Vaikka olisi 100 000 euron säästöt, niin ne on hetkessä syöty, jos jää työttömäksi
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
100k sijoituksissa
10% tuotolla se on vuodessa 10k jonka voit käytää, koskematta alkupääomaan. Päälle tuet.
Hyvin pitäisi pärjätä, oletan että on oma asunto ja osaat mukauttaa elämäsi tulotasoasi vastaavaksi
Tukia ei todellakaan saa, jos on tilillä rahaa.
Pätkätyöttömyys voi siis syödä kaikki tienestit, mutta kokonaan työttömälle Kela maksaa kaiken. Hieno yhteiskunta meillä. Rehellisiä ja tekeviä potkitaan päähän.
Menee siis heti ekana työttömyyspäivänä s-markettiin ja ostaa koko rahalla namia, no käyhän se noinkin.
6kk irtisanomisaika, sitten vuosi ansiosidonnaista ja vasta sitten pitää alkaa syödä säästöjä. Yleistuki tulee kuitenkin ja omistusasuntoon ei saa asumistukea muutenkaan. Onneksi se on mulla jo velaton. 7 vuotta irtisanomisesta pärjää nykyisellä elintasolla
Olen melkein aina elänyt kuin työtön. Halpaa kotiruokaa, ei autoa, asun neukkukuutiossa.
Nyt viimeisinä vuosina olen sijoittanut personal traineriin, mutta ei se välttämätön ole
Mulla muuten on yli 100 k säästöt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 000 eurolla pystyisin itse elämään oikein hyvin noin kahdeksan vuotta, eikä kyse olisi mistään pelkästä makaroni–ketsuppi-selviytymisestä. Kun asumiskulut ovat järkevät, ei ole velkaa eikä tarvitse jatkuvasti ostella kaikkea mahdollista, rahaa ei kulu läheskään niin paljon kuin monilla.
12 500 euroa vuodessa on reilu tonni kuukaudessa. Sillä pärjää mainiosti, kun osaa tehdä ruokaa itse, korjata tavaroita eikä kuvittele, että onnellisuus löytyy jatkuvasti uusista autoista, puhelimista ja ulkomaanmatkoista.
Ihmisillä on hyvin erilainen käsitys siitä, mitä "elää hyvin" tarkoittaa. Minulle se tarkoittaa rauhallista elämää, hyvää ruokaa, luontoa, harrastuksia ja vapautta – ei sitä, että rahaa pitää polttaa mahdollisimman nopeasti.
Mitä sen 10 vuoden jälkeen? Olet 10 vuotta vanhempi etkä takuulla pääse enää töihin. Loppuelämä kurjuutta.
En tajua miksi pitäisi olla se 10v tumput suorina. Väitän että ahkeralle ja täyspäiselle löytyy tuona aikana jotain töitä.
Toinen asia: Sinulleko ei ole tulossa minkäänlaista perintöä?
="Mene töihin"-tyyppi ilmoittautui, kun ei mitään järkevää keksi keskusteluun.
No ei, tiedän että nyt on vaikea työllisyystilanne. Luit viestini syyllistävänä, vaikka tarkoitus oli olla rohkaiseva ja realistinen.
Oikeastiko olet sitä mieltä, että kymmenessä vuodessa ahkera ja täyspäinen ihminen ei takuulla saa töitä? Vaikea uskoa, ettei mitään.
Riippuu kyllä ihmisen iästä.
10 vuoden päästä voi olla 70v.
Mutta siinä kohtaa pitäisi jo olla eläkkeellä.
Itse olen lähempänä 60v, ja hyvin voisin kohta jo jäädä. Omat vanhemmat pääsivätkin tuolloin jo eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä ensin ansiosidonnaista ja sitten peruspäivärahaa jne. Ei huolta. Ja usein myös jonkunlaisen pienen kultaisen matkalaukun potkujen yhteydessä. Kyllä sitä ehtii uuden työn löytämään, ennen kuin säästöihin tarvii kajota. Nythän talous jo kasvaa. Huolet pois ap.
Talous kasvaa? Vai Menikö se jo ohi ? 🤣😂
Omalla työpaikalla näkyy selvästi kysynnän kasvu, näkynyt jo puoli vuotta.
Mikähän ala se mahtaa olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl tolla joku 5 vuotta pitäisi selvitä ihan kevyesti.
Siitä voi käyttää tuottoja noin 400€/kk ikuisesti. Ei sitä kannata käyttää pois vaan hyödyntää.
Ja jos ei nyt heti jää työttömäksi vaan pystyy kasvattamaan pottia, niin kohta se on jo 200 000 ja sitten 500 000. Pian sieltä voi ottaa koko loppuelämänsä ajan tukien verran rahaa ja silti potti vaan kasvaa itsestään.Kun kuukahdat, jäljelle jää koko säästöpottisi, mukaasi et sitä saa.
Kaikilla ei ole perillisiä.
Nimenomaan.
Eläkää te vaan koroillanne, valtio hieroo käsiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä ensin ansiosidonnaista ja sitten peruspäivärahaa jne. Ei huolta. Ja usein myös jonkunlaisen pienen kultaisen matkalaukun potkujen yhteydessä. Kyllä sitä ehtii uuden työn löytämään, ennen kuin säästöihin tarvii kajota. Nythän talous jo kasvaa. Huolet pois ap.
Talous kasvaa? Vai Menikö se jo ohi ? 🤣😂
Omalla työpaikalla näkyy selvästi kysynnän kasvu, näkynyt jo puoli vuotta.
Onko teille palkattu montakin työtöntä töihin?
Minun tiimiini ON juuri avautumassa 2 uutta työpaikkaa kunhan firman byrokratia saadaan vyörytettyä läpi.. Eli kyllä niitä työpaikkoja on.. Vieläpä 2 eri vaatimustason paikkaa, toinen vähemmän vaativa ja toinen, jonka palkkahaitari on 6500-8000 euroa.
Heheh.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä yleistuen. Lisäksi tietysti riippuu että mikä tilanne on noin muuten, asuuko vuokralla vai velattomassa omistusasunnossa ja onko ne säästöt tilillä vai tuottavissa sijoituksissa. Itse olen jäämässä luultavasti työttömäksi kun määräaikainen loppuu enkä saa omistusasuntoon kuin yleistuen, mutta en ole paniikissa. Aika niukasti joudun elämään jos en halua säästöjä syödä, mutta uskon että pärjään.
Mukaasino hautaan säästösi haluat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me laskeskeltiin miehen kanssa, että jos molemmat olisi peruspäivärahalla, tarvittaisiin vuodessa n. 10 000 euroa ns. lisärahaa, jotta arki olisi edes vähän kohtuullista. Eli 100 000 e riittäisi kymmeneksi vuodeksi.
Sellaista ei enään ole, nykyään yleistuki joka käsittääkseni harkinnanvarainen.
Ei ole. Yleistuki on normityöttömälle tasan sama kuin työmarkkinatuki oli.
Ei, vaan yleistuki vertautuu entiseen työmatkkinatukeen, jossa on ehtoja., peruspäivärahassa niitä ei ollut.
Yleistukeen ei esim saa ansaita extraa, työmarkkinatuki mm. soviteltiin puolison tuloihin, peruspv.rahan sai riippumatta olosuhteista.
Kyllä saa ansaita extraa... Yleistukikaan EI leikkaannu pois kokonaan jos tienaat vaikkapa 100 €/kk... ei edes euro eurosta....
Ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hallituksella tausta-ajatuksenakin: yksikin elämänkriisi syöksee jatkossa ihmisen taloudelliseen ahdinkoon, henkilökohtaiseen konkurssiin ja loputtomaan, näköalattomaan köyhyyteen. Työttömyys, sairaus, omaishoitajuus tai muu vaikeus elämässä tarkoittaa keskiluokkaiselle ihmiselle omaisuuden ja säästöjen menetystä sekä luokkasyöksyä.
Kokoomus tähtää selvästikin luokkayhteiskunnan palauttamiseen, ja sille sopii suurten massojen orjuuttaminen ja köyhyydessä pitäminen. Persut puolestaa näkevät vain hillotolppansa ja suostuvat sen vuoksi kaikkeen, mikä edistää kokoomuksen tavoitteita. Purra on luonut itselleen imagon ja minäkuvan ankarana taloudenpitäjänä, vaikka todellisuudessa hän vain kurjistaa oman kansan tavallisia ihmisiä ja edistää Suomen velkaantumista ennätysvauhtia - luvatut työpaikat ovat jääneet syntymättä ja Suomi päätyi kuitenkin EU:n tarkkailuluokalle. Mutta sekään ei poista ylimielisyyttä Purran kasvoilta. Persut tietävät, että kansan heikkojärkisimmältä osalta saa joka tapauksessa aina ääniä vääntelemällä silmiä ja pitämällä päässä hassuja lippiksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää peruspv.rahaa.
Se on yleistuki 37,21 päivässä.
Ja sitä ei saa, jos siitä 100 tuhannesta on mitään jäljellä.
Tsempit kaikille! Hyvä hallitusohjelma! Kyllä on kivaa maksaa veroja ja eläkemaksuja itsensä kipeäksi ja tietää, ettei koskaan itse näe niistä senttiäkään jos hätä tulee. Mahtavaa sosiaalivakuuttamista tässä maassa, en muuta sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin vastikään työttömänä ja 100 000 euron salkku kasvoi 150 000 euroon arvonnousun ja osinkojen myötä.
Ne piirtää kel on liituu. Taloustaidottomat taas... Niin.
Miksi et muuta Maltalle tai Kyprokselle? Niissä pääomatulot mukaanlukien osinkotulot ovat verottomia. Kyproksella vieläkin edullisemmat ehdot versus Malta. Salkun arvo kasvaa hurjasti isommaksi kun ei tarvitse olla suomen kommunistista tasavaltaa rahoittamassa :) Mutta ehkä haluat rahoittaa sitä siis.
Pn muitakin arvpja kuin raha.
Uskomatonta, eikö tptta.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Pätkätyöttömyys voi siis syödä kaikki tienestit, mutta kokonaan työttömälle Kela maksaa kaiken. Hieno yhteiskunta meillä. Rehellisiä ja tekeviä potkitaan päähän.
Näinhän se on: hallituksen leikkaukset ovat iskeneet kaikkein ankarimmin niitä kohtaan, jotka oikeasti yrittävät pärjätä ja ovat tehneet töitä ja tekisivät mielellään töitä, jos olisi tilaisuus. Sossun kantakirjapossut ja kelagoldilaiset sen sijaan voivat jatkaa laiskotteluaan. Parhaat tuet saa se, joka ei edes yritä hankkia omistuasuntoa.
Joo eläisin tuolla rahalla helposti 10-15 vuotta onko se mielestäsi hetki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kannattaakin kerätä vähän isompi potti reaalituloa tuottaviin sijoituksiin...
Näin toimien säilyy säästöt ja saa tuloja vaikka jäisi työttömäksikin.
Jos meinaat pelkillä osinkotuloilla pärjätä niin salkun pitää olla kooltaan noin puoli miljoonaa. Tuolloin voit saada osinkoja nettona sellaiset 1600 euroa per kk. Aniharvalla suomalaisella on tuon kokoinen salkku.
Aniharva suomalainen on edes yrittänyt saada....
Minulla ON osakesalkku joka tuottaa nettona 1600€/kk ja se ei ole (aivan) 500 000... Ja olen ihan tavallinen valkokaulusduunari.
Paljonko se tuottaa jos tulee pörssiromahdus, jota ei ole koettu historiallisen pitkään aikaan?
Kyproksella tuon 1600€/kk saisi pitää 100% itsellään. Nyt Suomessa tuosta viedään iso osa veroina valtiolle. Elämä on siis valintoja.
Nyproksella on kiva olla,nun rakkaat on Suomessa ja kuuma ilmasto oksettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summallahan pystyy elämään hyvin 60 vuotta.
100 000 : 60 = 1666,666666667
Kyllä. Tuolla summalla todellakin pystyy elämään vaikka 60 vuotta. Ihmiset vain ovat nykyään vähä-älyisiä tuhlareita joille mikään ei riitä.
Ai kun vuodessa saat 1666€, niin se riittää hyvin?
Jos raha on sijoitettuna, siitä saa noin 400€/kk inflaatiokorjattuna ikuisesti. Se on mukava lisä mihin tahansa muuhun tuloon. Mutta toki vielä parempi, jos sitä vähän kasvattaa. Jos ei vielä tarvitse sitä 400€/kk, potti kasvaa hyvin jo ihan itsestäänkin kun sen vaan jättää rauhaan.
Ja sitten kiva toivoa, ettei tule talousromahdusta seuraavaan 15 vuoteen... Tsekkaapa huviksesi esim. tuo Hormuzin salmen tilanne ja se tosiasia, että öljyreservit on tällä hetkellä alimmalla tasollaan koko maailmassa. Pitkään ei mene enää, kun tulee pohja näkyviin. Siinä sitten ihmetellään taas kerran, että mihinkäs ne mahtavat sijoitukset sulivat.
Vierailija kirjoitti:
Vielä mitä. Lakkaat käymästä paikkakuntasi kalleimmissa ravintoloissa ja siirryt tonnikalamakarooniin. Valintoja, kaveri, valintoja. !! 😑
Tonnikala ei ole halpaa ruokaa ollut enää aikoihin.
Eli aloittajan mielestä turha säästää ja parempi laittaa rahat haisemaan heti? Tottahan se on, että säästöt hupenee jos työttömäksi jää. Mutta onhan siinä nyt hetki ansiosidonnaista ja ei sittenkään ihan ilman tuloja jää, vaikkei asumistukea saisikaan. Ei kai työttömyysturvassa ole varallisuusrajaa? Toki osinkotulot ja muut vaikuttaa.