Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?

Vierailija
30.08.2026 |

Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?

Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun iässä pääse vielä 65-vuotiaana eläkkeelle? Eläkeikää luultavasti nostetaan vielä vuosien varrella. Miten ajattelit työelämässä jaksaa, varsinkin jos omia säästöjä ei ole silloin?

Auttaako oikeasti omat säästöt siinä vaiheessa jos haluat aiemmin eläkkeelle? Eikö se mene niinpäin että et edes saa toimeentulotukea jos jäät töistä pois aiemmin ja on omia säästöjä? Ei säästöt auta sua saamaan eläkettä yhtään  aiemmin.

Eihän tuossa tilanteessa olekaan tarkoitus jäädä pois töistä tukien varaan, vaan elättää itsensä työvuosien aikana kerätyillä säästöillä ja sijoituksilla. Olen itse jäämässä ensi vuonna pois töistä kolme vuotta ennen alinta eläkeikää. En edes aio hakea mitään tukia, vaan käyttää sijoituksiani, joita olen nyt viimeisen 20 vuoden aikana kerännyt niin, että niitä on nyt noin 350 000 euroa.

Ei riitä mihinkään ellet halua elää Aasiassa loppuaikoja.

Itse olen 34 ja tarkoitus jäädä eläkkeelle 60 tienoilla jos sinne edes eletään ja jos edes on töitä!

Säästän n.700€ /kk ja tuhlaan hyvään ruokaan sekä 2 ulkomaan matkaa vuodessa joihin uppoaa helposti 5-7k kaikkineen.

Lapsi vie myös ison siivun kuukaudessa vielä ainakin 15 vuotta :D

Pitää toivoa että terveys ja työt pysyy.

350 000 euron sijoitukset eivät riitä mihinkään, jos jää kolme vuotta etukäteen eläkkeelle? Jos tuosta vaikka käyttää niiden kolmen vuoden aikana 100 000 euroa, niin jäljelle jää vielä 250 000 euroa käytettäväksi varsinaisella eläkkeellä. Siitä voi nostaa joka kuukausi tuottoja työeläkkeen oheen ainakin 700 euroa netto ilman, että pääoman arvo laskee.

eli SINÄKÄÄN et tajua että SIJOITUKSET TUOTTAVAT TILILLE IHAN RIIHIKUIVAA RAHAA JOS NIIN HALUAA. 

Eli tuolla summalla minun salkkuni osinkotuotto NETTONA on 1650 €/kk, jolla jo säästeliäästi eläen pärjää ihan hyvin koskematta ollenkaan pääomaan. 

Vierailija
102/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustele ja nauti elämästäsi nuorena. Jos olet vielä elossa n. 40-vuotiaana, sijoita rahaa eläkepäiviä varten. Toki voit aloittaa jo nuorena pistämällä muutaman kympin, siitä voi tulla ihan mukava potti vuosien mittaan.

Mitään takeita ei ole siitä, että ylipäänsä voit elää vanhaksi. Ennen hyvinvointivaltiossa ja kylmänsodan vakaudessa oli palon varmempaa, nyt ei mikään ole varmaa. Vanhana voi fysiikka pettää, mutta itseäni on yllättänyt myös muuttuminen henkisesti. Ei huvita, ei kiinnosta, pelkkä ajatus jostain hirmu kuumasta, turisteja täynnä olevasta maanvyöry- tai palopesäkkeestä ällöttää, mukavuudenhalu vie voiton kaikesta. Hyvä kun viitsin lähikaupassa käydä. En olisi ikinä nuorena voinut kuvitellakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä reilu summa ensin, sitä ennen vaan halpoja matkoja, kuten Tallinna tai sit harvoin äkkilähdöllä johkin.

Vierailija
104/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elää ja matkustella. Moni ei jaksa enää sit 60v, 

Vierailija
105/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne matkustelet kannattaa nuorempana, vaikka kyllähän moni pirteä 60v vielä matkustelee mutta lähipiiriistäni moni 65v ei enää jaksa tai edes enää kiinnosta mikä on ymmärrettävää. Ja sit yks sukulainen kuoli jo 63v juuri enne eläkeikää.

Vierailija
106/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noita päälle 65v vuotiaita saa enää ainakaan pitkälle lennolle lähtemään vaikka rahaa olis. sanoin että mentäis porukalla tapaamaan siskoani joka asuu kaukomailla, niin eivät voi lähteä kun on kaikenlaisia kolotuksia yms.

Vierailija
107/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustele ja nauti elämästäsi nuorena. Jos olet vielä elossa n. 40-vuotiaana, sijoita rahaa eläkepäiviä varten. Toki voit aloittaa jo nuorena pistämällä muutaman kympin, siitä voi tulla ihan mukava potti vuosien mittaan.

Mitään takeita ei ole siitä, että ylipäänsä voit elää vanhaksi. Ennen hyvinvointivaltiossa ja kylmänsodan vakaudessa oli palon varmempaa, nyt ei mikään ole varmaa. Vanhana voi fysiikka pettää, mutta itseäni on yllättänyt myös muuttuminen henkisesti. Ei huvita, ei kiinnosta, pelkkä ajatus jostain hirmu kuumasta, turisteja täynnä olevasta maanvyöry- tai palopesäkkeestä ällöttää, mukavuudenhalu vie voiton kaikesta. Hyvä kun viitsin lähikaupassa käydä. En olisi ikinä nuorena voinut kuvitellakaan. 

Vaikuttaa siltä, että aivoissa on alkanut jo jonkinlainen jähmettyminen, jos mikään uusi ei enää kiinnosta. Kerrot, että itsekin olet huomannut henkisen muuttumisen. Olisi kyllä aika kamalaa huomata, että lähikauppa on ainoa virike. Kävisin sinuna lääkärissä. 

Nimittäin maailmassa on kyllä muitakin paikkoja kuin vain kuumia turistirysiä. Voihan sitä lähteä eläkepäivillään käymään vaikka Islannissa tai Grönlannissa. Ei ole hirmu kuumaa, ei turisteja täynnä eikä palopesäkkeitä. 

Olen 60+ ja tykkään matkustamisesta. En ole huomannut henkistä muuttumista siihen suuntaan, etteikö uudet asiat edelleen kiinnostaisi. Mieluummin kannattaa pitää itsensä virkeänä, opiskella uusia kieliä ja matkustella. 

Vierailija
108/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä noita päälle 65v vuotiaita saa enää ainakaan pitkälle lennolle lähtemään vaikka rahaa olis. sanoin että mentäis porukalla tapaamaan siskoani joka asuu kaukomailla, niin eivät voi lähteä kun on kaikenlaisia kolotuksia yms.

Siis mitä ihmettä? Minä en saa 85-vuotiasta äitiäni enää lähtemään pitkälle lennolle, ainakaan mihinkään kovin kuumaan paikkaan, sillä hän ei enää kestä hyvin kuumaa. Mutta 65 nyt ei ole ikä eikä mikään. Moni jatkaa reissutöissäkin vielä yli seitsemänkymppiseksi. 

Vierailija
109/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkiä lentoja ei jaksa enää eläkkeellä. Eikä enää kiinnostakaan. Matkusta nyt kun vielä voit. Käy New Yorkissa, Los Angelesissa, Kanadassa, Australiassa jne. Eläkkeellä sitten lähimatkat Euroopassa. Mutta ei se matkustelu välttämättä enää kiinnosta eläkkeellä ollenkaan. Näin on käynyt mulle. Onneksi tuli kaukomatkat tehtyä. 

Vierailija
110/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut juuri matkusteluun mahdollisuuksia pitkään aikaan ja siksi into lähteä minnekään on hiipunut. Mutta jos lähtisin jonnekin, niin miettisin jonkun paikan, missä on jotain sellaista, mitä ei ole Suomessa tai on jotain ainutlaatuista. Pelkkä aurinko ja uiminen ei riitä, vaikka ne onkin mukavia, ei riitä rahat jos lähtee sinne tänne ja matka oli vähän yhdentekevä. Tietysti ruoka on yleensä erilaista ja vaihtelun vuoksi melkein mikä paikka vaan kelpaisi. Mutta voisi tulla se harmitus, että olisi voinut käyttää rahat johonkin tarpeellisempaan tai tehdä vähemmän, mutta kiinnostavampia matkoja.

Vierailija
111/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään terve 65v, mutta koskaan ei tiedä jos sairastuu. Luulen että ap tätä juuri tarkoittikin. 

Vierailija
112/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokusen tapauksen tiedän, että jäätyään eläkkeelle meni 1-6kk ja sitten kuolivat.

Että kyllä itsekkin vähän miettisin. Mutta riippuu tietenkin paljon siitäkin, että elätkö nyt tosi niukasti vai teetkö jokatapauksessa asioita mitä tykkäät tehdä jo nyt.

Itselläni on se onni,että kiinnostaa eniten tehdä asioita, jotka ovat ilmaisia.

Toki aina on ihmisiä jotka kuolevat nuorena, keski-ikä naisilla kuitenkin yli 85 vuotta, joten ehkei ihan kannata elää sitenkään että kaikki paukut nykyhetkeen. Itse säästän (sijoitan) vanhuutta varten,  en halua olla vanha, sairas ja köyhä. Ja jos kuolen, rahani menevät lapselleni.

Vierailija
113/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että, jos mahdollista. Olen tehnyt sekä kaukomatkoja n. joka 2. vuosi ja säästänyt samalla.

Vierailija
114/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä matkustan nyt 50-vuotiaana. En odota eläkkeelle pääsyä, että voisin matkustaa.

Sijoitan eläkeikää varten, jotta mulla on sitten rahaa mahdollisiin terveydenhoitomenoihin. 

Harrastan liikuntaa, nostan painoja-sekin on eräänlaista ”sijoittamista” tulevaisuutta varten. Eli terveys on resurssi johon kannattaa panostaa nyt

Vierailija
115/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

appivanhemmat kuolivat ennen eläkeikää, eivät saaneet säästöjä mukaansa

Vierailija
116/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa eläkeläisenä istua 10 tunnin tai pitempiä lentoja? Minä en jaksa nytkään työikäisenä, joten tyydyn Euroopan sisäisiin matkoihin. Kuumiin Etelä-Euroopan maihin talvikautena.

Vierailija
117/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokusen tapauksen tiedän, että jäätyään eläkkeelle meni 1-6kk ja sitten kuolivat.

Että kyllä itsekkin vähän miettisin. Mutta riippuu tietenkin paljon siitäkin, että elätkö nyt tosi niukasti vai teetkö jokatapauksessa asioita mitä tykkäät tehdä jo nyt.

Itselläni on se onni,että kiinnostaa eniten tehdä asioita, jotka ovat ilmaisia.

Toki aina on ihmisiä jotka kuolevat nuorena, keski-ikä naisilla kuitenkin yli 85 vuotta, joten ehkei ihan kannata elää sitenkään että kaikki paukut nykyhetkeen. Itse säästän (sijoitan) vanhuutta varten,  en halua olla vanha, sairas ja köyhä. Ja jos kuolen, rahani menevät lapselleni.

Jos minä kuolen, sanoi Kekkonenkin.

Vierailija
118/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sijoittaa ja matkustaa nuorena sekä eläkeläisenä. Aloitin reissailun 16 vuotiaana eikä tahti ole vieläkään hiipunut, olen 75.

Rahaa on kyllä kulunut matkoihin, minulle se on elämää, mitä olen halunnut. Kiitollinen olen. 

Vierailija
119/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ehdottomasti kannatti matkustaa nuorena, kun nyt 60v ei oikein enää jaksaisi.

Mutta säästäminen kannattaa aina. Jos on rahaa säästössä, niin kyllä se tuo turvaa. Ei tarvitse olla kaikenlaisten mulkeroiden armoilla.

Jotkut säästää sen takia, että voivat jäädä eläkkeelle aiemmin, koska aika harva pystyy oikeasti tekemään töitä eläkeikään asti.

Vierailija
120/127 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötilillä jotain, sijoituksia niin paljo ku lähtee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi