Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?

Vierailija
30.08.2026 |

Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?

Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.

Kommentit (679)

Vierailija
641/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vaan lomille ja muutakin hauskaa!
Jää sitä eläkeellekin rahaa hummattavaksi. Silloin vaan se kunto ei ole läheskään yhtä hyvä mitä nyt neljäkymppisenä. Eikä kukaan tiedä esimerkiksi tulevaisuudesta sairauksista alkaen.
Itsellä tuli kierettyä "muailmaa" juuri tuossa 40-45 vuoden iässä. Ei ollut vaimoa eikä muutakaan perhettä esteenä..
Sen jälkeen oli aika rauhoittua ja perustaa perhettä pariinkiin otteeseen ;)

Vierailija
642/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustele ja elä paremmin. Eläkepäivät tulee muutankin olemaan täysin kusisia tulevaisuudessa, ja sinun vähillä säästöillä, jotka riittää loppuelämän ajaksi ehkä 200-400 €/kk, ei pitkälle pötkitä. 

No minä olen useamman vuoden sijoittanut tuon summan eli 10 000e/v. Eli ei se nyt ihan kusiset säästöt ole jos saisin 400 000-500 000e sijoituksiin eläkepäiviin mennessä.

Mutta kannattaako se lopulta? Kai minä mieluummin nyt nelikymppisenä "nuorena" naisena viettäisin kuukauden talvessa Thaimaassa tms kuin sit haudan partaalla?

-ap

Kuukausi Thaimaassa? Miksi ihmeessä?

Vähän kiinnostaisi ymmärtää minkälainen mieli ja elämä on ihmisellä joka ymmärtää noin vähän halua nähdä maailmaa ja kokea asioita. 

N65

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata säästää. Tein sinun ikäisenäsi suurimmat seikkailuni maapallon toisella laidalla. Sinua 10 v nuorempana noin 3-kymppisenä tein fyysiset seikkailut kaukomaissa, siis ne, joissa vaadittiin kunnolla kuntoa. 5-kymppisenä tein vain yhden matkan, joka oli valmis paketti, ja ikävöin kotiin :D koko matkan ajan. Kyllä omasta puolestani sanon, että paras aika tuhlata rahaa itseensä ja seikkailla on ennenkuin täyttää 45. Elän toki unelmiani läpi nytkin mutta erilaisia - ei enää matkailuun liittyviä.

N57

Vierailija
644/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pitää nuorena mennä. Ihan jo fyysisen kunnon takia. Siitä kun ei itse päätä mitä tulee eteen. Kerran liukastut ja jalka/käsi ei ole koskaan enää ennallaan. Niin monta tekijää miksi mitään ei pidä siirtää vaan elä nyt.

Eikä matkustelu tarkoita vaan luvusta kohon saa rahaa uhrattua vaan ihan tavallista, jossain muualla vaan. Kaikki vaihtelu on vaihtelua.

Vierailija
645/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*luxusta

Vierailija
646/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli eläkekatto tulee (täysin järjetön ajatus kylläkin) niin meikä ja arvioiden n. 50% muistakin yli 7.000e/kk eläkettä jo kerryttäneet suuntaa ulkomaille halvempien kustannusten perään. Kulutus pois suomesta. Siinähän jaatte taas pienempää kakkua tasavertaistamalla

Luuletko tosiaan, että Suomi maksa eläkkeesi myös ulkomaille?

Työeläke maksetaan, asuit missä vaan, se on ansaittu tulo. Näitä tukityyppisiä eläkkeitä ei makseta ja se on ihan oikein. 

Täällä nyt joku on niin fiksoitunut tukiin, ettei ollenkaan ymmärrä, miten normaalin työssäkäyvän omillaan toimeen tulevan ihmisen elämä rakentuu.

Perintöasuntoja ei saa myytyä. Ansiosidonnainen leikattiin pätkätyötä tekeviltä. 

Riippuu ihan missä se perintökoti on.

Vierailija
647/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hänellä tai sillä puolimiljonäärillä elämänilosta puutu luultavasti yhtään mitään, päinvastoin. Pointti on nyt vähän muualla.

Monet tunnetut miljonäärit on masentuneita ja onnettomia. Tietyn rajan jälkeen raha ei enää lisää tyytyväisyyttä, ja se raja on alle miljoonassa.

Oman navan ympärillä kitupiikkinä pyöriminen ei lisää onnea, tutkimusten mukaan sitä lisää lähimmäisistä huolehtiminen.

Vierailija
648/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ihmettele, että Suomessa on satoja tuhansia luottotiedottomia ja ulosotossa olevia, kun tätä ketjua lukee. Suurin osa elää kuin viimeistä päivää vailla huolta huomisesta. Sitten loppukuusta on rahat loppu ja itketään kun ei ole varaa ostaa edes ruokaa.

Luetaanko eri ketjua, minun silmiini on pistänyt nämä "minulla on 200t, eikun minulla on 350 000 osakkeissa" :D Missä viestissä (laitatko viestin numeron jos olin sokea) valitettiin että ei ole varaa edes ruokaa kun tuli tuhlattua?

Se että elää tässä hetkessä EI ole sama asia, kuin eläisi holtittomasti. Harmi jos sinä et voi nauttia huolettomasta huomisesta rahakirstusi päällä. Ei se Roope Ankkakaan onnellinen ole, jatkuva pihin huoli omaisuudesta, ettei vain arvo vähene. Säälittävää elämää.

Off topic, mutta kyllähän Roope kuvataan onnellisena sukeltelemassa rahasäiliössään tosi monen tarinan alussa. 

Jep, siinä alussa näyttää onnelliselta, mut aina ne murheet tulee, milloin Karhukoplan milloin massikilpakumppani- Kroisos Pennosen muodossa ;) 

Ahneus ja kateus rumentaa ja vie onnen.

Vierailija
649/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli eläkekatto tulee (täysin järjetön ajatus kylläkin) niin meikä ja arvioiden n. 50% muistakin yli 7.000e/kk eläkettä jo kerryttäneet suuntaa ulkomaille halvempien kustannusten perään. Kulutus pois suomesta. Siinähän jaatte taas pienempää kakkua tasavertaistamalla

Työeläke maksetaan, asuit missä vaan, se on ansaittu tulo. Näitä tukityyppisiä eläkkeitä ei makseta ja se on ihan oikein. 

Täällä nyt joku on niin fiksoitunut tukiin, ettei ollenkaan ymmärrä, miten normaalin työssäkäyvän omillaan toimeen tulevan ihmisen elämä rakentuu.

Perintöasuntoja ei saa myytyä. Ansiosidonnainen leikattiin pätkätyötä tekeviltä. 

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta 

Vierailija
650/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta 

Niin? Halutuilta alueilta halutaan ostaa koteja. 

Vierailija
651/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanadaan maksaa, ja oliko Israel, mihin erillissopimukset.

Sopimukset on helppo irtisanoa, se on vain yks eduskunnan äänestys, kuten miinasopimuksesta irtauduttaessakin.

Vierailija
652/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi talon arvo nousee ainakin saman verran ellei enemmän. Mutta se on totta, että rahaa pitää olla säästössä, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Katon käyttöikänä ei ole mitenkään mahdotonta säästää katon uusimisen hintaa, mutta moni valitsee olla säästämättä ja sitten ottaa lainaa eli alentaa maksukykyään ja luottokelpoisuuttaan. Omakotiasuminen ei sovi persaukisille eikä vuokra-asumiseen tottuneille. En myy missään nimessä taloani, ellei ostaja ole asunut ok-talossa pitkään ja tietää mitä se meinaa.

Vierailija
653/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla pienpalkkaisilla 2000 e brutto/1600 netto = 12,5*1600 = 20000 e vuodessa. Jos kaksi matkaa maksaa kaikkinensa 2*3000 = 6000, on se 30 % kaikista rahoista. Röökaajilla aski/pv menee vielä 4000 vuodessa lisää, ja jos juo viinaa, toiset 4000 vuodessa. Tonni kuussa vuokraan = 12000, jolloin ollaan jo 6000 miinuksella. Rahat pitää pyytää vanhemmilta, työnantajalta, asiakkailta tai jättää matkat väliin.

Vierailija
654/679 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanadaan maksaa, ja oliko Israel, mihin erillissopimukset.

Sopimukset on helppo irtisanoa, se on vain yks eduskunnan äänestys, kuten miinasopimuksesta irtauduttaessakin.

Työeläkkeiden maksaminen eläkeläiselle ei riipu tämän asuinpaikasta. Kansaneläkettäkin maksetaan sosiaaliturvasopimusmaihin, esim. USA. 

Vierailija
655/679 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustele ja elä paremmin. Eläkepäivät tulee muutankin olemaan täysin kusisia tulevaisuudessa, ja sinun vähillä säästöillä, jotka riittää loppuelämän ajaksi ehkä 200-400 €/kk, ei pitkälle pötkitä. 

No minä olen useamman vuoden sijoittanut tuon summan eli 10 000e/v. Eli ei se nyt ihan kusiset säästöt ole jos saisin 400 000-500 000e sijoituksiin eläkepäiviin mennessä.

Mutta kannattaako se lopulta? Kai minä mieluummin nyt nelikymppisenä "nuorena" naisena viettäisin kuukauden talvessa Thaimaassa tms kuin sit haudan partaalla?

-ap

Vähän kiinnostaisi ymmärtää minkälainen mieli ja elämä on ihmisellä joka ymmärtää noin vähän halua nähdä maailmaa ja kokea asioita. 

N65

Mua kiinnostaisi ymmärtää miksi näitä matkustelijoita ei kiinnosta yhtään miettiä massaturismin ongelmia ja omaa hiilijalanjälkeä, elämä pyörii vaan oman navan ympärillä, harvinaisen itsekästä porukkaa. 

Eletään nettiaikaa ja tietoa on saatavilla entistä enemmän, miksi ihmeessä pitää raahata oma ruhonsa jonnekin maailman ääriin että pääsee kokemaan jotain, yleensä töllistelemään köyhimpien maiden ihmisiä, joilla ei ole ikinä mahdollisuutta matkustaa yhtään minnekään. Maisemat näkee kyllä vaikka Youtubevideolta, paljon videoita on myös ihmisten arkielämästä pitkin maailmaa. Mitä siellä on oikeasti pakko päästä kokemaan? 

Vierailija
656/679 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin se raha polttelee käsissä joka pitää tuhlata heti turhuuksien.

Itse tarkkana inhoan tuhlaamista ja yritän ostaa taloudellisesti. Se ei tarkoita ettei voisi tehdä paria ulkomaanmatka vuodessa, jotka katsoo edulliseen aikaan.

Sitten kun tulot syystä tai toisesta tippuvat voi säilyttää hyvän elintasonsa eikä tarvitse pihistellä tarpeistaan.

Vierailija
657/679 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaista kannattavuuslaskelmaa voi tehdä, jos ei tiedä kuolinpäiväänsä. Samoin aivan turhaa yrittää määritellä, milloin kannattaisi jäddä eläkkeelle tai osaeläkkeelle tai ennenaikaiselle. Samoin harva tietää milloin jos milloinkaan joutuu ympärivuorokautiseen hoitoon tai edunvalvontaan. Aivan liian paljon liikkuvia osia, jotta edes arvailu kannattaisi. Voi tulla pettymys myös toiseen suuntaan.

Vierailija
658/679 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata säästää jotain vuosikymmenien päässä olevaa varten, koska ei voi tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Esimerkiksi voi sairastua ja kuolla kupsahtaa milloin vaan. Lisäksi ilmastonmuutos tuo sellaisen ikävän faktan tulevaisuuden suunnitteluun, että emme voi tietää, millaisessa kaaoksessa esim. Eurooppa on 10-20 v päästä kun nyt jo on ongelmia.  Todennäköisesti mikään ”matkustelu ja huvittelu” ei enää onnistu ja ihmisen on sopeuduttava siihen. 

Eli siis kaikki ineen siihen että nauttii elämästä N Y T !!! :D

Vierailija
659/679 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuollaista kannattavuuslaskelmaa voi tehdä, jos ei tiedä kuolinpäiväänsä. Samoin aivan turhaa yrittää määritellä, milloin kannattaisi jäddä eläkkeelle tai osaeläkkeelle tai ennenaikaiselle. Samoin harva tietää milloin jos milloinkaan joutuu ympärivuorokautiseen hoitoon tai edunvalvontaan. Aivan liian paljon liikkuvia osia, jotta edes arvailu kannattaisi. Voi tulla pettymys myös toiseen suuntaan.

Tuskin tämä nelikymppinen AP huomenna edunvalvonnassa tai ympärivuorokautisessa hoidossa on, todennäköisemmin saa potkut muutosneuvotteluissa. Kyllä tässä taloustilanteessa kannattaa todellakin olla omiakin säästöjä eikä tuhlata kaikkea samantien. Uutta työtä ei välttämättä löydy, lohduttaako ne matkat ja tuhlatut rahat siinä vaiheessa kun pitäisi ostaa kaupasta ruokaa?

Vierailija
660/679 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

N65

Samaa mietin. Itse en koskaan lähtisi Thaimaaseen, monestakaan syystä. En silti oleta, että kaikki ihmiset ajattelevat samalla tavalla. Jos se on jollekin unelma, niin miksi minun pitäisi sitä pöyristellä? Jotta tuntisin itseni paremmaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi