Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?
Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?
Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.
Kommentit (127)
Miksi sijoittaisin kaikki matkustamiseen? Kun täyttää 60 esim. hampaat alkaa veetuilemaan vaikka miten hyvin hoitaisit. Jos tarvii implantin, se maksaa kahden lomamatkan verran. Tämä on niin ikävä juttu.
Se terveys on paljon kiinni itsestä. Kun alkaa pitää terveydestään huolta, niin ei tarvitse pelätä raihnaista vanhuutta ja hoivakotiin joutumista.
Paremman terveyden kanssa siellä töissäkin jaksaa paremmin. Mutta ei silti ehkä ihan kaikkia paukkuja kannata laittaa eläkepäiviin. Pitää löytää sellainen tasapaino, missä arki tuntuu hyvältä, eikä kaikkia unelmia lykätä tulevaisuuteen.
Erityisesti naisille lihakset on tärkeä ja paras eläkevakuutus vanhuuden varalle
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jos valinta on vaikea, kannattaa varmaan tehdä kompromissi eli säästää/sijoittaa osa rahoista ja käyttää osaa matkusteluun ym.
Jos tilillä ei ole edes maltillista puskuria pahan päivän varalle, se kannattaa tietysti hoitaa enaimmäisenä kuntoon.
ei tilillä mitään "puskuria" kannata makuuttaa... Se tulee esim 30 vuodessa helvetin kalliiksi. Minä ainakin olen rakentanut elämäni niin että joka ikinen viikko tulee vähintään satasia rahaa, niin mitään ylimääräistä puskuria ei kyllä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sun iässä pääse vielä 65-vuotiaana eläkkeelle? Eläkeikää luultavasti nostetaan vielä vuosien varrella. Miten ajattelit työelämässä jaksaa, varsinkin jos omia säästöjä ei ole silloin?
Auttaako oikeasti omat säästöt siinä vaiheessa jos haluat aiemmin eläkkeelle? Eikö se mene niinpäin että et edes saa toimeentulotukea jos jäät töistä pois aiemmin ja on omia säästöjä? Ei säästöt auta sua saamaan eläkettä yhtään aiemmin.
No ei varmaan autakkaan jos suunnitelma on vain lopettaa työt ja odottaa käsi ojossa, että yhteiskunta maksaa toimeentulotukea. Jos taas on aikeissa lopettaa työnteko omien säästöjen turvin, niin kyllä ne säästöt auttaa elämisen kuluissa ennen varsinaista eläkeikää, ilman että heittäytyy tukielätiksi.
Työkyky jos menee, niin silloin on työkyvyttömyyseläke, tosin silloinkin omat säästöt on pelkkää plussaa.
Eli sun ajatus on että säästetään rahaa siihen että voi elää täysin omalla kustannuksella esim 10 vuotta (60v -> 70v)?? Ennen lakisääteistä eläkeikää.
Tuohon ei pikkuraha riitäkään. Onko ihan varmasti fiksusti nyt pelattu? Että syöt säästösi just ennen vanhuutta?
Ideana tässä onkin, että rahat on sijoituksissa ja tuottaa korkoa, vuosittain nostetaan ulos max. 4 % koko summasta, jotta pääoma ei pienene, vaan parhaimmillaan jatkaa kasvua. Kyllä tämä mun mielestä on ihan hyvin pelattu, toki ei millään pikkusummalla toimikaan.
Tätä mieltä minäkin olen. En ole nostanut vielä varsinaisesti ulos mitään, tällä hetkellä noin 400 000 euron salkku tuottaa noin 28 000 vuodessa. Kyllä sillä varmaan pelkästäänkin voisi elää, jos haluaisi, ja ainakin se on aikanaan kiva lisä eläkkeeseen. Ehtii vielä vähän kasvaakin, jään reilun vuoden päästä eläkkeelle. Niin, ja olen kyllä matkustellutkin. Eri.
"oot tehny tyhmästi. Nyt se saa TOIMEENTULOTUKEA".
Jokusen tapauksen tiedän, että jäätyään eläkkeelle meni 1-6kk ja sitten kuolivat.
Että kyllä itsekkin vähän miettisin. Mutta riippuu tietenkin paljon siitäkin, että elätkö nyt tosi niukasti vai teetkö jokatapauksessa asioita mitä tykkäät tehdä jo nyt.
Itselläni on se onni,että kiinnostaa eniten tehdä asioita, jotka ovat ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Se terveys on paljon kiinni itsestä. Kun alkaa pitää terveydestään huolta, niin ei tarvitse pelätä raihnaista vanhuutta ja hoivakotiin joutumista.
Paremman terveyden kanssa siellä töissäkin jaksaa paremmin. Mutta ei silti ehkä ihan kaikkia paukkuja kannata laittaa eläkepäiviin. Pitää löytää sellainen tasapaino, missä arki tuntuu hyvältä, eikä kaikkia unelmia lykätä tulevaisuuteen.
Erityisesti naisille lihakset on tärkeä ja paras eläkevakuutus vanhuuden varalle
Hyvin pitkälti totta. Silti syövät ja piilevät geneettiset sairaudet voivat iskeä kuin salama tyhjältä taivaalta.
Vierailija kirjoitti:
Jokusen tapauksen tiedän, että jäätyään eläkkeelle meni 1-6kk ja sitten kuolivat.
Että kyllä itsekkin vähän miettisin. Mutta riippuu tietenkin paljon siitäkin, että elätkö nyt tosi niukasti vai teetkö jokatapauksessa asioita mitä tykkäät tehdä jo nyt.
Itselläni on se onni,että kiinnostaa eniten tehdä asioita, jotka ovat ilmaisia.
Kylläpä tähän ketjuun on kerääntynyt paljon ihmisiä, joilla sukulaiset kuolleet poikkeuksellisen nuorena. Normaalielämässä vanhukset kuitenkin porskuttaa menemään yli 80-90-vuotiaina. Omien elinpäivien määrää ei toki kukaan tiedä, mutta jos tämä nuorena kuoleminen olisi kovin yleistä, niin työpaikoilla kaatuisi harva se viikko jo keski-ikäisiäkin.
Mihin arviolta eläke riittää? Eläke on 40-50% palkasta miinus verot. Vain hyväpalkkaisilla tulevilla eläkeläisillä on varaa matkustaa. Eläkeläisen elämää voi verrata ansiosidonnaisella elävän elämään, ei niillä matkustella. Todennäköisesti eläkkeellä joutuu muuttamaan edullisempaan asuntoon. Todennäköisesti jos säästät rahaa eläkeikää ajatellen ne rahat ei tule menemään eläkkeellä matkoihin vaan arkeen.
No tuo nuoruus ei tässä keskustelussa ole se ongelma, vaan ajattelun jäykkyys. Sinulla olisi varaa sekä sijoittaa että matkustaa. Silti haluat esittää asian niin, että voit valita vain toisen. Se vaikuttaa hölmöltä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin arviolta eläke riittää? Eläke on 40-50% palkasta miinus verot. Vain hyväpalkkaisilla tulevilla eläkeläisillä on varaa matkustaa. Eläkeläisen elämää voi verrata ansiosidonnaisella elävän elämään, ei niillä matkustella. Todennäköisesti eläkkeellä joutuu muuttamaan edullisempaan asuntoon. Todennäköisesti jos säästät rahaa eläkeikää ajatellen ne rahat ei tule menemään eläkkeellä matkoihin vaan arkeen.
No kyllä monilla eläkeläisillä on varaa matkustella. Ei ole enää velkoja, ja eläkeläiset saavat Suomessa joka vuosi suurempia perintöjä. Ja miksi vaihtaa pienempään, ei ne ison talon kulut ole välttämättä yhtään pienemmät kuin kerrostaloasunnon vastike.
olen 49-vuotias ja olen tehnyt päätöksen, etten pyri erityisesti säästämään koko ajan lisää. Pikkuisen jää sukanvarteen, mutta olemme alkaneet tehdä kivoja asioita. Kuten vaikka juuri loppukesästä tehtiin ex tempore -matka miehen kanssa, vaikka oli juuri alkukesästä oltu kaksi viikkoa reissussa. Nyt varasin juuri lennot marraskuulle pitkää viikonloppua varten. Elämää en halua elää sitku. En vaan jaksa. Elämä on tässä ja nyt ja tiedä, meneekö rahanarvo ja mitä tapahtuu. Minulla on velaton omakotitalo isossa kaupungissa ja ihan hyväkuntoinen, joten vaikka talon arvo laskisikin, niin kai tästä vielä jotain saisi ja ainakin voidaan asua tässä. Lisäksi sijoituksia miehen kanssa noin 200 000 Euroa yhteensä plus minä en ole vielä perinyt hyvävaraisia vanhempiani. Oletan, että sieltäkin tulee vielä sievoinen summa. Tämä riittää. Nautin elämästä mieluummin.
Kulutuksessa olen lopettanut myös turhan kuluttamisen. Käytän rahaa niihin asioihin, joista pidän ja lopuista pihistän, koska en koe niitä rahanarvoiseksi. Vaikka nyt matkat ja laadukkaat hotellit, niistä olen valmis maksamaan. Toisaalta olen palannut teini-ikään ja värjään itse hiukseni, koska jostain pitää joskus tinkiäkin, jotta on varaa sitten toisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuosta kymppitonnista säästää (sijoittaa) puolet, niin eikö sillä viidellä tonnilla vielä pysty tekemään useitakin matkoja?
20 vuodessa tuosta tulee helposti (sijoitusten tuottojen kanssa) 200 000 - 300 000 euroa, mikä on jo tosi kiva pääoma eläkepäiville.
Niin tuo on aika sopiva turvaamaan senkin ettei joudu orjaksi tai katuojaan potkituksi työttömäksi sitten jos menettää työn yli 50v iässä. Suosittelen vahvasti säästämään vähintään tuon siihen mennessä, muuten loppuelämä voi 50v jälkeen yllättävän äkkiä muuttua yllättävän kus iseksi nykysuomessa.
Jep, kannattaa. Vaihdan myös työtä. En jää "eläkkeelle" eläkkeelle, sillä osaan suomea, japania, kiinaa, englantia ja ruotsia C2-tasolle saakka, minun ammattitaitoa tarvitaan . Maailmasta löytyy jokunen harva henkilö, alle kymmenen, joka osaa juuri nuo kielet kuin natiivi puhuja. Tätä kieliviisikkoa on kehitelty vuosikymmeniä.
-M50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sun iässä pääse vielä 65-vuotiaana eläkkeelle? Eläkeikää luultavasti nostetaan vielä vuosien varrella. Miten ajattelit työelämässä jaksaa, varsinkin jos omia säästöjä ei ole silloin?
Auttaako oikeasti omat säästöt siinä vaiheessa jos haluat aiemmin eläkkeelle? Eikö se mene niinpäin että et edes saa toimeentulotukea jos jäät töistä pois aiemmin ja on omia säästöjä? Ei säästöt auta sua saamaan eläkettä yhtään aiemmin.
No ei varmaan autakkaan jos suunnitelma on vain lopettaa työt ja odottaa käsi ojossa, että yhteiskunta maksaa toimeentulotukea. Jos taas on aikeissa lopettaa työnteko omien säästöjen turvin, niin kyllä ne säästöt auttaa elämisen kuluissa ennen varsinaista eläkeikää, ilman että heittäytyy tukielätiksi.
Työkyky jos menee, niin silloin on työkyvyttömyyseläke, tosin silloinkin omat säästöt on pelkkää plussaa.
Eli sun ajatus on että säästetään rahaa siihen että voi elää täysin omalla kustannuksella esim 10 vuotta (60v -> 70v)?? Ennen lakisääteistä eläkeikää.
Tuohon ei pikkuraha riitäkään. Onko ihan varmasti fiksusti nyt pelattu? Että syöt säästösi just ennen vanhuutta?
Ideana tässä onkin, että rahat on sijoituksissa ja tuottaa korkoa, vuosittain nostetaan ulos max. 4 % koko summasta, jotta pääoma ei pienene, vaan parhaimmillaan jatkaa kasvua. Kyllä tämä mun mielestä on ihan hyvin pelattu, toki ei millään pikkusummalla toimikaan.
Tätä mieltä minäkin olen. En ole nostanut vielä varsinaisesti ulos mitään, tällä hetkellä noin 400 000 euron salkku tuottaa noin 28 000 vuodessa. Kyllä sillä varmaan pelkästäänkin voisi elää, jos haluaisi, ja ainakin se on aikanaan kiva lisä eläkkeeseen. Ehtii vielä vähän kasvaakin, jään reilun vuoden päästä eläkkeelle. Niin, ja olen kyllä matkustellutkin. Eri.
"oot tehny tyhmästi. Nyt se saa TOIMEENTULOTUKEA".
Miksi kukaan edes haluaisi toimeentulotukea, jos vaihtoehtona on elää omilla rahoilla? Omilla säästöillä elävä saa myös matkustaa niin paljon kuin haluaa, toimeentulotuella matkustelun rajana on viikko vuodessa, jos rahat riittää siihenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa tilanteessa olekaan tarkoitus jäädä pois töistä tukien varaan, vaan elättää itsensä työvuosien aikana kerätyillä säästöillä ja sijoituksilla. Olen itse jäämässä ensi vuonna pois töistä kolme vuotta ennen alinta eläkeikää. En edes aio hakea mitään tukia, vaan käyttää sijoituksiani, joita olen nyt viimeisen 20 vuoden aikana kerännyt niin, että niitä on nyt noin 350 000 euroa.
Ei riitä mihinkään ellet halua elää Aasiassa loppuaikoja.
Itse olen 34 ja tarkoitus jäädä eläkkeelle 60 tienoilla jos sinne edes eletään ja jos edes on töitä!
Säästän n.700€ /kk ja tuhlaan hyvään ruokaan sekä 2 ulkomaan matkaa vuodessa joihin uppoaa helposti 5-7k kaikkineen.
Lapsi vie myös ison siivun kuukaudessa vielä ainakin 15 vuotta :D
Pitää toivoa että terveys ja työt pysyy.
350 000 euron sijoitukset eivät riitä mihinkään, jos jää kolme vuotta etukäteen eläkkeelle? Jos tuosta vaikka käyttää niiden kolmen vuoden aikana 100 000 euroa, niin jäljelle jää vielä 250 000 euroa käytettäväksi varsinaisella eläkkeellä. Siitä voi nostaa joka kuukausi tuottoja työeläkkeen oheen ainakin 700 euroa netto ilman, että pääoman arvo laskee.
Ehdottomasti nuorena. Vanhemmiten iskee kaikenlaisia vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä monilla eläkeläisillä on varaa matkustella. Ei ole enää velkoja, ja eläkeläiset saavat Suomessa joka vuosi suurempia perintöjä. Ja miksi vaihtaa pienempään, ei ne ison talon kulut ole välttämättä yhtään pienemmät kuin kerrostaloasunnon vastike.
Näinpä. Velaton omakotitalo on halvin asumismuoto.
Ymmärrän toki, jos joku haluaa muuttaa kerrostaloon vaikka siksi, ettei enää yli 85-vuotiaana pysty kiipeämään portaita yläkertaan tai kellariin, tai ei jaksa itse tehdä pihatöitä eikä ole varaa teettää. Mutta jos noin 65-vuotiaana jää eläkkeelle, niin onhan siinä vielä noin 20 vuotta aikaa miettiä asiaa. Jos edes elää niin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa tilanteessa olekaan tarkoitus jäädä pois töistä tukien varaan, vaan elättää itsensä työvuosien aikana kerätyillä säästöillä ja sijoituksilla. Olen itse jäämässä ensi vuonna pois töistä kolme vuotta ennen alinta eläkeikää. En edes aio hakea mitään tukia, vaan käyttää sijoituksiani, joita olen nyt viimeisen 20 vuoden aikana kerännyt niin, että niitä on nyt noin 350 000 euroa.
Ei riitä mihinkään ellet halua elää Aasiassa loppuaikoja.
Itse olen 34 ja tarkoitus jäädä eläkkeelle 60 tienoilla jos sinne edes eletään ja jos edes on töitä!
Säästän n.700€ /kk ja tuhlaan hyvään ruokaan sekä 2 ulkomaan matkaa vuodessa joihin uppoaa helposti 5-7k kaikkineen.
Lapsi vie myös ison siivun kuukaudessa vielä ainakin 15 vuotta :D
Pitää toivoa että terveys ja työt pysyy.
350 000 euron sijoitukset eivät riitä mihinkään, jos jää kolme vuotta etukäteen eläkkeelle? Jos tuosta vaikka käyttää niiden kolmen vuoden aikana 100 000 euroa, niin jäljelle jää vielä 250 000 euroa käytettäväksi varsinaisella eläkkeellä. Siitä voi nostaa joka kuukausi tuottoja työeläkkeen oheen ainakin 700 euroa netto ilman, että pääoman arvo laskee.
Kolme vuotta ennen eläkeikää on hyvä suunnitelma. Voisi ajatella, että alkuun ehkä ansiosidonnainen 500 päivää, ja kun se porrastus alkaa iskeä, voi kaksi vuotta ennen eläkeikää alkaa jo nostaa OVE:a. Jos on lisäksi omiakin säästöjä, niin pärjää hyvin. No, tuo anssi nyt on niin ja näin, jos itse jää pois eikä halua töihin, mutta OVE ehkä kannattaa ottaa joka tapauksessa.
Emme ole samassa tilanteessa, joten vaikea vastata. Olen viisikymppinen nainen. Pakollisten asumismenojen, laskujen ja ruokakulujem jälkeen minulla jää 400-500€ kuukaudessa palkasta. Ei tonnia jää ikinä.
Yleensä avustan opiskelevaa poikaani noin satasella kuussa ja annan kotona asuvalle lukiolaistytölle noin satasen kuussa (meikkeihin, vaatteisiin ja kenkiin, hiustenleikkaukseen ja muihin ostoksiin). Loput 200-300€ käytän miten milloinkin. Nyt tällä hetkellä säästän noin satasen kuussa matkakassaan. Käyn 8 viikon välein kampaajalla ja yksi kerta maksaa 159€. Omassa hiusvärissä en ole ollut vuosiin. Sellaisessa kuussa kun en käy kampaajalla, saatan käydä teatterissa, konsertissa tai vaikka jossain urheilutapahtumassa. Minulla ei ole reaalistista mahdollisuutta säästää eläkepäivien varalle. Kovin kalliita matkojakaan en pysty tekemään.
Voi hyvä ihme näitä kommentteja. Tulevaisuudessa valtio voi heittää pakkotyöhön kaikki rahattomat, aivan yhtä todennäköinen skenaario.