Onko muita, jotka eivät täysin ymmärrä säästämisen ideaa
Ymmärrän, että jonkin verran pitää olla säästöjä, jos jotain tapahtuu. Ymmärrän myös säästämisen jotain varten. Mutta säästämisistä pelkästä säästämisen ilosta en ymmärrä. Ei sitä rahaa hautaan mukaan saa. Miksei nauttisi tässä elämässä.
Toki säästäminen itsessään voi olla jollekin nautinto.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Jollain tasolla ymmärrän. Mutta ymmärrys loppuu siihen kun on säästöjä ja aletaan kitisemään ettei saa toimeentulotukea vaan pitää "pahan päivän" varalle säästetyt rahat käyttää ensin. No eikö se paha päivä ole just tullut kun tuli potkut eikä ole rahaa ?
Tämä. Säästetään "pahan päivän varalle", mutta kun tulee se paha päivä oikeasti, ei raaskitakaan käyttää niitä rahoja, vaan kitistään yhteiskunnalta rahaa elämiseen.
Ne yhteiskunnan tuet tarvitaan sellaisille, joilla pahoja päiviä on ollut jo niin paljon, ettei säästöjä ole.
Sijoitukset nyt vain toimii niin mitä enemmän sulla on säästössä sitä enemmän tulet tienaamaan. Tosin taviksilla ne säästöt ovat aina niin pienet että kannattaako elämää pilata täysin hilujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse itkeä rahattomuutta, jos työttömyys itkee.
Osa ihmistä pitää siitä taloudellisesta turvallisuudesta että ei tarvitse elää vain tilipäivästä tilipäivään vaan sitä oma taloutta voi periaatteessa suunnitella vuosiksi eteenpäin. Jos tulee tarvetta ostaa uusi televisio tai tietokone, sitä varten ei tarvitse ottaa kulutusluottoa tai erikseen säästää vaan ne rahat löytävät valmiina omalta pankkitililta. Yksi "rikkauden" salaisuus on pitää ne pakolliset juoksevat menot tietyllä kohtuutasolla eikä maksaa turhasta.
Kyllä jonkinlainen puskuri on oltava. Jos kaikilla olis, jäis pikavipit vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laitat 20€ joka kuukausi indeksirahastoon, jossa on 5% vuosituotto, niin 40 vuoden päästä sinulla on 30 000€ rahaa.
Myöskään indeksirahastot eivät ole mikään raha-automaatti, joissa ei ole mitään häviämisen riskiä. Niissäkin voi menettää rahaa.
Jos asiamukaisesti hajautettujen rahastosäästöjen arvo romahtaa merkittävästi ja lopullisesti, maailma on siinä vaiheessa sellaisessa kaaoksessa, että ne menetetyt rahat ovat suhteellisen pieni ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Säästän jotta voin jättää lapsilleni ja lapsenlapsilleni paremman elämän.
Tyypillinen vihervasemmistolainen on niin itsekäs että ei edes omat lapset juolahda mieleen.
”Käräjäoikeuksissa käydään vuosittain keskimäärin 1 500 riitaa, jotka liittyvät perinnönjakoon.
– Mitä enemmän varallisuutta on jaettavana ja mitä monimutkaisempia perhesuhteet ovat, sen myötä myös perinnönjako monimutkaistuu ja riitoja syntyy herkemmin, Kosonen sanoo.”
YLE 2.6.2022 0:01
Vierailija kirjoitti:
No itse taas mieluummin haluan nauttia elämästä, kuin jatkuvasti varautua siihen että joku katastrofi-iskee.
Pieni puskuri hyvä jos tuuri käy että sellaisen saa pidettyä.
Mutta muuten, kyllä elämää on myös elettäväkin.
Ja varo sitten ettet ainakaan sossuntuille päädy niiden säästöjen kanssa, ettei käy niin, että elät elämäsi penniä venyttäen vain siksi, että saat käyttää säästösi elämään missä venytät penniä, kunnes rahat loppuu ja saat etuuksia.
Työttömyystuen kanssa tuo ei vissiin ole niin iso ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Harmittaisi, jos joku aamu heräisi kuolleena ja tajuaisi, että säästöt jäivät käyttämättä.
Noinhan noille Roope Ankoille tulee aina käymään.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että monet itkee vaikka heillä on paljon rahaa säästössä.
Minä tykkään isoista luvuista ja koen mielihyvää saldosta
Ei nykyään kannata enää sen kummemmin säästää. Jos ja kun jäät työttömäksi vuosikausia ennen eläköitymistä niin systeemiä muutettiin niin, että joudut käyttämään ne säästösi kun yleistukea ei tipu kuin muutama lantti työttömälle jolla on säästöjä. Persaukinen sen sijaan saa heti työttömäksi jouduttuaan maksimituet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että monet itkee vaikka heillä on paljon rahaa säästössä.
Onneksi on leipäjonot 🤔
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009332891.html
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään isoista luvuista ja koen mielihyvää saldosta
Sairaus se on tuokin. Etkä ole yksin, teitä on paljon.
Mä olin 18-vuotiaana rahaton (ei siis markkaakaan rahaa), asunnoton ja työtön, kun mun vanhemmat heitti mut syksyiseen yöhön. Mulle säästöt uja sijoitukset tuovat turvallisuudentunnetta. Säästäminen ei ole koskaan estänyt mua nauttimasta elämästäni, mutta en ole koskaan kaivannutkaan mitään ylellisyyksiä. Ja tosiaan mulla on kaksi lasta, joten heille sitten menee perintönä mun loput rahat, mitä en aikanaan joudu käyttämään erilaisiin vanhuuden palveluihin.
Olen vain sellainen tyyppi että olen täysin tyytyväinen hieman askeettisemmissa oloissa, enkä kaipaa jatkuvasti jotain nautintoa ja itsensä hemmottelua kuten moni näyttää tarvivan. Toisaalta minusta on myös typerää maksaa liikaa jos halvemmallakin saa jotain. Väkisinkin siinä sitten pahan päivän puskuri kasvaa. Sattuneesta syystä nämä "elä kuin viimeistä päivää"-nautiskelijat on aina myös kitisemässä rahan puutettaan ja minulta sitten kinuvat lainaan. Kannattaisko vähän säästää, vaikkapa....
Ymmärrät säästämisen jotain varten, mutta et sitä, että joku säästää, jos joskus myöhemmin tulee tarve? Siinä vaiheessa, kun sohvasta menee jouset katki ja pitäis hommata uusi sohva, niin on vähän ikävää alkaa vasta silloin säästää, että saa joskus uuden tilalle. Tai jos ilman omaa syytäsi auto menee lunastukseen ja on pakko saada samantien uusi auto ja lapsille turvaistuimet, niin kivempi se on ostaa niillä säästöillä vakuutuskorvauksia odotellessa. Esimerkkejä voisi keksiä lukemattomia, paljon isompiakin mullistuksia voi ihmisen elämään tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain tasolla ymmärrän. Mutta ymmärrys loppuu siihen kun on säästöjä ja aletaan kitisemään ettei saa toimeentulotukea vaan pitää "pahan päivän" varalle säästetyt rahat käyttää ensin. No eikö se paha päivä ole just tullut kun tuli potkut eikä ole rahaa ?
Tämä. Säästetään "pahan päivän varalle", mutta kun tulee se paha päivä oikeasti, ei raaskitakaan käyttää niitä rahoja, vaan kitistään yhteiskunnalta rahaa elämiseen.
Ne yhteiskunnan tuet tarvitaan sellaisille, joilla pahoja päiviä on ollut jo niin paljon, ettei säästöjä ole.
Paitsi että monella tukia tarvitsevalla on nimenomaan ollut liikaa hyviä päiviä, jolloin ei ole ollut mitään huolta huomisesta.
Itselläni on säästämisessä ja sijoittamisessa tavoitteena saada niin paljon varallisuutta kasaan, jotta voin lopettaa työt aiemmin, ei ole mielenkiintoa raataa työelämässä 70-vuotiaaksi saakka. En tiedä riittääkö AP:n hahmotuskyky tähän vaihtoehtoon, mutta rahalla voi myös ostaa vapaa-aikaa ja nauttia elämästä tässä ja nyt eikä sitten haudassa.
Niin, tämänhän takia toimeentulotuki on niin passivoiva ja palkitsee juuri ne joilla ei ole elämänhallintaa tai vastuuntuntoa. Jos hoidat asiasi etkä elä kuin pellossa, vastoinkäymisten alkaessa olet täysin omillasi. Jos sen sijaan olet rillutellut kuin huomista ei olisi, ilmaista rahaa kyllä järjestyy.