Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikka olisi 100 000 euron säästöt, niin ne on hetkessä syöty, jos jää työttömäksi

Vierailija
30.08.2026 |

Eikä saa asumistukia jne.

Kommentit (244)

Vierailija
141/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla summallahan pystyy elämään hyvin 60 vuotta.

100 000 : 60 = 1666,666666667

Kyllä. Tuolla summalla todellakin pystyy elämään vaikka 60 vuotta. Ihmiset vain ovat nykyään vähä-älyisiä tuhlareita joille mikään ei riitä.

Kuka mielestäsi elää jos vuoden aikana on käytettävissä 1666 euroa? Eli alle 16 euroa per kuukausi? Siitä maksat sähkön, veden, asumisen, ruoan, vaatteet, lääkkeet jne.

"1666 vuodessa" "alle 16 euroa per kuukausi"...

ai vuodessa on 104 kuukautta.... Mielenkiintoista. 

Vierailija
142/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vastikään työttömänä ja 100 000 euron salkku kasvoi 150 000 euroon arvonnousun ja osinkojen myötä.

Ne piirtää kel on liituu. Taloustaidottomat taas... Niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo kaikki mitä saa? Ei mitään siihen päälle? Onko tuo summa nettona? Monta ihmistä sillä pitää kustantaa? Lähteekö tuosta jotain velkoihin eli ei saa oikeasti tuota summaa?  Mitkä on kiinteät asumiskulut henkilöllä?

Sitten voi miettiä onko paljon? 

Otsikossa lukee 100 000e säästöt.

Vierailija
144/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me laskeskeltiin miehen kanssa, että jos molemmat olisi peruspäivärahalla, tarvittaisiin vuodessa n. 10 000 euroa ns. lisärahaa, jotta arki olisi edes vähän kohtuullista. Eli 100 000 e riittäisi kymmeneksi vuodeksi. 

Mielenkiintoista lukea että mitä tarvitsee kohtuulliseen elämään. Itse kun elänyt koko elämän vähällä. Minkälaista se on elää kohtuullista ns normaalia elämää?

T.Kelaloinen

Jotenkin vaan pistää aina mietityttämäön. Kun itsestä se mitä ihmiset sanoo on niinkuin lukisi tarinaa kirjasta tai katsoisi elokuvaa. Ei osaa oikeen ajatellakkaan miltä se oikeasti tuntuisi olla sellqisessa. Vähän pelottaakin ajatus että asiat muttuisi sellaiseksi. Oudoksi. Tuntrmattomaksi. Asiaksi mistä minä en tiedä.

Vierailija
145/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman järkeä päähän näihin vastauksiin.

..tilanteessa jossa henkilö asuu vuokralla 100 000 ei saa muita tukia kuin pienimmän yleistuen ..

Riippuu millainen kulu rakenne ja paikkakunta mutta menot minimissään 25 000 vuodessa jota on vaikea laittaa..

Vierailija
146/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha on huijausta. Sitä ei ole olemassakaan. Nukketeatteria ohjaileva hallitsijoiden eliitti on luonut rahajärjestelmän, jota lampaat pitävät Jumalanaan. 

T. Pässi

Vierailija
147/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minne ihmiset polttavat rahansa mutta minulla jää jopa säästöön kk:ssa ansiosidonnaisesta.

Vierailija
148/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vastikään työttömänä ja 100 000 euron salkku kasvoi 150 000 euroon arvonnousun ja osinkojen myötä.

Ne piirtää kel on liituu. Taloustaidottomat taas... Niin.

Pieniä rahoja, mitä tuollaisilla keulit?

Vierailija
149/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl tolla joku 5 vuotta pitäisi selvitä ihan kevyesti. 

Siitä voi käyttää tuottoja noin 400€/kk ikuisesti. Ei sitä kannata käyttää pois vaan hyödyntää. 

Ja jos ei nyt heti jää työttömäksi vaan pystyy kasvattamaan pottia, niin kohta se on jo 200 000 ja sitten 500 000. Pian sieltä voi ottaa koko loppuelämänsä ajan tukien verran rahaa ja silti potti vaan kasvaa itsestään.

Kun kuukahdat, jäljelle jää koko säästöpottisi, mukaasi et sitä saa.

Kaikilla ei ole perillisiä.

Vierailija
150/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 000 eurolla pystyisin itse elämään oikein hyvin noin kahdeksan vuotta, eikä kyse olisi mistään pelkästä makaroni–ketsuppi-selviytymisestä. Kun asumiskulut ovat järkevät, ei ole velkaa eikä tarvitse jatkuvasti ostella kaikkea mahdollista, rahaa ei kulu läheskään niin paljon kuin monilla.

12 500 euroa vuodessa on reilu tonni kuukaudessa. Sillä pärjää mainiosti, kun osaa tehdä ruokaa itse, korjata tavaroita eikä kuvittele, että onnellisuus löytyy jatkuvasti uusista autoista, puhelimista ja ulkomaanmatkoista.

Ihmisillä on hyvin erilainen käsitys siitä, mitä "elää hyvin" tarkoittaa. Minulle se tarkoittaa rauhallista elämää, hyvää ruokaa, luontoa, harrastuksia ja vapautta – ei sitä, että rahaa pitää polttaa mahdollisimman nopeasti.

Tonnilla kuussa kyllä syökin ihan hyvin ja matkustaakin silloin tällöin. Jos siis puhutaan yhden ihmisen kuluista. Jos on lapsia, asia tietysti eri. 

Minä, mieheni ja koiramme elämme mielestäni varsin keskiluokkaista elämää, eikä meillä silti mene elämiseen kuin maksimissaan 2000e/kk. Sisältä siis autohuollot ja Lapinreissun kerran vuodessa hyvässä mökissä jne. Vielä vähemmän kun asuntolaina on maksettu jouluun mennessä pois - melkein 10 vuotta etuajassa. 

Toki meillä on pienehkö kämppä, mutta toisaalta on kesämökki myös. Autiotupatasoinen, että se oli kyllä halpa. 

kuulostaa lähinnä työläistasoiselta myyrästämiseltä.

Vierailija
151/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..tilanteessa jossa henkilö asuu vuokralla 100 000 ei saa muita tukia kuin pienimmän yleistuen ..

Riippuu millainen kulu rakenne ja paikkakunta mutta menot minimissään 25 000 vuodessa jota on vaikea laittaa..

Pitää myös muistaa, että Helsingin ja muun Suomen vuokrataso on ihan eri luokkaa. Puhuttiinko aloituksessa vain ruokakuluista vai kaikista menoista?

Vierailija
152/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä ensin ansiosidonnaista ja sitten peruspäivärahaa jne. Ei huolta. Ja usein myös jonkunlaisen pienen kultaisen matkalaukun potkujen yhteydessä. Kyllä sitä ehtii uuden työn löytämään, ennen kuin säästöihin tarvii kajota. Nythän talous jo kasvaa. Huolet pois ap.

Talous kasvaa? Vai Menikö se jo ohi ? 🤣😂

Omalla työpaikalla näkyy selvästi kysynnän kasvu, näkynyt jo puoli vuotta.

Onko teille palkattu montakin työtöntä töihin?

Minun tiimiini ON juuri avautumassa 2 uutta työpaikkaa kunhan firman byrokratia saadaan vyörytettyä läpi.. Eli kyllä niitä työpaikkoja on.. Vieläpä 2 eri vaatimustason paikkaa, toinen vähemmän vaativa ja toinen, jonka palkkahaitari on 6500-8000 euroa. 

Vierailija
153/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kannattaakin kerätä vähän isompi potti reaalituloa tuottaviin sijoituksiin... 

Näin toimien säilyy säästöt ja saa tuloja vaikka jäisi työttömäksikin. 

Jos meinaat pelkillä osinkotuloilla pärjätä niin salkun pitää olla kooltaan noin puoli miljoonaa. Tuolloin voit saada osinkoja nettona sellaiset 1600 euroa per kk. Aniharvalla suomalaisella on tuon kokoinen salkku.

Vierailija
154/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää myös muistaa, että Helsingin ja muun Suomen vuokrataso on ihan eri luokkaa. Puhuttiinko aloituksessa vain ruokakuluista vai kaikista menoista?

Ja pitää myös muistaa asutko vuokralla, velkaisessa omistusasunnossa vai velttomassa lukaalissa?

Vierailija
155/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me laskeskeltiin miehen kanssa, että jos molemmat olisi peruspäivärahalla, tarvittaisiin vuodessa n. 10 000 euroa ns. lisärahaa, jotta arki olisi edes vähän kohtuullista. Eli 100 000 e riittäisi kymmeneksi vuodeksi. 

Sellaista ei enään ole, nykyään yleistuki joka käsittääkseni harkinnanvarainen.

Ei ole. Yleistuki on normityöttömälle tasan sama kuin työmarkkinatuki oli. 

Ei, vaan yleistuki vertautuu entiseen työmatkkinatukeen, jossa on ehtoja., peruspäivärahassa niitä ei ollut.

Yleistukeen ei esim saa ansaita extraa, työmarkkinatuki mm. soviteltiin puolison tuloihin,  peruspv.rahan sai riippumatta olosuhteista.

Vierailija
156/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä ensin ansiosidonnaista ja sitten peruspäivärahaa jne. Ei huolta. Ja usein myös jonkunlaisen pienen kultaisen matkalaukun potkujen yhteydessä. Kyllä sitä ehtii uuden työn löytämään, ennen kuin säästöihin tarvii kajota. Nythän talous jo kasvaa. Huolet pois ap.

Ja koska fiksu ihminen on mitoittanut kulutuksensa lähemmäs ansiosidoinnaista kuin nettopalkkaa, potkut tarkoittaa vaan että rahaa jää vähemmän säästöön. Siinä on vuosi aikaa mitoittaa kulutus sitten uudelleen. 

Edelleen, säästyy kaikki työssäkäyntiin menevä raha, kaupassakin ehtii käydä jalkaisin tai pyörällä ja kokkailla kaikkea edullista perusruokaa joka vaatii pitkää muhittelua. 

En tunne ketään joka olisi joutunut elämään säästöillään missään olosuhteissa. Ja kaikenlaista on tullut nähtyä. 

Mikä vuosi?

Täyttä ansiosidonnaista ei todellakaan saada vuotta.  täyden ansiosidonnaisen saa enää 2 kk, sitten se tippuu 20%:lla, ja 8 kuukauden jälkeen 75%:iin täydestä. Ja sit loppuu kokonaan 300 päivän jälkeen.

Vierailija
157/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkitermi 'Lifestyle Creep' Kun saadaan ylennys tai palkankorotus, tuo lisä holahtaa samantien parempaan autoon, isompaan taloon ja lomamatkoihin. Kulissit komistuvat samalla kun puskurissa oleva rahamäärä pysyy samana ellei jopa pienene, kun otetaan lisää velkaa.

Jos saa sen verran palkkaa että pystyy säästämään satatonnia, pitää myös pystyä pitämään kulutus työsuhteen aikanakin sen verran maltillisena, ettei mene heti poikki kun jää työttömäksi.

Vierailija
158/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"no se että et saanut ansiosidonnaista pidemmän työnteon jälkeen on ihan täysin omaa typeryyttäsi. "

Ansiosidonnainen on kyllä heikentynyt viime aikoina niin radikaalisti että se ei enää pienemmillä tuloilla auta kun sen kolme kuukautta. Sen jälkeen leikattu ansiosidonnainen ei enää juuri poikkea työmarkkinatuesta.

"ei juuri"... tuossa tilanteessa JOKAINEN LISÄEURO on etu.

Vierailija
159/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 000 eurolla pystyisin itse elämään oikein hyvin noin kahdeksan vuotta, eikä kyse olisi mistään pelkästä makaroni–ketsuppi-selviytymisestä. Kun asumiskulut ovat järkevät, ei ole velkaa eikä tarvitse jatkuvasti ostella kaikkea mahdollista, rahaa ei kulu läheskään niin paljon kuin monilla.

12 500 euroa vuodessa on reilu tonni kuukaudessa. Sillä pärjää mainiosti, kun osaa tehdä ruokaa itse, korjata tavaroita eikä kuvittele, että onnellisuus löytyy jatkuvasti uusista autoista, puhelimista ja ulkomaanmatkoista.

Ihmisillä on hyvin erilainen käsitys siitä, mitä "elää hyvin" tarkoittaa. Minulle se tarkoittaa rauhallista elämää, hyvää ruokaa, luontoa, harrastuksia ja vapautta – ei sitä, että rahaa pitää polttaa mahdollisimman nopeasti.

Tonnilla kuussa kyllä syökin ihan hyvin ja matkustaakin silloin tällöin. Jos siis puhutaan yhden ihmisen kuluista. Jos on lapsia, asia tietysti eri. 

Minä, mieheni ja koiramme elämme mielestäni varsin keskiluokkaista elämää, eikä meillä silti mene elämiseen kuin maksimissaan 2000e/kk. Sisältä siis autohuollot ja Lapinreissun kerran vuodessa hyvässä mökissä jne. Vielä vähemmän kun asuntolaina on maksettu jouluun mennessä pois - melkein 10 vuotta etuajassa. 

Toki meillä on pienehkö kämppä, mutta toisaalta on kesämökki myös. Autiotupatasoinen, että se oli kyllä halpa. 

kuulostaa lähinnä työläistasoiselta myyrästämiseltä.

Mitä pahaa siinä on?

T. Eri

Vierailija
160/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä yleistuen. Lisäksi tietysti riippuu että mikä tilanne on noin muuten, asuuko vuokralla vai velattomassa omistusasunnossa ja onko ne säästöt tilillä vai tuottavissa sijoituksissa. Itse olen jäämässä luultavasti työttömäksi kun määräaikainen loppuu enkä saa omistusasuntoon kuin yleistuen, mutta en ole paniikissa. Aika niukasti joudun elämään jos en halua säästöjä syödä, mutta uskon että pärjään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi