Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikka olisi 100 000 euron säästöt, niin ne on hetkessä syöty, jos jää työttömäksi

Vierailija
30.08.2026 |

Eikä saa asumistukia jne.

Kommentit (244)

Vierailija
161/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kannattaakin kerätä vähän isompi potti reaalituloa tuottaviin sijoituksiin... 

Näin toimien säilyy säästöt ja saa tuloja vaikka jäisi työttömäksikin. 

Jos meinaat pelkillä osinkotuloilla pärjätä niin salkun pitää olla kooltaan noin puoli miljoonaa. Tuolloin voit saada osinkoja nettona sellaiset 1600 euroa per kk. Aniharvalla suomalaisella on tuon kokoinen salkku.

Aniharva suomalainen on edes yrittänyt saada.... 

Minulla ON osakesalkku joka tuottaa nettona 1600€/kk ja se ei ole (aivan) 500 000... Ja olen ihan tavallinen valkokaulusduunari. 

Vierailija
162/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me laskeskeltiin miehen kanssa, että jos molemmat olisi peruspäivärahalla, tarvittaisiin vuodessa n. 10 000 euroa ns. lisärahaa, jotta arki olisi edes vähän kohtuullista. Eli 100 000 e riittäisi kymmeneksi vuodeksi. 

Sellaista ei enään ole, nykyään yleistuki joka käsittääkseni harkinnanvarainen.

Ei ole. Yleistuki on normityöttömälle tasan sama kuin työmarkkinatuki oli. 

Ei, vaan yleistuki vertautuu entiseen työmatkkinatukeen, jossa on ehtoja., peruspäivärahassa niitä ei ollut.

Yleistukeen ei esim saa ansaita extraa, työmarkkinatuki mm. soviteltiin puolison tuloihin,  peruspv.rahan sai riippumatta olosuhteista.

Kyllä saa ansaita extraa... Yleistukikaan EI leikkaannu pois kokonaan jos tienaat vaikkapa 100 €/kk... ei edes euro eurosta....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä ensin ansiosidonnaista ja sitten peruspäivärahaa jne. Ei huolta. Ja usein myös jonkunlaisen pienen kultaisen matkalaukun potkujen yhteydessä. Kyllä sitä ehtii uuden työn löytämään, ennen kuin säästöihin tarvii kajota. Nythän talous jo kasvaa. Huolet pois ap.

Talous kasvaa? Vai Menikö se jo ohi ? 🤣😂

Omalla työpaikalla näkyy selvästi kysynnän kasvu, näkynyt jo puoli vuotta.

Onko teille palkattu montakin työtöntä töihin?

Minun tiimiini ON juuri avautumassa 2 uutta työpaikkaa kunhan firman byrokratia saadaan vyörytettyä läpi.. Eli kyllä niitä työpaikkoja on.. Vieläpä 2 eri vaatimustason paikkaa, toinen vähemmän vaativa ja toinen, jonka palkkahaitari on 6500-8000 euroa. 

Suhteillahan noi tuppaa menemään, ja työtöntä nyt ei ainakaan palkata mihinkään. 

Vierailija
164/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vastikään työttömänä ja 100 000 euron salkku kasvoi 150 000 euroon arvonnousun ja osinkojen myötä.

Ne piirtää kel on liituu. Taloustaidottomat taas... Niin.

Miksi et muuta Maltalle tai Kyprokselle? Niissä pääomatulot mukaanlukien osinkotulot ovat verottomia.  Kyproksella vieläkin edullisemmat ehdot versus Malta. Salkun arvo kasvaa hurjasti isommaksi kun ei tarvitse olla suomen kommunistista tasavaltaa rahoittamassa :) Mutta ehkä haluat rahoittaa sitä siis.

Vierailija
165/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kannattaakin kerätä vähän isompi potti reaalituloa tuottaviin sijoituksiin... 

Jos meinaat pelkillä osinkotuloilla pärjätä niin salkun pitää olla kooltaan noin puoli miljoonaa. Tuolloin voit saada osinkoja nettona sellaiset 1600 euroa per kk. Aniharvalla suomalaisella on tuon kokoinen salkku.

Minulla ON osakesalkku joka tuottaa nettona 1600€/kk ja se ei ole (aivan) 500 000... Ja olen ihan tavallinen valkokaulusduunari. 

Paljonko se tuottaa jos tulee pörssiromahdus, jota ei ole koettu historiallisen pitkään aikaan?

Vierailija
166/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me laskeskeltiin miehen kanssa, että jos molemmat olisi peruspäivärahalla, tarvittaisiin vuodessa n. 10 000 euroa ns. lisärahaa, jotta arki olisi edes vähän kohtuullista. Eli 100 000 e riittäisi kymmeneksi vuodeksi. 

Sellaista ei enään ole, nykyään yleistuki joka käsittääkseni harkinnanvarainen.

Ei ole. Yleistuki on normityöttömälle tasan sama kuin työmarkkinatuki oli. 

Ei, vaan yleistuki vertautuu entiseen työmatkkinatukeen, jossa on ehtoja., peruspäivärahassa niitä ei ollut.

Yleistukeen ei esim saa ansaita extraa, työmarkkinatuki mm. soviteltiin puolison tuloihin,  peruspv.rahan sai riippumatta olosuhteista.

Kyllä saa ansaita extraa... Yleistukikaan EI leikkaannu pois kokonaan jos tienaat vaikkapa 100 €/kk... ei edes euro eurosta....

Se leikkaantuu heti ensimmäisestä ansaitusta eurosta alkaen niin jyrkästi, että vaikka tulos ei ihan +-0 olekaan niin ei siinä mitään järkeäkään ole. Jokainen ihminen laskee jonkinlaisen arvon myös käyttämälleen ajalle, ja jos nettoat raskaasta työstä käytännössä pari euroa tunnissa niin pitää olla joko tyhmä tai masokisti. Olin hetken osa-aikaisena kaupan alalla, enää en todellakaan menisi ellei suojaosaa palauteta. 

Vierailija
167/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se tuottaa jos tulee pörssiromahdus, jota ei ole koettu historiallisen pitkään aikaan?

Kyproksella tuon 1600€/kk saisi pitää 100% itsellään. Nyt Suomessa tuosta viedään iso osa veroina valtiolle. Elämä on siis valintoja.

Vierailija
168/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä ensin ansiosidonnaista ja sitten peruspäivärahaa jne. Ei huolta. Ja usein myös jonkunlaisen pienen kultaisen matkalaukun potkujen yhteydessä. Kyllä sitä ehtii uuden työn löytämään, ennen kuin säästöihin tarvii kajota. Nythän talous jo kasvaa. Huolet pois ap.

Minun tiimiini ON juuri avautumassa 2 uutta työpaikkaa kunhan firman byrokratia saadaan vyörytettyä läpi.. Eli kyllä niitä työpaikkoja on.. Vieläpä 2 eri vaatimustason paikkaa, toinen vähemmän vaativa ja toinen, jonka palkkahaitari on 6500-8000 euroa. 

Suhteillahan noi tuppaa menemään, ja työtöntä nyt ei ainakaan palkata mihinkään. 

Ai... minut kyllä palkattiin tähän tiimiin ilman suhteita ja ollessani työttömänä. En näe mitään syytä etteikö esimieheni toimisi samalla tavalla näidenkin paikkojen suhteen ja palkkaisi parasta hakijaaa tehtäviin. 

Vierailija
169/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyproksella tuon 1600€/kk saisi pitää 100% itsellään. Nyt Suomessa tuosta viedään iso osa veroina valtiolle. Elämä on siis valintoja.

ei kyllä suomessakaan NETTOtuotosta enää viedä "isoa osaa veroina valtiolle"

Vierailija
170/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai... minut kyllä palkattiin tähän tiimiin ilman suhteita ja ollessani työttömänä. En näe mitään syytä etteikö esimieheni toimisi samalla tavalla näidenkin paikkojen suhteen ja palkkaisi parasta hakijaaa tehtäviin. 

Milloin vuonna 2000? 

Vierailija
171/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei kyllä suomessakaan NETTOtuotosta enää viedä "isoa osaa veroina valtiolle"

okei, väärin luettu, pahoittelut.  Kuitenkin ajatus oli että Kyproksella ja Maltalla pääomatuloverotus on 0%.  

Vierailija
172/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkkitermi 'Lifestyle Creep' Kun saadaan ylennys tai palkankorotus, tuo lisä holahtaa samantien parempaan autoon, isompaan taloon ja lomamatkoihin. Kulissit komistuvat samalla kun puskurissa oleva rahamäärä pysyy samana ellei jopa pienene, kun otetaan lisää velkaa.

Jos saa sen verran palkkaa että pystyy säästämään satatonnia, pitää myös pystyä pitämään kulutus työsuhteen aikanakin sen verran maltillisena, ettei mene heti poikki kun jää työttömäksi.

Olenkohan jotenkin outo kun mulle toi ei ole mikään ongelma. Ei kiinnosta autot, ei ylimääräinen tavara, nykyään ei enää matkustaminenkaan kun maailma palaa. Omakotitalo on, mutta kun on pelannut kaiken järkevästi niin tämähän ei ole velattomana sen kalliimpi kuin vuokrakaksio. Saan keskiluokkaista palkkaa ja kaikki elämisen kulut on reippaasti alle tonnin kuussa. 

Vierailija
173/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vastikään työttömänä ja 100 000 euron salkku kasvoi 150 000 euroon arvonnousun ja osinkojen myötä.

Ne piirtää kel on liituu. Taloustaidottomat taas... Niin.

Miksi et muuta Maltalle tai Kyprokselle? Niissä pääomatulot mukaanlukien osinkotulot ovat verottomia.  Kyproksella vieläkin edullisemmat ehdot versus Malta. Salkun arvo kasvaa hurjasti isommaksi kun ei tarvitse olla suomen kommunistista tasavaltaa rahoittamassa :) Mutta ehkä haluat rahoittaa sitä siis.

Itseasiassa ollaankin mietitty veropakolaisuutta huomattavasti varakkaamman puolisoni kanssa. Varsinkin jos nyt tulee joku vtun varaölisuusvero huikeasta 90 000 euron omaisuudesta, se on heippa vaan.

Muutoin kyllä tykkään asua Suomessa, mutta kun täältä ei saa töitä ja sitten vähäinen omaisuuskin kynitään niin vähän siinä on niin ku pakkorako 

Vierailija
174/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SDP:n ohjelmassa halutaan tätä sosialisointia lisätä. Eli vielä enemmän maksettavaa pääomatuloista (markkinoidaan puolustusverona). Elämä tosiaan on valintoja. Äänestysvalintoja.

- Eri

Vierailija
175/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakesalkkuni on hajautettu 4 eri mantereelle ja 9 eri maahan. Ihan sama mitä se tuottaa jos tulee sellainen pörssiromahdus maailman laajuisesti että se merkittävästi vaikuttaa... Salkun tuotto ja arvo ovat silloin huolista pienimpiä.

Vierailija
176/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkkitermi 'Lifestyle Creep' Kun saadaan ylennys tai palkankorotus, tuo lisä holahtaa samantien parempaan autoon, isompaan taloon ja lomamatkoihin. Kulissit komistuvat samalla kun puskurissa oleva rahamäärä pysyy samana ellei jopa pienene, kun otetaan lisää velkaa.

Jos saa sen verran palkkaa että pystyy säästämään satatonnia, pitää myös pystyä pitämään kulutus työsuhteen aikanakin sen verran maltillisena, ettei mene heti poikki kun jää työttömäksi.

Olenkohan jotenkin outo kun mulle toi ei ole mikään ongelma. Ei kiinnosta autot, ei ylimääräinen tavara, nykyään ei enää matkustaminenkaan kun maailma palaa. Omakotitalo on, mutta kun on pelannut kaiken järkevästi niin tämähän ei ole velattomana sen kalliimpi kuin vuokrakaksio. Saan keskiluokkaista palkkaa ja kaikki elämisen kulut on reippaasti alle tonnin kuussa. 

Olenkohan jotenkin outo kun mulle toi ei ole mikään ongelma. 

Sulle ja mulle ei ehkä ole, mutta monelle muulle on. Päätellen jo aloituksestakin. Yllättävän moni vetää ihan luottorajalla vaikka palkka on ylimmässä tulokymmenyksessä. Myös lähipiirissä on ollut tapauksia.

Vierailija
177/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakesalkkuni on hajautettu 4 eri mantereelle ja 9 eri maahan. Ihan sama mitä se tuottaa jos tulee sellainen pörssiromahdus maailman laajuisesti että se merkittävästi vaikuttaa... Salkun tuotto ja arvo ovat silloin huolista pienimpiä.

Luuleekohan nämä kädestä suuhun ansiotuloillaan elävät et heidän elämänsä tulotaso mukaan luettuna säilyy entisellään romahduksen sattuessa..? 

Vierailija
178/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka korkeakoulutettujen työttömyys on kasvanut eniten, on työttömistä suurin osa (noin 80%) edelleen ei-korkeakoulutettuja (yliopisto tai amk). Pitkäaikaistyöttömistä (noin 150 000) vain noin 10% on korkeakoulutettuja (eli noin 15 000). 

Tuskinpa juuri kukaan jokseenkin normaalin kirjoissa oleva kaksi tutkintoa suorittanut DI-ekonomi valittelee, ettei töitä ole löytynyt moneen vuoteen mistään. Kyllä ne, jotka töitä eivät löydä millään, ovat niitä työttömäksi jääneitä amiksen 30 vuotta sitten käyneitä paperimiehiä ja vastaavia. Eli "kyllä niitä töitä löytyy" on hyvin suhteellinen ajatus, joka riippuu hyvin paljon siitä, että kenestä on kysymys. 

Vierailija
179/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

100k sijoituksissa

10% tuotolla se on vuodessa 10k jonka voit käytää, koskematta alkupääomaan. Päälle tuet.

Hyvin pitäisi pärjätä, oletan että on oma asunto ja osaat mukauttaa elämäsi tulotasoasi vastaavaksi

Vierailija
180/244 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100k sijoituksissa

10% tuotolla se on vuodessa 10k jonka voit käytää, koskematta alkupääomaan. Päälle tuet.

Hyvin pitäisi pärjätä, oletan että on oma asunto ja osaat mukauttaa elämäsi tulotasoasi vastaavaksi

Laskepa kuinka paljon häviät kun joudut maksamaan sitten jossain vaiheessa verovelat. Muutto esimerkiksi Kyprokselle ja siellä kun irtaudut Suomen hirviöverotuksen kynsistä niin voit pitää tuon 10% vuodessa täysin itselläsi, eikä tarvitse olla rahoittamassa pohjoista fantsulaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi