Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani ei saa ravinnosta B12-vitamiinia, D-vitamiinia eikä koliinia

Vierailija
29.08.2026 |

Omega-3 rasvahappoja on vaikea saada riittävästi, kuten myös glutamiinia, jos on vegaani. Raudan puutteesta kärsii moni vegaani. Kalsiumin saanti on myös puutteellista, kun maitotuotteet jäävät pois.

Mitä järkeä on olla vegaani?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi on täysin arpapeliä, pystyykö itse kunkin keho muodostamaan esimerkiksi A-vitamiinia sen esiasteesta, ja muuta kuin esiastetta ei kasvisravinnosta saa. Imeytymiskysymykset myös iso asia. 

Palautin eläinkunnan tuotteet ja erityisesti punaisen lihan ruokavaliooni yli kymmenen vuotta sitten, ja muutos ihossa, hiuksissa ja mielialassa oli huomattava. 

Kasviksia syön runsaasti edelleen, palkokasveja maltilla, tofuakin välillä. En suosittele täysveganismia kenellekään, ellei sitten venäläisen ruletin ystäville. 

Entinen vegaani, nykyinen terve

Vierailija
22/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaimpia Ihmisiä maailmassa ovat nämä ideologiset lihansyöjät. 

Tyyliin: "Minulla on sopimus pupujen kanssa, minä en koske niiden ruokaan ja ne ei juo mun kaljoja.  Ehhehee ehhehee"

Miksi sinulle on ongelma, jos muut eivät halua syödä lihaa?

Lihansyöjiä ei edes ole olemassa kuin poikkeustapauksissa. On normaaleja sekasyöjiä ja sitten näitä ruokarajoitteisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiini voi kyllä saada vegaanikin ruokavaliosta riittävästi, ja omega-3-rasvahappoja myös, se ei varsinkaan ole edes haastavaa 

Mistä ruoasta vegaani saa D-vitamiinia?

Soija ä- ja kaurajogurteissa ja - juomissa on saman verran D-vitamiinia kuin tavallisissa jogurteissa ja maidossa. Myös sienissä on D-vitamiinia. 

Vierailija
24/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiini voi kyllä saada vegaanikin ruokavaliosta riittävästi, ja omega-3-rasvahappoja myös, se ei varsinkaan ole edes haastavaa 

Mistä ruoasta vegaani saa D-vitamiinia?

Ihan niin kuin sekasyöjäkin, d-vitamiinilla rikastetusta maidosta, vegaani vaan kasvimaidoista kun sekasyöjä lehmänmaidosta. Molempiin on lisätty d-vitamiinia. Samoin margariineihin on lisätty d-, vitamiinia. Lisäksi metsäsienistä. Toki vegaani käyttää myös lisäravinteena d-vitamiinia, kuten kaikkien Suomessa tulee tehdä. 

Vierailija
25/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap kuvittelee, että vegaani ei sais koliinia? Sitähän on palkokasveissa, viljoissa, kasviksissa jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi