Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?
Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?
Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.
Kommentit (112)
Hyvinvointialueen kotipalvelu maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei elämää kannata jättää elämättä mutta ei myöskään turhaan tuhlailla. Ehkä tuosta kymppitonnista puolet kannattaa säästää ja sijoittaa ja toinen puoli käyttää matkusteluun vuosittain lomilla. Viisi tonnia riittää kyllä kahteen kivaan lomamatkaan vuosittain. Nuorempana kannattaa suosia halvempia hotelleja kun on niin paljon muuta mistä voi nauttia, mm. jaksaa tutustua uusiin ihmisiin, tanssia aamutunneille saakka, käydä aikaisella aamu-uinnilla jne. Eläkeikäisenä voi sitten nauttia viiden tähden hotelleista ja gourmet-illallisista. Silloin on jäänyt vielä jotakin uutta koettavaa ja nautittavaa vanhanakin kun ei ole kaikkea kokenut jo nuorena.
Tämä!
Eikä tarvitse edes viittä tonnia matkoihin, paljon halvemmallakin pääsee. Mutta makuasia tietysti, millä tyylillä haluaa matkustaa ja paljon laittaa siihen rahaa.
AP voi hyvin tehdä molemmat; matkustaa ja säästää.
Nykyään on paljon aika äärimmäisen mukavuudenhaluisia nuorehkoja ihmisiä, varsinkin vanhemmat milleniaalit mieltävät itsensä hämmentävän usein suunnilleen geriatriseksi kamaksi ja myös preferoivat vanhus-elämäntyyliä ja -matkoja.
Itse pidän jotain 30-40+ ihmisiä vielä nuorina, mutta asenteestahan se on pitkälti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sun iässä pääse vielä 65-vuotiaana eläkkeelle? Eläkeikää luultavasti nostetaan vielä vuosien varrella. Miten ajattelit työelämässä jaksaa, varsinkin jos omia säästöjä ei ole silloin?
Auttaako oikeasti omat säästöt siinä vaiheessa jos haluat aiemmin eläkkeelle? Eikö se mene niinpäin että et edes saa toimeentulotukea jos jäät töistä pois aiemmin ja on omia säästöjä? Ei säästöt auta sua saamaan eläkettä yhtään aiemmin.
Ideahan säästöissä ja sijoituksissa onkin just se, että ei tarvitse hakea yhtään mitään tukia. Ei tarvitse olla tilivelvollinen yhtään kenellekään. Ei täyttää hakemuksia eikä hakea työpaikkoja, jos oikeasti ei edes halua tehdä niin. Mä olin vain 11 kuukautta oloneuvoksena 0 € kuukausituloilla ennen eläkkeelle jäämistä ja olisinhan mä voinut hakea ansiosidonnaista, mutta en jaksanut ryhtyä siihen pelleilyyn. En tarvinnut ansiosidonnaistakaan, kun pärjäsin hyvin pelkillä säästöilläni. Sijoituksiin ei tarvinnut edes koskea.
Tee molempia, säästä ja matkusta. Olen 70+ nainen ja edelleen on matka varattu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata SÄÄSTÄÄ vaan SIJOITTAA.
Asuntosijoittajilla on nyt tuli persiin alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustele ja elä paremmin. Eläkepäivät tulee muutankin olemaan täysin kusisia tulevaisuudessa, ja sinun vähillä säästöillä, jotka riittää loppuelämän ajaksi ehkä 200-400 €/kk, ei pitkälle pötkitä.
No minä olen useamman vuoden sijoittanut tuon summan eli 10 000e/v. Eli ei se nyt ihan kusiset säästöt ole jos saisin 400 000-500 000e sijoituksiin eläkepäiviin mennessä.
Mutta kannattaako se lopulta? Kai minä mieluummin nyt nelikymppisenä "nuorena" naisena viettäisin kuukauden talvessa Thaimaassa tms kuin sit haudan partaalla?
-ap
Missä normityössä voi viettää talvella kuukauden Thaimaassa? Yleensä talvilomaa on vain 1 viikko.
Meillä saa pitää lomat miten haluaa. Työkaveri lähtee aina tammikuussa Aasiaan. Pitää vaan sopia työnantajan kanssa. Eri
Vanhempana voi kaduttaa jos ei ole matkustellut, ehkä joku välimuoto olisi paras. Turistikohteet ovat joka paikassa tavallaan samanlaisia, että jos käy parissa on jo käynyt kaikissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustele ja elä paremmin. Eläkepäivät tulee muutankin olemaan täysin kusisia tulevaisuudessa, ja sinun vähillä säästöillä, jotka riittää loppuelämän ajaksi ehkä 200-400 €/kk, ei pitkälle pötkitä.
No minä olen useamman vuoden sijoittanut tuon summan eli 10 000e/v. Eli ei se nyt ihan kusiset säästöt ole jos saisin 400 000-500 000e sijoituksiin eläkepäiviin mennessä.
Mutta kannattaako se lopulta? Kai minä mieluummin nyt nelikymppisenä "nuorena" naisena viettäisin kuukauden talvessa Thaimaassa tms kuin sit haudan partaalla?
-ap
Missä normityössä voi viettää talvella kuukauden Thaimaassa? Yleensä talvilomaa on vain 1 viikko.
Meillä saa pitää lomat miten haluaa. Työkaveri lähtee aina tammikuussa Aasiaan. Pitää vaan sopia työnantajan kanssa. Eri
Meillä (it-alan firma) useampikin asui talvet jossain aurinkoisessa maassa ja vain kesät Suomessa. Etätyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sun iässä pääse vielä 65-vuotiaana eläkkeelle? Eläkeikää luultavasti nostetaan vielä vuosien varrella. Miten ajattelit työelämässä jaksaa, varsinkin jos omia säästöjä ei ole silloin?
Auttaako oikeasti omat säästöt siinä vaiheessa jos haluat aiemmin eläkkeelle? Eikö se mene niinpäin että et edes saa toimeentulotukea jos jäät töistä pois aiemmin ja on omia säästöjä? Ei säästöt auta sua saamaan eläkettä yhtään aiemmin.
No ei varmaan autakkaan jos suunnitelma on vain lopettaa työt ja odottaa käsi ojossa, että yhteiskunta maksaa toimeentulotukea. Jos taas on aikeissa lopettaa työnteko omien säästöjen turvin, niin kyllä ne säästöt auttaa elämisen kuluissa ennen varsinaista eläkeikää, ilman että heittäytyy tukielätiksi.
Työkyky jos menee, niin silloin on työkyvyttömyyseläke, tosin silloinkin omat säästöt on pelkkää plussaa.
Eli sun ajatus on että säästetään rahaa siihen että voi elää täysin omalla kustannuksella esim 10 vuotta (60v -> 70v)?? Ennen lakisääteistä eläkeikää.
Tuohon ei pikkuraha riitäkään. Onko ihan varmasti fiksusti nyt pelattu? Että syöt säästösi just ennen vanhuutta?
Jos on valmis syömään myös pääomaa ja ajattelee, että tarvitsee kuukaudessa elämiseen 2000 euroa netto, niin tuo on saavutettavissa alle 300 000 euron sijoituksilla. Niihin voi hyvin päästä sijoittamalla 20 vuoden aikana noin 5000 euroa vuodessa, mikä olisi puolet ap:n kymppitonnista. Loput salkusta tulisi sijoitusten tuotosta.
Itse sijoitan ja huomenna taas kuukauden ostot. Ei vaikuta mitään kenenkään sanomiset. Oon vaan huomannut että varattomat tosi surkeita talousasioissa.
Tehdä kumpaakin. Ja ennen kaikkea sijoittaa, jotta raha alkaa tehdä töitä sun puolesta. Kannattaa myös pyrkiä hankkimaan useampia eri tulonlähteitä. Jos nykyinen ura ei mahdollista sekä säästämistä että elämästä nauttimista, niin harkitsisin ihan tosissani alan tai uran vaihtamista paremmin palkattuun. Nelikymppisenä ei todellakaan ole liian myöhäistä tehdä isompiakin muutoksia.
kannattaa toteuttaa muutama haave elämässä ,kuten vaikka matka. jo 50 v alkaa tulla polvivaivaa jne eikä pysty ehkä enään tekeen toivematkoja. eläkkeellä on hyvä olla säästöjäkin eli molemmat.
jos kaikki haaveet ja unelmat jää toteutumatta ,moni on siitä katkera.
2 ulkomaan matkaa ja joku toive vaikka huvipuistoreissu. niin ehkä voit ne toteuttaa ja silti säästää myös.elämä on lyhyt.paras vakuutus on raamattu ja sen sanoma.
Itse matkustin kun olin 20-30 vuotias. Nyt sijoitetaan.
Ei kannata säästää jos se karsii elämänlaatua nuorempana. Jos on ylimääräistä rahaa, niin sitten kannattaa säästää ja sijoittaa. Mitä iloa niistä seteleistä on toinen jalka haudassa jos on kituuttanut nuoruutensa?
Minä sijoitan 6000-12 000 vuodessa. Eläkepäiviksi nimenomaan, jonka aion aloittaa 60-vuotiaana. Pohjakassassa on n. 40 000 e ja velaton talo. Ikää 46. Kyllä ehtii vielä, korkoa korolle. En todellakaan ajatellut olla melkein 70-v asti töissä kun ei ole pakko. Ja kyllä mä ajattelin itsestäni sen verran huolta pitää, että pystyn silloinkin matkustelemaan. Mistään ei tarvitse nyt luopua, mutta toki ihan kaikkia mielihaluja ei voi toteuttaa. Jos mulla olisi esim. 500 e/kk enemmän rahaa käytettävänä niin enpä tiedä ostaisinko sillä mitään järkevää nytkään. Menisi vain juuri niihin mielihaluihin, ei muuhun. vaatteisiin, kosmetiikkaan esimerkiksi. Niissä pärjää hyvin vähemmälläkin. Vanhempana mieluumin jään pois töistä ja rahoitan säästöilläni elämisen ennen eläkeikää. Sitten eläkeiässä tulee jotain eläkettäkin. Eläkkeen alkuvuosina on ne suurimmat menot kun vielä pystyy matkustelemaan.. ei sitä rahamäärää tarvitse hillota minnekään 85+ ikävuosille enää. Pieni puskuri riittää silloin. Ja jos kuolen ennen eläkeikää niin saakoon lapseni sitten perinnön.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideahan säästöissä ja sijoituksissa onkin just se, että ei tarvitse hakea yhtään mitään tukia. Ei tarvitse olla tilivelvollinen yhtään kenellekään. Ei täyttää hakemuksia eikä hakea työpaikkoja, jos oikeasti ei edes halua tehdä niin. Mä olin vain 11 kuukautta oloneuvoksena 0 € kuukausituloilla ennen eläkkeelle jäämistä ja olisinhan mä voinut hakea ansiosidonnaista, mutta en jaksanut ryhtyä siihen pelleilyyn. En tarvinnut ansiosidonnaistakaan, kun pärjäsin hyvin pelkillä säästöilläni. Sijoituksiin ei tarvinnut edes koskea.
Olet hoitanut asiasi hyvin! Vinkkejä nuoremmille? 😁
Aiempaan viestiin kommentoin sen verran, että eihän tulevaisuuteen edes kannata miettiä mitään toimeentulotukijuttuja.
Silloin ei ainakaan nautita eläkepäivistä mukavasti, jos toimeentulotukea saa. Ei kannata pedata itselleen sellaista tulevaisuutta, jos ikää vasta 40 ja asioihin voi vielä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa tilanteessa olekaan tarkoitus jäädä pois töistä tukien varaan, vaan elättää itsensä työvuosien aikana kerätyillä säästöillä ja sijoituksilla. Olen itse jäämässä ensi vuonna pois töistä kolme vuotta ennen alinta eläkeikää. En edes aio hakea mitään tukia, vaan käyttää sijoituksiani, joita olen nyt viimeisen 20 vuoden aikana kerännyt niin, että niitä on nyt noin 350 000 euroa.
Ei riitä mihinkään ellet halua elää Aasiassa loppuaikoja.
Itse olen 34 ja tarkoitus jäädä eläkkeelle 60 tienoilla jos sinne edes eletään ja jos edes on töitä!
Säästän n.700€ /kk ja tuhlaan hyvään ruokaan sekä 2 ulkomaan matkaa vuodessa joihin uppoaa helposti 5-7k kaikkineen.
Lapsi vie myös ison siivun kuukaudessa vielä ainakin 15 vuotta :D
Pitää toivoa että terveys ja työt pysyy.
Tee kumpaakin. Matkustin paljon 30-45-vuotiaana. Nyt teen kerran vuodessa rentoutumismatkan jonnekin Eurooppaan.
"Laskutus ei täysin lopu maksukaton täytyttyä. Maksukaton laskennan jälkeen laskutetaan lyhytaikaisesta laitoshoidosta alennetuilla hinnoilla."
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#miksi-sain-laskun-vaikka-maks
Läheinen kuoli juuri, kun saavutti eläkeiän. Joten elä ennen eläkettä.