Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?

Vierailija
30.08.2026 |

Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?

Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tietoa mitä kuuluu Hussin maksukattoon ja mitä ei.

www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#mitä-maksukattoon-lasketaan-mu

Vierailija
62/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan tehdä molemmat. Matkusta vaikka vähän harvemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen monen muun tavalla, että panet osan (ehkä kolmanneksen) sijoituksiin ja lopuilla matkustelet. Kiersin maailmaa monta vuotta aikanaan ja olen siitä todella iloinen. Nyt se ei enää onnistuisi samalla tavalla, vaikka olenkin terve. Ja kun olen nähnyt monen ikäiseni ja jopa nuoremmankin kuolevan juuri eläkkeelle päästyään tai sitä ennen, tuntuu etten menettäisi kovin hirveästi, jos nyt lähtisin rajan toiselle puolelle. Mutta ne monet menettivät, sillä olivat puurtaneet töitä tehden vuosikausia kun itse kiertelin ympäriinsä.

Kuitenkin ratkaisevaa on se, mitä haluat elämältä. Jos olet onnellinen kotona rahakasan kanssa, se on aivan hyvä vaihtoehto.

Vierailija
64/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun iässä pääse vielä 65-vuotiaana eläkkeelle? Eläkeikää luultavasti nostetaan vielä vuosien varrella. Miten ajattelit työelämässä jaksaa, varsinkin jos omia säästöjä ei ole silloin?

Auttaako oikeasti omat säästöt siinä vaiheessa jos haluat aiemmin eläkkeelle? Eikö se mene niinpäin että et edes saa toimeentulotukea jos jäät töistä pois aiemmin ja on omia säästöjä? Ei säästöt auta sua saamaan eläkettä yhtään  aiemmin.

No ei varmaan autakkaan jos suunnitelma on vain lopettaa työt ja odottaa käsi ojossa, että yhteiskunta maksaa toimeentulotukea. Jos taas on aikeissa lopettaa työnteko omien säästöjen turvin, niin kyllä ne säästöt auttaa elämisen kuluissa ennen varsinaista eläkeikää, ilman että heittäytyy tukielätiksi.

Työkyky jos menee, niin silloin on työkyvyttömyyseläke, tosin silloinkin omat säästöt on pelkkää plussaa.

Eli sun ajatus on että säästetään rahaa siihen että voi elää täysin omalla kustannuksella esim 10 vuotta (60v -> 70v)?? Ennen lakisääteistä eläkeikää.

Tuohon  ei pikkuraha riitäkään. Onko ihan varmasti fiksusti nyt pelattu? Että syöt säästösi just ennen vanhuutta?

Ideana tässä onkin, että rahat on sijoituksissa ja tuottaa korkoa, vuosittain nostetaan ulos max. 4 % koko summasta, jotta pääoma ei pienene, vaan parhaimmillaan jatkaa kasvua. Kyllä tämä mun mielestä on ihan hyvin pelattu, toki ei millään pikkusummalla toimikaan.

Vierailija
65/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi varmaan säästää 2/3 ja käyttää 1/3 huvituksiin ylimääräisistä rahoista. Näin ainakin itse teen. Pysyy pää kasassa, mutta potti sijoituksissa kasvaa ja antaa hyvän olon tunnetta ja turvaa. Mukava käydä niitä katsomassa, paitsi jos kurssit on laskussa.

Vierailija
66/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata säästää jos se karsii elämänlaatua nuorempana. Jos on ylimääräistä rahaa, niin sitten kannattaa säästää ja sijoittaa. Mitä iloa niistä seteleistä on toinen jalka haudassa jos on kituuttanut nuoruutensa?

Missä vaiheessa on muodostunut normaaliksi matkustaa vuosittain 10 000 euron edestä, jotta voi sanoa elämänlaadun olevan hyvä? Suurin osa maailman ihmisistä eikä edes suomalaisista ei tuollaisella summalla matkustele ja elämänlaatu voi silti olla varsin hyvä.

Vierailija
67/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustele ja elä paremmin. Eläkepäivät tulee muutankin olemaan täysin kusisia tulevaisuudessa, ja sinun vähillä säästöillä, jotka riittää loppuelämän ajaksi ehkä 200-400 €/kk, ei pitkälle pötkitä. 

No minä olen useamman vuoden sijoittanut tuon summan eli 10 000e/v. Eli ei se nyt ihan kusiset säästöt ole jos saisin 400 000-500 000e sijoituksiin eläkepäiviin mennessä.

Mutta kannattaako se lopulta? Kai minä mieluummin nyt nelikymppisenä "nuorena" naisena viettäisin kuukauden talvessa Thaimaassa tms kuin sit haudan partaalla?

-ap

Ei kuukausi Thaimaassa maksa 10 000 euroa. Siis epäilemättä siellä saa tuonkin verran menemään, mutta paljon vähemmälläkin pärjää. Voi ottaa asunnoksi vaikka AirBnb:n jostain siististä kerrostalosta, jossa on hyvät ilmastointi ja uima-allasosasto. 

Vierailija
68/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa valtio voi ottaa haltuunsa kaiken omaisuutesi joten älä säästä tai sijoita mihinkään. Elä nyt ja anna valtion hoitaa kun tulet vanhaksi. 

Vierailija
69/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jos valinta on vaikea, kannattaa varmaan tehdä kompromissi eli säästää/sijoittaa osa rahoista ja käyttää osaa matkusteluun ym. 

Jos tilillä ei ole edes maltillista puskuria pahan päivän varalle, se kannattaa tietysti hoitaa enaimmäisenä kuntoon.

Vierailija
70/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka nelikymppisenä laittaa vuodessa 1000 euroa sijoituksiin ja 9000 euroa matkusteluun, niin 65-vuotiaana on säästössä vähintään 25000 euroa.

Vierailija
71/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun tekee mieli kokea ja nähdä tiettyjä asioita niin toteuta ne toiveesi. Itsellä ainakin halu nähdä "uutta" on hiipunut jo näin 60+ ikäisenä aika lailla vaikka terveys, kunto ja rahatilanne mahdollistaisivat esim kaukomatkailun. Parhaiten viihdyn mökillä kotimaassa.

Vierailija
72/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun iässä pääse vielä 65-vuotiaana eläkkeelle? Eläkeikää luultavasti nostetaan vielä vuosien varrella. Miten ajattelit työelämässä jaksaa, varsinkin jos omia säästöjä ei ole silloin?

Auttaako oikeasti omat säästöt siinä vaiheessa jos haluat aiemmin eläkkeelle? Eikö se mene niinpäin että et edes saa toimeentulotukea jos jäät töistä pois aiemmin ja on omia säästöjä? Ei säästöt auta sua saamaan eläkettä yhtään  aiemmin.

No ei varmaan autakkaan jos suunnitelma on vain lopettaa työt ja odottaa käsi ojossa, että yhteiskunta maksaa toimeentulotukea. Jos taas on aikeissa lopettaa työnteko omien säästöjen turvin, niin kyllä ne säästöt auttaa elämisen kuluissa ennen varsinaista eläkeikää, ilman että heittäytyy tukielätiksi.

Työkyky jos menee, niin silloin on työkyvyttömyyseläke, tosin silloinkin omat säästöt on pelkkää plussaa.

Eli sun ajatus on että säästetään rahaa siihen että voi elää täysin omalla kustannuksella esim 10 vuotta (60v -> 70v)?? Ennen lakisääteistä eläkeikää.

Tuohon  ei pikkuraha riitäkään. Onko ihan varmasti fiksusti nyt pelattu? Että syöt säästösi just ennen vanhuutta?

Ideana tässä onkin, että rahat on sijoituksissa ja tuottaa korkoa, vuosittain nostetaan ulos max. 4 % koko summasta, jotta pääoma ei pienene, vaan parhaimmillaan jatkaa kasvua. Kyllä tämä mun mielestä on ihan hyvin pelattu, toki ei millään pikkusummalla toimikaan.

Tätä mieltä minäkin olen. En ole nostanut vielä varsinaisesti ulos mitään, tällä hetkellä noin 400 000 euron salkku tuottaa noin 28 000 vuodessa. Kyllä sillä varmaan pelkästäänkin voisi elää, jos haluaisi, ja ainakin se on aikanaan kiva lisä eläkkeeseen. Ehtii vielä vähän kasvaakin, jään reilun vuoden päästä eläkkeelle. Niin, ja olen kyllä matkustellutkin. Eri. 

Vierailija
73/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan tehdä molemmat. Matkusta vaikka vähän harvemmin. 

Just näin! Elämänohje: Jos et tiedä, kumman valitsisit, niin valitse molemmat. (pätee kaikkeen muuhun kuin parisuhteeseen)

Vierailija
74/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan parantumatonta syöpää. En todellakaan kadu reissujani ja täysillä elettyä elämää. 

N40

Vierailija
75/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustele ja elä paremmin. Eläkepäivät tulee muutankin olemaan täysin kusisia tulevaisuudessa, ja sinun vähillä säästöillä, jotka riittää loppuelämän ajaksi ehkä 200-400 €/kk, ei pitkälle pötkitä. 

No minä olen useamman vuoden sijoittanut tuon summan eli 10 000e/v. Eli ei se nyt ihan kusiset säästöt ole jos saisin 400 000-500 000e sijoituksiin eläkepäiviin mennessä.

Mutta kannattaako se lopulta? Kai minä mieluummin nyt nelikymppisenä "nuorena" naisena viettäisin kuukauden talvessa Thaimaassa tms kuin sit haudan partaalla?

-ap

No ainakin minulla tulee 5 numeroinen  summa nettona vuosittain ihan osinkoina. Kyllä sillä jo nyt hyvinkin lomailee vaikka osan takaisin sijoittaakin. Sijoitan noin 3500 e/kk, kiitos aikaisempien sijoitusten. Ja palkasta silti jää hyvin rahaa arjen kuluihin ja huvituksiin kuten matkailuun. Matkoja on tullut tehtyä 2 tänä vuonna ja kolmannelle olen ihan juuri lähdössä. 

Vierailija
76/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun tekee mieli kokea ja nähdä tiettyjä asioita niin toteuta ne toiveesi. Itsellä ainakin halu nähdä "uutta" on hiipunut jo näin 60+ ikäisenä aika lailla vaikka terveys, kunto ja rahatilanne mahdollistaisivat esim kaukomatkailun. Parhaiten viihdyn mökillä kotimaassa.

Ei kaikki halua yhtä lailla matkustaa ja kokea uutta. Itse olen myös 60+ mutta edelleen nautin matkustelusta. Oikein odotan, että pääsen eläkkeelle ja on aikaa matkustella. 

Mitä olen vanhempia sukulaisia seuraillut, niin aika moni matkustelee heti eläkkeelle jäätyään, mutta lopettaa sitten jossain vaiheessa, yleensä joskus 75-80 vuoden välillä, kun pitkät lennot ja helteet alkavat rasittaa liikaa. 

Vierailija
77/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi tehdä molempia? Esim 6000e palkka jää 4000e käteen siitä pakolliset menot 1000-1500 jää vielä 2500-3000. Tonni Biletykseen ja loput 1500-2000 sijoituksiin. 20v ja 7% vuodessa tuotto niin jo olet miljonääri jos 2000 pystyt laittamaan.

Itsellä viimeisen 20v kerskiarvo vuosituotto 9.4% 

Vierailija
78/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaikkien elämä EI PYÖRI toimeentulotuen maksimoimisen ympärillä.

Ja KYLLÄ omaisuus AUTTAA jos haluaa päästä aikaisemmin työelämästä. Minulla on tämä tilanne että halutessani pärjäisin pelkillä sijoitusteni tuotolla jos työnteko alkaa vituttaa.. Toisin sanoen Fuck You Fund on kerätty. ON aivan erillä tavalla stressitöntä kun tietää että voi lähteä milloin huvittaa, ei paljon muutosneuvottelut stressaa jne. 

Vierailija
79/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä AP puhuu hölmöjä, ei säästäminen on hölmöä koska silloin rahat ei tuota mitää kun ne makaa pankkitilillä ja rahan tuhlaaminen on hölmöä koska silloin elämässä jumahtaa paikoilleen.

Suosittelen että sijoitat kaiken ylimääräisen, elä nuukasti ja sitten kun sijoitukset tuottaa vaikka 20 000e vuosi käteen niin lopeta työt ja elä elämääsi. 

Vierailija
80/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata SÄÄSTÄÄ vaan SIJOITTAA. 

Asuntosijoittajilla on nyt tuli persiin alla.

ja sehän se onkin AINOA tapa miten voi sijoittaa.... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän