Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nyt eläkkeellä olevat kuvittelevat tehneensä kovemmin töitä kuin nykysukupolvet?

Vierailija
29.08.2026 |

?

Kommentit (738)

Vierailija
681/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään irtisanomiseen riittää asiallinen syy. Ei tarvita enää painavaa syytä.

Kyllä "Taloudelliset ja tuotannolliset syyt" ennen muinoinkin oli melkoisen kattava irtisanomiseen.

Jep, yyteet pystyyn vain, niin saa pistää vaikka puolet pihalle eikä kukaan kysele perään.

Vierailija
682/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä kovemminko mutta eri mentaliteetilla. Ymmärrettiin että jos haluaa kodin ja ruokaa se pitää ansaita. 

8h päivässä painettiin työnantajan piikkiin eikä mietitty "miltä minusta tuntuu", "ahdistaa", "kukaan ei ymmärrä minua", "tarvitsen pitkät lomat ja aamu-unet, miksi työnantaja ei tykkää?", "onkspakko?"

Nykyään työnantajat kiittävät tuosta potkuilla

En tunne ketään joka olisi saanut potkut tehtyään työt hyvin. 

N 16 yt:t läpikäyneenä tiedän että osa lähti vapaaehtoisesti (kuten minäkin) ja kaikki työllistyivät heti uudelleen. Itse kuittasin yt:t aamulla ja uuden sopparin iltapäivällä. Toki niissä lähtee ensimmäisenä ne työntekijät joiden työpanos ei tyydytä

Kyllä vain lähtee hyviäkin työntekijöitä, kun firmassa on yyteet, joissa pistetään neljäsosa porukasta pihalle ja sälytetään hommat jäljelle jääville tai halvoille traineeohjelman tulokkaille. Ja sama parin vuoden päästä uudestaan. Ja taas parin vuoden päästä jne. Hyvin läheltä vierestä olen seurannut, kun vuodesta 2012 alkaen on ollut sama ralli, ja nyt sitten parin-kolmen viime vuoden aikana tahti on kiihtynyt niin, että jonkin sortin yyteitä on ollut parhaimmillaan parit-kolmet per vuosi. Ei tasan ole pelkkiä huonoja työntekijöitä pistetty pois.

Vanhimpia työntekijöitä on helppo pistää pihalle esim. kielitaitovaatimuksilla. Omien kokemuksien perusteella kuitenkin ensin lähtevät nuorimmat.

Riippuu paikasta. Ja soppareista. Jos niillä nuorilla on huonot sopimukset (aika varmasti on, koska sitähän tuolla pääasiassa on tarjolla), niin on tavallaan pakko aloittaa nuorista.

Toki riippuu paikasta, mutta  ei vanhimmilla tainnut olla sen paremmin asiat.

Totta, ainakin 90 v laman aija osoitti sen, että vanhimmasta päästä joutui usein lähtemään, koska olivat paremmin palkattuja kuin nuoret. Ihan oman perheen kokemusta on.

On se nykyäänkin pitkälti niin. Ajatellaan, että ovat ne lähdössä joka tapauksessa, koska eläkeikä on lähellä, ja että pärjäävät ne ansiosidonnaisella sinne saakka, kun eläke alkaa juosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mututuntumalla sanon, että lapsuudessani vanhemmat olivat kokoajan töissä, silti ei ollut rahaa ulkomaan matkoihin tai muuhun ylimääräiseen. Vanhempainvapaata oli myös vähemmän. Itse koen, että olen saanut työelämässä enemmän joustoa kuin vanhempani. Elintasoni on myös paljon parempi. 

Vierailija
684/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän taru tuo 70-luvun kotiäidit oikein on? Varastomiesten, pienipalkkaisia, vaimo ihan varmaan piti sitten ainakin kolmea hoitolasta omansa lisäksi.

Omassa lähipiirissäni on useampia, ihan duunareiden perheissä. Eivätkä ole eläneet missään köyhyydessä vaan on ollut talot ja autot ja muut. Ei tietty mitään ulkomaanmatkoja tai lasten ökyharrastuksia, mutta ne nyt olivat 70-luvulla harvinaisia muutenkin.

Vierailija
685/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän taru tuo 70-luvun kotiäidit oikein on? Varastomiesten, pienipalkkaisia, vaimo ihan varmaan piti sitten ainakin kolmea hoitolasta omansa lisäksi.

Omassa lähipiirissäni on useampia, ihan duunareiden perheissä. Eivätkä ole eläneet missään köyhyydessä vaan on ollut talot ja autot ja muut. Ei tietty mitään ulkomaanmatkoja tai lasten ökyharrastuksia, mutta ne nyt olivat 70-luvulla harvinaisia muutenkin.

No sinä oot varakasta sukua. Vanhemmat ja appivanhemmat avittaneet. 

Et yhden kassin kanssa kansakoulun jälkeen  kaupunkiin lähtenyt sekatöihin.

Minä ymmärrän että vanhemmissa ihmisissä on paremmista ja huonommista lähtökohdista.

Nämä  eivät jotka jankkaavat kaikillaha oli okt, kesämökki, autot ja vaimo kotiäitinä maalaisteini piikana.

Vierailija
686/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan "nuorilla" alkaa työura vasta kolmekymppisinä.

Meinaatko, että nykyajan nuorille on tarjolla töitä ilman koulutusta? Tai töitä ollenkaan, jos tarkkoja ollaan? Hyvähän se on huudella, jos on elänyt ajan, jolloin marssittiin työnjohtajan puheille ja aloitettiin työt seuraavana päivänä, ihan kansakoulupohjalta, jos sitäkään.

Vierailija
687/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän että vanhemmissa ihmisissä on paremmista ja huonommista lähtökohdista.

Nämä  eivät jotka jankkaavat kaikillaha oli okt, kesämökki, autot ja vaimo kotiäitinä maalaisteini piikana.

En todellakaan ole. Isovanhemmilta jäi kaikki, siis ihan kaikki, nykyisen itärajan taakse. Tyhjästä aloittivat uuden elämän eikä sotien jälkeen syntyneille lapsille ollut mukaan antaa juuri sitä yhtä kassiakaan.

Vierailija
688/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mututuntumalla sanon, että lapsuudessani vanhemmat olivat kokoajan töissä, silti ei ollut rahaa ulkomaan matkoihin tai muuhun ylimääräiseen. Vanhempainvapaata oli myös vähemmän. Itse koen, että olen saanut työelämässä enemmän joustoa kuin vanhempani. Elintasoni on myös paljon parempi. 

Sinä näet asiat kärkevästi koska noin on . Tottaka oli isojen talojen ainoita lapsia 70-luvullakin

Yls työkaveri, wetterhofisa opiskellut, meni naimisiin jotain 23 v naspuritalonnpojan kanssa. Kävi jo silloin omalla autolla 70-luvun alussa maaseudun puolelta töissä.

Oli onnnellinen morsian niin kauan kuin omat ja appivanhemmat rakensivat talon häälahjaksi. Sitten oli isot mahtihäät, työpaikaltani jo n 70 henkeä.

Itse silloin varaton sinkku, asuin yksiössä , toinen tyttö kämppiksenä.

Vierailija
689/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haut mats sulla on mania tilillä, mitä omistat, lähdetäänkö siitä  plus helvetin huonommat palkat ennenvanhaan.

Vierailija
690/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan "nuorilla" alkaa työura vasta kolmekymppisinä.

Meinaatko, että nykyajan nuorille on tarjolla töitä ilman koulutusta? Tai töitä ollenkaan, jos tarkkoja ollaan? Hyvähän se on huudella, jos on elänyt ajan, jolloin marssittiin työnjohtajan puheille ja aloitettiin työt seuraavana päivänä, ihan kansakoulupohjalta, jos sitäkään.

Näin se menee. Tehtaalle ja muurarin apulaiseksi pääsin ihan kysymällä. Molemmilla kerroilla kysyivät että aloitanko heti. Puoli tuntia niin vedin haalarin niskaan ja aloin hommiin. Siinä ei kaukaa venytelty kun mies oli jo repimässä hikikarpalot valuen. Se oli sitä aikaa kun tehtiin eikä vitkasteltu. Nykyään oltais räplätty pari viikkoa somea ja sen jälkeen ehkä ilmestytty työmaalle pyörähtämään. Harrastan hiihtoa ja nuorempana harrastin painia, kunnes välilevy räpsähti niin ei enää nosteltu molskilla ukkoa.

Vierailija
691/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen mennyt pikkukaupungin laita-alueen kouluun 80-luvun alussa, ja ihan paria harvaa poikkeusta lukuun ottamatta luokkakaverit asuivat omakotitalossa (kaksi uutta aluetta rakennettu siihen koulun lähistölle) - eivätkä ne muidenkaan vanhemmat olleet mitään juristeja tai lääkäreitä tai toimitusjohtajia vaan ihan tavan työntekijöitä.

Vierailija
692/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ole. Isovanhemmilta jäi kaikki, siis ihan kaikki, nykyisen itärajan taakse. Tyhjästä aloittivat uuden elämän eikä sotien jälkeen syntyneille lapsille ollut mukaan antaa juuri sitä yhtä kassiakaan.

Eikös karjalaisille jotain korvattu? Mistä ne vanhempasi ne talot ja autot tempaisi jos lähtivät kansakoulun jälkeen pienillä palkoilla itsensä elättämään tuloilla jotka meni vuokraan ja ruokaan ja tarpeellisiin vaatteisiin?

Piti olla säästöjä jotta sai lainaa.

En tiedä minkä ikäinen olet mutta et kirjoita realistisia juttuja.

Vierailija
693/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen mennyt pikkukaupungin laita-alueen kouluun 80-luvun alussa, ja ihan paria harvaa poikkeusta lukuun ottamatta luokkakaverit asuivat omakotitalossa (kaksi uutta aluetta rakennettu siihen koulun lähistölle) - eivätkä ne muidenkaan vanhemmat olleet mitään juristeja tai lääkäreitä tai toimitusjohtajia vaan ihan tavan työntekijöitä.

Ymmärrän. Ja halveksitte kerrostalossa asuvia.

Nyt aikuisena sun luulis tajuavan että naapuristolla oli kaikilla jotain pääomaa takana,  perittyä tms että edes talolainan saivat. Ja rouvan tepastelemaan jouten  pihamaalle.

Vierailija
694/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atte Harjannekos se täällä päätään aukoo saat anan märkäkorva viineriä lässyttäessään?

Vierailija
695/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös karjalaisille jotain korvattu? Mistä ne vanhempasi ne talot ja autot tempaisi jos lähtivät kansakoulun jälkeen pienillä palkoilla itsensä elättämään tuloilla jotka meni vuokraan ja ruokaan ja tarpeellisiin vaatteisiin?

Puuttuu noista lainauksista, mutta ihan alun perin puhuinkin normaalipalkkaisten duunareiden perheistä, en pienipalkkaisten. En ymmärrä, miten se rassaa jonkun mieltä, jos ihan oikeasti tunnen 50-luvulla syntyneen rekkakuskin, varastomiehen ja tehdastyöläisen, joiden vaimot olivat kotiäiteinä, kun lapset olivat 70-80-luvulla pieniä, niin kuin minäkin. No, tehdastyöläisen vaimo oli kotiäiti koko ikänsä, mutta vissiin kolmivuorotyön ja ylitöiden lisät olivat ihan kohtuullisia eikä siellä päin Suomea asuminen ollut kallista.

Vierailija
696/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Ja halveksitte kerrostalossa asuvia.

Nyt aikuisena sun luulis tajuavan että naapuristolla oli kaikilla jotain pääomaa takana,  perittyä tms että edes talolainan saivat. Ja rouvan tepastelemaan jouten  pihamaalle.

Mitä? Lähimaillakaan ei ollut ensimmäistäkään kerrostaloa; mitä halveksimista siinä olisi ollut? Tarkoitin vain, ettei 30 lapsen luokassa todellakaan ole ollut pelkkiä rikkaita vaan ihan tavallisia perheitä :D

Vierailija
697/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni aloitti työnteon jo 14-vuotiaana.  Ja teki sitä kuusipäiväistä työviikkoa kahden viikon kesälomalla.

Tuota olin kirjoittamassa, mutta ehdit ennen minua. Itse asun senioritalossa ja olen suurta ikäluokkaa. Kuten on suurin osa talomme asukkaista. On myös asuttu monissa asumismuodoissa. Ok - talossa ( 2) , Asolla, vuokralla jne. Kaikki koettu. Meillä asukkailla on aika samanlainen tausta. Töihin piti lähteä jopa 14- vuotiaana. Jossain kohtaa perheenperustaminen ja jopa opiskelu aikuisena, kuten itse tein. Yo iltalinjalla ja uusia ja uusia opintoja.  Vanhemmat kokivat sodan, isä viisi vuotta rintamalla. Ei ole ollut helppo elämä. Ei sodankäyneillä ja kokeneilla vanhemmilla eikä meillä. Omat lapset onneksi ovat halunneet opiskella ja tehdä töitä, samoin lastenlapset.

Vierailija
698/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä duunaritkin pystyivät hankkimaan ns omistusasunnon. Tuli aravalainat joista meni korkoa liki 20%. Sitä kitkutettiin maksaa vähistä tuloista. Ei ollut varaa ulkomaanmatkoihin, ei edes kotimaan matkoihin. 

Vierailija
699/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu noista lainauksista, mutta ihan alun perin puhuinkin normaalipalkkaisten duunareiden perheistä, en pienipalkkaisten. En ymmärrä, miten se rassaa jonkun mieltä, jos ihan oikeasti tunnen 50-luvulla syntyneen rekkakuskin, varastomiehen ja tehdastyöläisen, joiden vaimot olivat kotiäiteinä, kun lapset olivat 70-80-luvulla pieniä, niin kuin minäkin. No, tehdastyöläisen vaimo oli kotiäiti koko ikänsä, mutta vissiin kolmivuorotyön ja ylitöiden lisät olivat ihan kohtuullisia eikä siellä päin Suomea asuminen ollut kallista.

Siis et vielä aikuisenakaan ymmärrä sen aikaista lainan myöntämistä.

Nykyisinkin täällä vauvalla on keskusteluja ettei saa asuntolainaa.

Hyvä kun olet asunut ympäristössä jossa äidit kotona. Niin monet täällä vauvallakin käyvät terapiassa kun piti avain kaulassa käydä koulussa.

Sinulle on naisten kotonaolo ihan tacallista. Suvussani ja viitepiireissäni on naiset aina käyneet työssä. Tietysti työsskäyvänä en kotiäiteihin tutustunut.

Vierailija
700/738 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan että tosiaan lapsillani huono lapsuus kun täällä muut suurten ikäluokkin lapset ovat eläneet omakotitaloissa kotiäidin hoivissa.

Ensin asuimme vuokralla, sitten lasten jo ollessa isompia pääsimme ostamaan kerrostaloasunnon halvemmasta lähiösstä vanhasta talosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä