Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?

Vierailija
30.08.2026 |

Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?

Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.

Kommentit (598)

Vierailija
581/598 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena elin hyvin huoletonta elämää, pistin kaikki rahani matkailuun ja elämyksiin. Opintolainalla lähdin Yhdysvaltoihin. Kerran nostin kirjaimellisesti ihan viimeiset pennit pankista päästäkseni suosikkibändi keikalle Tukholmaan. Todella paljon tuli kierreltyä maailmaa, useampi reissu vuodessa. Mitä vanhemmaksi tulin, sen järkevimmiksi ja harvemmiksi reissut kuitenkin muuttuivat.

Kolmenkympin jälkeen aloin kuitenkin säästämään. Sijoituksiin meni aluksi vain ehkä 150 euroa/kk, mutta se oli alku. Nykyisin ei oikein edes huvita reissata, ja sijoituksiin menee tietysti todella paljon enemmän. Olen nyt 56.

Kuitenkaan en kadu yhtään sitä, kuinka paljon koin ja näin nuorempana, vaikka silloin kaivettiin pussin pohjia. Ei tarvitse tässä iässä harmitella, että nuoruus meni hukkaan. Toki rahaa olisi nyt huomattavasti enemmän, jos olisin aloittanut aiemmin. Mutta enää rahallakaan en saisi samanlaisia kokemuksia, mitä nuorempana koin. 
Mainittakoon, että opintolaina oli ainoa laina, jota reissaamiseen käytin, ja senkin maksoin ajallaan pois. Silloin ei edes ollut mitään helposti saatavia pikavippejä, joilla olisi saanut taloutensa kuralle. 
Mutta nykyisin on tietysti muutenkin eri ajat. Työpaikasta ei välttämättä ole varmuutta, tuleeko tekoäly vai kunnon lama vai molemmat. Että siinä mielessä on hyvin hankala neuvoja huudella. 
Säästän itse eläkepäiviä varten (tai mahdollista työttömyyttä). Omaisuutta en saa mukanani hautaan, eikä lapsia ole, joten tulen varmaan jossain vaiheessa käyttämään kaikki säästetyt/sijoitetut rahat ihan itseeni.

Vierailija
582/598 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme perheenä valinneet säästämisen, mutta on ehditty myös nauttia elämästä. Säästämisen vuoksi ei mistään tärkeästä olla jääty paitsi ja kaikkea on tarpeeksi. Nyt on se vaihe, että jostakin ollaan luopumassa, jotta säästymme vähemmältä stressiltä, kun vanhuus on kulman takana. Taloudellisesti tulevaisuus näyttää hyvältä, mutta tärkeätä on silti pelata varman päälle. Tulevaisuuden ajatteleminen ja asioiden järjestäminen ei olekaan niin helppoa, kun ensin ajatteli mielessään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/598 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa paloi nuorena matkusteluun ja juhlimiseen. Hyvä niin. Keski-iässä ystävyyssuhteet muuttuu ja vähenee, ei tule toista hetkeä kokea asioita kuin nuorena. Katuisin, jos en olisi elänyt nuoruuttani täysillä, kuten tein. Keski-iässä kotona viihtyy paremmin ja kerkeää vielä säästää ehkä enemmän.

Vierailija
584/598 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joko tai? Sopisiko sekä että?

Säästöjä on hyvä olla pahan päivän varalle. Samalla voi matkustella, kunhan tekee sitäkin kohtuudella.

Vierailija
585/598 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä ja sijoita puolet, käytä elämiseen puolet. Hanki koulutus ja etene uralla. Tee enemmän kuin muut. Nostin 200k kun jäin eläkkeelle, eläke on 6,5k/kk ja oma talo vaimon kanssa. Nippa nappa selviää miettimättä rahaa koko ajan. On kiva muistella vaimon kanssa matkoja, etenkin siis matkoja. Jos jotakuta ei kiinnosta vaurastumiseen liittyvä tiedonhankinta, opiskelu ja työnteko perhettä ja eläkepäiviä varten, on selkeä vaihtoehto päättää olla köyhä, yksinäinen ja tietämätön.

Vierailija
586/598 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että ei kannata ajatella että säästää niin hirveasti vanhuuden varalle vaan nauttii elämästä kun on suhtkoht terv vielä. Elämä on lyhyt. Tekee matkoja mitä halunnut. 

Vierailija
587/598 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun iässä pääse vielä 65-vuotiaana eläkkeelle? Eläkeikää luultavasti nostetaan vielä vuosien varrella. Miten ajattelit työelämässä jaksaa, varsinkin jos omia säästöjä ei ole silloin?

Auttaako oikeasti omat säästöt siinä vaiheessa jos haluat aiemmin eläkkeelle? Eikö se mene niinpäin että et edes saa toimeentulotukea jos jäät töistä pois aiemmin ja on omia säästöjä? Ei säästöt auta sua saamaan eläkettä yhtään  aiemmin.

Eihän tuossa tilanteessa olekaan tarkoitus jäädä pois töistä tukien varaan, vaan elättää itsensä työvuosien aikana kerätyillä säästöillä ja sijoituksilla. Olen itse jäämässä ensi vuonna pois töistä kolme vuotta ennen alinta eläkeikää. En edes aio hakea mitään tukia, vaan käyttää sijoituksiani, joita olen nyt viimeisen 20 vuoden aikana kerännyt niin, että niitä on nyt noin 350 000 euroa.

Ei riitä mihinkään ellet halua elää Aasiassa loppuaikoja.

Itse olen 34 ja tarkoitus jäädä eläkkeelle 60 tienoilla jos sinne edes eletään ja jos edes on töitä!

Säästän n.700€ /kk ja tuhlaan hyvään ruokaan sekä 2 ulkomaan matkaa vuodessa joihin uppoaa helposti 5-7k kaikkineen.

Lapsi vie myös ison siivun kuukaudessa vielä ainakin 15 vuotta :D

Pitää toivoa että terveys ja työt pysyy.

Et sinä 60 vuotiaana jää eläkkeelle, vaan jättäydyt työttömäksi. Se, haetko tukia vai elätkö säästöilläsi on taas toinen juttu. Eläkkeelle jäädään vasta kun on eläkeikäinen ja saa sitä eläkettä. 

Vierailija
588/598 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?"

Kyllä olisi. 1-3 matkaa per vuosi ja loput säästöön. Voita leivän molemmin puolin. 

Vierailija
589/598 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin tässä ja nyt elämän. Ei kaduta.

Vierailija
590/598 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomista ei ole meille kenellekään luvattu.

Ja silti se aika monelle tulee. Sitäkin kannattaa hieman ajatella ja varautua, vaikka nauttisikin nyt elämästä.

Mitenköhän nämä täysillä tätä päivää elävät voi käydä edes ruokakaupassa, ostetaanko joka päivä vain pieni nyssäkkä ruokaa? Eihän sitä voi kerralla ostaa edes parin päivän ruokia, kun huomista ei ole luvattu. Menee ruuat hukkaan kun kuolee kuitenkin.

Vierailija
591/598 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläisin nyt. Eläkkeellä ollessasi tuskin enää edes voi matkustaa mihinkään maailmantilanteen vuoksi. Ja tietysti ilmaston vuoksi ei tälläkään hetkellä pahemmin kannattaisi, mutta jos et ole paljon käynyt, niin nyt ehkä kannattaa edes jossain käydä. Eikä koskaan tiedä onko elossakaan enää sitten eläkkeellä. Isäni sisaruksista kaksi kuoli lähes heti eläkkeelle päästyään, vaikka olivat tupakoimattomia ja raittiita, muutoinkin suht terveellisesti eläviä ihmisiä.

Vierailija
592/598 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata säästää.. ellei halua elää 88-vuotiaaksi, leikatun eläkkeen eläkeikään.

Vierailija
593/598 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ryypätä rahat ja talo vielä kun maksa kestää

Vierailija
594/598 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläisin nyt. Eläkkeellä ollessasi tuskin enää edes voi matkustaa mihinkään maailmantilanteen vuoksi. Ja tietysti ilmaston vuoksi ei tälläkään hetkellä pahemmin kannattaisi, mutta jos et ole paljon käynyt, niin nyt ehkä kannattaa edes jossain käydä. Eikä koskaan tiedä onko elossakaan enää sitten eläkkeellä. Isäni sisaruksista kaksi kuoli lähes heti eläkkeelle päästyään, vaikka olivat tupakoimattomia ja raittiita, muutoinkin suht terveellisesti eläviä ihmisiä.

Eikö tässä tilanteessa kannattaisi nimenomaan säästää, jotta saisi ennen eläkeikää vapaita vuosia itselleen? Jos geenit viittaa siihen, että elinikä jää lyhyeksi, niin silti mieluummin rahat tuhlataan heti ja suoraan työelämästä sitten hautaan?

Vierailija
595/598 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ihmettele, että Suomessa on satoja tuhansia luottotiedottomia ja ulosotossa olevia, kun tätä ketjua lukee. Suurin osa elää kuin viimeistä päivää vailla huolta huomisesta. Sitten loppukuusta on rahat loppu ja itketään kun ei ole varaa ostaa edes ruokaa.

Vierailija
596/598 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun en enää pysty reissaammaan,olen 81 vpååtin säästää vahan hautajaisiini, ettei perhe joudu kaikkea maksamaan.aikaisemmin säästin mieheni hautajaiskulut

Vierailija
597/598 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kannattaa. Sitähän tässä kysyttiin.😭

Vierailija
598/598 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin syöpään. Selvisin ja nyt koen että jatkoajalla mennään. Elän nyt. Matkustelen ja suorastaan ahmin kaunista maailmaa. Joskus tietoisesti katson maisemaa ja yritän painaa sen sieluuni. Syöpä opetti paljon.