Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?
Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?
Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.
Kommentit (606)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti uutisista/instasta saa lukea miten 40-50v tai jopa nuoremmat ovat sairastuneet vakavasti ja kuolleet. En aio elää sitku-elämää vaan elän tässä ja nyt. Teen töitä sen verran kuin tarvitsee, toki pidän reilummin puskuria.
M40
Kunnon tapa on lähteä saappaat jalassa juuri kun on lähdössä eläkkeelle.
Miten ihmiset voi perustaa edes perhettä tai ottaa asuntolainaa jos 40-50 v iässä jo kuolo korjaa? Varmasti jollekulle aina näin käy, mutta ei tämä nyt normaalia ole, ettei mieti yhtään tulevaisuutta.
Taidat olla aika nuori... Normaali eläkeikä ei ala Suomessa 40-50 v iässä. Eläkeikä määräytyy tällä hetkellä syntymävuoden mukaan. Tällä hetkellä virallisesti eläköityvät ovat noin 65.
Kannattaa matkustella ja nauttia, toivottavasti eläkkeelläkin nAuttii ettei tarvi centtejä laskea.
Kannattaa nauttia nyt rahoista vielä jos on terve ja pystyy matkustelee. sitä ei tiedä mitä seuraava päivä tuo tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustele ja elä paremmin. Eläkepäivät tulee muutankin olemaan täysin kusisia tulevaisuudessa, ja sinun vähillä säästöillä, jotka riittää loppuelämän ajaksi ehkä 200-400 €/kk, ei pitkälle pötkitä.
No minä olen useamman vuoden sijoittanut tuon summan eli 10 000e/v. Eli ei se nyt ihan kusiset säästöt ole jos saisin 400 000-500 000e sijoituksiin eläkepäiviin mennessä.
Mutta kannattaako se lopulta? Kai minä mieluummin nyt nelikymppisenä "nuorena" naisena viettäisin kuukauden talvessa Thaimaassa tms kuin sit haudan partaalla?
-ap
Minä olen terve 74-vuotias. Jotenkin minulla on vain nyt vanhempana mennyt halut matkustaa, vaikka varaa olisi. Ehkä niitä matkakokemuksia kannattaisi hankkia nuorempana. Nyt matkustaminen vain tuntuu niin vaivalloiselta, mieluummin ajelen mökille..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sun iässä pääse vielä 65-vuotiaana eläkkeelle? Eläkeikää luultavasti nostetaan vielä vuosien varrella. Miten ajattelit työelämässä jaksaa, varsinkin jos omia säästöjä ei ole silloin?
Auttaako oikeasti omat säästöt siinä vaiheessa jos haluat aiemmin eläkkeelle? Eikö se mene niinpäin että et edes saa toimeentulotukea jos jäät töistä pois aiemmin ja on omia säästöjä? Ei säästöt auta sua saamaan eläkettä yhtään aiemmin.
Älä suunnittelen elämääsi nykyisten tukien varaan. Maailma ja tuet muuttuvat vuosikymmenien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti uutisista/instasta saa lukea miten 40-50v tai jopa nuoremmat ovat sairastuneet vakavasti ja kuolleet. En aio elää sitku-elämää vaan elän tässä ja nyt. Teen töitä sen verran kuin tarvitsee, toki pidän reilummin puskuria.
M40
Miten ihmiset voi perustaa edes perhettä tai ottaa asuntolainaa jos 40-50 v iässä jo kuolo korjaa? Varmasti jollekulle aina näin käy, mutta ei tämä nyt normaalia ole, ettei mieti yhtään tulevaisuutta.
Taidat olla aika nuori... Normaali eläkeikä ei ala Suomessa 40-50 v iässä. Eläkeikä määräytyy tällä hetkellä syntymävuoden mukaan. Tällä hetkellä virallisesti eläköityvät ovat noin 65.
Tuota edeltävässä kommentissa puhuttiin, että moni sairastuu/kuolee 40-50 v iässä. Eihän sitä voi elää normaalia elämää mitenkään jos miettii jatkuvasti tuollaisia, mutta miten se holtiton rahantuhlaus tänään auttaa siinä tilanteessa jos oikeasti sairastuu ja rahatkin on vielä loppu?
Vierailija kirjoitti:
Jokusen tapauksen tiedän, että jäätyään eläkkeelle meni 1-6kk ja sitten kuolivat.
Että kyllä itsekkin vähän miettisin. Mutta riippuu tietenkin paljon siitäkin, että elätkö nyt tosi niukasti vai teetkö jokatapauksessa asioita mitä tykkäät tehdä jo nyt.
Itselläni on se onni,että kiinnostaa eniten tehdä asioita, jotka ovat ilmaisia.
Jos sitten kuoleekin heti eläkkeelle jäätyään, niin mitä sitten. Eihän kuolleena sure, että jäi matkustellut liian vähiin.
Olen vastaavassa tilanteessa kuin aloittaja. Olen nyt tietoisesti alkanut säästämään siinä missä se on järkevää, paljolti turhuuksista. Ei raha ole poltellut ennenkään ja aina on säästöön jäänyt. Nyt on kuitenkin jo lapset maailmalla, talo ollut velaton yli 10 vuotta niin säästöön jää enemmän.
Se 10.000 jää säästöön ja sijoituksiin ja kun aina jää vähän enemmänkin niin sillä eletään, reissataan, otetaan töistä palkatonta, mökkeillään, rempataan jne. Jos hyvin menee eikä maailma kovin mullistu niin eläkkeelle voisi jäädä aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M40
Tuota edeltävässä kommentissa puhuttiin, että moni sairastuu/kuolee 40-50 v iässä. Eihän sitä voi elää normaalia elämää mitenkään jos miettii jatkuvasti tuollaisia, mutta miten se holtiton rahantuhlaus tänään auttaa siinä tilanteessa jos oikeasti sairastuu ja rahatkin on vielä loppu?
Eihän tosiasioita mietitä ja pelätä koko ajan, vaan eletään elämää normaalisti. Minullakin on kuollut 21-, 30- ja 52-vuotiaina sukulaisia ja lähipiirin ihmisiä. Mottoni on, että elän NYT, olen onnellinen kun olen elossa. En ole koskaan saanut tyydytystä törsäämisestä ja vauhdikkaasta elämästä. Olen elänyt minulle sopivaa elämää ja nyt olen eläkkeellä täysin terveenä ja siitä kiitollisena. Säästöjä liki 100k.
Keskustelun ydin taitaa olla siinä, että normaalisti eläminen tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Ainakin silloin, jos tuloista riittää halutessa tuo 830€/kk sijoituksiin. Jonkun mielestä on silloin normaalia huolehtia tuon verran tulevaisuudesta - juuri koska huomisesta ei tiedä! - ja jonkun toisen mielestä on normaalia käyttää heti kaikki rahat pois, juuri koska ei tiedä onki huomenna enää intoa ja kykyä käyttää rahaa.
Mutta tämä, joka pohtii, että rutiköyhänä saa edes toimeentulotukea, on provoilija tai aasi. Normaaliin elämään ei kyllä kuulu se, että on vaarassa joutua sellaiseen tilanteeseen. Se on uhka, ei mahdollisuus, että olisi joskus niin perusteellisen köyhä ja varaton.
Olen 65 vuotias ja olen aina ollut tarkka rahoistani, saanut säästöön. Sijoitin rahaani
KULTAA juuri sopivaan aikaan 2023-2024, aika isonkin summan. Vajaassa kahdessa vuodessa, kun kullan hinta pomppasi ylös ja myin sen kahdessa erässä vuonna 2026, niin puhdas tuotto oli noin 60 %
suht lyhyessä ajassa!! Olen matkustellut nuorena, työelämässä olleena ja nyt eläkeläisenä noin 3-6 kertaa vuodessa. Asunto velaton, omistan mökin, ja autokin on (ihan tavallinen, tosin) . No tässä iässä huolettaa tietysti tuo terveydenhuolto ja sekin jos elää pidempään, en halua mihinkään kunnalliseen hoitokotiin.... 🙈!!
Jos KULLAN hinta on edullinen, sijoita vaikka 5000 siihen /kk ja seuraa sen kehitystä.... mikään ei ole takuuvarmaa mutta minua onnisti, ja silti pystyt hyvin vielä matkustelemaan..... 😅👍!!
Tehtiin hiljattain todella kallis matka, maksoi kymmeniä tuhansia euroja. Kun näytin sieltä kuvia kahdeksankymppiselle isälleni, joka on perusluonteeltaan tosi säästäväinen, hän sanoi, että tuollaisia reissuja kannattaa tehdä nyt kun vielä on hyvin jaksamista.
Tietenkään ihan viimeisillä rahoillaan ei kannata matkustaa, mutta me on päätetty sijoittaa nimenomaan siihen. Ei panosteta vaatteisiin, sisustamiseen tms vaan ruokaan ja elämyksiin.
Säästä vähän mutta matkustele, näe maailmaa ja "elä" kuitenkin myös edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Olen 65 vuotias ja olen aina ollut tarkka rahoistani, saanut säästöön. Sijoitin rahaani
KULTAA juuri sopivaan aikaan 2023-2024, aika isonkin summan. Vajaassa kahdessa vuodessa, kun kullan hinta pomppasi ylös ja myin sen kahdessa erässä vuonna 2026, niin puhdas tuotto oli noin 60 %
suht lyhyessä ajassa!! Olen matkustellut nuorena, työelämässä olleena ja nyt eläkeläisenä noin 3-6 kertaa vuodessa. Asunto velaton, omistan mökin, ja autokin on (ihan tavallinen, tosin) . No tässä iässä huolettaa tietysti tuo terveydenhuolto ja sekin jos elää pidempään, en halua mihinkään kunnalliseen hoitokotiin.... 🙈!!
Jos KULLAN hinta on edullinen, sijoita vaikka 5000 siihen /kk ja seuraa sen kehitystä.... mikään ei ole takuuvarmaa mutta minua onnisti, ja silti pystyt hyvin vielä matkustelemaan..... 😅👍!!
Anteeksi, en huomannut että summasi oli 10000 euroa per vuosi!!
Terveisin, edellinen kirjoittaja.
Koskaan ei voi tietää kuinka käy ja vanhuudenvaivat voivat tulla yllätyksenä. Niinhän sitä sanotaan että nuorena olisi energiaa, mutta ei aikaa eikä rahaa, vanhana olisi aikaa ja rahaakin, mutta ei energiaa. Tarkoitan tällä sitä, että raadat työelämässä, sijoitat ja laitat säästöön, jotta sitten eläkeiässä (joka sinun kohdallasi on tällä hetkellä 70, voi olla pian jopa 75) voisit matkustella ja nauttia. Työelämä vaan vei polvet ja selän, toi autoimmuunisairauden ja sydäntaudit. Et jatka kävellä kilometriäkään hengästymättä ja polvet eivät kestä.
Nuorena taas voit tinkiä viiden tähden hotelleista ja keskeisestä sijainnista. Valita halvempia matkakohteita jne.
Miksi tässä keskustelussa ajatellaan, että ihminen on vanhana väärässä, jos ja kun epäilee matkustelun mielekkyyttä? Toisessa ketjussa taas parjataan työlle omistautumista, koska sitä moni pitää kuolinvuoteellaan huonona valintana. Eli siinä keskutelussa lähtökohta on, että ihminen on vanhana viisaampi kuin nuorena ja nuorena pitäisi tehdä niitä valintoja, jotka ovat vanhana fiksun tuntuisia.
Yhdelläkin kymppitonnilla laittaa nykyään tekonivelet molempiin lonkkiin ilman jonottamista, ja taas menoksi. Vanhuuden vaivat voivat johtua klyhyydestä tai olla ainakin rahalla ratkaistavissa.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko. Kannattaa remontit tehdä ennenkuin tuhlaa rahoja matkustamiseen.
Sijoittaminen kannattaa aina mutta niistä luopuminen on hyvä miettiä myös. Itselläni on vielä 5v eläkeikään mutta päätin viime vuonna että teen enää 1-2pvää viikossa töitä eli ostin itselleni vapaa-aikaa. Päätös on tuonut enemmän positiivista vaikka välillä mietin lisätöitä. Siirtymäaika menossa näemmä :).
Minulla on pääosin liikunnallisia harrastuksia matkailun ohella. Niille on nyt enemmän aikaa, samoin matkailulle. Ostan laadukasta ruokaa ja käytän ruokaravintoloita. Vaatteissani arvostan laatua. Päivitin autoni ja polkupyöräni. Annan vuosittain jälkikasvulle ennakkoperintöä sijoituksiin, en ole jättämässä kertapottia. Totuus on, että iän lisääntyessä kulutus vähenee, siksi päätin tehdä kuten teen ettei jää harmittamaan.
Laita osa säästöön ja osa sellaiseen elämään mitä haluat. Vanhuudesta kukaan ei tiedä, mutta sitku elämää ei kannata elää vaan nyt elämää.