Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?
Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?
Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.
Kommentit (605)
Vierailija kirjoitti:
Tukihullu saapui ketjuun. Ei noiden tukiropojen takia todellakaan kannata tuomita itseään köyhyyteen. 1200 kuussa sijoituksista on heti kaksi kertaa enemmän kuin se hänen rakas yleistukensa, ja bonuksena kukaan ei kyttää tuloja eikä tekemisiä.
Muuten totta, mutta 1200 on vain kerran enemmän kuin 600 euroa. Kaksi kertaa enemmän tarkoittaisi kolminkertaista määrää.
Kun olisikin sellaiset tulot, että voisi tällaisia miettiä...
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Sijoituksiin voi laittaa pienempiäkin summia.
54 vuotiaana sanoisin, että säästelisin ja matkustelisin/eläisin myös nuorena. Jos kerran on tuommoinen summa vara säästää, niin eiköhän siitä riitä sekä että.
Viimeksi olin reissussa, kun 50v lahjaksi kävin maailmanympärysmatkan vuorotteluvapaata pidin vuoden.
52 vuotiaana sitten sairastuin, enkä todennäköisesti tulee enää isommin matkustelemaan. Onneksi oli säästöjäkin, että saan hankittua asioita helpottamaan elämääni nyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä käytännössä tarkoittaa paremmin eläminen? Minulle se tarkoittaa jotain ihan muuta kuin reissulassina lentokentillä ja hotelleissa olemista.
Minulla sama. Tosin tässä ketjussa puhutaan matkailusta ja säästämisestä.
Mutta pistän lusikkani soppaan. Olen ollut säästeliäs koko ikäni, enkä todellakaan pidä matkailusta. Korkeintaan kotimaan pikkutrippejä. Minulle on täyttä utopiaa syödä ulkona, ostella kymmenillä, ellei sadoilla tuhansilla vaatteita yms hulluutta. Ovat jo entisiä ystäviä nämä tavaroilla ja matkoilla kehuskelijat. Kummallista kyllä, monella heistä on kylmät välit välit lapsiinsa, eikä heillä näy lastenlapsia. Koska ne tavarat ja ”paremmin eläminen” on tärkeintä.
Pieni huomio oudoista elämän arvoista. Toki jokainen valitkoon omansa.
Kannattaa elää, kun vielä elää.
Ei vanhana jaksa. Nuorena voi nukkuakin vaikka missä.
Eläkkeellä aika kuluu huminalla, eikä kurjuutta edes ehdi murehtia.
Vanhana voi vaikka kalastaa ja poimia marjoja sitten.
Jos on mahdollisuus säästää vuodessa 10000€ niin voi hyvin tehdä niin että sijoittaa puolet ja toisella puolella nauttii elämästä jo nyt.
Kannattaa elää niin että eläkkeelle jäädessä ei ole velkoja maksettavana.
Monelle eläkkeen pienuus voi olla yllätys.
Tietysti nuorempana voi reissata ja toteuttaa unelmiaan mutta samalla säästää/ sijoittaa vanhuudenkin varalle. Realisti täytyy olla.
Moni on kuollut ennen eläkeikää. Kaikki siis tasaiseksi sitä ennen!
Sekäettä, ei kannata kituuttaa tai pistää kaikkia heti menemään vaan molempia, elä nyt mutta ajattele myös tulevaisuuttasi. Kun palkka on tullut ja laskut maksettu, puolet jäljelle jäänneestä säästöön eli sijoitukseen ja loput olkoon hupi rahaa.
Kukaan ei tiedä, että elääkö sitä eläkkeeseen saakka edes. Vaikka tekisit ihan kaiken oikein, niin lähtö voi tulla koska vaan. Toisaalta, pennittömänä eläkkeellä ei ole kovin kivaa.
Mutta sitä voi tehdä molemmat.
No, arkuun ei saa yhtään euroa mukaan. Nykyään lapset pärjää ilman perintöäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Sijoituksiin voi laittaa pienempiäkin summia.
Kerro miten eletään esim. 400 euron tuloilla. Ilmeisesti on mahdollista, kun kerran tulojen määrä ei ole merkityksellistä, vaan pelkät pienet menot.
Listaa vastaukseesi vuokra/vastike, lainat, ruuat ynnä muut jokaiselle välttämättömät menot. Jatketaan keskustelua sen jälkeen, kun osoitat aukottomasti, miten 400 euroa riittää kuussa elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä käytännössä tarkoittaa paremmin eläminen? Minulle se tarkoittaa jotain ihan muuta kuin reissulassina lentokentillä ja hotelleissa olemista.
Minulla sama. Tosin tässä ketjussa puhutaan matkailusta ja säästämisestä.
Mutta pistän lusikkani soppaan. Olen ollut säästeliäs koko ikäni, enkä todellakaan pidä matkailusta. Korkeintaan kotimaan pikkutrippejä. Minulle on täyttä utopiaa syödä ulkona, ostella kymmenillä, ellei sadoilla tuhansilla vaatteita yms hulluutta. Ovat jo entisiä ystäviä nämä tavaroilla ja matkoilla kehuskelijat. Kummallista kyllä, monella heistä on kylmät välit välit lapsiinsa, eikä heillä näy lastenlapsia. Koska ne tavarat ja ”paremmin eläminen” on tärkeintä.
Pieni huomio oudoista elämän arvoista. Toki jokainen valitkoon omansa.
Oudoilla elämän arvoilla tarkoitit tietenkin omiasi.
40v ja puhut boomereista... etköhän sä täti oo jo semmonen, vähän lapsellisempi vaan
Ihan varma totuus on, ettei kukaan saa latiakaan mukaansa, kun elo päättyy. Turha niitä on säästellä. Nauti elämästä, kun se vielä on mahdollista. Koskaan ei voi etukäteen tietää, koska tilanne muuttuu.
Hyvinvointivaltio näyttää tällä hetkellä siltä, että meitä ei todellakaan kukaan hoida ja auta sitten kun olemme vanhoja ja raihnaisia. Paras siis alkaa kerätä itselleen pesämunaa eläkettä varten. Tai sitten järjestää asiansa niin että kuolee suorilta jaloin 65-vuotiaana. Ja tietenkin elää terveenä ja 100% työkykyisenä siihen saakka.
Kun ta haluaa nähdä ne säästöt ja omaisuudet. Koko vuorokauden hoito maksaa 4 000---- 5 000e / kk. Siinä on vuokra , ruoka, hoito, pyykki ja pesut , Itse maksettava lääkkeet , vaatteet, kengät, parturi , puhelin, tietotabletti , jalkahoito, tv, lehdet ym. Lääkäri ja matkat. Tämä koskee niitä jotka eivät ole ARA ( ent. arava ) kelpoisia. Siis tarkoittaa varakkaampia pareja ja omistavaa luokkaa. Kaikki pääomatulot viedään. Vaimon ja miehen eläkkeet lasketaan yhteen ja siitä otetaan 43 %.. Jos on yksineläjä tuloista viedään 84 %.. Ja kaikki pääomatulot viedään. Näillä varakkaammilta otetuilla rahoilla maksetaan varattomien hoito niissä taloissa jossa ne ARA kelpoiset ovat. On siis kahta eri tasoista ja hintaista palvelutaloa. Se kotiin jäävä terve puoliso joutuu sitten yllättäen elämään vanhusköyhyydessä. vaikka on hyvin hoitanut aina raha-asiat. Tämä on vääryys.
Ei saa, jos ei sijoita. Jos sijoittaa riittävästi, niin ihan varmasti saa.