Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä

Vierailija
28.08.2026 |

Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.

Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?

Kommentit (1441)

Vierailija
1421/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin korvalla ei kyllä lasta saisi hakea kuin poikkeustapauksissa. Pitää aikatauluttaa palaveriin vaikka 10 min tauko itselle jos muu ei auta.

Kernaasti kuulisin, että miten? "Hei Yritys ja sen 130 työntekijää, pidetään kaikki nyt 10 min tauko, koska haen lasta päikystä?" vai kenties "Sori Asiakas, mulla on nyt tärkeempää kuin kuunnella sun huolias." Tai ehkä "Kuules Toimari, nyt pitää lopetella, jotta saan kuulla miten Vilja-Valtteri on tehnyt hienon mutakakun."

Niinpä, sinulle ei lapsesi ole kovinkaan tärkeä. Olisi ollut parempi jättää lapsi tekemättä! 

Vierailija
1422/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin korvalla ei kyllä lasta saisi hakea kuin poikkeustapauksissa. Pitää aikatauluttaa palaveriin vaikka 10 min tauko itselle jos muu ei auta.

Kernaasti kuulisin, että miten? "Hei Yritys ja sen 130 työntekijää, pidetään kaikki nyt 10 min tauko, koska haen lasta päikystä?" vai kenties "Sori Asiakas, mulla on nyt tärkeempää kuin kuunnella sun huolias." Tai ehkä "Kuules Toimari, nyt pitää lopetella, jotta saan kuulla miten Vilja-Valtteri on tehnyt hienon mutakakun."

Riippuu hirveästi työtehtävistä, mutta ainakin omassa työpaikassa on ihan normaalia, että ihmiset lähtevät ennen neljää hakemaan lapsia. Palaveria jatketaan sitten ilman heitä. Ja ihan sama vaikka se toimari vetäisikin palaveria, jos lapsi pitää hakea hoidosta niin sitten hänet haetaan. Töitä voi jatkaa illemmalla, kun lapsi on nukkumassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin. Se on tismalleen noin tärkeää. Eikä tietenkään sen lasta hoitavan aikuisen juttujen takia vaan lapsen takia. Hän on ollut pitkän päivän hoidossa ja odottanut hetkeä kun haet häntä.

Vierailija
1424/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot että tarvitset 10 minuutin tauon koska haet lapsen päiväkodista. Tarvittaessa ilmoitat asiasta jo etukäteen. Miksi asiakkaan horina olisi sen tärkeämpi prioriteeteissasi?

Vierailija
1425/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia ilmoittaa että hakee lapsen päiväkodista. Kymmenen minuutin tauko on aika pieni jousto kun moni lopettaa koko työpäivän siihen.

Vierailija
1426/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen päiväkotien porteissa saattoi olla lappu, missä luki että "Valmistaudu päiväsi tärkeimpään tapaamiseen" ja olisko liittynyt puhelinkielto-merkkiin tämä?

Mutta tuli se mieleen tässä, että lapsi odottaa koko päivän, että näkee vanhempansa ja näkee kun kavereita haetaan, kuulee kun heidän päivän mukavista hetkistä kerrotaan heidän vanhemmilleen.

Sitten tulee se oma isä taikka äiti hakemaan ja vaan äkkiä kaappaa lapsen mukaansa, että "nyt mennään". Hänestä ei kerrota mukavia hetkiä päivästä, eikä vanhempi suhtaudu mahdollisesti lapselle tärkeään ihmiseen kovin ystävällisesti. Pikaiset heipat vaan ja menoksi.

Jos on pakko, on pakko. Mutta miettisin tätä, jos oikeasti ei olekkaan pakko hakea just viime minuuteilla ja vaikka vanhemman mielestä se lapsesta kerrottu tieto tuntuu turhalta, niin onko se turhaa sille lapselle? Lapselle, joka on saattanut koko päivän ikävöidä vanhempaansa, mutta kuitenkin ikävästä huolimatta voinut tehdä itsestään kivoja juttuja joista voi olla vaikka ylpeäkin.

Nykyään moni hakee lasta puhelin korvalla.

Tullaan klo 17 hakemaan se lapsi joka tuli hoitoon jo klo 7 aamulla ja vanhempi ei edes puhelua keskeytä. Siinä kun on kahdestaan viimeisen lapsen kanssa, niin lapsi saattaa kysellä että "miksei isä jo tule?" tai "miksi oon aina viimeinen?". 

Ja tämä ei ole vaan provo vaan ihan tositilanne. Kyllä lapsi huomaa, jos on jatkuvasti päiväkodissa se joka haetaan aina viimeisenä ja kyllä se omaakin sydäntä kieltämättä silloin riipaisee: Silloin minä olen sen lapsen tukena raskaalla hetkellä, kun vanhempi ei ole vielä paikalla, minä sanon lohduttavia sanoja ja selittelen vanhemman puolesta, että lapselle tulisi edes hieman parempi mieli.

Ehkä pitäisi alkaa kertoa näistä lapsen sanomisista vanhemmalle? Kun ketjun perusteella moni ei usko, että lapsella voisi olla paha mieli viimeisenä olemisesta.

"ja vanhempi ei edes puhelua keskeytä" 

Ehkäpä vanhempi on palaverissa? Puhuu asiakkaan kanssa? Kuuntelee YT-tiedotustilaisuutta? Kaikkien työ ja matkat eivät ajoitu välille 7-17. Esim itselläni on usein 11-19. Lapsi päikkyyn kymmenen maissa, haku 16.30-17.00 puhelin korvalla.

Meillä on ilmoitettu vanhemmille, että lasta hakiessa ei puhuta puhelimeen. Todella törkeää käytöstä sinulta, joka ilmoitat tulevasi puhelin korvalla hakemaan lapsen.  En luovuttaisi lasta sinulle, ennenkuin puhelu päättyy ja pyytäisin siirtymään sivummalle.

Siinäpä sitten odottelisit. Pidän kuitenkin mieluummin työpaikkani kuin lopetan puhelun.

Vierailija
1427/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot että tarvitset 10 minuutin tauon koska haet lapsen päiväkodista. Tarvittaessa ilmoitat asiasta jo etukäteen. Miksi asiakkaan horina olisi sen tärkeämpi prioriteeteissasi?

No jos ei asiakkaiden horinoita kuuntele (tai toimarin puheita, tai YT-tiedotuksia, tai muitakaan jotka on just silloin tärkeitä) niin kohta ei tartte kuunnella enää mitään.

Vierailija
1428/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, sinulle ei lapsesi ole kovinkaan tärkeä. Olisi ollut parempi jättää lapsi tekemättä! 

Päin vastoin! Lapseni on minulle niin tärkeä, että haluan pitää hänelle hyvän elintason työskentelemällä. Katsos ruoka, harrastukset, asuminen, vaatteet ja se päivähoitokin maksaa rahaa. Ilman rahaa ei olisi lastakaan, ei kiinnosta tehdä pienokaisia nälkää näkemään.

Vierailija
1429/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen päiväkotien porteissa saattoi olla lappu, missä luki että "Valmistaudu päiväsi tärkeimpään tapaamiseen" ja olisko liittynyt puhelinkielto-merkkiin tämä?

Mutta tuli se mieleen tässä, että lapsi odottaa koko päivän, että näkee vanhempansa ja näkee kun kavereita haetaan, kuulee kun heidän päivän mukavista hetkistä kerrotaan heidän vanhemmilleen.

Sitten tulee se oma isä taikka äiti hakemaan ja vaan äkkiä kaappaa lapsen mukaansa, että "nyt mennään". Hänestä ei kerrota mukavia hetkiä päivästä, eikä vanhempi suhtaudu mahdollisesti lapselle tärkeään ihmiseen kovin ystävällisesti. Pikaiset heipat vaan ja menoksi.

Jos on pakko, on pakko. Mutta miettisin tätä, jos oikeasti ei olekkaan pakko hakea just viime minuuteilla ja vaikka vanhemman mielestä se lapsesta kerrottu tieto tuntuu turhalta, niin onko se turhaa sille lapselle? Lapselle, joka on saattanut koko päivän ikävöidä vanhempaansa, mutta kuitenkin ikävästä huolimatta voinut tehdä itsestään kivoja juttuja joista voi olla vaikka ylpeäkin.

Tullaan klo 17 hakemaan se lapsi joka tuli hoitoon jo klo 7 aamulla ja vanhempi ei edes puhelua keskeytä. Siinä kun on kahdestaan viimeisen lapsen kanssa, niin lapsi saattaa kysellä että "miksei isä jo tule?" tai "miksi oon aina viimeinen?". 

Ja tämä ei ole vaan provo vaan ihan tositilanne. Kyllä lapsi huomaa, jos on jatkuvasti päiväkodissa se joka haetaan aina viimeisenä ja kyllä se omaakin sydäntä kieltämättä silloin riipaisee: Silloin minä olen sen lapsen tukena raskaalla hetkellä, kun vanhempi ei ole vielä paikalla, minä sanon lohduttavia sanoja ja selittelen vanhemman puolesta, että lapselle tulisi edes hieman parempi mieli.

Ehkä pitäisi alkaa kertoa näistä lapsen sanomisista vanhemmalle? Kun ketjun perusteella moni ei usko, että lapsella voisi olla paha mieli viimeisenä olemisesta.

Ehkäpä vanhempi on palaverissa? Puhuu asiakkaan kanssa? Kuuntelee YT-tiedotustilaisuutta? Kaikkien työ ja matkat eivät ajoitu välille 7-17. Esim itselläni on usein 11-19. Lapsi päikkyyn kymmenen maissa, haku 16.30-17.00 puhelin korvalla.

Tässä vaiheessa en edes ymmärrä että miksi se lapsi on maailmaan saatettu? Tuodaan klo 7 aamulla hoitoon, haetaan viimeisenä klo 17 ja silloinkin lähes joka kerta joku työpuhelu kesken?

Entä se lapsi? Onko lapsella jotain oikeuksia?

Vierailija
1430/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kyllä toivoisi, että ihmiset miettisi ajoissa, että kumpi on tärkeämpää: Työ vai lapsi.

On vain olemassa sellaisia töitä, mitä ei voi tehdä jos on pienen lapsen vanhempi. Se lapsi ei ole mikään koriste, vaan tarvitsee vanhempansa huomiota.

Tämä ketju on oikeasti aika hurja: Ensin 10 tuntisia hoitopäiviä ja sitten 10 tuntisia hoitopäiviä joiden jälkeen vanhemman työt vielä jatkuu puhelimessa.

NIINKUIN MITÄ? En voi ymmärtää, en ikinä, aivan sama mitä tällainen vanhempi selittää, olen vihainen ja surullinen sen lapsen puolesta. Kyllä tuollainen on jo lapsen laiminlyömistä mitä ei voi selitellä millään "no kun lapsi kuolee muuten nälkään"-paskapuheella, olettaen että ko. vanhempi edelleen asuu ihan Suomessa.

Mikä edes on sellainen työ että 8-9 tunnin työpäivän jälkeen on vielä niin paska palkka, että pitää vielä ekstratunteja palaveerata puhelimessa tai muuten koko perhe joutuu ojaan asumaan? Minusta tuollainen kuulosta aika hyväpalkkaiselta työltä, mutta toki voin olla väärässäkin, eli avaisko joku? Vai onko vaan otettu niin isoja lainoja yms. että on velkaannuttu, että jos saa alle 5000e/kk niin nälkäkuolema uhkaa.

Vierailija
1431/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kyllä toivoisi, että ihmiset miettisi ajoissa, että kumpi on tärkeämpää: Työ vai lapsi.

On vain olemassa sellaisia töitä, mitä ei voi tehdä jos on pienen lapsen vanhempi. Se lapsi ei ole mikään koriste, vaan tarvitsee vanhempansa huomiota.

Tämä ketju on oikeasti aika hurja: Ensin 10 tuntisia hoitopäiviä ja sitten 10 tuntisia hoitopäiviä joiden jälkeen vanhemman työt vielä jatkuu puhelimessa.

NIINKUIN MITÄ? En voi ymmärtää, en ikinä, aivan sama mitä tällainen vanhempi selittää, olen vihainen ja surullinen sen lapsen puolesta. Kyllä tuollainen on jo lapsen laiminlyömistä mitä ei voi selitellä millään "no kun lapsi kuolee muuten nälkään"-paskapuheella, olettaen että ko. vanhempi edelleen asuu ihan Suomessa.

Mikä edes on sellainen työ että 8-9 tunnin työpäivän jälkeen on vielä niin paska palkka, että pitää vielä ekstratunteja palaveerata puhelimessa tai muuten koko perhe joutuu ojaan asumaan? Minusta tuollainen kuulosta aika hyväpalkkaiselta työltä, mutta toki voin olla väärässäkin, eli avaisko joku? Vai onko vaan otettu niin isoja lainoja yms. että on velkaannuttu, että jos saa alle 5000e/kk niin nälkäkuolema uhkaa.

Elin itse tuollaisen lapsuuden, onneksi äiti sentään oli paljon läsnä, vaikka olikin sitten aika uupunut, kun oli kaikesta yksin vastuussa.

Isä oli töissä 9-17 ja usein oli puhelimella iltapalavereissa (aikana kun ei ollut vielä webbikameroita). Syy oli se, että oli palaveria kansainvälisestä ja aikaeron takia piti löytää jokin ajankohta mikä oli suuripiirtein järkevä kaikille. Muistan että aika usein Isä tuli töistä, nukkui päiväunet, söi äidin tekemän ruuan ja sitten iltapalaveri. Kyllä oli tuolloin hyvin paljon osallisena meidän lasten kasvatukseen (not).

Ja sitten oli vielä päiväkausia kestävillä työmatkoillakin milloin missäkin.

Aika yksin oli äiti meidän lasten kanssa siinä sitten. Mutta ONNEKSI hän oli läsnäoleva äiti, kotiäitinä oli muutaman vuoden kun me lapset oltiin ihan pieniä ja sen jälkeen ihan normaalit 8h päivät, 15 minuutin työmatkalla, mutta koululaisia oltiin jo kaikki tässä vaiheessa.

On kyllä surullista, jos yh:na  on isäni kaltainen bisnes-henkilö, kyllä siinä lapsi on jo ihan sivuseikka ja työt on se tärkein asia elämässä.

Vierailija
1432/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päin vastoin! Lapseni on minulle niin tärkeä, että haluan pitää hänelle hyvän elintason työskentelemällä. Katsos ruoka, harrastukset, asuminen, vaatteet ja se päivähoitokin maksaa rahaa. Ilman rahaa ei olisi lastakaan, ei kiinnosta tehdä pienokaisia nälkää näkemään.

Jos olet niin isoa herraa että menetät työn 10 minuutin tauon takia, sinulla on varaa vaikka au pariin.

Vierailija
1433/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se lapsi haluaisi mieluummin jonkinlaisen ihmissuhteen kanssasi. Jälleennäkemisen hetki on päivän tärkeimpiä.

Vierailija
1434/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vaiheessa en edes ymmärrä että miksi se lapsi on maailmaan saatettu? Tuodaan klo 7 aamulla hoitoon, haetaan viimeisenä klo 17 ja silloinkin lähes joka kerta joku työpuhelu kesken?

Et tainnut lukea ihan kunnolla? klo 10-17 ei ole sama asia kuin 10 tuntia hoidossa. "Usein" ei ole sama asia kuin "lähes aina".

Tässä kooste niille mestareille, jotka tekevät aina kaiken oikein: 

Kukin elää tavallaan. "Miksi niitä lapsia tehdään, kun ei voi niitten kanssa olla?" No vaikka vahingossa, perijäksi, painostuksesta... Kuka mistäkin syystä. Vaan ei niitä lapsia tehdä itsensä jatkeeksi eikä sitä varten että jee, nyt on mulla aina kaveri. 

Vaan vakavasti puhuen. Globalisoituneet työmarkkinat vaativat ihmisiltä ihan eri tavalla kuin pelkkä kahdeksasta neljään -työpäivä. 

Ja olinko kirjoittanut missään, että nämä työpuhelut olisivat joka päiväisiä? En. Mutta silloin kun niitä on, tasan tarkkaan tulen kuulokkeet (tai ainakin toinen) korvilla hakemaan sen lapseni. Jos hoitajalla olisi jotakin aiheellista sanottavaa, niin kyllähän sen siinä kuuntelisi toisella korvalla puhelin mykistettynä.

Kirjoitinko, etten välittäisi lapsistani ja viettäisi heidän kanssaan aikaa? En. 

Kirjoitinko, että lapsi odottaa itkuisena vanhempiaan hakemaan? En. Mutta en myöskään kirjoittanut, että lapsi ei halua, että hänet noudetaan liian aikaisin, koska on kivaa olla kavereiden kanssa kuralätäkössä.

Onko lapsella jotain oikeuksia? On, paljonkin. Saada haleja ja syliaikaa aina halutessaan. Hänelle luetaan, lauletaan ja kerrotaan juttuja. Häntä kuljetellaan luonnossa, vesillä ja kaupungissa. Hänellä on rakastavia aikuisia, teinejä ja lapsia elämässään useita. Hän saa lomailla (HUOM! LOMAILLA! Ei ole lapsi hoidossa vaikka itse olisi lomalla.) loma-aikoinaan. Hän saa ruokaa silloin kun sitä tarvitsee tai haluaa, hänellä on juuri sopivan lämpöinen koti ja joka säähän soveltuvat vaatteet. Hänellä on polkupyörä, lumilauta, sukset ja luistimet. Pallojakin riittää joka lähtöön. Lapsella on oikeus tulla kuulluksi ja ymmärretyksi. Lapsella on oikeus ilmaista mielipiteitään ja olla sitä mitä on: tyttö, poika, muu, inter, ihan mikä hän vaan on ja hänellä on oikeus rakastua kehen rakastuu. Lapsella on oikeus leikkiä juuri niillä leluilla millä hän haluaa ja pukeutua juuri siten kun hän haluaa (sään ja tilaisuuden mukaan tietenkin). Lapsella on myös oikeus päättää omista hiuksistaan. Kyllä, jo päikkyikäisenä.

Lapsella on oikeus saada lohdutusta, kannustusta, opastusta jne. 

Vieläkö jatketaan?

Vierailija
1435/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut lukea ihan kunnolla? klo 10-17 ei ole sama asia kuin 10 tuntia hoidossa. "Usein" ei ole sama asia kuin "lähes aina".

Tässä kooste niille mestareille, jotka tekevät aina kaiken oikein: 

Kukin elää tavallaan. "Miksi niitä lapsia tehdään, kun ei voi niitten kanssa olla?" No vaikka vahingossa, perijäksi, painostuksesta... Kuka mistäkin syystä. Vaan ei niitä lapsia tehdä itsensä jatkeeksi eikä sitä varten että jee, nyt on mulla aina kaveri. 

Vaan vakavasti puhuen. Globalisoituneet työmarkkinat vaativat ihmisiltä ihan eri tavalla kuin pelkkä kahdeksasta neljään -työpäivä. 

Ja olinko kirjoittanut missään, että nämä työpuhelut olisivat joka päiväisiä? En. Mutta silloin kun niitä on, tasan tarkkaan tulen kuulokkeet (tai ainakin toinen) korvilla hakemaan sen lapseni. Jos hoitajalla olisi jotakin aiheellista sanottavaa, niin kyllähän sen siinä kuuntelisi toisella korvalla puhelin mykistettynä.

Kirjoitinko, etten välittäisi lapsistani ja viettäisi heidän kanssaan aikaa? En. 

Kirjoitinko, että lapsi odottaa itkuisena vanhempiaan hakemaan? En. Mutta en myöskään kirjoittanut, että lapsi ei halua, että hänet noudetaan liian aikaisin, koska on kivaa olla kavereiden kanssa kuralätäkössä.

Onko lapsella jotain oikeuksia? On, paljonkin. Saada haleja ja syliaikaa aina halutessaan. Hänelle luetaan, lauletaan ja kerrotaan juttuja. Häntä kuljetellaan luonnossa, vesillä ja kaupungissa. Hänellä on rakastavia aikuisia, teinejä ja lapsia elämässään useita. Hän saa lomailla (HUOM! LOMAILLA! Ei ole lapsi hoidossa vaikka itse olisi lomalla.) loma-aikoinaan. Hän saa ruokaa silloin kun sitä tarvitsee tai haluaa, hänellä on juuri sopivan lämpöinen koti ja joka säähän soveltuvat vaatteet. Hänellä on polkupyörä, lumilauta, sukset ja luistimet. Pallojakin riittää joka lähtöön. Lapsella on oikeus tulla kuulluksi ja ymmärretyksi. Lapsella on oikeus ilmaista mielipiteitään ja olla sitä mitä on: tyttö, poika, muu, inter, ihan mikä hän vaan on ja hänellä on oikeus rakastua kehen rakastuu. Lapsella on oikeus leikkiä juuri niillä leluilla millä hän haluaa ja pukeutua juuri siten kun hän haluaa (sään ja tilaisuuden mukaan tietenkin). Lapsella on myös oikeus päättää omista hiuksistaan. Kyllä, jo päikkyikäisenä.

Lapsella on oikeus saada lohdutusta, kannustusta, opastusta jne. 

Vieläkö jatketaan?

No miten tuo liittyy siihen viestiin, mihin aiemmin vastasit, missä puhuttiin lapsesta joka on hoidossa 7-17 ja silloinkin vanhempi hakee lapsen puhuen samalla työpuhelua?

Sinähän vastasit esitellen jonkun aivan erilaisen tilanteen, missä lapsi ei ollut hoidossa 7-17.

Sun oli vaan pakko päästä ilmoittamaan, että haet lastasi puhumalla puhelimessa. Selvä, no kiitos tiedosta, aika tökeröä käytöstä vaikka olisi kuinka lyhyt hoitopäivä lapsella ja vaikka mitä tekisit sen lapsen kanssa muuten: Siinä tilanteessa sinä käyttäydyt epäkohteliaasti omaa lastasi ja päiväkodin työntekijää kohtaan myös.

Vierailija
1436/1441 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ärsyttää ne vanhemmat jotka ihan tarkotuksella pitää lapsia viimeseen asti hoidossa. Tullaan hakemaan lasta auto täynnä ruokaostoksia, ja ei näytä mikään kiire olevan minnekkään.

Että on sitä näitäkin näiden "en vaan pääse aikasemmin töistä"-vanhempien lisäksi.

Ja törmäähän näihin välillä kaupassa itsekkin, kun pääsen töistä esim. 16.30, menen päiväkodin lähellä olevaan kauppaan, niin siellähän sitä ostoksia keräilee vanhempi, jonka lapsi on vielä päiväkodissa.

Että sen vuoksi varmaankin saattaa joskus päiväkodin henkilökunta varmistella että "pääsetkö aikasemmin hakemaan", ajatus on, että jos ei oikeasti tule suoraan töistä hakemaan vaan pystyykin jättämään esim. kauppareissun välistä ja tulemaan aikasemmin.

Lasten kanssa työssä olevana sinun pitäisi ymmärtää, kuinka hankalaa voi lasten kanssa kaupassa käynti olla.

Fakta on se - jonka sinä varsin hyvin tiedät - että lasten hoitoaikaa ei ole rajattu vain vanhempien työajan mukaan. Poikkeus tästä on vuorohoito, eli kotona olevat vanhemmat eivät voi viedä lapsia yöhoitoon.

Tässä ketjussa ihmiset kertoo tulevansa viimetingassa hakemaan, koska eivät voi muita: Matka työajan loppumisen jälkeen suoraan päiväkotiin vain kestää tismalleen sen verran, että ollaan päiväkodilla tasan 17.

Joten tässä keskustelussa mainitsemallasi asialla on aika isokin merkitys, koska sitten ei enää puhuta siitä, että vanhempi ei oikeasti vain pystyisi tulemaan aikaisemmin koska työt, vaan ollaankin tilanteessa että kyllä, vanhempi voisi tulla aikaisemmin, mutta koska kokee oman lapsensa kanssa kaupassakäymisen liian vaikeaksi hän ei halua tulla aikaisemmin, vaan mieluummin käy kaupassa ja tulee viimetingassa.

Moraalisesti tarkasteltuna nämä tilanteet ovat kaksi täysin eri asiaa. Edelleen fakta on se, että saa tulla vasta klo 17, mutta jos käy kaupassa välissä, se on enemmänkin vanhemman tarkoituksenmukainen päätös, kuin mikään pakkotilanne, jolle ei voi mitään. Ja siitä jo voikin lähteä eri tavalla kesksutelemaan että onko se moraalisesti oikein, vaikka varhaiskasvatussopimus sen salliikin.

Tuota noin…TESsin mukaiseen työaikaani ja työaikaan, jota pomoni seuraa, kuuluu puolen tunnin palkaton ruokatauko. Se on pakko pitää, jos tekee vähintään 80 % työaikaa. Palkattomuus tarkoittaa kuitenkin sitä, että en ole työnantajani käytettävissä tuolloin ja voin vaikka kesken työpäiväni käydä ruokatauolla kaupassa, kuten olen joskus tehnyt. Tällainen työaika palkattomalla, mutta pakollisenlla ruokatauolla on suht yleistä useimmissa työehtosopimuksissa ja moniin työsopimuksiin se kirjataan niissäkin paikoissa, joissa noudatetaan yleisiä lakeja. Joten se vanhemman kaupassa käynti voi kuulua ihan siihen viralliseen työaikaan ja se ei päiväkodille kuulu, missä vanhempi työaikaansa viettää.

Vierailija
1437/1441 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti on köyhiä varten

Rikkailla on au pair tai hoitaja kotona

Turha valittaa jos käytät kunnan melkein ilmaisia palveluja

Vierailija
1438/1441 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Aika monelle on tärkeää pystyä turvaamaan toimeentulo ja lapsen tulevaisuus. Toisin kuin sinä moni meistä hankkii toimeentulo tekemällä töitä.

Vierailija
1439/1441 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hirveästi työtehtävistä, mutta ainakin omassa työpaikassa on ihan normaalia, että ihmiset lähtevät ennen neljää hakemaan lapsia. Palaveria jatketaan sitten ilman heitä. Ja ihan sama vaikka se toimari vetäisikin palaveria, jos lapsi pitää hakea hoidosta niin sitten hänet haetaan. Töitä voi jatkaa illemmalla, kun lapsi on nukkumassa. 

Joillakin meistä on vaan vähän vaikea jatkaa töitä illemmalla, kun lapsi on haettu hoidosta.

Osa tähän ketjuun kirjoittaneista ei ole ollut koskaan töissä, kun ei ole minkäänlaista käsitystä nykyisestä työelämästä ja työajoista. Ja kuinka moni on käynyt väsyneen, nälkäisen ja kiukkuisen lapsen kanssa kaupassa?

Ei ongelma ole liian "myöhäinen" hoidosta haku, jos on kuitenkin ennen päikyn sulkemista vaan ongelma on sen henkilökunnan työaika.

Vierailija
1440/1441 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin meistä on vaan vähän vaikea jatkaa töitä illemmalla, kun lapsi on haettu hoidosta.

Osa tähän ketjuun kirjoittaneista ei ole ollut koskaan töissä, kun ei ole minkäänlaista käsitystä nykyisestä työelämästä ja työajoista. Ja kuinka moni on käynyt väsyneen, nälkäisen ja kiukkuisen lapsen kanssa kaupassa?

Ei ongelma ole liian "myöhäinen" hoidosta haku, jos on kuitenkin ennen päikyn sulkemista vaan ongelma on sen henkilökunnan työaika.

- Tilaa ostokset kotiovelle.
- Tilaa ostokset valmiina pakattuna kaupan ovelle.
- Tee isot ostokset vapaapäivinä, jolloin kauppakäynnit työpäivinä lyhyempiä.

Kyllä se nykyaikana onnistuu jos vain haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä