Onko muita, jotka eivät täysin ymmärrä säästämisen ideaa
Ymmärrän, että jonkin verran pitää olla säästöjä, jos jotain tapahtuu. Ymmärrän myös säästämisen jotain varten. Mutta säästämisistä pelkästä säästämisen ilosta en ymmärrä. Ei sitä rahaa hautaan mukaan saa. Miksei nauttisi tässä elämässä.
Toki säästäminen itsessään voi olla jollekin nautinto.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitukset nyt vain toimii niin mitä enemmän sulla on säästössä sitä enemmän tulet tienaamaan. Tosin taviksilla ne säästöt ovat aina niin pienet että kannattaako elämää pilata täysin hilujen takia.
Aina kannattaa sijoittaa eli olen täysin eri mieltä. Sijoitan kaiken eikä mun elämä ole pilalla koska nautin ihan ilmaisista asioista.
Oppii ymmärtämään taloutta kun sijoittaa.
Suosittelen ihan kaikille sijoittamista.
Varsinkin nuorten kannattaa aloittaa aikaisin ja vähäkin riittää.Jos kerta nautit ilmaisista asioista niin mihin ihmeeseen sitten oikeastaan säästät?
Ostetaan kaksio ilman velkaa. Nyt perheasunto. Myös lemmikkejä jotka saa elää tässä asunnossa loppuun asti sekä teinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti idea on säästää ns pahan päivän varalle. Jos menee työt tai sairastuu, ei ole heti pelkän kelarahan varassa. Tai jotain pienempää, auto tai lämmityspumppu tai vessanpönttö hajoaa, voi vaan hoitaa homman kuntoon.
Tai voi säästää hyvän päivän varalle! Kiva tunne kun tietää että on rahaa toteuttaa unelmia, varata vaikka matka tai uusia sisustus tai ostaa vene, jos haluaa.
Vapautta moni kaipaa, toivoisi saavansa niin paljon säästöön ettei töissä ole pakko käydä 70-vuotiaaksi (tai mikä se eläkeikä joskus 2050-luvulla onkaan).Lapsille moni säästää pesämunaa.
Minulle säästäminen ilman selkeää kohdetta tuo turvaa, vapaudentunnetta ja huolettomuutta. Kaikkea voi käydä mutta ainakaan raha ei sitten ole ensimmäinen ongelma. Kyllä myös käytän joskus säästöjä, esim viime talvena 10000 perheen talvilomaan.
Ja sitten itketään, kun on niin epäreilua joutua käyttämään näitä rakkaita säästöjä eikä yhteiskunta maksakaan kaikkea.
No mieti nyt itsekin jos olet vuosikausia ollut siellä rahoittajan puolella ja maksanut tuloistasi järjettömät määrät veroja, joilla maksetaan työttömien elämä. Sitten jos itsekin satut jäämään työttömäksi niin et pääsekään sinne saajapuolelle jos olet hoitanut asiasi hyvin. Ei se varsinaisesti reilua ole.
Ansiosidonnaiseen ja yleistukeen ei vaikuta säästöt millään tavalla, vaan nämä pöljät vinkuvat parin satasen asumistuen ja toimeentulotuen perään. Heilläkin kuulemma pitäisi olla oikeus niihin vaikka tilillä olisi 10 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti idea on säästää ns pahan päivän varalle. Jos menee työt tai sairastuu, ei ole heti pelkän kelarahan varassa. Tai jotain pienempää, auto tai lämmityspumppu tai vessanpönttö hajoaa, voi vaan hoitaa homman kuntoon.
Tai voi säästää hyvän päivän varalle! Kiva tunne kun tietää että on rahaa toteuttaa unelmia, varata vaikka matka tai uusia sisustus tai ostaa vene, jos haluaa.
Vapautta moni kaipaa, toivoisi saavansa niin paljon säästöön ettei töissä ole pakko käydä 70-vuotiaaksi (tai mikä se eläkeikä joskus 2050-luvulla onkaan).Lapsille moni säästää pesämunaa.
Minulle säästäminen ilman selkeää kohdetta tuo turvaa, vapaudentunnetta ja huolettomuutta. Kaikkea voi käydä mutta ainakaan raha ei sitten ole ensimmäinen ongelma. Kyllä myös käytän joskus säästöjä, esim viime talvena 10000 perheen talvilomaan.
Ja sitten itketään, kun on niin epäreilua joutua käyttämään näitä rakkaita säästöjä eikä yhteiskunta maksakaan kaikkea.
No mieti nyt itsekin jos olet vuosikausia ollut siellä rahoittajan puolella ja maksanut tuloistasi järjettömät määrät veroja, joilla maksetaan työttömien elämä. Sitten jos itsekin satut jäämään työttömäksi niin et pääsekään sinne saajapuolelle jos olet hoitanut asiasi hyvin. Ei se varsinaisesti reilua ole.
No, syytä nykyhallitusta. En tiedä miksi he päättivät leikata tukia juurikin omalta kannattajakunnaltaan.
Minä. Raha on kuluttamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaiseen ja yleistukeen ei vaikuta säästöt millään tavalla, vaan nämä pöljät vinkuvat parin satasen asumistuen ja toimeentulotuen perään. Heilläkin kuulemma pitäisi olla oikeus niihin vaikka tilillä olisi 10 miljoonaa.
Ensinnäkin 10 miljoonaa on ehkä 1%lla kansasta.
Suurimmalla osalla on sen verran paljon tai vähän, että aika hemmetin suuri ero saatko kuussa 600 euroa vai 1500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, syytä nykyhallitusta. En tiedä miksi he päättivät leikata tukia juurikin omalta kannattajakunnaltaan.
Tätä kyllä itsekin hieman ihmettelen.
Outo ajatella miltä edes tuntuisi olla säästöjä. Hyviä tarinoita olen kuullut tosin ja kehotankin säästämään jos pystyy.
T.Kelaloinen
Vierailija kirjoitti:
Säästäjät ovat yhteiskunnan syöpä ja heitä pitäisi verottaa reippaasti. Rahat kuuluu käyttää kulutukseen, jotta yhteiskunnan rattaat pyörivät.
Niinhän ne usein käytetäänkin mutta ensin pitää säästää isompi summa. Jos ostaa asunnon, tarvitsee käsirahan tai joku ostaa käteisellä koko talon. Jos tarvitsee auton, muun kulkuvälineen, lomamatkan, huonekaluja, kodinkoneita, yksityistä sairaanhoitoa, ehkä jopa haluaa irtisanoutua ja hakea uuden työpaikan tai vaikka perustaa yrityksen.
Fuck you-rahasto pitäisi olla jokaisella, niin ei tarvitsisi kitua huonossa työpaikassa. Ihan sulaa järjen köyhyyttä hassata rahansa johonkin vaatteisiin, rihkamaan, meikkeihin tai aina uudempaan puhelimeen tai suoratoistoon.
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen on täysin eri asia kuin se, että rahaa jää automaattisesti joka kuukausi yli/käyttämättä ja sitä kertyy tilille ilman, että säästää.
Tiedän joitain ihmisiä, joilla on tämä tilanne, eli he hankkivat kaiken tarvitsemansa ja tekevät kaiken minkä haluavat, mutta heidän teot ja haluat ovat usein hyvin kohtuullisella tasolla, joten rahaa jää käyttämättä.
Itse olen varmaan tälläinen ulkoapäin, mutta kyllä se vaatii jatkuvasti ihan tietoisia kulutusvalintoja, mihin laittaa rahansa ja mihin ei. Helposti rahaa kuluisi jos ostelisi kaupasta vähän sitä sun tätä ja kävisi esim. ulkona syömässä miettimättä hintoja. Kyllä tämä ihan tietoisia valintoja on.
säästöön jää säästämättäkin kun ei käytä kaikkea joka tilistä, eikä tarvi kitkuttaa vaan elää normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen on täysin eri asia kuin se, että rahaa jää automaattisesti joka kuukausi yli/käyttämättä ja sitä kertyy tilille ilman, että säästää.
Tiedän joitain ihmisiä, joilla on tämä tilanne, eli he hankkivat kaiken tarvitsemansa ja tekevät kaiken minkä haluavat, mutta heidän teot ja haluat ovat usein hyvin kohtuullisella tasolla, joten rahaa jää käyttämättä.
Itse olen varmaan tälläinen ulkoapäin, mutta kyllä se vaatii jatkuvasti ihan tietoisia kulutusvalintoja, mihin laittaa rahansa ja mihin ei. Helposti rahaa kuluisi jos ostelisi kaupasta vähän sitä sun tätä ja kävisi esim. ulkona syömässä miettimättä hintoja. Kyllä tämä ihan tietoisia valintoja on.
Siinä vaiheessa kun kaikkea jo on vähän liikaakin, niin mikään 'ostelu' huvikseen maistu miltään. Hankkii vaan oikeasti sen mitä haluaa, on sitten ruoka, juoma, vaate, elektroniikka, auto tai mikä vaan. Hankkia voi ilman huolta huomisesta.Juurikin niin 'säästänyt' ettei käytä kaikkea, se jää mikä jää sinne tilille. Sitten sitä alkaa olla.
Sitä en ymmärrä, miten joku ei ymmärrä senkään jälkeen miten olis hyvä säästää vähän rahaa, vaikka ne omat rahat loppuu ja pitää alkaa säälittävästi pummimaan muilta. Itsellen tuollainen olisi vihoviimeinen temppu enkä voisi itseäni peilistä katsoa.
Kyllähän se tällaisena säästäjänä jo sylettää kun SDP kavereineen jo kaavailee miten minulta saisivat ne työllä säästämäni rahat vietyä, että voisi antaa näille viimeistä päivää eläville.
Se, että olen ahkerasti säästänyt mahdollistaa minulle mm. pitkän palkattoman vapaan työstäni. Itse olen koko elämäni työssä ollut, enkä ole koskaan töistä ollut pois, koska en ole lapsia hankkinut enkä ole ollut työttömänä sen jälkeen kun työelämäni aloitin. Joten palkaton vapaa on ainut mahdollisuus olla siten pois töistä, että voi palata samaan duuniin sen jälkeen. Todellakin tartun tähän mahdollisuuteen, kerran sellainen on!
Jos mä ja puoliso ei saada kulutettua säästöjä ennen kuolemaa, ainoalle lapsellemme riittää säästäväinen asenne 20v työuran ajan ja hän voi alkaa elää tuotoilla. Itse en tuohon enää ehdi, mutta hyvän eläkkeen päälle saan kyllä voita leivälle riittämiin.
Ja olen tässä säästämisen sivussa myös elänyt... Mun elämän huippuhetket ei vaan vaadi hirveesti tuhlaamista.
Olen säästänyt 20 vuotta. Lapsen aolin köyhä ja perheelläni ei ollut rahaa eikä aina ruokaakaan. Vanhemmat ryyppäsi paljon ja siksi ei olut ruokaa. Aloin tekee töitä jo 13 vuotiaana ja aloin säästää. 18 vuotiaana mulla oli 30000 markkaa säästössä. Olin kaupassa töissä ja hampurilaispaikassa iltaisin. En halunnut tilannetta ettei ole rahaa ruokaan. Nyt 50 vuotiaana on rahaa säästössä että pärjään. Jos tulee sota niin ruokaan pitää olla 6-7 vuodeksi rahaa. En minä muuhun säästä kuin ruokaan ja vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Se, että olen ahkerasti säästänyt mahdollistaa minulle mm. pitkän palkattoman vapaan työstäni. Itse olen koko elämäni työssä ollut, enkä ole koskaan töistä ollut pois, koska en ole lapsia hankkinut enkä ole ollut työttömänä sen jälkeen kun työelämäni aloitin. Joten palkaton vapaa on ainut mahdollisuus olla siten pois töistä, että voi palata samaan duuniin sen jälkeen. Todellakin tartun tähän mahdollisuuteen, kerran sellainen on!
Tämä juuri! Etenkin kun vuorotteluvapaat, opintovapaat sun muut lopetettiin niin eipä ne palkansaajat enää voi omasta työstään pois olla ja sinne sitten hetken kuluttua palata, ellei nimenomaan olla omalla palkattomalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään kannata enää sen kummemmin säästää. Jos ja kun jäät työttömäksi vuosikausia ennen eläköitymistä niin systeemiä muutettiin niin, että joudut käyttämään ne säästösi kun yleistukea ei tipu kuin muutama lantti työttömälle jolla on säästöjä. Persaukinen sen sijaan saa heti työttömäksi jouduttuaan maksimituet
Ja tämän takia osa pysyy koko elämänsä köyhänä, kun itketään ettei kannata säästää ja koko elämä on tarkoitus rahoittaa tuilla.
No joku sata tonnia säästöjä sulaa nopeasti jos jäät työttömäksi etkä saa muuta kuin kuutisen sataa euroa yleistukea per kk. Ja tekemistä on tuonkin summan säästämisessä etenkin jos hankit myös omistusasunnon.
Joillekin rahan näkeminen tuo iloa.
Minä säästän lasteni vuoksi. Itse sain perintöä, tosin vasta 50+, mutta se oli niiiiin mukavaa. Haluan lasteni kokevan saman, että kerrankin voi toteuttaa unelmiaan.
Käytännössä en siis siirrä rahaa sivuun, vaan en vain käytä kaikkea perintöäni. Säästän sitä siis.