väärään aikaan.
Hakeutukaa ihmiset muualle, jos ette kestä asiakaspalvelua ja normaalia työntekoa, Töissä kuuluu olla koko ajan pieni kiire ja vauhti päällä, ei kenellekään kuulu jäädä nettiaikaa tai juoruilutaukoja.
kysellään sen takia että osataan tehdä hoitajien työvuorot sellaisiksi että ruuhka-aikana olisi mahd. paljon hoitajia paikalla. ja myöskin sen takia kirjataan ylös lapsen tulo- ja lähtöaikoja. ei niitä pelkästä uteliaisuudesta kysellä.