Onko muita, jotka eivät täysin ymmärrä säästämisen ideaa
Ymmärrän, että jonkin verran pitää olla säästöjä, jos jotain tapahtuu. Ymmärrän myös säästämisen jotain varten. Mutta säästämisistä pelkästä säästämisen ilosta en ymmärrä. Ei sitä rahaa hautaan mukaan saa. Miksei nauttisi tässä elämässä.
Toki säästäminen itsessään voi olla jollekin nautinto.
Kommentit (83)
Säästämisessä toinen ääripää on se, että eletään pummilla ja pyritään maksimoimaan säästöt. Toinen ääripää on se, että raha pyritään käyttämään heti, kun sitä tulee.
Kumpaakaan ääripäätä en ymmärrä enkä arvosta.
Itse pyrin säästämään aina, kun mahdollista. Silloin kun taloustilanne on parempi, saatan ostaa jotain hiukan arvokkaampaa, josta voin nauttia sittenkin, kun on taas niukempi taloustilanne. Esim. Ostan laadukkaita vaatteita, jotka kestävät pitkään käytössä. Ei tarvitse ostaa vaatteita silloin kun on taloudellisesti niukempi ajanjakso elämässä. Mutta tämä toimii tällaisessa elämässä, jossa tulotason vaihtelu on tiedossa, ja välillä ollaan keskituloisia, toisina vuosina taas köyhyysrajalla.
Säästäminen on täysin eri asia kuin se, että rahaa jää automaattisesti joka kuukausi yli/käyttämättä ja sitä kertyy tilille ilman, että säästää.
Tiedän joitain ihmisiä, joilla on tämä tilanne, eli he hankkivat kaiken tarvitsemansa ja tekevät kaiken minkä haluavat, mutta heidän teot ja haluat ovat usein hyvin kohtuullisella tasolla, joten rahaa jää käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen on täysin eri asia kuin se, että rahaa jää automaattisesti joka kuukausi yli/käyttämättä ja sitä kertyy tilille ilman, että säästää.
Tiedän joitain ihmisiä, joilla on tämä tilanne, eli he hankkivat kaiken tarvitsemansa ja tekevät kaiken minkä haluavat, mutta heidän teot ja haluat ovat usein hyvin kohtuullisella tasolla, joten rahaa jää käyttämättä.
Aika moni aivopestään jo syntymästä, että hankitaan aina sellainen talo mihin on varaa ja sellainen auto mihin on varaa....
Ja usein tuo tarkoittaa sitä, että otetaan niin paljon lainaa kun saadaan, koska näihin ei muutoin olisi varaa.
Sitten kun kaikki lyhennykset on laskettu tulojen mukaan, ei säästöjäkään juuri kerry, eikä talous kestä juurikaan mitään muutoksia elämäntilanteeseen.
Yleensä persaukiset ei tajua tätä. Asutaan vuokralla ja tuhlataan kaikki. Olin ennen tollainem ja nykyään sijoitan. Liian myöhään vaan heräsin tähän. Toivottavasti saadaan se asunto säästettyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään kannata enää sen kummemmin säästää. Jos ja kun jäät työttömäksi vuosikausia ennen eläköitymistä niin systeemiä muutettiin niin, että joudut käyttämään ne säästösi kun yleistukea ei tipu kuin muutama lantti työttömälle jolla on säästöjä. Persaukinen sen sijaan saa heti työttömäksi jouduttuaan maksimituet
Voin kertoa, että elämä niillä pitkäaikaistyöttömän maksimituilla on aika persaukista jo ihan lähtökohtaisesti.
AP:n elämässä on vain tämä hetki ja hauta? Ei elämää esim. 5 vuoden tai 10 vuoden kuluttua?
Vierailija kirjoitti:
Monesti idea on säästää ns pahan päivän varalle. Jos menee työt tai sairastuu, ei ole heti pelkän kelarahan varassa. Tai jotain pienempää, auto tai lämmityspumppu tai vessanpönttö hajoaa, voi vaan hoitaa homman kuntoon.
Tai voi säästää hyvän päivän varalle! Kiva tunne kun tietää että on rahaa toteuttaa unelmia, varata vaikka matka tai uusia sisustus tai ostaa vene, jos haluaa.
Vapautta moni kaipaa, toivoisi saavansa niin paljon säästöön ettei töissä ole pakko käydä 70-vuotiaaksi (tai mikä se eläkeikä joskus 2050-luvulla onkaan).Lapsille moni säästää pesämunaa.
Minulle säästäminen ilman selkeää kohdetta tuo turvaa, vapaudentunnetta ja huolettomuutta. Kaikkea voi käydä mutta ainakaan raha ei sitten ole ensimmäinen ongelma. Kyllä myös käytän joskus säästöjä, esim viime talvena 10000 perheen talvilomaan.
Ja sitten itketään, kun on niin epäreilua joutua käyttämään näitä rakkaita säästöjä eikä yhteiskunta maksakaan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitukset nyt vain toimii niin mitä enemmän sulla on säästössä sitä enemmän tulet tienaamaan. Tosin taviksilla ne säästöt ovat aina niin pienet että kannattaako elämää pilata täysin hilujen takia.
Aina kannattaa sijoittaa eli olen täysin eri mieltä. Sijoitan kaiken eikä mun elämä ole pilalla koska nautin ihan ilmaisista asioista.
Oppii ymmärtämään taloutta kun sijoittaa.
Suosittelen ihan kaikille sijoittamista.
Varsinkin nuorten kannattaa aloittaa aikaisin ja vähäkin riittää.
Minäkään en ymmärrä miten voi persekokkarefassarien hallitessa jäädä jotain säästöönkin. Kurjuutta riittää säästämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä persaukiset ei tajua tätä. Asutaan vuokralla ja tuhlataan kaikki. Olin ennen tollainem ja nykyään sijoitan. Liian myöhään vaan heräsin tähän. Toivottavasti saadaan se asunto säästettyä.
Moni peraukinen säästää, jotta rahaa olisi ruokaan vielä loppukuustakin.
Täällä yksi persaukinen säästää, jotta rahaa olisi riittävästi tilillä sitten kun pitää maksaa kiinteistövero.
Jne.
No jotkut torvelot luulevat elävänsä ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti idea on säästää ns pahan päivän varalle. Jos menee työt tai sairastuu, ei ole heti pelkän kelarahan varassa. Tai jotain pienempää, auto tai lämmityspumppu tai vessanpönttö hajoaa, voi vaan hoitaa homman kuntoon.
Tai voi säästää hyvän päivän varalle! Kiva tunne kun tietää että on rahaa toteuttaa unelmia, varata vaikka matka tai uusia sisustus tai ostaa vene, jos haluaa.
Vapautta moni kaipaa, toivoisi saavansa niin paljon säästöön ettei töissä ole pakko käydä 70-vuotiaaksi (tai mikä se eläkeikä joskus 2050-luvulla onkaan).Lapsille moni säästää pesämunaa.
Minulle säästäminen ilman selkeää kohdetta tuo turvaa, vapaudentunnetta ja huolettomuutta. Kaikkea voi käydä mutta ainakaan raha ei sitten ole ensimmäinen ongelma. Kyllä myös käytän joskus säästöjä, esim viime talvena 10000 perheen talvilomaan.
Ja sitten itketään, kun on niin epäreilua joutua käyttämään näitä rakkaita säästöjä eikä yhteiskunta maksakaan kaikkea.
No mieti nyt itsekin jos olet vuosikausia ollut siellä rahoittajan puolella ja maksanut tuloistasi järjettömät määrät veroja, joilla maksetaan työttömien elämä. Sitten jos itsekin satut jäämään työttömäksi niin et pääsekään sinne saajapuolelle jos olet hoitanut asiasi hyvin. Ei se varsinaisesti reilua ole.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä miten voi persekokkarefassarien hallitessa jäädä jotain säästöönkin. Kurjuutta riittää säästämättäkin.
No meille jää ja jäänyttä osaa ei tuhlata. Se aika on jo ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitukset nyt vain toimii niin mitä enemmän sulla on säästössä sitä enemmän tulet tienaamaan. Tosin taviksilla ne säästöt ovat aina niin pienet että kannattaako elämää pilata täysin hilujen takia.
Aina kannattaa sijoittaa eli olen täysin eri mieltä. Sijoitan kaiken eikä mun elämä ole pilalla koska nautin ihan ilmaisista asioista.
Jos kerta nautit ilmaisista asioista niin mihin ihmeeseen sitten oikeastaan säästät?
Näistä asioista kannattaa olla hiljaa niin ei rasita ketään kenenkään säästäminen. Ajat on hyvin epävarmat ja se tulee jatkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään kannata enää sen kummemmin säästää. Jos ja kun jäät työttömäksi vuosikausia ennen eläköitymistä niin systeemiä muutettiin niin, että joudut käyttämään ne säästösi kun yleistukea ei tipu kuin muutama lantti työttömälle jolla on säästöjä. Persaukinen sen sijaan saa heti työttömäksi jouduttuaan maksimituet
Voin kertoa, että elämä niillä pitkäaikaistyöttömän maksimituilla on aika persaukista jo ihan lähtökohtaisesti.
Persuaukista se elämä on silläkin joka säästää jokaisen mahdollisen lantin
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse itkeä rahattomuutta, jos työttömyys itkee.
No, tuet on meillä vielä. Saat niitä vähemmän, jos sulla on säästöjä. Ja jos on vielä omistusasuntokin saat vaan 600 e käteen, ansiosidonnaisen loputtua. Nykyhallituksen päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen kannattaa vain, jos on varma työpaikka. Jos on säästöjä, niin ei saa mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitat kaiken! Kuka maksaa asumisesi? Entä syömisesi? Entä liikkumisen paikasta toiseen? Entä nettiyhteyden ja puhelimen? Vaatteet ja kengät?
Minun pitää säästää, jotta saan rahat riittämään kaikkeen tähän. Tällä hetkellä säästän rahaa talvikenkien ostoa varten.
Ja tämän takia osa pysyy koko elämänsä köyhänä, kun itketään ettei kannata säästää ja koko elämä on tarkoitus rahoittaa tuilla.