Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?

Vierailija
30.08.2026 |

Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?

Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.

Kommentit (638)

Vierailija
621/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni säästää ja sitten lipsahtaa ja jää säästät käyttämättä. Ovat säästäneet turhaan. Itse en säästä vaan nautin elämästä vielä kun voin. Koskaan ei voi tietää milloin syystä tai toisesta kuolee. Sitä voi kuka tahansa kuolla vaikka huomenna.

Kupsahtaa eikä lipsahtaa 

Vierailija
622/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kumpaakin, olen ollut n.40 maassa ja rahaa on säästössäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni säästää ja sitten lipsahtaa ja jää säästät käyttämättä. Ovat säästäneet turhaan. Itse en säästä vaan nautin elämästä vielä kun voin. Koskaan ei voi tietää milloin syystä tai toisesta kuolee. Sitä voi kuka tahansa kuolla vaikka huomenna.

Lisään sen verran että itse en matkustele koska ei voisi vähempää kiinnostaa. Mulla on muita mielenkiinnon kohteita joista nautin.

Vierailija
624/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli eläkekatto tulee (täysin järjetön ajatus kylläkin) niin meikä ja arvioiden n. 50% muistakin yli 7.000e/kk eläkettä jo kerryttäneet suuntaa ulkomaille halvempien kustannusten perään. Kulutus pois suomesta. Siinähän jaatte taas pienempää kakkua tasavertaistamalla

Luuletko tosiaan, että Suomi maksa eläkkeesi myös ulkomaille?

Työeläke maksetaan, asuit missä vaan, se on ansaittu tulo. Näitä tukityyppisiä eläkkeitä ei makseta ja se on ihan oikein. 

Täällä nyt joku on niin fiksoitunut tukiin, ettei ollenkaan ymmärrä, miten normaalin työssäkäyvän omillaan toimeen tulevan ihmisen elämä rakentuu.

Vierailija
625/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata säästää.. ellei halua elää 88-vuotiaaksi, leikatun eläkkeen eläkeikään.

Aika moni sitten lopulta haluaa, vaikka valita ei voi. Helppo nuorena ajatella, että kuusikymppisenä sitä joutaa kuolla kupsahtaa. Kuusikymppisenä se ei tunnu enää yhtään hyvältä asenteelta.

Vierailija
626/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ihmettele, että Suomessa on satoja tuhansia luottotiedottomia ja ulosotossa olevia, kun tätä ketjua lukee. Suurin osa elää kuin viimeistä päivää vailla huolta huomisesta. Sitten loppukuusta on rahat loppu ja itketään kun ei ole varaa ostaa edes ruokaa.

No mutta kun eihän sitä ikinä tiedä, onko hengissäkään loppukuusta enää

Vierailija
627/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli eläkekatto tulee (täysin järjetön ajatus kylläkin) niin meikä ja arvioiden n. 50% muistakin yli 7.000e/kk eläkettä jo kerryttäneet suuntaa ulkomaille halvempien kustannusten perään. Kulutus pois suomesta. Siinähän jaatte taas pienempää kakkua tasavertaistamalla

Luuletko tosiaan, että Suomi maksa eläkkeesi myös ulkomaille?

Työeläke maksetaan, asuit missä vaan, se on ansaittu tulo. Näitä tukityyppisiä eläkkeitä ei makseta ja se on ihan oikein. 

Täällä nyt joku on niin fiksoitunut tukiin, ettei ollenkaan ymmärrä, miten normaalin työssäkäyvän omillaan toimeen tulevan ihmisen elämä rakentuu.

Perintöasuntoja ei saa myytyä. Ansiosidonnainen leikattiin pätkätyötä tekeviltä. 

Vierailija
628/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa eikä putkia, jos tulee vesivahinko. Eli remontit kannattaa tehdä. Lisäksi kaikki palvelut eläkkeellä maksaa eli jättää niihin rahaa.

Vierailija
629/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattoremontti maksaa noin 16000 - 23000 euroa.

Vierailija
630/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Eipähän kaduta jos kuolee tai sairastuu ennen aikojaan. On ehtinyt elää elämää eikä odottaa.

Jos kuolee, niin ei tietenkään kadu mitään. Siltä kannalta aiiivan sama. Ne matkusteluiden muistot muuten katoavat kuollessa myös, jäljelle jää vain hiilijalanjälki. Mitä nyt kukakin sitten haluaa perinnökseen jättää.

Vierailija
631/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomista ei ole meille kenellekään luvattu.

Ja silti se aika monelle tulee. Sitäkin kannattaa hieman ajatella ja varautua, vaikka nauttisikin nyt elämästä.

Mitenköhän nämä täysillä tätä päivää elävät voi käydä edes ruokakaupassa, ostetaanko joka päivä vain pieni nyssäkkä ruokaa? Eihän sitä voi kerralla ostaa edes parin päivän ruokia, kun huomista ei ole luvattu. Menee ruuat hukkaan kun kuolee kuitenkin.

Vaikea ymmärtää viestiäsi, josta paistaa tunnereaktio läpi. Elämän ilo loistaa poissaolollaan...

Mitä pahaa on käydä vaikka joka päivä kaupassa, jos joku valitsee tehdä niin? Moni ottaa liikuntana kävellä kauppaan joka päivä ja kantaa sen verran mitä kätevästi reppuun tai kassiin menee.

Vierailija
632/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hänellä tai sillä puolimiljonäärillä elämänilosta puutu luultavasti yhtään mitään, päinvastoin. Pointti on nyt vähän muualla.

Vierailija
633/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomista ei ole meille kenellekään luvattu.

Ja silti se aika monelle tulee. Sitäkin kannattaa hieman ajatella ja varautua, vaikka nauttisikin nyt elämästä.

Monilla taas ei ole muuta kuin eilinen

Vierailija
634/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ihmettele, että Suomessa on satoja tuhansia luottotiedottomia ja ulosotossa olevia, kun tätä ketjua lukee. Suurin osa elää kuin viimeistä päivää vailla huolta huomisesta. Sitten loppukuusta on rahat loppu ja itketään kun ei ole varaa ostaa edes ruokaa.

Luetaanko eri ketjua, minun silmiini on pistänyt nämä "minulla on 200t, eikun minulla on 350 000 osakkeissa" :D Missä viestissä (laitatko viestin numeron jos olin sokea) valitettiin että ei ole varaa edes ruokaa kun tuli tuhlattua?

Se että elää tässä hetkessä EI ole sama asia, kuin eläisi holtittomasti. Harmi jos sinä et voi nauttia huolettomasta huomisesta rahakirstusi päällä. Ei se Roope Ankkakaan onnellinen ole, jatkuva pihin huoli omaisuudesta, ettei vain arvo vähene. Säälittävää elämää.

Vierailija
635/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vanhukset ei matkustele? Viime talvena olin Kanarialla viikon, kyllä valtaosa vieraista oli hotellissa iäkkäämpiä turisteja. Iloisia ja energisiä olivat, toki eivät olleet masentuneita suomalaisia. Pidempään lentämiseen ei löydy edes kiinnostusta itseltäni, äärimmäisen puuduttavaa istua lentokoneessa edes 5 h.

Minkäikäinen on sinulle vanhus? 

Omat vanhempani matkustelivat paljon -> 75-vuotiaiksi, sitten tuli jalkavaivaa ym ja nyt ovat kotikissoja. Totta kai osa jaksaa matkustella kuolemaansa saakka, mutta koskaan et voi tietää, oletko vanhempana niin hyvässä kunnossa että se on mahdollista. Yhdellä kaverillani  55v on niin suuri veritulppariski, ettei saa lentää enää ollenkaan.  

Vierailija
636/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustele nyt kun jaksat ja olet terve. 

Mikä siinä matkustelussa on niin tajuttoman houkuttavaa, että jatkuvasti pitäisi olla menossa jonnekin?

Kerran pari vuodessa jatkuvasti?

Minusta reissun odottaminen on ihanaa, puolet huvista. Eli kun matka on kalenterissa, sen odottaminen antaa iloa ja tsemppiä arkeen. Matkaseuran kanssa jaetaan ideoita nähtävyyksistä, sekin on hauskaa odottamisessa.

Itse kohteessa saan paljon kävelemällä ja kiertelemällä eri paikkoja, mukava nähdä erilaisia rakennuksia ja syötäviä kauppojen hyllyillä.  Nämä pienet asiat tekevät tällaisen vähään tyytyväisen onnelliseksi. 

Ja kyllä, säästöön menee myös, paljon enemmän kuin matkaan.

Vierailija
637/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä ruoassa tms., mutta en matkustele. Omaan mökkiin menee rahaa. 

Vierailija
638/638 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetaanko eri ketjua, minun silmiini on pistänyt nämä "minulla on 200t, eikun minulla on 350 000 osakkeissa" :D Missä viestissä (laitatko viestin numeron jos olin sokea) valitettiin että ei ole varaa edes ruokaa kun tuli tuhlattua?

Se että elää tässä hetkessä EI ole sama asia, kuin eläisi holtittomasti. Harmi jos sinä et voi nauttia huolettomasta huomisesta rahakirstusi päällä. Ei se Roope Ankkakaan onnellinen ole, jatkuva pihin huoli omaisuudesta, ettei vain arvo vähene. Säälittävää elämää.

Off topic, mutta kyllähän Roope kuvataan onnellisena sukeltelemassa rahasäiliössään tosi monen tarinan alussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan